hits

M barna alltid lre noe?

Alt skal vre s lrerikt og utviklende i dag. Uansett hva barna holder p med, er det visst veldig viktig at de lrer noe og utvikler seg p en eller annen mte.

De skal utforske, eksperimentere, trene, stimuleres og aktiviseres.

 


 

 

Babyleker skal stimulere sansene og utvikle motorikken og koordinasjon mellom ye og hnd.

Smbarnsleker skal stimulere sprkutviklingen og utvikle balansen, styrken, finmotorikken og koordinasjonen.

Barnehagebarn skal stimulere empatien og utvikle nysgjerrigheten, kommunikasjonsevnen, mestringsflelsen, motivasjonen, hukommelsen og tidsforstelsen.

Apper, bker og leker til frskolebarn skal lre barna bokstaver og tall. Men si meg en ting, er det ikke nettopp det barna skal lre p skolen da?

I dag er alle leker og spill s pedagogisk riktige, at det nesten er flaut si at barna mine fr spille Lego-Batman p iPaden. Der lper Batman rundt p jakt etter Joker, mens han slr i stykker blomster og bord med bare knyttneven og samler legoklosser og mynter. Det finnes ingen form for lring, stimulering eller utvikling. Men pokker s morsomt det er. Jeg har blitt helt hektet selv.

 


S gy, men null lring. 
 

Barna skal ogs forberedes. De skal forberedes p barnehagen, forberedes p skolen, forberedes p bli voksen, forberedes for alt!

De skal ve p regler, rutiner og forventninger.

Kommer ikke snt som regel av seg selv da? M alt ves p? Hele tiden?

Kan ikke barna f lov til bare leke? Og ha det gy. Uten at de p dd og liv skal lre eller utvikle noe?

Synes du det er viktig at leker, apper og spill gir barnet noe mer enn bare moro?

 

PS: For flere upedagogiske oppdateringer helt uten lring og utvikling, flg meg gjerne p facebook eller p Instagram - casa_kaos

 
12 kommentarer

Nei!! Barn skal ogs gjre ting for moro uten at de ndvendigvis skal lre s himla mye. P 80-tallet lo man av Leikestove og andre overpedagogiske Barne-TV-program, men tror du ikke vi er p full fart ned i samme grfta igjen?

Unger er lrevillige, og selvflgelig skal man stimulere den lrelysten p forskjellige mter, men det m da vre mulig for de stakkars ungene f gjre noe bare for moro skyld ogs?

Irene: Helt enig.
Selvflgelig skal barna lre og stimuleres, men ikke hele tiden.

Jeg er ikke opptatt av at vi m vre pedagogiske/barn m lre hele tiden, - noe jeg alikevel tror de gjr ved vre i ulike miljer og sammen med ulike folk. Jeg er opptatt av samspill, ro og lek. Og, de fleste barna har et driv som gjr at se lrer noe av det de opplever. Her i huset s er minstemann p fire opptatt av bokstaver, han kan mye av alfabetet og han kan lydere ord. Hvor han har det fra vet ikke jeg, han er bare opptatt av ord. Forvrig s forsker han fly om dagen, fordi han var p teater s Peter Pan fly. Et eget driv, en egen lek .... Kanskje han erfarer at han ikke er Peter Pan eller en fugl etterhvert, men det er vel en bieffekt :)

- og noen ganger s er driver spille yatzee, g p skyter, klatre i trr,- og han lrer noe da ogs, om vi tenker oss om.

Jeg tenker at forvrig at begrepene stimulering og pedagogikk blir misbrukt og/eller misforsttt, men det er en annen diskusjon.

Her tenker vi m skille mellom ptvunget lring og den lringa som kommer naturlig gjennom leve livet. Jeg tror barn lrer utrolig mye av fri lek, gjerne uten voksne som styrer og ordner. Snne stimulerende leker har jeg aldri sett poenget med, her kjrer vi barbie og superhelter (og Lego - d er vel stimulerende?)

S bra du tar opp dette, jeg er s utrolig enig.

Og jeg tror det hele har rot i at vi er s observert hele tiden, vi fr hele tiden vite hva som er rett og galt, og folk har en mening om absolutt alt. Det gjelder hvor mye godteri barna skal ha (eller ikke ha), hvor mye ditt og hvor lite datt, og alt skal vre pedagogisk riktig. Men ikke FOR mye heller for det er jo ikke bra.

Man kan bli spr av at alle har en mening om alt, og vi er veldig raske med dmme hverandre. Nr blir det greit at man gjr som det passer en selv best? S lenge det ikke er snakk om omsorgssvikt m det vel vre greit ta sine egne avgjrelser basert p eget liv?

Jeg lar min datter spille et spill der prinsessene skal p ball og m derfor pynte seg og ha p kjoker etc. Helt pedagogisk ukorrekt og i tillegg veldig lite kjnnsnytralt. Fy til meg. Og jeg m jo ikke si hyt at begge ungene mine fr godteri i kalenderen hver dag?.

Nann Karin: Det har du helt rett i!
Barna lrer masse uansett. De trener motorikk nr de klatrer i trr, konsentrasjon nr de legger puslespill og sprkutviklingen nr vi leser for dem. Men dette er jo egentlig bare en helt naturlig utvikling, og ikke noe de trenger "trene" p.
Helt vanlig lek er mer enn bra nok. Lekene trenger ikke vre superpedagogiske i tillegg.

Ingvild: Helt enig :)
Barna lrer og trener og stimuleres masse gjennom helt vanlig lek. Det holder i massevis.
Ja til Barbie og superhelter!

Elise: Det tror jeg er et viktig poeng. At alle bryr seg s fryktelig mye om hvordan andre gjr ting. Og spesielt nr det gjelder foreldre og barn. Vi kappes nrmest om gjre ting p riktigst mte.
Det prinsesse-spillet hrtes forresten kjempemorsomt ut :)

Barn lrer noe av alt. Om du ikke gir dem leker s lrer de bruke kreativitet og fantasi samt det lage ting. Barn lrer tlmodighet av kjede seg, de lrer takle stress nr ting m skje fort. S dette med "pedagogiske" leker vs. "upedagogiske"leker forstr jeg ikke.

Barn lager sin egen lek uansett. ;)

Hege: Jeg leste nettopp om en barnehage som fjernet alle lekene.
Det viste seg at barna ble mye mer kreative og begynte leke med det som var tilgjengelig. Det ble visst mindre mobbing og utestenging ogs.
S jeg er enig med deg. Barna trenger ikke en masse pedagogisk leker for lre og utvikle seg.

Du vet....med slike spill som Lego-batman, og andre ikke-pedagogiske spill, s fr de trent finmotorikken 😉😎😁 s om mammapolitiet skulle klage, s kan du jo sl i bordet med det 😉

Monstermamma: Haha, s bra! :D

Skriv en ny kommentar

N ogs med bok: Fkk lykke! Kjp den her:



Jeg har skrevet barnebok. Du finner den i App Store.





Flg @casa_kaos p Instagram: Instagram