hits

Er norske barn dumme?

09.01.2013 - 15:02 56 kommentarer

Dette innlegget ble anbefalt av Lesernes VG på vg.no 9. januar 2013.

Den svenske teaterregissøren Sofia Jupither, har nettopp vært på Nationaltheatret og sett stykket «Folk og røvere i Kardemomme by» av Torbjørn Egner.

Jupither ble dypt rystet etter å ha sett stykket. Ja, så rystet faktisk, at hun mener denne grusomme fortellingen om politimester Bastian, tante Sofie og røverne Kasper og Jesper og Jonathan er direkte skadelig for barna våre.

Faksimile fra Aftenposten 8. januar 2013

I en kronikk i Aftenposten, skriver hun følgende:

Alle samfunn og kulturer har tradisjoner som er mer eller mindre meningsløse eller har falt ut av sin opprinnelige sammenheng, men dette er første gang jeg støter på noe som jeg mener er direkte skadelig for den oppvoksende generasjonen og som hylles uten motforestillinger.

Jupither mener Kardemomme by er både høyreekstrem og kvinnefientlig. Hun reagerer blant annet på kidnappingen av tante Sofie:

Når røverne har sett seg lei på sitt rotete hjem og klager over at de ikke får ordentlig mat, finner de ut at de trenger en kvinne i huset. Og når de innser at ingen vil melde seg frivillig, kommer de på at det beste vil være å "røve et damemenneske". Man trenger altså en kvinne til å lage mat og gjøre rent. Lykkes man ikke med å få tak i noen ? for eksempel ved hjelp av sjarm ? er det bare å ty til kidnapping.

Og så mener hun altså at disse holdningene vil plante seg i underbevisstheten på våre små, sarte barn som et bilde på en ideell verden. Og videre at:

? vi gjennom denne oppsetningen bidrar til å vanskeliggjøre arbeidet for mangfold og likestilling i flere generasjoner fremover.

Ok, så foregår handlingen fra Kardemomme by på 1950-tallet. Og kvinnene stelte hjemme mens mennene arbeidet. Men betyr det at alle gamle barnefortellinger skal forbys? Skal barna kun få lese nye, moderne bøker og se nye, moderne filmer?

Jeg tror Jupither undervurderer og fordummer barna våre. De aller fleste barn er smarte nok til å forstå (i hvert fall innen de blir voksne) at nei, man røver ikke et damemenneske fordi man ikke gidder å vaske huset sitt selv. Det er faktisk ikke greit å røve uansett, selv om man røver bare det man må og det som man behøver.

Åh nei. Har jeg avlet en kriminell?

Jeg føler meg ganske trygg på at treåringen min forstår at han ikke er Spider-Man, og at han ikke skal blande seg borti politiets arbeid selv om han løper rundt i Spider-Man-drakten sin 24/7 og liksom-skyter spindelvev over hele huset.

Og Lillesnuppa på halvannet vet veldig godt at hun ikke er et juletre som skal hogges i stykker hvilken dag som helst nå, selv om hun går rundt med juletre-glitteret som boaer rundt halsen.

Hvis barna våre hadde vært så dumme at Folk og røvere i Kardemomme by hadde ødelagt dem, da lurer jeg på hvor mange barnehistorier som egentlig bør slippe gjennom sensuren.

Jeg nevner i fleng:

Pippi Langstrømpe:

En frekk, obsternasig og uoppdragen jente som svarer de voksne imot. Som lurer politiet og finner på diverse fantestreker. Og er det egentlig lov å stå på bordet og klatre i gardinene?

 

Kaptein Sabeltann:

Barnas store helt som stjeler og slåss. En eneveldig hersker over sine undersåtter som han både kjefter på og herser med. Og hva med lille Pinky, hvis største ønske er å bli pirat sammen med Sabeltann. Hva er det for et yrkesvalg? Bør han ikke skaffe seg en ærlig og rettskaffen jobb i stedet? Hva slags signaler sender det ut til barna våre?

 

Spider-Man, Batman og diverse andre superhelter:

Er det virkelig riktig å lære barna våre at det er greit å ta loven i egne hender?

 

Karius og Baktus:

Karius og Baktus får sin dødsdom og blir brutalt skylt ned i sluket når Jens begynner å pusse tennene sine og går til tannlegen. Er dødsstraff ok? Nå ble riktignok denne slutten endret på, da mange syns den var for brutal. I de senere versjonene av fortellingen sitter Karius og Baktus på en flåte ute på det åpne på havet.(Akkurat som om det er noe bedre...)

 

Og så videre:

Postmann Pat lar katten sitte i forsetet i bilen uten kattebur. Det er trafikkfarlig.

Hinkel Pinkel i Drømmehagen sover i en liten, ustabil jolle. Det vil jeg ikke anbefale.

Hvorfor er det bare musemor og barna i Musevisa som vasker huset? Hvor er musefar?

 

Jupither avslutter med følgende:

Så, kjære Norge, et velment spørsmål fra en sann venn: Er det ikke på tide, etter å ha latt Thorbjørn Egner leve i 100 år, å ta skrittet inn i 2000-tallet og begrave ham for alltid?

Nehei, glem det Jupither. Den må du lenger ut i universet med. Her i Norge har vi barn som vet forskjell på en god historie og virkelighet. (I hvert fall innen de blir konfirmert).

Tror du Folk og røvere i Kardemomme by er skadelig for barn?

 

Her kan du lese mer om hva jeg mener om overbeskyttelse og fordumming av barn:

Dårlig språklig selvtillit

Skaper overdrevent hensyn mobbing?

 

Jeg burde ikke hatt barn

 

56 kommentarer

dragemamma

09.01.2013 kl.15:09

Hehehe: http://drageblogger.blogspot.no/2013/01/kardemomme.html

JM

09.01.2013 kl.15:13

Øøøhhh....nei!! :)
Her har 2-åringen sett på American Dad sammen med mannen min i et upåvaktet øyeblikk, så Kardemommeby er jo barne barnemat.....

Vi får heller spørre Marthe Krogh om hva hun synes vi mødre bør servere av underholdning! :P

Casa Kaos

09.01.2013 kl.15:18

Ha ha!
Vi er uten tvil på samme lag :-)

Casa Kaos

09.01.2013 kl.15:19

He he.
Marthe Krogh mener nok at vi skal dra på trening i stedet for å se Kardemomme by med barna ;-)

Marit

09.01.2013 kl.15:27

Jeg leser Kardemommeby og Karius og Baktus til 4åringen, og -vi koser oss! Det har nok satt dype spor, for han foretrekker at pappa'n lager mat :-)

Ellers kunne jeg brydd meg mindre om hva kjære Marthe Krogh mener, mer langt fra de flestes virkelighet tror jeg det er vanskelig å komme. Tror de fleste småbarnsmødere hadde hatt mye mer overskudd om hun hadde spandert vaskehjelpen. Au pair vil jeg faktisk ikke ha, en ukvalifisert jente, som skal snakke norsk (om de hadde snakket et nyttig språk, får de egentlig ikke snakke det med barna), men kan det mindre enn 2åringen, alt for mange har barn som bor hos slektninger som hun forsørger på "slavelønn" fra norge. Nei takk, -jeg tar vare på mine egne barn selv.

ca.strømsnes

09.01.2013 kl.17:13

Enig så enig! Kjenner jeg blir langt mer opprørt over at en 37 år gammel dame ikke har lest eller sett "Folk og røvere i Kardemommeby" før nå. DET er en skam! ;)

http://vinterverket.wordpress.com/2013/01/09/ikke-kodd-med-kardemommeby/

Magne D. Antonsen

09.01.2013 kl.17:17

Hei!

Bra innlegg, nå har jeg anbefalt det på Lesernes VG og du ser det nederst på vg.no

Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no

Hilsen Magne i VG

Sara

09.01.2013 kl.18:21

Helt enig med deg! Det er absolutt ikke sunt å "bommulspolstre" og undervurdere barn, tror de fleste er mye skarpere enn å tolke en fortelling på Jupithers måte, eller i det hele tatt ta fortellinger og historier bokstavlig.

Tonemor

09.01.2013 kl.18:27

Ja,hva skal man si.........
Hun måtte jo være svensk!!!!hahaha

Man skal ikke plage andre,man skal være grei og snill,og forøvrig kan man gjøre som man vil....

Anja Holt

09.01.2013 kl.18:30

Jeg tror ikke unger er så dumme. Leste en artikkel, mon tro om det var i går, om hvordan man skulle få barna til å spise mer sunne matvarer? Hallo? Prinsessefisk? Det lurer ingen på 7 og 9 i hvert fall..... sterke små trær eller no? Det heter brokkoli! Det er kjempegodt, sunt for kroppen og selv om du sier du ikke liker det (i dag, du spiste fjorten stykk i går) så må du faktisk smake.

Hipp hurra for unger som klarer å tenke selv, og jeg kom forresten på en til, og denne kommer du til å like. Hvor mange unger har spretta opp magen med en kniv fordi de ville ha plass til mer dessert -> Askeladden som kappåt med trollet!

MandagsMor

09.01.2013 kl.18:52

Jupither: "...... "Du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre hva man vil." (.....) I Sverige sier man "ta vare på deg selv og gi blaffen i andre"....
Å være grei og snill samtidig som du ikke skal plage noen, kan vel knapt sies å være det samme som å "gi blaffen i andre". Tror ikke noen lar seg provosere, - for jeg ser at mange i kommentarfeltet på nettavisen *ler* og gjør narr av utsagnene hennes.
Jeg tror dessuten at de fleste barn over 3 år Norge (og Norden) er smartere enn denne damen her. :D

Thomas Nilsen

09.01.2013 kl.19:16

Den svenske teaterregissøren Sofia Jupither skriver i en kronikk i Aftenposten i dag at Thorbjørn Egners «Folk og røvere i Kardemomme by» er direkte skadelig for barn og at kardemommeloven minner om høyreekstrem retorikk. Dette har falt mange her i landet tungt for brystet. For «Folk og røvere i Kardemomme by» er vel nærmest del av vår nasjonale litterære arv, og noe vi alle har vokst opp med.

[...]

http://fokusert.com/?p=38159

Nina Elisabeth

09.01.2013 kl.19:42

Lurer på om hun har glemt sine svenske fortellinger. Hva med Emil? Han leker med kniv, uten oppsyn i Snekkerbua. Faren langer glatt ut en lusing uten at noen reagerer. Er barnemishandling greit i Sverige av den grunn? Emil bader i naken i tjærnet med gårdsgutten. Usømmelig opptreden på gang? Nei, tror nok denne dama får "rulle inn puppen" litt.
Jeg tror barn fint klarer å skille mellom fortellinger og virkelighet. Og det er vel sånn at det faktisk er flere og sterkere høyreekstreme krefter i Sverige enn i Norge. Det vitner vel kanksje om at ideen hennes ikke akkurat henger på greip.
Minien på 1 år ser forøvrig på Sipson sammen med faren sin og storkoser seg. Tror det skal bli folk av henne likevel :-)

Hypatia

09.01.2013 kl.19:56

Apropos Pippi Langstrømpe: Hun er analfabet og hopper fra fjellhyller. Jeg så faktisk et program på tv (husker ikke når og hvor) hvor man fikk en psykolog til å diagnostisere Pippi bare basert på ting hun gjør i bøkene, uten å si hvem det var, selvfølgelig. Psykologen konkluderte at dette var en suicidal person som trengte hjelp øyeblikkelig. Så fikk han vite at det var Pippi Langstrømpe... Andre Astrid Lingren-bøker som barna burde forskånes for er Emil i Lønneberget. Han finner på fantestreker hele tiden, og hva med faren hans, som banner og stenger ham inne i snekkerbua? Og så har vi Ronja Røverdatter, som trosser faren sin og rømmer hjemmefra.

Slik kan man fortsette i det uendelige. Poenget er vel at Sofia Jupither ikke aner hva hun snakker om. Herregud, hvor politisk korrekt er det mulig å bli?

glacier3.0

09.01.2013 kl.20:29

At den er kvinnefiendtlig er jo verdens beste argument for å sørge for at denne barnefortellingen blir fortalt både én, to og tre ganger for ens barn. Kvinner er retardert søppel og det vet ALLE gutter og menn.

Eskil

09.01.2013 kl.20:54

"...men dette er første gang jeg støter på noe som jeg mener er direkte skadelig..."

Sjokkerende at et voksent menneske med alvor kan formulere noe så ubegripelig ignorant. Det eneste jeg kan konkludere om denne Jupither er at Norge er det første samfunnet hun opplever å få se etter et liv i isolasjon.

Henriette, bursdagsmamma

09.01.2013 kl.21:28

Ha, ha, liker den med at hinkelpinkel sover ien liten jolle! Hva med at fantorangen spiser sjøbanan, og at postmann pat jobber i et postvesen som har råd til både helicopter, bil og motorsykkel ,til tross for at han alltid er for sen med spesialpakkene. Hadde det ikke vært for Miss, så hadde jo aldri pakkene kommet frem i tide!

Fantasi er bra, og hvorfor ikke la barna få ha noen drømmmer om en liten by som heter Kardemommeby:)

Laila Didriksen

09.01.2013 kl.22:48

Er så enig med deg. Linket til deg i mitt eget innlegg som nok ikke er så velskrevet og godt formulert som ditt.. :) Men dama irriterer meg inn i hjerterota. Enn å ødelegge kardemommeby på den måten...
http://casadidriksen.blogspot.no/2013/01/heia-tante-sofie.html

Trine

10.01.2013 kl.04:56

"Er det virkelig riktig å lære barna våre at det er greit å ta loven i egne hender?"

Selvfølgelig! Lær ungene å tenke selv!

Jeg vokste opp med disse verdenene, og var på flere besøk til både Kristiansand og Astrid Lindgrens land i Sverige. Alikevel skjønte jeg at man ikke skal stå på bordet og klatre i gardinene, så hvorfor skal ikke dagens barn skjønne det?

Øystein

10.01.2013 kl.07:36

Å kalle Kardemumme by for kvinnefiendtlig må vel være ironi. Tante Sofie er jo stykkets absolutt sterkeste person! Selv om hun blir kidnappet snur hun jo situasjonen rundt og tar fullstendig kommandoen over både kidnappere og løve.
Skadelig ? Ja, kanskje. Barna lærer først at kvinnen skal bestemme, og så at røvere egentlig er snille hvis de bare har muligheten til det. Dette siste er klart medvirkende til at nordmenn er lettlurte og blåøyde, fordi vi gjerne tror at alle helst vil være snille.....

Balder

10.01.2013 kl.08:30

Thorbjørn egner høyreekstremist ? Jeg har alltid trodd og syntes at kardemommeloven var reine definisjonen på god sunn anarkisme dette minner mer om svensk missunelse blanda med tullprat for og være helt ærlig.

Skulle vi latt oss påvirke negativt av alt det negative vi ser og leser hadde det ikke vært stort igjen verken og se eller lese heldigvis er vi heller i stand til og lære av det,men forbudsidioter fins overalt.

Line Aakermann

10.01.2013 kl.08:50

Hun lykkes i hvert fall godt med å skape blest rundt sitt eget navn. Kanskje besøkstallene til hennes egne stykker øker aldri så lite etter dette...? Er virkelig vanskelig å ta et så surmaga og "rødstrømpe"vridd innlegg seriøst. Ble hun så blindet av sin egen oppgitthet og arroganse at det egentlige budskapet i historien forsvant rett foran nesen hennes? Haha! Nei, blir rett og slett flau på hennes vegne. ;-)

Ove Karlsen

10.01.2013 kl.09:22

Et oppgjør med "norsk kultur" og sære bøker, både i eventyrform, og hva som læres ut på skolen, er på høy tide.

Eventyr bør tåle sterk kritikk, og sære norske bøker er ikke nødvendig i skole. Og heller ikke tilbe trær som det engang vokste psykdedeliske sopper under ;)

Tenk at vi i norsk undervisning ikke vet dette. Og nå skal folk forsvare Egner, alle hasjrøykeres favoritt.

Faktisk et oppgjør med norsk samfunn på helhetlig plan trenges: http://paradoxuncreated.com/Blog/wordpress/?p=6526

Fred være med deg.

Julien Brightside

10.01.2013 kl.09:55

Haha, kongeblogg. Må si meg enig i det du sier.

Jacob A. Gulbrandsen

10.01.2013 kl.10:17

Ærlig talt, er ALT skadelig nå? Når en dissekerer hva som helst av litteratur eller annen produksjon tiltenkt barn, så vil vel alt være forbudt! La oss nå sette våre personlige meninger, følelser og erfaringer litt i bakgrunnen. Barn ER virkelig ikke dumme og trenger ulike impulser for å sette igang evnen til refleksjon, undring og eget ståsted. Jeg er selv en absolutt en misliker av røyking, men la nå pappa'n til Albert Åberg få tilbake pipa si. Samtidig undrer jeg meg over virkemiddelet fraværende mor som har dødd av alvorlig sykdom, ikke da hun reddet sine barn ut av et brennende hus eller noe annet "heltemodig". Selv kjenner jeg omtrent ingen som har mistet moren sin før fylte 30 år. Av to voksne karakterer som begge har barn fra før av, hvis stort sett er hovedkarakterene dersom dette er beregnet på den yngre garde, er det aldri kvinnen som er enke og mannen som er skilt. Alltid omvendt. Uten unntak. Og det nye barnet de til sammen alltid får i løpet av boka/TV-serien, filmen e.l. er bestandig av typen XY og aldri XX med fravær av dinglende kroppsdeler ved fødselen. Yngre enkemenn er overrepresentert i særlig litteratur beregnet på ungdom. Men nok om det, selv om dette er skadelig og kvinnediskriminerende, dersom noen velger å gå inn i den "problematikken". Det er ikke alltid mor er den beste omsorgsperson heller... Vel, det neste blir vel at fargen på klærne til karakterene (altså, animerte karakterer) innehar uheldig virkning den oppvoksende generasjon.... Si meg, hvilken planet lever denne Jupither på? Etternavnet forteller vel sitt om akkurat det....

Elisabeth, Innerst i veien

10.01.2013 kl.11:18

Det mest skremmende er at Jupither som teaterregissør ikke har fått med seg Kardemomme by før nå!

Ut i fra den oppmerksomheten hennes uttalelse har fått og hvilket engasjement det har skapt, så er det tydelig at Egner og Kardemomme by tuller man ikke med. :-) Dette er vår norske kulturarv.

Anders Hanche Aasmundsen

10.01.2013 kl.14:02

Uten å ha lest noen andre kommentarer vil jeg enkelt og greit bare svare på spørsmålet i overskriften:

Nei, norske barn er ikke dumme. Svenske barn er kanskje dumme, eller er det noe de utvikler med alderen?

Casa Kaos

10.01.2013 kl.15:08

Ha ha. Ja, der kan du se hvilken skummel påvirkning Kardemomme by har på barna :-)

Marte Krogh bryr vi oss ikke om. Vi trener når vi føler for det, vi. Ikke når noen forteller oss at vi SKAL gjøre det.

Casa Kaos

10.01.2013 kl.15:09

Enig. De er faktisk en stor skam!
Bra innlegg du har skrevet :-)

Casa Kaos

10.01.2013 kl.15:13

Så enig, så enig.
Barnehistorier skal ikke henge på greip. Det er jo nettopp det som gjør dem så morsomme og spennende.
Tenk om alle figurene i bøkene og på barne-tv var helt vanlige mennesker som ikke gjorde noe rart. Så kjedelig!

Casa Kaos

10.01.2013 kl.15:14

Det tror jeg og, Sara.
Bar er smartere enn vi (eller i hvert fall Jupither) tror.

Casa Kaos

10.01.2013 kl.15:15

He he. Svensk ja...

Casa Kaos

10.01.2013 kl.15:19

Ha ha. Den med Askeladden tenkte jeg faktisk på da jeg skrev innlegget. Men så glemte jeg det igjen.

Enig med deg: Hurra for unger som klarer å tenke selv!

Casa Kaos

10.01.2013 kl.15:23

Enig med deg MandagsMor. Tror også de fleste norske barn er smartere enn Jupither.

Casa Kaos

10.01.2013 kl.15:32

Bra innlegg!

Casa Kaos

10.01.2013 kl.15:36

Emil er et godt eksempel. Der foregår det nok til å holde Jupither opptatt i mange år fremover med analysene sine.
Tror også det blir folk av Minien din. Selv med Simpson på tv-skjermen ;-)

Casa Kaos

10.01.2013 kl.15:41

Ha ha. Så gøy historie om Pippi og den psykologen. Det programmet skulle jeg ha sett.
Ja, man kan finne skadelige ting i de fleste barnehistorier. Heldigvis. De som ikke inneholder noe fantestreker eller rare folk, er jo dønn kjedelige...

Casa Kaos

10.01.2013 kl.15:42

Eskil: He he. Ja, det skulle man nesten tro :-)

Casa Kaos

10.01.2013 kl.15:45

Jacob: Nei, barn er absolutt ikke dumme. Og de lærer best av å få tenke selv.
Og ja til piperøyk i Albert Åberg!

Casa Kaos

10.01.2013 kl.15:49

Kjempebra innlegg du har skrevet!
Nei, man kødder ikke med Kardemomme by!

Casa Kaos

10.01.2013 kl.15:51

Helt enig, Trine.
Barn klarer fint å skille mellom historier og virkelighet.

Casa Kaos

10.01.2013 kl.15:53

Ja visst er tante Sofie en tøff dame.
Men om det er Kardemomme by som har gjort oss lettlurt og blåøyd (hvis vi i det hele tatt er det, da), det vet jeg sannelig ikke...

Casa Kaos

10.01.2013 kl.15:54

Jeg har heller aldri sett på Kardemommeloven som høyreekstrem.
Merkelig uttalelse fra denne svenske damen.

Casa Kaos

10.01.2013 kl.15:55

Kan nok hende hun hadde en baktanke med hele kommentaren sin: å selge flere teaterbilletter.

Casa Kaos

10.01.2013 kl.15:58

Norsk kultur, sære bøker og skolen vår tåler helt klart både diskusjon og kritikk ;-)

Fred være med deg og.

Casa Kaos

10.01.2013 kl.15:58

Takk, Julien :-)

Casa Kaos

10.01.2013 kl.16:00

Ja, det er jo en skandale! At hun ikke har sett Kardemomme by før nå.
For den kødder man nemlig ikke med. I hvert fall ikke hvis man er svensk... ;-)

Casa Kaos

10.01.2013 kl.16:01

Så sant, så sant... ;-)

Pia

10.01.2013 kl.20:24

Ha ha, da jeg leste det på VGs nettsider, ble jeg mest paff over den høyreekstreme vinklinga.. Skjønte ikke helt den...
Du har jo ramsa opp flere barnehelter som burde ses nøyere på ja.

Casa Kaos

10.01.2013 kl.21:29

Nei det der høyreekstreme skjønte ikke jeg helt heller...
Tror egentlig ikke hun skjønte det helt selv en gang.

Audhild

11.01.2013 kl.09:05

Det er vel heller ikkje så mykje likestillingen ute å går i heimen i Katthult. Det er mor og tjenestejenta Lina som ordner mat og hus.... Ups, tjenestejente er vel gjerne ikkje lov og seie heller!

Casa Kaos

11.01.2013 kl.14:22

Nei, tjenestejente er sikkert ikke lov å si lengre. Hva sier man da, mon tro? Tjenesteperson?

Ellen

11.01.2013 kl.22:53

Kanskje for lille frøken Kamomilla, eller mulig det var bra for henne å være litt i fred for førken tante Sofie i et par dager?

Det skrev jeg om her, i fjor:

http://ellensoase.wordpress.com/2012/03/15/froken-tante-sofies-tvilsomme-moral/

Casa Kaos

12.01.2013 kl.13:36

He he, bra skrevet.
Ja, de burde kanskje hatt en barneverntjeneste i Kardemomme by.

Emilie

13.01.2013 kl.22:52

Jeg lar meg vanligvis alltid provosere av sånne kronikker som er ment for å provosere. Men akkurat denne måtte jeg bare le av. Og le litt til av. Jeg ler til og med litt nå fordi jeg tenker på den. For det er noe av det dummeste jeg har lest. Ikke bare har hun misforstått helt grunnleggende begreper (som høyreekstrem retorikk, whut?), men hun har tydeligvis tatt enkeltdeler helt ut av sammenheng for å underbygge sine påstander. Det er visst veldig viktig og hipt å være veldig politisk korrekt i Sverige, men jeg er utrolig takknemlig for at vi ikke lar det gå så langt her til lands. Og at datteren min kan få vokse opp med et damemenneske som rydder og vasker og plager livet av tre røvermenn. :)

Casa Kaos

14.01.2013 kl.14:00

He he, godt du har evne til å le av det. Tror jeg ler litt sammen med deg, jeg :-D
Du har nok helt rett i at det er store forskjeller på graden av politisk korrekthet i Norge og Sverige. Og hva som er "godkjent" og hva som er over grensa. Samt at Sverige har en del ekstreme feminister som kanskje trekker det litt langt noen ganger...

Skriv en ny kommentar