hits

Forbrukermakt p Facebook

Har du opplevd drlig service og blitt fristet til fortelle om det p Facebook?

Det har jeg. Og tidligere denne uka gjorde jeg akkurat det ogs. Lite ante jeg at det skulle skape s mye baluba!

I lpet av kort tid ble statusen min delt over 1450 ganger. Og kommentarene haglet inn. Over 500 kommentarer faktisk.




Her er statusen i sin helhet:

N trenger jeg virkelig hjelp her.

Leverte inn bilen til XXX bilverksted p Raufoss fr helgen. Var noe feil med viftereimen, og fr et prisoverslag p rundt 2000 kroner.

Nr vi skal hente den i gr, er prisen plutselig 7000! De har byttet viftereimen og noen andre deler som var delagt. Og i tillegg har de bestemt seg for bytte olje og vaske hele motoren for den var s skitten. Dette har vi da aldri bedt om.

Iflge Hndverkerloven er bilverkstedet pliktig til ringe og gi beskjed dersom oppgitt pris overstiges med 15%. Dersom de ikke gir beskjed, kan de ikke kreve mer enn oppgitt pris pluss 15%. Alts 2300 kroner i dette tilfellet.

Nr jeg gjr dem oppmerksom p dette, er han helt enig i at han skulle ha ringt og gitt beskjed, men han hadde fri p fredag, s det fikk han ikke gjort. Og s legger han ut om at han ikke har hatt en eneste fridag p over et halvt r, og at akkurat den fridagen hadde han jammen rett p.

Jeg sier at det hadde han helt sikkert, men da m de ha rutiner slik at noen andre ringer og gir beskjed. Snn at dette ikke gr ut over meg. Jada, joda, men n ble det n snn og det er ikke hans problem.

Jeg forklarer at jeg ikke har 7000 kroner betale for reparasjon av bil akkurat n.

Da fr jeg beskjed om at jeg m ha prioritert jvlig (hans ord) drlig tidligere i livet som har satt meg selv i en s drlig situasjon at jeg ikke kan punge ut med 7000 kroner for reparasjon av bilen. Selv kjenner han mange smbarnsforeldre som har rd til det.

Etter mye frem og tilbake, tilbyr jeg meg og betale halve prisen ? 3500 kroner n, og la Forbrukerrdet avgjre om jeg skal betale resterende. Men det er de ikke interessert i.

N holder de bilen vr tilbake, og nekter levere den ut.

Iflge Forbrukerrdet, skal en slik tvist lses ved at kunden betaler oppgitt pris pluss 15%, fr ut bilen, og s sender man inn en klage til Forbrukerrdet der de avgjr hva som skal skje med resten belpet.

Men det driter (igjen hans ord) bilverkstedet fullstendig i. Enten blar vi opp 7000 eller s ser vi aldri den bilen igjen.

Nr jeg sier jeg kommer til ringe lokalavisa, fr jeg beskjed om at hvis jeg gr inn for sverte omdmmet deres p denne mten, s vil det f konsekvenser for meg. Jeg spr hva slags konsekvenser, men fr til svar at jeg fr vente og se.

Jeg spr om han sitter der og truer meg. Men nei, det gjr han ikke.
Jeg spr igjen hvilke konsekvenser det vil f for meg. Og fr igjen til svar at jeg fr vente og se.

S n sitter vi da her uten bil p ubestemt tid, med to sm barn som vi ikke fr levert i barnehage, og uten komme oss p jobb.

S n trenger jeg deres hjelp:

Spm. 1 ? Noen som har noen gode rd? Hva i alle dager skal vi gjre for f tilbake bilen vr.

Og spm 2 ? Er det noen som vet hvor vi kan lne/leie en bil billig p ubestemt tid?


Flere hundre av kommentarene var fra folk som hadde opplevd akkurat det samme p akkurat dette bilverkstedet. Folk ble kjempeengasjert. De ble sinte og opprrte og skikkelig forbanna.

Til slutt tok diskusjonen en annen retning, og de personene jeg hadde vrt i kontakt med p verkstedet, som for vrig ogs er eierne, ble truet med juling og balltre. Flere slenger seg p, og jeg kan tenke meg at det ble veldig ubehagelig for verkstedeierne.

S er sprsmlet: Er det greit skrive om slike erfaringer p Facebook? Og i tillegg oppgi navnet p bedriften?

Ja, mener jeg. Men med noen forbehold.

Vi snakket sammen fr Facebook ogs. Opplevde vi drlig service et sted, fortalte vi om det til familie, venner, kolleger og naboer. Ja, i verste fall visste hele bygda om det i lpet av en helg.

I dag snakker vi sammen p Facebook. N kjenner hele bygda til saken p to timer.

Facebook gir makt til forbrukerne. Facebook legger press p servicebedrifter, og fornyde kunder er viktigere enn noen gang.

Man kan ikke hindre folk i snakke sammen p sosiale medier. Det er den nye mten kommunisere p. Det m vi bare innse.

Men noen er kritiske.

Noen mener det er feil legge ut slike statuser, blant annet fordi det bare er den ene siden av saken som kommer frem.

Og ja, det stemmer. Det er kundens opplevelsesom blir fortalt. Snn var det fr Facebook ogs. Man delte erfaringer med hverandre uten ringe bedriften frst for balansere historien med deres versjon.

I tillegg har vi nettsteder som for eksempel anbefalt.no der kunder kan legge igjen omtaler og rangere bedrifter. Her slipper ikke bedriftene selv til. Bortsett fra at de kan legge igjen en kommentar selv. Det kan de ogs p Facebook.

Og dersom en restaurant i Oslo blir slaktet av Dagbladets anmeldere, nytter det ikke for restauranten klage p at dette nok ikke helt stemte, det var jo ikke snn det var. Og at det bare er anmeldernes side av saken som kommer frem.

Det er snn det fungerer nr man driver bisniss. Misfornyde kunder snakker. Enten muntlig til vennene sine, eller skriftlig p Facebook eller andre sosiale medier. Og i verste fall er kunden en anmelder som forteller om opplevelsen sin til hele landet gjennom avisa eller et magasin.

Forbrukerne har ftt strre makt. Vi finner oss ikke i drlig service og vi finner oss ikke i bli behandlet drlig. Det er bra!

Men med makt flger ogs ansvar.

Man br holde seg til sak og bedrift. Og ikke rette pekefingeren mot personer. Ei heller vifte med balltreet.

Dette er en av baksidene med Facebook. Man har ingen kontroll. En status lever sitt eget liv og spres for alle vinder fr man vet ordet av det. Man har ingen kontroll p hva andre folk kommenterer rundt omkring.

Men skal man la vre diskutere en drlig erfaring p Facebook fordi noen blir litt i overkant engasjert?

Nei, det syns jeg ikke. Her m hver og en ta ansvar for seg selv og sine egne kommentarer. De gjengse regler om hflighet og saklighet in real life gjelder ogs p nett.

Nettavisene lar jo ikke vre kjre debatt selv om noen gr over streken i kommentarfeltet. Men nettavisene flger med p debatten og sletter upassende kommentarer.

Det fr man ikke gjort p Facebook. Og det er et dilemma. Samtidig har ikke Facebook en redaktr, og hver og en er ansvarlig for det man selv skriver.

Vei, vi kan kokludere med at forbrukere p Facebook har stor makt. Hva om noen legger ut tilsvarende usanne historier bare for sverte et firma.

Det er selvflgelig en veldig dum ting gjre. Men jeg tror ikke en usann historie vil f like stor respons og gjre like stor skade.

Grunnen til at s mange involverte seg i akkurat min status, var nettopp fordi mange hadde opplevd akkurat det samme p dette stedet.

Tre dager etter jeg delte denne statusen, fikk jeg bilen levert p grdsplassen av verkstedet. De ville ikke ha betalt for jobben en gang!

Supert! Case closed. Min gode venn Facebook lste saken!

(Bortsett fra at verkstedet leverte fra seg bilen med ls bunnplugg og oljelekkasje da. Men det er en annen historie...)

Og til bedrifter som opplever at folk rotter seg sammen og diskuterer deres drlige service p Facebook: Her gjelder den samme regelen som alltid. Behandle kundene deres greit, s slipper dere drlig omtale.

Jeg mener Facebook brukt p riktig mte er en ypperlig plattform utve forbrukermakt p. S lenge man tar visse forholdsregler.

Hva mener du? Ville du fortalt om en drlig erfaring med et firma p Facebook-siden din? Og syns du det er greit navngi firmaet?

19 kommentarer

Jeg synes det m vre helt greit skrive om sitt liv og det man stter p av gleder og problemer slenge man holder seg innenfor historien og sannheten i de. jeg har skrevet noe lignende selv, alts et innlegg der jeg navngir et firma, fordi jeg var irritert og forbannet og menere at jeg har full dekning for skrive om hva jeg opplever.

Innlegget heter "Da vi hadde en flunk ny Skoda".. og ligger under februar 2014 p min blogg :)

WoW, jeg er bare sjokkert over mten han snakket til deg p... Og det er rimelig langt fra 2000 til 7000.

Utfra historien din, fortjente de den negative omtalen de fikk ved at statusen din delte seg videre som den gjorde.

Siden mange andre hadde opplevd dette ville jeg nok uansett tatt en prat med politiet jeg og lagt frem Facebook statusen som bevis. Disse folka driver tydelig med ulovlige aktiviteter og trusler i tillegg. Det er ikke greit. Selv hadde jeg nok antagelig gtt til politiet frst og s evt Facebook dersom det ikke hadde lst seg.

Ida (trnderen)

Ida (trnderen)

Har heldigvis aldri opplevd noe av en s alvorlig grad, men har klaget p diverse nringsmiddelprodukt og ftt beklagelser og en brta med smaksprver som plaster p sret:) I dette tilfellet ville jeg nok vurdert anmeldelse hvis det ikke hadde lst seg. Sambo mener ogs at det neppe var tilfeldig at den bunnpluggen var ls;)

Gjr kundebehandlerne en god jobb s gr det positivt for bedriften, kan ikke folka jobben sin s er d bare og henge kroken p dra.

Jeg synes det absolutt er riktig bruke facebook til slikt. Man deler sin mening. Men jeg synes ogs det er riktig som du gjorde at du avsluttet statusen nr du s de begynte g p person ikke ikke bare firma og sakene.

St p!! Godt dere fikk tilbake bilen, dog er det rimelig userist av dem at de lsner bunnpluggen (noe som i mitt hode bare er for at oljen skulle lekke ut og dere f motorhavari som en payback fra dem).

Ytringsfrihet.

Det syns jeg var p sin plass at det ble ytret p facebook. Her var det jo ikke snakk om en filleting som at dama p 17/11 ikke smilte, det er snakk om et userist verksted og mye penger.. Hper noen tar saker som dette videre, et verksted kan da ikke holde p med slike usmakeligheter..

St p ditt!

Min mening er at det er innafor. Facebook har blitt en arena for blant annet misfornyde kunder. Har tidligere opplevd ikke blitt tatt serist i butikken, og fortalt om det p facebook og ftt god kundebehandling p 2 minutter. Har ogs opplevd ha sendt to, tre, fire og fem e-poster uten f svar. Skriver p Facebook og fr svar med en gang. Facebook har vrt ndlsning ror meg, men det funker. Det er litt trist spr du meg. At for f god behandling m jeg sprre om navn til de ansatte og klistre de utover hele Facebook. Trist, men man vil jo ha rettferd.

Hjelp, for en historie. Godt at det ordnet seg. Samtidig tenkte jeg selv, tidligere idag, at jeg skulle nske at jeg selv hadde mulighet til slette kommentarer p innlegg jeg selv har lagt ut, dersom jeg synes de tar helt av - uten mtte slette hele innlegget, hvis du skjnner? Istedet hender det at jeg lar vre legge ut ting p facebook, nettopp fordi jeg frykter kommentarene som kan komme...

the SAGA by Steinsdotter: Og det var jo en grunn til at statusen delte seg som ild i trt gress. Nettopp fordi s mange andre hadde opplevd akkurat det same...

Maria: Jeg mtte innom politiet ogs, for f hjelp til f bilen tilbake. Men politiet slapp heldigvis ta den telefonen, da Facebook lste problemet frst :-)

Ida (trnderen): Jeg tror heller ikke det var tilfeldig at den bunnpluggen var ls ;-)

Dan r: Jepp, snn er det.

Fru Jacobsen (@frujacobsenno): Ja, jeg syns det var greit slette statusen nr bilen kom tilbake og kommentarfeltet sklei helt ut.
Regner med de fleste som var interessert hadde ftt med seg historien allerede.

Iselin: Nei, ikke sant. En ting er legge ut en status med firmanavn hvis ekspeditren bare er litt sur. I dette tilfellet mener jeg verkstedet gikk langt over grensa for hva som er greit.

Lilajen: Ja, det er veldig trist at man m g s langt for respons. Dessverre er det snn i mange tilfeller.

Joanna: Ja, det hadde vrt veldig greit hvis man kunne slette kommentarer uten slette hele innlegget. Man kan vel slette kommentarer som kommer inn p sin egen side, men ikke kommentarer p de delte innleggene.

Skriv en ny kommentar

N ogs med bok: Fkk lykke! Kjp den her:



Jeg har skrevet barnebok. Du finner den i App Store.





Flg @casa_kaos p Instagram: Instagram