Den perfekte mor

05.11.2014 - 10:08 21 kommentarer

Cecilie Thunem-Saanum forteller til aftenposten.no i dag at hun blir hetset for å være mor og  karrierekvinne.

Cecilie reiser mye. Hun holder foredrag rundt om i landet, og forteller gjerne om det i sosiale medier. Hun er en synlig karrierekvinne som ofte stikker hodet frem.

Det overrasker meg ikke at hun blir hetset. Ikke som karrierekvinne, men som mor. Mor og karrierekvinne.

Som jeg har skrevet mye om tidligere, er den norske god mor-boksen skremmende trang. Man skal ikke skille seg bemerkelsesverdig ut, før mammapolitiet kommer på banen.

 


Den perfekte mor? (Illustrasjonsfoto)

 

Hans-Petter Nygård-Hansen er kollega av Cecilie Thunem-Saanum. Han mener det er sjalusi og jantelov som ligger bak hetsen.

Det tror ikke jeg. Det blir for enkelt å skylde på misunnelse.

Misunnelses-kortet blir dratt hver gang jeg skriver om yummy mummys, prosjekt uperfekt eller om kakebakende mødre. Jeg er jo bare misunnelig fordi jeg selv er en smålubben, rotete mor som over hodet ikke kan bake. Jeg blir litt lei av det argumentet. 

Jeg tror ikke kvinnene som kritiserer Cecilie, er misunnelig på livet hennes heller. Foredragslivet er et veldig spesielt liv. Det passer absolutt ikke alle.

Men vi har en gjeng mødre her i Norge, som tror de sitter på fasiten på hva som er en god mor. Kanskje er det fordi vi har en enorm tilgang på informasjon her i landet. Nettet bugner over av fagpersoner som har gjennomanalysert barndommen og barneoppdragelsen.

Vi får vite helt ned på detaljnivå hvordan og hvor lenge vi skal leke med barna våre hver dag, hvordan vi skal bruke kvalitetstiden med familien, hva vi skal gjøre for å få smarte barn og hvordan vi kan unngå trass og gi barna selvtillitt.

Vi har helt glemt å tenke selv. Vi ser ikke lenger nyansene og mammapolitiet har laget en mal for hvordan en god mor skal være, basert på det de har lest i nettavisene og på mammaforum.

Slik er en god mor:

Hun skal trene, men ikke for mye. Og ikke for å bli tynn, men for å holde seg frisk og få overskudd. Hun bør trene helt frem til fødselen, og begynne ganske raskt igjen etter barnet er født. Men ikke for raskt. Da er hun egoistisk.

En god mor må amme. Ikke for kort, men ei heller for lenge.  Mammapolitiet har konkludert med at ett år er passelig.

Hun bør dele foreldrepermisjonen med far. Helst bør far få en litt større del av kaka enn de ti ukene han er tildelt. Men 50/50 er for mye. Et sted midt imellom er best.

En god mor bør jobbe. Hjemmeværende mødre får nemlig også kritikk. De går jo bare rundt og slenger uten å bidra til samfunnsøkonomien. Men hun må for all del ikke jobbe for mye. Da neglisjerer hun barna sine. En god mor velger en 80% stilling. På den måten bidrar hun til samfunnsøkonomien samtidig som hun kan hente litt tidligere i barnehagen.

For man bør nemlig verken hente for tidlig eller for sent i barnehagen. Henter man for tidlig, gir man andre mødre dårlig samvittighet, og starter en konkurranse. Henter man for sent, er man egoistisk og tenker bare på seg selv.

En god mor bør lage mat fra bunnen, bake gode kaker og holde huset rent og ryddig. Men hun bør ikke lage for komplisert mat. Ei heller bake for fine kaker. Og huset bør være litt rotete. Ikke for mye, bare litt. Her er det en hårfin balansegang. Men en god mor vet nøyaktig hvor den går.

Og sånn kan vi fortsette i det uendelige. Ingen sak er for stor, ingen er for liten.

Barnehagebarn må legges klokka 19. Så øker man med ett kvarter hvert år fra de begynner på skolen. Barna kan leke ute alene fra de er seks år gamle, og de kan gå til skolen alene når de er sju.

Det finnes retningslinjer for hvordan et barnerom bør se ut, for hvilke klær barna skal ha på seg (husk for all del ull!!!), hva slags mat du skal gi dem, hvordan matpakka skal se ut, hvor lenge de skal se på tv og spille på iPaden hver dag og så videre og så videre.

 


Hva? Lar du barna se på tv tre timer søndag morgen så du kan ligge og dra deg i senga selv? Fy, for en dårlig mor!

 

Nei, det er ikke lett å være en god mor. Viker man ørlite grann fra disse retningslinjene, får man kritikk. Og stikker man i tillegg hodet frem på den ene eller andre måten, ja da blir man hetset.

Men nå synes jeg mammapolitiet kan gå og ta seg en bolle. Jeg er helt sikker på at Cecilie er en god mor. Hun har funnet en måte å leve livet sitt på, som passer hennes familie.

Jeg er for øvrig også helt sikker på at både Fotballfrue, Yummy Mummy og Absolutt hjemme er gode mødre også. Selv om de har valgt helt andre liv enn meg.

Ja, og så er jeg ikke en så aller verst mor selv heller. Enda jeg verken kan bake eller lage mat. Og lar barna leke ute alene, uten tilsyn, selv om de bare er tre og fire år gamle.

Andre innlegg jeg har skrevet om samme tema:

Kvinnelige nettroll

Å gjøre alle tilfreds

Du er en god mor

 

PS: For flere oppdateringer fra Kaosheimen, følg meg gjerne på Facebook eller på Instagram - casa_kaos

 

 

   
.

 

21 kommentarer

Linda

05.11.2014 kl.11:13

Jeg er ingen mor selv, men jeg ser hvordan mine venninner har det som mødre. Noen er flinke til å ikke bry seg om mammapolitiet, mens andre desverre "lar" seg påvirke.

Nå mener jeg at mammapolitiet er et resultat av det høye presset som patriarkiet utøver på oss kvinner. Vi skal være flinke, men ikke for flinke, og for guds skyld ikke tro at du er noe?! Jeg blander kanskje mye sammen nå (mammapolitiet, patriarki og jantelov), men alt dette og ditt blogginnlegg gjorde at jeg tenkte på denne talen fra Chimamanda Ngozi Adichie. Vi(kvinner spesielt) har det ganske mye bedre her i Norge enn i Nigeria, men mye kan overføres hit.

http://tedxtalks.ted.com/video/We-should-all-be-feminists-Chim

Hilsen ei som er fryktelig glad i bloggen din! ;)

anonym

05.11.2014 kl.11:14

Ja, du får sagt det. Slitsomt å være mamma i dagens samfunn!

Digger forresten instagram bildene som rullerer til høyre her på bloggen din! Det er ekte, usensurerte bilder av hvordan de fleste barnefamilier har det:D

Når det er sagt syns jeg det er Litt vel tidelig for en treåring å være ute alene:/

Irene

05.11.2014 kl.11:18

Fantastisk bra skrevet!

Jeg ser at jeg på noen områder er jeg en god mor, på andre er jeg et prakteksemplar mens jeg av og til er helt på trynet. Da tenker jeg vi sier at snittet blir ganske brukbart. Og det på tross av at jeg i perioder var helt hjemmeværende, jeg har henta yngstejenta på SFO klokka ett minutt på stengetid en fredag (den ansatte sto med ytterjakka si hengende over armen...), jeg serverer av og til pannekaker til middag og jeg er litt mer enn litt rotete av meg.

Nei, lett skal det ikke være! Jeg tror likevel faktisk fullt og fast at jeg er den beste mora mine barn kunne ha hatt, og det er jeg helt sikker på at du er for dine. :-)

Julie

05.11.2014 kl.11:23

Hoho, jeg gjorde den feilen med å si at en av mine favorittdrikker var rødvin, forran barna! DA blir du innhentet raskt av mammapolititet, med et avhør med hvor mye du drikker, hvor ofte, og du drikker vel ikke forran barna..? Jeg selv fikk litt bakoversveis, for jeg har aldri sett på rødvin som noe tabu, og det er ikke sånn at jeg drikker med sanseløs på rødvin hver helg, men jeg tviler på at datteren min tar noe spesielt skade av at jeg tar meg et glass rødvin på en og annen lørsdagskveld. Uansett, det jeg lærte var at vann er greit å si forran barna, kanskje til og med jus, men det begynner å bli litt farlig om du begynner å nærme deg brus og alt etter brus er uanstendig :D

Og tidligere var jeg ei kjeftsmelle, pga. rot. Jeg fikk helt angst av å ha det rotete, i tilfelle det kom noen på besøk. Men det blir rotete når man har barn, og det er ikke hyggelig for verken barn eller voksne at voksne går ut å maser og kjefter over rotet i tilfelle besøk (og frykt for hva andre mener). Man kan bli litt sånn av alle disse glansbildebloggene og instagrambildene. Men jeg har lært meg å gi litt mer pokker i det, det viktigste er ikke hva andre mener om vårt hjem, men om vi selv syns det er levelig. Dessuten er det mye triveligere å ha det hyggelig sammen, og at barna kan leke på stua der vi voksne holder til, enn å gå rundt å mase og kjefte om rot hele tiden. Selv om jeg må innrømme at jeg fremdeles jobber litt mer med meg selv der, det er litt vanskelig å legge fra seg denne angsten 100%

Og egentlig blir jeg ganske forbannet over disse små fisespikkeriene mammapolitiet kaster seg over. Skjønner de ikke at det er viktigere ting man må bry seg om, at det er værre ting man kan gjøre mot barn å gi dem mme istedenfor å amme? Og fordi noen ikke gjør det samme som deg betyr ikke det at det de andre gjør er feil eller grusomt mot barna. Og jeg er sikker på at selv hos det mest pågående mammapolitiet finner man grums, kanskje er det sånn at det er de som faktisk er de værste, men for å fremstå perfekt så rakker man ned på andre. Og jeg tror ofte det er der det ligger, sin egne dårlige samvittighet eller trangen til å fremstå perfekt for omverden, at man rakker ned på andre mødre. Ikke på grunn av missunnelse eller sjalusi.

Aase

05.11.2014 kl.12:30

Mammapolitiets gjennomslagskraft skyldes at de slår under beltestedet, der vi er mest sårbar. Det finnes ikke noe verre enn en DÅRLIG MOR. Ellers rasjonelle kvinner (meg selv inkludert) går rett i kjelleren av det minste hint av at man ikke tar mammajobben alvorlig. Jeg er usikker på hvorfor, men tror vi må jobbe veldig med oss selv for å komme ut av det. Og logikk er sjelden tilstrekkelig medisin mot ubegrunnet skyldfølelse. Jeg tror både de kvinnelige nettrollene og andre medlemmer av mammapolitiet egentlig er veldig usikre på sin morsrolle og tenker at hvis noen tar andre valg enn de selv har gjort ligger det en skjult kritikk i det. Derfor slår de tilbake, uten helt å forstå at de aldri er blitt angrepet. Dersom man er usikker på seg selv (og vis meg en mamma som ikke er det av og til!) så er det jo skummelt at noen har andre prioriteringer enn deg selv. Og en sårende kommentar visker ut tusen gode kommentarer og alle egne observasjoner gjøres verdiløse.

Kanskje dette er en sak for helsestasjonene? Alle kan trenge hjelp til å takle krysspresset av forventninger, spesielt de forventningene en selv har til småbarnstilværelsen. Jeg har også en tro på at blogger som denne bidrar til å normalisere bildet av mammaer. Det er nok også en grunn til at denne bloggen er så populær. Pappaene ser ut til å takle dette bedre, kanskje vi bør lære litt av dem? For det er jo ikke mammapolitiet som har rett, og dersom vi ikke var så sårbar ville vi antagelig ha bedt dem om å slutte med maset sitt for lenge siden!

Trebarnsmor

05.11.2014 kl.17:48

Du er god til å setja ord på det! Har sjølv slutta å lesa korleis ein skal vere god forelder, det beste er nok å bruke sunn fornuft. Akkurat som alle born er forskjellige, er foreldre like forskjellige. Og takk for det!

05.11.2014 kl.19:00

Du skriver fantastisk! Føler meg alltid så bra etter å ha lest dine innlegg og ser at det også er andre som tenker å gjør som meg. Helt enig me trebarnsmor over her, lenge siden jeg sluttet å lese om hvordan man skal være som mamma og hvordan vi skal gi oppdragelse til våre barn, litt sunn fornuft og masse kjærlighet kommer man langt med, og det blir nok folk av ungene forde😉

Fortsett den fantastiske jobben du gjør ☺️

Ida (trønderen)

05.11.2014 kl.19:26

Signerer Aases kommemtar!:)

Casa Kaos

05.11.2014 kl.20:16

Linda: Jeg tror du har helt rett, jeg.
Mammapolitiet er et resultat både av at fasiten blir presentert over alt av fagpersoner og et helt uoppnåelig press på å skulle være perfekt mor til en hver tid.

Takk for lenken! Veldig bra!

Casa Kaos

05.11.2014 kl.20:18

anonym: Tusen takk. Så gøy at du liker Instagram-bildene mine :)
Og nei da, en treåring kan fint leke ute uten at jeg følger med på henne. Hun er jo sammen med den store storebroren sin på fire ;-)

Casa Kaos

05.11.2014 kl.20:19

Irene: Jeg tror det gjelder de fleste av oss. Vi er supermødre på noen områder, og helt udugelige på andre.
Men de aller fleste av oss er gode mødre for det.

Casa Kaos

05.11.2014 kl.20:22

Julie: Ha ha. Ser virkelig for meg mammapolitiet når du sa at favorittdrikken din var rødvin. Best å holde seg til vann, ja :-D

Jeg er også helt sikker på at hele mammapoliti-gjengen har ett eller annet hull i Supermamma-drakten de og. Akkurat som alle oss andre. :-)

Casa Kaos

05.11.2014 kl.20:27

Aase: Det har du helt rett i. Det såreste vi har som mødre, er mammahjertet vårt. Og man skal være ganske hardhudet for ikke å kjenne noe når noen angriper det.

Jeg har også kommet fremt til at mammapolitiet må være veldig usikre i sin mammarolle. Det er lettere å kritisere andre enn å se på egen utilstrekkelighet.

Helsestasjonene burde absolutt ta opp dette temaet. Mange nybakte mødre kunne ha godt av å senke skulderen litt og tro på egen vurderingsevne.

Casa Kaos

05.11.2014 kl.20:28

Trebarnsmor: Takk! Sunn fornuft er undervurdert. Og ja, alle foreldre er forskjellige. Vi burde lære av forskjellene i stedet for å kritisere dem som gjør ting annerledes.

Casa Kaos

05.11.2014 kl.20:29

Anonym: Tusen takk! Det er utrolig hyggelig å høre!
Ja, det blir folk av de aller fleste. :-)

Casa Kaos

05.11.2014 kl.20:29

Ida (trønderen): :-)

Kaja

05.11.2014 kl.21:36

bra innlegg! Og ikke minst viktig. Jeg føler nesten mammapolitiet blir litt som en mobb innimellom. De peker, mobber og holder utenfor. Hvem sa at det er de som bestemmer? Jeg merker at jeg blir skikkelig provosert. Jeg var på vei rett inn i fella da vi fikk førstemann. Sleit med amming og satt med en pumpe som gjorde alt værre og en unge som skreik hver natt. Hele natta. For man skal jo være en god

Mor! Men heldigvis har jeg en mann som raskt tok grep og har jobbet hardt for at er det en ting vi ikke skal bry oss med, så er det mammapolitiet! Hvis det passer for oss å levere i bhg kl 07.30 og la de spise frokost der (nei tenk, vi spiser ikke familiefrokost med tente lys) og henter 5 min før bhg stenger, så gjør vi det. Uten dårlig samvittighet. Vi vet at barna våre har det fint i bhg. En time fra eller til spiller ikke såå stor rolle. Og da jeg vokste opp, var det innafor med pannekaker, posesuppe og fiskepinner til middag hver uke. Hva skjedde? Jeg serverer pannekaker til barna mine med god samvittighet. Da spiser de godt og vi har det hyggelig rundt bordet. Det viktigste er at man er glad i barna sine og at man viser de det. At man legger til rette for at de får gjøre ting de liker og at de trives. Barn har det godt også om det er flere omsorgspersoner som passer de og er glad i de. Da har de jo bare et enda større nettverk med kjærlighet! Hvorfor skal det liksom bare være mamma og pappa som kan gi det?

Nei, stå på! Unga har godt av å lære seg at alt ikke er helt strømlinjeforma og perfekt hele tiden og :)

Gyri

05.11.2014 kl.22:24

Apropo helsestasjon: Husker en gang jeg stressa avgårde til veiing av min ganske nyfødte. Jeg spurte helsesøster om hvordan det lå an. Da så hun litt forfjamset på meg, tok seg raskt i det og sa: vi kan godt veie og sjekke mot kurver. Men du skjønner, jeg kasta et blikk på henne og ser jo at hun er fin og frisk. Da gikk det et lys opp for meg midt i nyfødthormoner og beskytterinnstinkt: Selvfølgelig! Jeg kan jo se at det går fint. Og stole på meg selv. Og ikke overvurdere kurvers betydning! Så takk til helsesøster som bidro til en litt mer laidback, stolpåmegselv- holdning.

O

06.11.2014 kl.06:42

Jeg foreslår at disse reglene trykkes opp og deles ut på barselavd så vi slipper problemet med mødre som bryter normene:-)

Jula Nærme

06.11.2014 kl.13:19

Dette er The Neverending Story‎! Dagens unge mødre må nok slite med de samme holdninger som tidligere og kommende mødre må. Det er som et mini-Storting: Opposisjon mot posisjon!

Astrid

06.11.2014 kl.22:08

Jeg lot min eldste leike ute aleine uten tilsyn da han var to! Uten storesøsken! Så det.

Skriv en ny kommentar

hits