God mor-boksen er skremmende trang

15.04.2013 - 13:40 74 kommentarer

I helgen var det et intervju med meg på Foreldre og Barn på nett og Dagbladet.no:

Faksimile fra Dagbladet

Det førte til sterke reaksjoner. Jeg ble kritisert, truet og hudflettet, men også hyllet - heldigvis. (Hvis ikke hadde jeg sittet på badet og spist sjokolade ennå).

Jeg våget meg nemlig på å si noe så kritikkverdig som at jeg syns småbarnstiden er slitsom, at jeg velger å prioritere meg selv med jevne mellomrom og at jeg ikke gidder å leke med barna hvis jeg ikke syns det er morsomt selv.

Er det egentlig lov å si at man gleder seg til barnehagen åpner mandag morgen?

Ja selvfølgelig, mener jeg. Noen helger er så tøffe at jeg er helt utslitt når barna endelig er i seng søndag kveld.

Er det lov å si at man er sliten og lengter etter en helg helt for seg selv, uten barn? At man av og til drømmer seg tilbake til tiden før man fikk barn da man stod opp klokke 12 i helgene og kunne nyte lang lørdagsfrokost med avis og varm kaffe?

Så klart! Jeg drømmer om det stadig vekk.

Må man bygge Lego og bake kaker med barna når man selv ikke kan fordra det?

Nei, det syns jeg ikke! Barna mine merker når jeg ikke er hundre prosent til stede. Da blir de masete og urolige, jeg blir sliten og ingen har det noe gøy. Jeg sparker heller fotball, går i skogen, sykler eller svømmer. Er det så mye verre enn å bygge Lego og bake da?

Er jeg en egoistisk mor som ikke fortjener å ha barn, fordi jeg jeg velger å gjøre ting jeg selv syns er gøy med barna? Eller fordi jeg trenger tid for meg selv og har behov for andre impulser i livet mitt enn den morsrollen kan gi meg?

Nei, jeg har bare funnet min egen måte å overleve på som småbarnsmor. En glad og fornøyd mor gir glade og fornøyde barn.

Alle barn er forskjellige. Det er jammen vi foreldre og. Ikke la andre fortelle deg hva din familie skal gjøre. Og for all del, ikke få dårlig samvittighet hvis du ikke gjør, tenker eller føler som andre mener du burde. Og ikke les alle artiklene på nettet der eksperter får uttale seg om alt du skal, bør og må gjøre.

Gjør det du har lyst til! Det viktigste er at man gjør noe sammen og at alle har det gøy.

Gjør det du må gjøre for å få overskudd til å være en så god forelder som mulig. Enten det er å ha barna i barnehage, uavhengig av om du jobber fulltid eller ikke, ringe barnevakten og gå på kino en kveld, eller låse deg inn på badet og spise sjokolade fordi du ikke har lyst til å dele den med barna.

Hvis du noen ganger føler deg som verdens verste forelder, kan det kanskje hjelpe å lese En mors bekjennelser. Legg gjerne igjen en bekjennelse selv også.

Intervjuene med meg kan du lese her:

Dagbladet

Foreldre og barn

 

Hva liker du å gjøre sammen med barna? Og hvordan finner du overskudd til å være en så god forelder som mulig?

74 kommentarer

Anja Holt

15.04.2013 kl.13:46

Vi trener sammen, det er bra på mange måter. Da er vi sammen "på et annet nivå". Før var jeg en god mor når jeg hadde hatt litt fri. Barnevakter er gull! Dusje alene. Spise varm mat. Jeg har aldri vært puslemamma, men jeg er en god mamma allikevel!

dragemamma

15.04.2013 kl.13:50

heh. Jeg har fri hver fredag, for å være hjemme alene med bare meg... Hadde jeg ikke hatt det, ville det ikke vært så hyggelig hos oss :-) Og jeg sitter heller ikke veldig ofte på gulvet og bygger lego

JM

15.04.2013 kl.14:14

Se på TV, haha :P
Liker også ute-aktiviteter når det er plussgrader, være i hagen å pusle mens jeg innimellom må dukke for ikke å få riva i hodet mens minimann gjør et godt forsøk på å rake løv ;) Det er utrolig hvor mye mindre mas og uroligheter det blir når man er ute?

Det var jo utrolig mange kommentarer på innlegget! Jeg tror langt fra alle leste hele teksten før de kommenterte..... Du gir en ærlig og usminka sannhet om det å være mamma, et herlig friskt pust fra rosamamma-bloggerne.
Takk!

Mari

15.04.2013 kl.14:15

Eg syns det var ein flott, ærlig og befriende artikkel å lese. Eg kjenner meg igjen og er enig i det du seier:) småbarnstida er travel og det er meir utfordring enn eg trudde å finne tid til seg sjølv.

Mi meining er at voksendtid er utruleg viktig for at ein skal kunne fungere best mulig sammen med borna! Iallfall når det gjeld overskot! Du er modig som setter ord på det, og er ærlig om at barn er ikkje likestilt med reindyrka.

Takk for god lesing:)

Mari

15.04.2013 kl.14:17

"Reindyrka lykke" skal det stå:)

cecilie

15.04.2013 kl.14:28

Jeg leste saken i dagbladet og ble flyforbannet med en gang! Jeg lot meg provosere, og det har nesten aldri skjedd...
Men så klart; provosørene var kommentatorene som angrep deg så til de grader, og ikke det du skrev. Men det må sies; en del av de som svarte var uten tvil netttroll!
Jeg ble så engasjert i saken at en lurte litt på om jeg var venn med deg siden jeg forsvarte deg/din mening. Men saken er jo enkel; jeg er mamma så jeg kjenner igjen hvert et ord du skrev!
Og siden jeg er alene med dem så kjenner jeg spesielt godt igjen den delen med å noen ganger glede seg til å levere barna på skole/barnehage!

Undre

15.04.2013 kl.14:42

Heia deg, sier jeg bare!

Jeg er så lei dette flinkishelvetet. Jada, det er bra å kunne ta grep når det trengs. Men jeg synes vi skal være fryktelig forsiktig med å legge lista så høyt at alt annet enn kjempelykkelig og kjempeflink blir sykeliggjort. Jeg tror ikke jeg kjenner en eneste småbarnsmor som ikke innimellom er så sliten at hun gjerne hadde sendt ungene på kennel i fjorten dager for å hvile sjøl (sånn om ungene ble godt ivaretatt og alt selvsagt ;) ).

Reidun bakke

15.04.2013 kl.15:17

Hei.
Stå på du, er så hjertens enig. Teselskaper, Lego,mat & Baking, nei takk. Ungene koser seg alikevel. Turer i skogen, kongledyr, sport,, bygge hytter osv... Den er jeg med på, det viktigste er vel at vi har tid med barna. Man må vel få lov til å selv velge hvordan man skal skape tiden sammen så lenge vi har det gøy. For meg er det fullstendig likegyldig hva andre gjør, jeg gjør som jeg vil og vi koser oss. Og tid alene av og til.... Uvurderlig. Når vi har spist her får ungene beskjed om å holde seg usynlig iallfall 20 min. Min tid før ettermiddagen herjer løs:-) Nei... Bedrevitende må finne på noe bedre å bry seg med....

Torbjørg

15.04.2013 kl.15:20

Jeg er hellig overbevist om at ungene har godt av at foreldrene bruker tid på seg selv, og ikke er oppofrende 24/7. Husker så godt den gang eldstemann var rundt fire år, og han hadde slengt fra seg jakka, sekken og skoene i en haug på gulvet i gangen (som han hadde gjort så mange ganger tidligere) etter barnehagen. Jeg ba han for ørtende gang om å henge opp skikkelig etter seg, og svaret kom kontant fra guttungen: "Jeg er ikke slaven din!" Det var vel første gangen han fikk en skikkelig skjennepreken, der jeg poengterte at jeg heller ikke var hans slave/tjener, og at han fint kunne være med å bidra til at ting ble gjort i huset, særlig når det gjaldt å holde orden i egne saker....:P Det er heller ikke min oppgave å sørge for at ungene har det gøy hele tiden, og jeg er ingen klovn som skal underholde dem hver gang de kjeder seg. Når de kommer til meg og sier: "Jeg kjeder meg. Hva skal jeg finne på," så får de ALLTID til svar at de skal finne på noe selv og bruke fantasien sin. Jeg bruker også å si at det har kommet mange store oppfinnelser ut av at folk har kjedet seg, og at det å kjede seg ikke er farlig. Så sent som denne helgen kom minstemann til meg og påsto at det var urettferdig at jeg kunne sitte i sofaen og strikke og kose meg mens han ikke hadde noe å gjøre på...! "Jamen, herlighet! Jeg skal gjerne lære deg å strikke jeg!" Svarte jeg på det.. Men det var også kjedelig.....:P Og dessuten var det en jenteting....:D Så gikk han opp på rommet sitt for å furte i stedet. Tror ikke det gikk ti minutter en gang før han hadde musikk på anlegget sitt og danset så hele huset ristet.....;)
Jeg husker selv hvor slitsomt det var å måtte stå opp før hanen feis da disse ungene var små. I dag er de nesten 9 og nesten 13, og jeg sover frempå i helgene med god samvittighet. Sånn har det vært en stund, og jeg nyyyyyter det. Og det er heller ikke et tidspunkt på døgnet disse guttene er så gode venner og vel forlikte som de få timene de har for seg selv lørdag og søndag morgen før de voksne står opp. De trenger det visst de også.
Og så har vi laaange, slappe frokoster med levende lys, varme rundstykker, egg og av og til kakao. Alle fire. Og vi koooser oss til langt ut på dagen. Som oftest er ikke frokosten ferdig før i tolv-halvettiden...:P
Det er helt misforstått det der at vi foreldre skal stå på pine og tisse i vinkel for ungene våre tjuefire timer i døgnet. Unger med sånne foreldre lærer ikke å klare seg på egenhånd.
Jeg tror faktisk det er vår plikt som foreldre å la ungene kjede seg i blant....! Hvordan skal de ellers lære seg å bruke egen fantasi...? ;)
Jeg hyperventilerte litt når jeg leste dette.
For det er så forbasket typisk at hvis en MAMMA står frem i offentligheten og sier "hey, jeg er ganske laidback forelder jeg, og har ikke dårlig samvittighet engang!", så blir hun hudflettet.
Men hvis en PAPPA står frem og sier det samme, så blir han hyllet som et sunt forbilde....
Hva i HULESTE er det som feiler dette samfunnet,....??
*puh*

Jeg syns heller ikke alltid det er like stas å bygge med klosser eller fargelegge prinsesser. Klart jeg syns det er viktig at både mor og far med jevne mellomrom involverer seg selv i barnas lek, men det er vel så viktig å la være når man virkelig ikke gidder. Noen ganger gidder jeg virkelig ikke å leke med dukker, og da er jeg dønn ærlig med ungene og sier at jeg ikke har så lyst akkurat nå, men at de kan leke selv og jeg kan sitte hos dem og leke noe jeg har lyst til (les: titte i magasiner og drikke kaffe...) ELLER jeg foreslår en felles aktivitet som jeg vet at jeg kan være helhjertet med på.

Stå på du, jeg er ikke i det granne forbanna på deg ;)

tanketrollet

15.04.2013 kl.16:01

Du er ikke alene :-) Jeg er også en "slik" !

Dan

15.04.2013 kl.16:24

Hehe, herlig Marte. Du har virkelig baller, og da tenker jeg ikke på Sjur sine :)

Selv har jeg nok ikke vært den flinkeste til hverken å tegne, bygge lego eller gjøre andre "inneting" med guttene min, jo forresten, se på tv har vi vært ganske flinke til, men ellers må vi ha litt action. Sykle, gå en tur, dra å se noe, det liker vi, og sånn har det alltid vært. Det kan være gratis ting som å mate endene ved sjøen, eller gå på museum. Eller kjøre ned til flyplassen og kikke på fly over gjerdet. Ett eller annet. Det viktigste er, som du sier, at man gjør noe sammen. Ikke nødvendigvis noe den ene eller andre liker / ikke liker, men noe alle liker. Jeg tror også barna inderlig godt vet når man gjør noe halvhjertet eller ikke har lyst til, og selv om de både er små og kanskje ikke vet det selv, tror jeg nok de på en eller annen måte tar det til seg. Kosen og hyggen må føles naturlig, ellers er det ingen vits i. Da blir det bare "rart" ...
[...] har skrevet et tilsvar i bloggen sin her: “God mor-boksen er skremmende trang“. Jeg anbefaler å lese det og sender igjen et stort “Heia!” fra denne [...]

ingvild

15.04.2013 kl.17:01

jeg er en av de som liker lego, liker å pusle etc - men jeg løper gjerne rundt og leker gjemsel etc, og baker , og litt av hvert - MEN! å gjøre noe av det når jeg virkelig ikke orker eller ikke har lyst, fører hverken til hygge eller kos for hverken barna eller meg.
Man er ikke nødvendigvis en bedre mamma fordi man gjør noe sammen med barna hele tiden. Er det noe jeg har lært det siste året - etter mye sykdom etc - er at barna og de voksne har det mye bedre sammen som familie dersom man ikke driver rovdrift på seg selv.
Jeg synes du er tøff som forteller! (jeg har etter å ha kommet litt mer innpå såkkalte "vellykkede" mødre i min omgangskrets, sett at det er ikke alltid de er så "perfekte" som de ser ut. Det synes jeg er godt å oppleve - ikke fordi det er fint å se andre gjøre feil - men fordi det er slitsomt å gå rundt å føle at en ikke får det til - det som ser så lett ut for andre. )

Best of 2 sisters

15.04.2013 kl.18:03

Marte, du vet vi digger din aerlighet. Totalt! Og, det er faktisk SUPER viktig at barn klarer aa leke selvstendig, uten mamma eller pappa.
MEN, jeg syns det var litt provoserende med alle de aerlighetene som kom frem paa Foreldre&Barn's facebook side. Eller, jeg ble vel nesten litt skremt av all negativiteten.
Smaabarnstiden er over paa ett blunk, plutselig staar man der og onsker den saa inderlig tilbake.
PS. Jeg vaager gjerne aa staa frem og si at DU er ei god mamma. Du spiller fotball med barna dine. Hallo..
PPS. Kul ny sveis ;-)

Heidi Langer

15.04.2013 kl.18:29

Du har beskrevet følelsene alle mørdre har. Følelsene som ikke er ok å ha. Jeg leker nesten aldri med barne mine. Jeg tror min mamma aldri lekte med meg heller. Hvorfor skal vi det? Vi har da nok å gjøre vi er ikke våre barns underholdnings managere!
Jeg har akkurat avsluttet en heftig diskusjon med min menn hvor jeg satte foten ned; nå skal begge barna i barnehagen!!! Minstemsnn blir 4 i september!!
Jeg ville satt utropstegn etter hvert ord du skrev!
Tusen takk for en suveren post!!
Skal prøve å få lest intrvjuvene også de neste dagene, et veldig engasjerende tema for min del!
Godt skrevet!

Anja Holt

15.04.2013 kl.18:45

Jeg var også kjempefornærmet. Hehe, man skal passe på vennene sine. ;)

Silje Hermansen

15.04.2013 kl.20:26

Har slitt en del med å få min snart to år gamle sønn til å sove skikkelig på kveldene og nettene, helt fra han var nyfødt. Som førstegangsfødene var jeg så dum å søke råd og veiledning både her og der, men til slutt fant jeg det beste rådet hos et søvnsenter; Ikke hør på alle andres råd, gjør det som funker best for dere! Syns det funker bra i de fleste oppdragelseshenseender, og jeg har et mye mer avslappet forhold til morsrollen etter å ha tatt det ENE rådet. Kan ikke folk slutte å bry seg så veldig om hvordan andre gjør det? Funker det for dere, flott! Fortsett!

Jeg har forøvrig ønsket poden masse Brio togskinner, for jeg synes det er gøy å bygge baner... Mamma bygger, han kjører tog. Begge har det fint.:D

Kati

15.04.2013 kl.21:48

Dette er nok eneste gangen jeg leser bloggen, og jeg leser for øvrig heller ikke "rosa" blogger. Hvorfor skulle jeg? Jeg har mer en nok med livet mitt: full jobb, 2 barn, og tredje på vei. Litt provosert ble jeg og... bare pga livet med barn fremstår som enten eller. Du hater visst å "leke" med de, og 15 min i døgnet er skremmende lenge. Hadde du noen gang forestilt deg hvordan blir det for barna dine å lese dette om 15 år? Litt egoisme er direkte sunt. Man må jo ta vare på seg selv. Men helt ærlig, hvorfor føde barn hvis man "gleder seg" til å komme seg på jobb igjen, vekk fra dem!? Sjokolade på badet hjelper nok ikke, men få barna med på ting DU liker, del verden med dem, du er deres forbilde tross alt. Det er jo ikke de som setter opp dagens plan, du er den voksne, det er faktisk ditt ansvar! Skremmende? Noen ganger. Men hver gang du gjør noe sammen med de, så har du faktisk mulighet til å gi litt av deg selv. Lære dem noe. Uten å anstrenge deg. Er det klatring på treet, eller baking av kake, samme det, poenget er at de tester grenser, de prøver å bli kjent med verden, og DU bør være der for å veilede dem. Hvis ikke du, hvem? En forsterfamilie?

solveig

15.04.2013 kl.21:56

Hei Marte. Jeg utfordrer deg til å å lage en kjekk repotasje om alt du syns er tipp topp med å være mamma. hva det har gjort med selvbildet ditt, livskvaliteten og hele tilværelsen generelt. Det er jeg nyskjerrig på. Selv opplever jeg at ungene skaper mye refleksjon hos meg og de får meg til å se de små gledene ved å kunne stå opp frisk og rask(selv om man er trøtt), kunne lage pannekaker fordi ungene har lyst på det(selv om det er mye gris og mas) og å se hvor godt de sover etter å ha fått være aktiv og sosial hele dagen. Jeg veit at du har masse positivt og skrive om, men at det gjene ikke er helt konseptet ditt, men jeg er nyskjerrig på hvordan alt dette maset(som jeg kjenner meg veldig igjen i) alt i alt påvirker deg positivt:)

hehe...du måtte jo bare få en sånn kommentar også tenker du vel..
jeg smiler når jeg sender den og liker deg veldig godt:)

klem

Andrea

15.04.2013 kl.22:48

I agree with you completely! You must do what you all enjoy so that everyone has fun--otherwise it will be work for you and not fun for your kids either. If you do not enjoy baking or playing certain things but try to act happy, your kids will know it in a minute. It's also important to show your kids that different people have different interests--and all can be happy by doing different activities! (And we have the same pressures here in the U.S. which we must ignore.)

Sirkusmamma

16.04.2013 kl.08:37

Jeg liker å finne på ting med ungene, for all del... Nå har jeg litt større unger, så her går det i skiturer, fotballcuper o.l. Lenge siden vi satt på gulvet og lekte, og når jeg tenker etter var ikke det så ofte heller... Jeg har aldri vært spesielt glad i eller flink til å leke. Det ligger rett og slett ikke for meg. Derfor syns jeg det er enklere nå som vi kan gjøre andre aktiviteter, så jeg slipper unna de stygge blikkene fra andre mødre. Nå jobber jeg deltid og har minstemor hjemme den dagen i uka jeg har fri. Da sitter hun foran tv'n eller pc'n mens jeg prøver å "finne igjen huset" og sope opp det verste siden forrige fridag. Jeg har til og med tenkt at NÅ skal jeg nyte de siste dagene ettersom hun begynner på skolen til høsten. Men det ble med en dag, og så gikk jeg tilbake til gamle vaner....

underveis

16.04.2013 kl.11:09

Det er vel denne svart-hvitt-tilnærmingen som blir litt rar, synes jeg (og det kan jo hende at det er presentasjonen som blir feil, ikke det du egentlig mener - det vet jeg ikke) Det blir liksom litt sånn at "alt med unger er så slitsomt". Jeg bygger heller virkelig aldri lego, og det er jo helt greit for ungene, de bygger jo sjøl. Men jeg er jo mye sammen med dem, vi lever jo sammen. Jeg gjør mine ting og de henger med på det - eller gjør sine ting ved siden av. (Det hender at minstemann vil spille spill mens jeg driver med noe som trenger begge hender, det går jo an å si ja til det for da kaster han terning for meg og flytter for meg - og vi skravler om livet og har det fint og jeg får gjort det jeg skal - og han vinner muligens, og det er jo også flott...)
Det handler jo mer om at jeg drar dem inn i det jeg driver med enn omvendt. (Og - ja - da mener jeg også den tida da de var mindre, sånn som dine små). Det er jo nok å drive med, jeg setter meg jo ikke ned for å "underholde ungene" først - og så utsette alle voksenaktivitetene (husarbeid etc) til etterpå. Små unger får være med, det tar lenger tid - men ikke lenger tid enn å først underholde og så stresse aleine. Større barn får ansvar for å gjøre ting selv, - med hjelp når det trengs. Da må jeg også "mase" og veilede og følge opp, det krever sitt - men sånn får det da være. Det er et liv sammen vi har. Ikke bare tid som skal brukes opp.
Både store og små har behov for både fellestid og aleinetid. Jeg også. Men jeg definerer ikke mitt liv som noe som "egentlig" er uten barn, at barna er i veien for det "egentlige jeg", "det egentlige livet". Det er (heldigvis) et tilbakelagt stadium. Nå lever jeg myldrelivet i en familie.

Marthe

16.04.2013 kl.13:26

Jeg har ikke brar - men min bror har. Han elsker å sitte på gulvet og leke med lego, men da blir han styrende at 8 åringen blir furt og går. Det beste er nok å møtes på mellomveien - gjøre ting man liker, men gjerne på barnas premisser. Hva barn liker handler vel så mye om (tror jeg) hva man er vant til og flink på. Barn som aldri har vært i skogen blir gjerne fortere kalde og slitne og stressa enn barn som er ute hver eneste helg.

Marianne

16.04.2013 kl.13:36

Jeg oppdaget bloggen din først i dag. Og jeg følte bare for å si: "For er deilig blogg, denne typen har jeg lengtet etter!" Takk!

Casa Kaos

16.04.2013 kl.13:39

Så sant, Anja.
Jeg blir også en mye bedre mamma når jeg har hatt litt fri!

Casa Kaos

16.04.2013 kl.13:40

Oh, det hørtes deilig ut!
Jeg tar meg også noen dager fri innimellom.Bare for å gjøre ting helt alene :-)
Det er gull verdt.

Casa Kaos

16.04.2013 kl.13:47

Ja, ikke sant? Jeg syns også barna finner en helt annen ro når vi er ute enn inne.
Ellers, tusen takk for ros :-)

Casa Kaos

16.04.2013 kl.13:48

Tusen takk, Mari.
Ja, jeg er overbevist om at egentid, både alene, med partneren eller med venner, gjør en til en mye bedre forelder.

Casa Kaos

16.04.2013 kl.13:51

Cecilie, var det deg?
Jeg så det var en person som forsvarte meg med nebb og klør gjennom hele debatten. Tusen takk. Du balansert virkelig hele debatten!

Casa Kaos

16.04.2013 kl.13:52

Anja: He he. Og tusen takk for mail på kvelden :-)

Casa Kaos

16.04.2013 kl.13:57

Hmm, tror du det finnes sånne barne-kenneler?

Takk for fint innlegg på bloggen din, forresten. Det er fort gjort å havne i flinkishelvete. Og veldig slitsomt å være der. Glad jeg kom meg ut derfra :-)

Casa Kaos

16.04.2013 kl.14:01

Enig, Reidun.
Bedrevitere er fryktelig irriterende mennesker. Hvorfor kan man ikke bare akseptere at alle familier har forskjellige måter å leve på?
Forresten, 20 minutter alenetid etter middag... Det hørtes herlig ut. Syns nesten det er en menneskerett :-)

Casa Kaos

16.04.2013 kl.14:06

Så enig, så enig. Unger har veldig godt av å kjede seg. De trenger det! Jeg tror rett og slett de blir bedre mennesker av det.
Jeg merker stor forskjell på barna mine etter jeg sluttet å underholde dem til alle døgnets tider og lot dem få kjede seg litt. I begynnelsen var det mye mas og klaging, men nå har de fått en helt ny fantasi og evne til å leke alene. Det er faktisk utrolig imponerende!

Casa Kaos

16.04.2013 kl.14:10

Takk, Jona :-)
Ja, jeg tviler på at en pappa hadde fått samme reaksjon. Det er mye mer akseptert at far ikke leker med barna sine.
Samtidig var det flest menn som ble forbannet på meg etter artikkelen stod på trykk. Merkelig...

Casa Kaos

16.04.2013 kl.14:10

He he. Godt å høre, Tanketrollet :-)

Casa Kaos

16.04.2013 kl.14:13

Nemlig!
Barna merker veldig godt når foreldrene ikke er til stede. I hvert fall mine barn. Og er det da noen vits i å tvinge både meg selv og dem til å leke med noe som bare skaper stress og mas?
Underlig hvordan denne Lego-byggingen plutselig ble et symbol på å være god forelder.

Casa Kaos

16.04.2013 kl.14:16

Hei Ingvild.
Det er fryktelig slitsomt å føle at man ikke er en god mor. Det har jeg følt på så mange ganger. Men jo mer jeg ga blanke i hva andre mente jeg burde og måtte gjøre for å være en god mamma, jo bedre følte jeg meg.
Driver man rovdrift på seg selv som mamma, kan man fort ende opp med å bli en veldig fraværende mamma. Og det tjener ingen noe på.

Casa Kaos

16.04.2013 kl.14:21

Takk :-)
Jeg tror også det er viktig å legge merke til alt det positive med å være småbarnsmamma. Nå spurte vel Foreldre og Barn spesielt om hva folk syns var slitsomt (tror jeg...). Og jeg håper alle de som svarte ser mye positivt i småbarnstiden også.

Jeg må for øvrig innrømme at etter jeg startet denne bloggen, har jeg begynt å se mer og mer positivt på både meg selv som mamma og småbarnslivet. Ved skrive så mye om de rufsete dagene, har jeg blitt ekstra oppmerksom på de fine :-)

Ps, har klippet meg igjen etter det bildet ble tatt. Er ikke helt komfortabel med å vise bilde av den nye sveisen ennå...

Casa Kaos

16.04.2013 kl.14:24

Tusen takk, Heidi.
Det var jo ikke vanlig at våre foreldre lekte med oss? Jeg kan i hvert fall ikke huske at mine foreldre noen gang satt på gulvet og lekte med meg. Ikke savnet jeg det heller. Jeg hadde det kjempegøy med mine egne ting, enten alene, sammen med broren min eller med de andre ungene i gata.

Lykke til med barnehagebarn :-)

Casa Kaos

16.04.2013 kl.14:27

Så fint at du fant ut av det! Temaet søvn er vel ett av de temaene der det er mest gode råd og ekspertuttalelser ute å går. Jeg ble helt forvirret selv!

Så gøy at dere liker å kjøre tog. Hørtes nesten litt morsomt ut når du sier det sånn ;-)

Casa Kaos

16.04.2013 kl.14:32

Hei Kati
Ja, jeg har tenkt lenge og nøye over hvordan det blir for barna mine å lese dette når de vokser opp. Og jeg har kommet frem til at skal gå helt fint. Om 15 år håper jeg de kan se tilbake på en aktiv, morsom og trygg barndom med en mamma som var tilstede sammen med dem og gjorde masse kjekke ting. En mamma som prioriterte andre ting enn å leke med Lego og bake kake.

Ellers er jeg jo helt enig med deg i at jeg er barnas forbilde og at jeg bør ta med barna på ting eg liker. Det er jo akkurat det jeg sier i intervjuet!

Og forresten: sjokolade på badet hjelper. Veldig!

Casa Kaos

16.04.2013 kl.14:35

Hei Solveig.
Du, den utfordringen tar jeg! Takk for den. Jeg skal skrive et innlegg om hvordan jeg barna har påvirket meg positivt. For det har de!

Når det gjelder positive innlegg, har jeg skrevet en del av dem tidligere. Hvis du ser i menyen til venstre, under "kategorier" og "kos og kaos" finner du opptil flere :-)

Klem til deg og

Casa Kaos

16.04.2013 kl.14:39

I think you have a good point when you say that it is important to teach the children that everybody is different. That people have different interests. They will definitely learn this when they grow older and get friends.

Casa Kaos

16.04.2013 kl.14:41

He he. gamle vaner er vonde å vende. Og stygge blikk fra andre mødre kan være drepende.
Tror også det blir enklere når barna blir eldre. Da kan man gjøre flere ting sammen, og ungene kan bli med på helt andre aktiviteter.
Lykke til med skolebarn til høsten. (Og lykke til med husarbeidet) :-)

Casa Kaos

16.04.2013 kl.14:47

Det er nettopp det å være en familie handler om. Man gjør sine ting hver for seg, eventuelt med ungene på slep. Så gjør man noen ting sammen. Og alle har respekt for hverandre.
Jeg har også oppdaget at ungene syns det er storartet å få være med på husarbeidet. Eller å spyle verandaen og vaske hagemøblene. Jeg tror egentlig ikke de savner den Lego-byggingen så veldig.

Jeg syns heller ikke ungene er i veien for meg og mitt. Men jeg er avhengig av voksentid og alenetid. Hvis ikke kan de ofte oppleves som i veien. Det er nettopp derfor jeg passer på å få litt tid for meg selv :-)

Casa Kaos

16.04.2013 kl.14:49

Ha ha. Det hørtes akkurat ut som når jeg skal bake med barna. Da styrer og ordner jeg så fælt at de ikke syns det er noe gøy og går.
Jeg tror også barn liker å gjøre det de er vant med. Derfor tror jeg ikke mine barn savner den Lego-byggingen så fælt.

Casa Kaos

16.04.2013 kl.14:50

Tusen takk, Marianne!
Så hyggelig å ha deg med som leser :-)

Pia

16.04.2013 kl.19:00

He he, ante meg at du ville få litt pepper etter Dagblad-innslaget. Hadde du skrevet at du generelt hater alt med barna dine, at du misliker sterkt å være sammen med dem - ja, da skjønner jeg at folk reagerer. Men det er vel ikke helt det du mener...

Casa Kaos

16.04.2013 kl.21:43

Nei, det er ikke helt det jeg mener :-) Barna mine er verdens kuleste, de. Jeg liker bare ikke å bygge Lego med dem.
Det som egentlig er litt morsomt med denne saken, er at jeg egentlig ga dette intervjuet til Foreldre og Barn. Og så har Dagbladet snappet det opp. Helt ok det. Men jeg har altså ikke gitt dette intervjuet til dem i utgangspunktet.
Men det er tydelig at Dagbladets lesere (i hvert fall de som kommenterer) er fryktelig sinte :-)

cecilie

16.04.2013 kl.21:52

He he, ja det var nok meg ja :-)
Sann halvveis i diskusjonen så lo jeg en del av meg selv fordi jeg innså at jeg var ikke langt fra å ha 1/3 av kommentarene :-P men det var egentlig befriende å endelig få kommentere en artikkel som traff meg så godt :-)

Villkatta

17.04.2013 kl.08:11

*klappar i hendene* Skulle ynskje fleire stod fram slik som du! :-D Det er utruleg viktig. God-mor boksen er skremmande trong, og "supermamma" idealene er ganske kvelande.

Mandagsmor

17.04.2013 kl.08:21

Det slår meg at mange foreldre tilbringer ufattelig mye tid sammen med barna - og leker eller er med på deres aktiviteter. Skjønner ikke helt hvorfor, jeg. Da mine var små hjalp jeg dem i gang med lek, viste hvordan de skulle bruke tegnesaker, Lego, togbane, osv. Nå synes jeg (fortsatt) at Lego er ganske artig faktisk, men jeg så ingen grunn til å lede eller blande meg inn i leken deres. Det ville satt grenser for deres fantasi og utfoldelse. Barn er naturlige oppfinnere og nysgjerrigper'er, - de finner ut av ting selv. Min erfaring er at unger også ønsker å få være i fred med sin lek, uten innblanding. Og at de elsker å delta i det de voksne gjør. Som å vaske vinduer, bilen eller koste sand i entreen....
Jeg begriper ikke hvor det kommer fra at foreldre skal bruke ethvert ledig øyeblikk på å være selskap og underholdning for ungene sine!

Drømmelykke

17.04.2013 kl.09:28

Hvordan skal barna klare seg i fremtiden om de ikke vet å aktivisere seg selv? Om vi skal legge alt i hendene på dem? Jeg tror veldig mange barn i dag er overstimulert, det er liksom en trend at de skal aktiviseres hele tiden... og sånn sett er det jo ikke rart om foreldre blir utbrent heller?

Drømmelykke

17.04.2013 kl.09:29

Denne skulle liksom være en egen kommentar i bunnen og ikke et svar ;) Tydeligvis litt i overkant engasjert her!

Kaos her og :-)

17.04.2013 kl.10:36

Jeg elsker denne bloggen. Kjenner meg sånn igjen! Er sikker på at barna dine komme til å være stolte av av dette prosjektet når de blir store. Du er antakelig et mye bedre mammaforbilde enn de som prøver å være flinkiser hele tida. Hilsen journalist og tobarnsmor

Casa Kaos

17.04.2013 kl.15:09

Tusen takk, Villkatta :-)

Casa Kaos

17.04.2013 kl.15:14

Bra sagt, Mandagsmor.
Jeg tror mange overstimulerer ungene sine med lek og aktiviteter for å bøte på den evige dårlige samvittighet for at man generelt ikke strekker til på alle punkter.
Jeg må noen ganger ta meg selv i å bare la guttungen få være i fred. Og ikke bli bekymret og bombardere han med spørsmål når han kryper opp i sofaen og drar teppet over seg.
Nei, har er ikke deprimert fordi han har en dårlig mor. Han er bare sliten og vil slappe av litt i fred :-)

Casa Kaos

17.04.2013 kl.15:14

Tusen takk!
Det var veldig hyggelig å høre :-)

Hege (artigforkidsa)

17.04.2013 kl.18:30

Hei! Jeg syns dette er storm i et vannglass :-) Man er da vel ikke noen dårlig forelder selvom man er ærlig som deg og sier at man gleder seg til barnehagen åpner en gang i blant, eller at lego ikke er på topp ti? Jeg selv har fire små überkule barn som jeg elsker å være sammen med. Men det har aldri vært noen hemmelighet at vi de siste sju årene mange ganger har gledet oss til helgen eller ferien er over. Det betyr jo ikke at ikke helger og ferier er gøy, for det er de, men fy flate så slitsomt!! I min verden er det ingen motsetning i det.
Jeg liker best å være ute sammen med barna, og gjøre fysiske ting som å sykle, kjøre slalåm, hoppe på trampoline osv; sånne ting jeg selv liker å drive med, og jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Sløve foran TV´n med en haug med barn på fanget er også en av favorittene ;-D
Jeg får overskudd av å få holde litt på med egne ting, som å trene og male og tegne, og nå har jeg fått bloggedilla, he he, og ellers får jeg et enormt overskudd av å gjøre gøye ting med barna - som vi alle kan gjøre og digge på vårt eget nivå. Og det har bare blitt kulere og kulere etterhvert som de har blitt større!
Gleder meg til å lese mer på bloggen din :-)

Linda

17.04.2013 kl.21:20

Jeg og mannen er veldig enig om en "feil" vi har gjort med barna våre, og det er at vi har vært "for mye" sammen med dem. I dag når eldste er 5 år, snart 6, vil hun gjerne at en av oss eller begge tar del i nesten alt hun foretar seg. Hun må holde show for oss, være ute bare hvis vi er ute, ja det er nesten sånn at vi må holde henne med selskap på do. Vi har ikke lekt så mye med lego ;) ,men vi har gjort mye annet, men vi som foreldre kan faktisk være for mye sammen med ungene våre....de klarer jo til slutt ingenting selv.
Jeg digger bloggen din, føler meg ikke hjemme i alt men det meste ;)

Nina

17.04.2013 kl.22:03

Så herlig å lese,da er det ikke bare jeg som er sånn,hehe:)
Jeg har fri hver onsdag,og det er min dag helt alene,nydelig!!!!!

T

17.04.2013 kl.22:40

Kloke ord dette her. Det er viktig å gjere ting saman med barna som foreldrene (og barna) trivst med. Skjønar at akkurat legobygging er blitt eit tema for deg. :) Og me har alle aktivitetar som me føler me burde gjere saman med barna, om me lar vere kjenner me oss som egoistiske slappfisar. Kvifor??
Kvifor er det slik at nokon aktivitetar har høgare status enn andre? Kvifor er det bedre å køyre bil ein plass, tenne eit bål og grilla, enn å gjere det same heime på plenen? Eg begrip det ikkje.
Personleg er eg så glad det nærmar seg vår slik at eg slepp fleire forsvarstalar om kvifor ikkje 3 åringen er meir på ski... Drit lei av å høyre kor fine løyper det er her og der, og at det er perfekt for ungar.. Blahblah.

Du formulerte noko eg har tenkt på, og det føltes bra! Av og til er det godt med ein slags bekreftelse om at ein ikkje er heilt på jordet.

Flott blogg!

Casa Kaos

18.04.2013 kl.10:15

Jeg er helt enig med deg, Hege.
Det er klart det er slitsomt å ha barn. Og selvfølgelig er ikke alt like gøy. Men man er jo glad i barna sine for det, og elsker å være sammen med dem. Helt til man blir så sliten at man trenger litt tid i fred igjen.
Dine barn høres forresten kjempekule ut :-)

Casa Kaos

18.04.2013 kl.10:22

Veldig interessant å høre deg si det. For jeg er nemlig også helt overbevist om at barna ikke har godt av å bli overstimulert.
De trenger tid for seg selv, akkurat som oss, og de trenger å lære seg og finne på ting alene.

Så gøy at du digger bloggen :-) Veldig hyggelig!

Casa Kaos

18.04.2013 kl.10:28

Åh, så deilig med fri hver onsdag, da :-)
Herlig!

Casa Kaos

18.04.2013 kl.10:30

Der har du et veldig godt poeng. Ja, hvorfor har visse aktiviteter høyere status enn andre? Og hvorfor mener noen at alle skal gjør det samme med barna sine uavhengig av personlighet og interesser.
Godt å høre at ingen av oss er helt på jordet!
:-)

Casa Kaos

18.04.2013 kl.10:34

Ha ha, herlig. Tusen takk!
Satt stor pris på det :-)

Åse

18.04.2013 kl.11:11

Så fin reportasje! Er så enig.
Jeg har en 80% stilling, med fri vær mandag, men sender ungene i bhg den dagen.
Tror det er veldig viktig med litt "alenetid" .

Hege (artigforkidsa)

18.04.2013 kl.11:41

Tusen takk, ja de er veldig kule, sikkert omtrent som dine - de hopper iallefall i sofaen ;-)
Woopwoop

Casa Kaos

19.04.2013 kl.10:57

Det har du helt rett i, Drømmelykke.
(Selv om du skrev replikk og ikke kommentar)
;-)

Casa Kaos

19.04.2013 kl.10:58

He he :-D

Casa Kaos

19.04.2013 kl.10:59

Herlig!
Kjempeviktig med egentid.
Kos deg med mandagsfri :-)
[...] Eg held litt på den at en lukkeleg mor gir lukkelege born.Eg klappar i hendene når eg les om mødre som utfordrar god-mor boksen, og som står ærleg fram i media om korleis dei eigentleg har det. Det er herleg lesning for ei [...]

Skriv en ny kommentar

hits