Hva skjedde med å være litt grei?

25.03.2015 - 21:04 198 kommentarer

«Hvorfor i alle dager har du fått barn? Hvis du ikke vil være sammen med dem? Dette er ren egoisme, og jeg skjønner meg ikke på deg. Jeg eeeeelsker barna mine, og vil tilbringe så mye tid sammen med dem som mulig. Jeg kunne ikke tenke meg å sende dem i barnehagen når jeg har fri selv.»

Denne kommentaren dukket opp etter jeg hadde skrevet et innlegg om at jeg av og til drøyde en halv time med å hente ungene i barnehagen, selv om jeg var ferdig på jobb. Og at jeg noen ganger hadde en hel dag fri og likevel sendte ungene i barnehagen. Egoistisk mamma!

 




Vi diskuterte litt frem og tilbake. Men den sure mammaen stod på sitt. Jeg var en dårlig mor som ikke burde hatt barn. Hun derimot, var en fantastisk mamma, som elsket barna sine så høyt at hun ikke ville miste ett minutt av deres våkne tid.

Denne mammaen kommenterte med fullt navn (all respekt for det!) og plutselig dukket svigermor opp i kommentarfeltet:

«Ærlig talt NN. Så mye som vi har stilt opp for dere og barnebarna opp gjennom årene, kan du vel ikke klage. Vi henter barna hver fredag og annen hver torsdag i barnehagen, og lager middag til dem hjemme hos oss. Vi har dem på overnatting annen hver helg, og en dag i uka. Og vi er tilgjengelig som barnevakt stort sett akkurat når dere ønsker det. Hvilket dere benytter dere av flittig!»

Nei, selvfølgelig hadde ikke denne mammaen behov for å hente i barnehagen en halv time senere. Hun hadde jo masse avlastning.

Vi har ikke det. Vi har ingen besteforeldre som har mulighet til å stille opp. Vi har hatt tre netter fri siden vi ble foreldre for fem og et halvt år siden. Den første natta var bryllupsnatta vår. Den andre natta fødte jeg Lillesøster, og den tredje natta var vi på overnatting på Sundvollen med sårt tiltrengt parterapi!

Hva med å være litt grei?

 

«Jeg hadde aldri lagd mat på et kjøkken med sånne lister langs benken. Det er en bakteriebombe. Det er ekkelt og uhygienisk. Du setter barna dine i fare.»

Jeg hadde nettopp delt et bilde av kjøkkenet mitt på bloggen. Jeg husker ikke helt sammenhengen, men listene langs kjøkkenbenken var i hvert fall ikke tema.

Og like sikkert som at ungene våkner klokka fem hver eneste lørdag og søndag morgen, kom det en surmaga kommentar fra en surmaga mamma som sitter og leter etter feil.

Ja, jeg vet at kjøkkenet mitt er passe nedslitt og gammeldags. Om kjøkkenbenk-listene utgjør noen direkte fare for barna mine, er jeg noe usikker på. Men ja, jeg lengter etter nytt kjøkken.

Akkurat nå står ikke det øverst på lista. Der står male gangen. Etterfulgt av pusse opp barnerom, male stua, beise veranda, fikse lekerom i andre etasje og lage hjemmekontor. kommer pusse opp kjøkken. Jeg tipper vi er i mål rundt 2019.

Og det er helt greit! Jeg lever veldig fint med både mørk gang og kjipt kjøkken.

Men hvorfor er vi så raske med å lete etter feil hos folk? Og hos andre mødre spesielt?

 




 

Hva med å tenke at et rotet hus kanskje bunner i sykdom eller andre ting vi ikke vet noe om, og tilby din hjelp i stedet for å kritisere?

Hva om kjipe regnbukser og manglende utvalg av ull i barnehagen skyldes dårlig råd? Og ikke foreldre som ikke bryr seg om barna sine.

Hva om mammaen i butikkøen gir etter for barnas begynnende trassanfall og kjøper sjokolade til dem fordi hun er så sliten, så sliten, at hun bare ikke orker stå gjennom enda et trassanfall akkurat nå. Akkurat i dag. Kanskje står hun der med gråten i halsen. Hva med å sende henne et oppløftende smil i stedet for å himle med øynene og riste overdrevent på hodet.

Hva om gutten som kjører handlevogna inn i leggene på mannen foran seg i køen, har en diagnose? Hva om mammaen er fortvilet og sliten etter endeløse timer med PPT som ikke fører frem. Hva om hun og mannen holder på å gå fra hverandre, og hun ikke har sovet de siste tre nettene?

Hva med å være litt grei?

Hva om mammaen med de to små barna og babyen på toget lar barna spille på iPaden hele togturen fordi hun har vært oppe hele natta med kolikkbabyen og ikke har overskudd til å underholde barna akkurat nå.

Vi vet så lite om hvorfor andre folk velger som de gjør. Felles for de fleste av oss, er at vi ønsker mer enn noe annet å være gode foreldre. Og de fleste av oss er det også! Selv om vi med jevne mellomrom gjør ting som ikke er helt pedagogisk korrekt.

Gi litt slækk! Vær litt grei!

Prøv heller å se det positive i folk. Og tilby din hjelp. Eller snakk med folk, i stedet for å snakke bak ryggen deres. Det kan hende du blir overrasket.

Eller som Susanne Aabel så passende skriver på Foreldre.no: Strekk ut en hånd og hjelp til! Kan du ikke? Vil du ikke? Så klapp igjen!


PS: For flere oppdateringer om egoistisk mamma og rotet hus med livsfarlige kjøkkenlister, følg oss gjerne på Facebook og på Instagram ? casa_kaos

 

   
.

 

198 kommentarer

Tonje

25.03.2015 kl.21:18

Fint innlegg. Tommel opp.

Brit

25.03.2015 kl.21:19

Stå på, jeg finner så mye "mammatrøst" i dine ord :) Ha en riktig god påske :)

Monika T Aa

25.03.2015 kl.21:22

AMEN!! Jeg er en av de som pga sykdom ikke alltid greier å holde huset ryddig...men det gjør meg ikke til en dårligere mor av den grunn-jeg bruker det lille jeg har av energi på barna mine på de dårlige dagene så må heller husarbeid vente til en dag jeg er litt bedre..folk er dessverre utrolig kjappe til å dømme andre.... flis kontra bjelke og alt det der...takk for ett velplassert og godt innlegg :)

Veronica

25.03.2015 kl.21:29

For en herlig blogg!!! Stor respekt for at du tar opp disse temaene, det er så viktig. Håper alle tar til seg litt her, vi kan nok alle bli bedre og mer forståelsesfull. :-) stå på! :-)

Janita

25.03.2015 kl.21:33

Takk for et fint blogginnlegg som forhåpentligvis får leserene til å tenke seg om en ekstra gang neste gang de får en automatisk (negativ) tanke om andre! :)

25.03.2015 kl.21:37

Knallbra innlegg! Jeg er så utrolig enig.

Og uansett: Fortsett å være deg selv på bloggen og ellers, drit i de få surmagede, de fleste av oss setter stor pris på å se at ikke alt er feilfritt overalt ellers heller. :)

Chaoscontol

25.03.2015 kl.21:39

Fantastisk bra! På tide at vi mødre står sammen og

prøver å hjelpe hverandre opp, istede for å

Stå oppå de som ligger nede for å komme høyere selv!

Sven Magne

25.03.2015 kl.21:41

Nok en bra blogg Marte som det er lett å kjenne seg igjen i.

Anne M

25.03.2015 kl.21:49

Heia svigermoren til NN sier jeg bare- fantastisk at hun kommenterte slik tilbake.

For vi er mange som ikke har andre til å hente og passe i hytt og pine, så jeg kan også finne på å ta en halvtime alene hjemme i steden for å hente tidligere i barnehagen. Jeg er jo "aldri" alene så det er sårt tiltrengt i blant. Og gjett hvor mye gøyalere jeg er etter det enn om jeg ikke hadde tatt litt tid til meg?

Og jeg har en med alvorlig sykdom og en med diagnose (spiller ingen rolle hvilken for det er utfordrene og strevsomt uansett), så livet krever mye av oss...mang en dag hvor jeg går med følelsene utenpå og tårene pressende på fordi jeg fikk utdelt en litt urettferdig hånd og har mye å stri med. Og kanskje jeg ser ut som en sur mamma mens jeg i virkeligheten er trist fordi det har blitt så vanskelig innimellom.

Og da er det lett å la den friske femåringen få en is eller en godteri en gang i blant fordi vi er nødt til å dra innom butikken på veien hjem. Kanskje ikke en gang fordi han maser eller trasser, men fordi han ofte må være tålmodig og vente mye på oppmerksomhet pga de søsknene han har fått tildelt. Og av samme grunn blir han ofte "avspist" med iPad og TV for at jeg skal få litt rom for å hente meg inn.

Og bare så det er sagt, jeg er den beste mamma'n akkurat mine barn kunne fått og det tror jeg søren meg de vet (i alle fall tenåringene). For det er ingen av dem som trenger å lure på om jeg er herfra til himmelen og tilbake glad i dem!

Så ja, vær litt rause og greie med folk!

Åshild

25.03.2015 kl.22:04

Utrolig bra innlegg Marte. Du beskriver det såååå godt!! Folk bryr seg altfor mye om andres liv og levemåter. Jeg pleier å si at "de må ha litt for god tid". At de gidder å fylle livet sitt med baksnakk, misunnelse og dømming av andre...

monika

25.03.2015 kl.22:10

tommelen opp .. eit smil ein klem eller rett og slett eit - HEI

klemz fra monika

Maya

25.03.2015 kl.22:11

Så enig! Mammapolitiet er vår verste fiende. Jeg har tro på kvalitet fremfor kvantitet med barna mine. Jeg er en bedre mamma når jeg får litt tid for meg selv og hentet meg inn i perioder med mye stress og lite søvn. En dag hjemme fra barnehagen med en sliten mamma er ikke nødvendigvis det beste for aktive barn. Jeg håper og tror barna mine vil huske gode stunder med foreldre som har overskudd og mye kjærlighet å gi. Å være en god forelder er også å forstå sine begrensninger og ta vare på seg selv i en hektisk småbarnstid! Flott skrevet! Glad for at du tør å si det som det er!

Ida

25.03.2015 kl.22:13

Både jeg og mannen min er hjemme for tiden. Mannen ble arbeidsledig og jeg er ufør pga sykdom. Men treåringen er i barnehagen hver dag alikevell. Vi har heldigvis råd til det for hans del tenker jeg. Barn som er tre år har mye energi og lærevilje. Men det visste du kanskje? ;)

Jeg ser ikke på oss som dårlige foreldre av den grunn. Faktisk tvert imot! Det skal ikke gå ut over hans hverdag, livskvalitet og bygging av nettverk at vi "bare er hjemme", han elsker barnehagen sin. Og de er IKKE en barnevakt, men en nødvendighet for hans del mener vi :)

ingrid

25.03.2015 kl.22:14

Du er flott! :D

Torunn

25.03.2015 kl.22:16

Jeg synes du skriver så utrolig bra. Kjenner meg veldig godt igjen i så mye, og du er så tøff som tørr å skrive ærlig. Virkelig et forbilde for lille meg :D

Det som er skremmende er at vi skal lære barna våre å være greie med hverandre og ikke mobbe, når mødre bak et tastatur noen ganger er de som er styggest med hverandre!!

Stå på :D

Ingunn

25.03.2015 kl.22:29

Takk! Trengte at noen tok til ordet for dette akkurat nå. :)

Anna

25.03.2015 kl.22:46

Veldig, veldig bra 😄 Vi trenger å gjøre om på det her samfunnet vårt, så det bi trivelig. Skjønner ikke poenget med å gjøre det motsatte.

ida

25.03.2015 kl.22:49

Så du har enda ikke skjønt at alle disse som er negative og surmaga ofte bare har en trang til å rakke ned på andre for å føle seg bedre selv? Vær nå litt grei, de trenger en hakkekylling for å gjøre sitt liv bedre, og så lavmål syns jeg aller mest synd på, mer synd på enn de som ikke har et reint kjøkken til en hver tid eller trenger en halvtimes pustepause før de henter unga I barnehagen. Men å si at noen ikke skulle vært foreldre fordi dem fremdeles har nok vett I huet til å tenke litt på seg selv og ikke være noen hjernevaska småbarnsmødre som kveler ungen I hjel med såkalt omsorg, det er å gå langt over streken !! Jeg har vært målløs av noen av innleggene dine men aldri har tanken om at du er en dårlig mor slått meg! Jeg har mine tvil om at det egentlig er så drøyt som du noen ganger skriver, men aldri har jeg tvilt på at barna dine har det helt fantastisk og ikke mangler noe som helst! Skamme seg bør slike mødrepolitiwannabes gjøre! Bør ta seg en tur til psykolog og rydde litt plass slik at tankene får plass til å jobbe før de spys ut over tastaturet...

A.J.

25.03.2015 kl.22:55

Diagnose: kjerring.

Sånt skjer sjelden eller aldri blant menn.

25.03.2015 kl.22:56

Veldig enig! Og heldigvis legger jeg ikke merke til mammapolitiet i det daglige. Jeg må innrømme at jeg er litt lei av det her "åh, det er så slitsomt å være forelder"-greia med bilder av rotete kjøkkenbenker og alt det der. Jada, sånn er det! Ikke noe big deal! Syns jeg. Gidder ikke vaske når jeg kan gjøre noe annet som er morsommere (=det meste) Men for all del,- sikkert egentlig bedre med ditt fokus enn de her pripne alt fra bunn og alt prikkfritt-folka 😜 kanskje det er hele greia med å blogge om foreldrelivet jeg er litt lei...? Og til slutt en innrømmelse, jeg var surmaga i innlegget om store romper. Kunne sikkert ha formulert meg vennligere, og jeg skjønner at du har satt det på spissen (som du gjør med det meste?!) - MEN jeg mener fortsatt at det handler om folkeskikk og at det lett kan forklares barn!

Sonja

25.03.2015 kl.23:18

Hurra!!!Flott skrevet! Traff spikeren der!

Silje, ung mamma til pseudiotvillinger og en lillesøster i magen

25.03.2015 kl.23:26

Er det mulig sier jeg bare..

Jeg må være en veldig dårlig mor da.. Jeg jobber turnus i helsevesenet, har en 80% stilling så har en fri dag i uka og to de ukene før og etter arbeidshelg. Barna mine er stort sett i barnehagen hver dag fordet! De dagene jeg har aftenvakt og ikke begynner før 15, er de også i barnehagen. Så disse dagene ser jeg barna kun om mårran for når jeg kommer hjem fra jobb ligger jo de å sover. Er jeg tidlig ferdig så henter jeg de ikke. Selvfølgelig de får fri av og til når jeg kjenner lyst og har energi. Men jeg velger å heller hvile meg, gjøre husarbeid og alt annet som skal gjøres i ett hjem med 2 (snart3) barn mens de er i barnehagen. Og når de er hjemme kan vi kose oss, dra ut, gå på besøk, spille spill og ja alt de ønsker.

Føler det gjør meg til en bedre mamma! Den tida jeg jobbet 100% stilling og henta de tidlig om jeg var ferdig tidlig var en tid der jeg hadde mindre overskudd og følte meg som en dårlig mor, mens jeg strebet etter å være en perfekt mor.

Vi har det mye bedre nå! :)

Hanne Duli Olsen

25.03.2015 kl.23:32

Jeg måtte straks dele denne på min facebookside da jeg leste den. Kjente meg så godt igjen og er fullstendig enig med deg! Tusen takk for at du setter ord på det som mange av oss gjerne ønsker å gjøre :)

25.03.2015 kl.23:38

Det var så sykt morsomt at NN fikk svar på tiltale fra svigermor!! Det er sånne bortskjemte mødre som er mest aktive som mammapoliti. Hvorfor ? Jo fordi de har overskudd til det haha!! Jeg kjenner meg igjen i både rotete kjøkken, dårlig råd og kronisk sykdom. Og har som tidligere nevnt at jeg har en svigerinne som er mammapoliti. Hun har rakket ned på barneoppdragelsen vår i 20 år, men gjett hva? Ungene våre har både fagbrev og høyskole. Men hennes er 25 og enda ikke ferdig, de har store psykiske problemer alle sammen. Trist, men sant. Så jeg Sier bare; bedre med rot, enn rent Helvete!!!

25.03.2015 kl.23:53

Herlig ! Jeg er en nyseparert alene mamma som setter så utrolig stor pris på å lese akkurat dette akkurat nå.vi mødre er eksperter på å finne feil hos oss selv og hvis vi selv har en dag vi ikke Gjør d så kan vi banne på at andre gjør det .dette gjorde underverker for meg idag , for uansett hva (som du sier ) så vet jeg at mine barn vet at jeg elsker dem herfra å til himmelen. ..Tusen Takk <3

26.03.2015 kl.00:01

Det er jo forskjell på "tid" med barna og faktisk kvalitetstid? Barna merker stor forskjell. Så hvis man trenger alenetid for at tiden med barna blir bedre så do it! Men som mamma til en haug med unger fra alderen 3-25, så er behovet for alenetid størst når de er små, når de er fjortiser så ber man på sine knær om kvalitetstid med de. Det er jo et lite paradoks ;)

Øyfrid

26.03.2015 kl.00:14

Åh, jeg er så glad for at du finnes! Innleggene dine får meg til å innse at ikke jeg heller trenger å ha et facebook-perfekt liv for å være bra nok! Og ja, jeg venter den ekstra halvtimen med å hente i barnehagen når jeg har muligheten, og lar ungene få ekstra mye skjerm-tid når jeg for en gangs skyld vil drikke en HEL kopp VARM kaffe..

Tusen takk for herlige og ærlige blogginnlegg!

AnneMerete

26.03.2015 kl.00:18

Kjempebra skrevet, og noe alle burde lese (og tenke på) hver dag før de gikk ut døra ;-)

Lina

26.03.2015 kl.00:32

Du treffer spikeren på hodet. Man vet ikke hva den andre sliter med eller hvilke utfordringer den enkelte har i hverdagen. Det er viktig å vise litt tillit og støtte hverandre! Hvorfor er det slik at vi damer vil kvinner verst, samtidig som vi roper om likestilling? Menn støtter jo hverandre uansett omtrent... Vi har litt å lære der :)

Tine

26.03.2015 kl.00:40

Takk for veldig bra innlegg, er så enig!

tommy

26.03.2015 kl.01:36

fin blogg

Solveig

26.03.2015 kl.06:18

Jeg sier bare tusen takk det var godt skrevet, nå kan jeg slappe av litt til. En god mamma er en som har det godt med seg selv . Solveig

Beate Brurok

26.03.2015 kl.06:44

Takk for et kjempebra innlegg!♡ du skriver akkurat som jeg føler det til tider!😊

Hilde

26.03.2015 kl.07:48

Ja, Marte - du skriver det så treffende! Det er lov å vise omtanke - empati er et ukjent fenomen for mange, har jeg inntrykk av. Takk for et kjempefint innlegg som traff meg rett i hjertet sånn på morrakvisten! :)

Hege

26.03.2015 kl.08:14

Helt enig!! Bra skrevet! Vi vet ikke hvordan det er å leve andres liv.

Cecilie Hansen

26.03.2015 kl.08:19

Meget flott skrevet. All honnør til deg for denne beskrivelsen. Treffer godt 😀

Tonje

26.03.2015 kl.08:24

Flott innlegg! Og så sant! :)

lillepus

26.03.2015 kl.08:33

Takk for påminnelsen :-)

26.03.2015 kl.08:40

Takk for at du sier ifra :) veldig bra skrevet :)

Lena

26.03.2015 kl.08:44

Utrolig bra skrevet!! Man vet ikke hvordan kamper andre kjemper.. If you cant say someting nice dont say anything at all! (med forbehold om skrive feil)😜

Linda Oline

26.03.2015 kl.08:50

Nydelig innlegg! Ærlig og heilt etter mitt hjerte! Mi erfaring er at slitne foreldre ofte slit med å vere dei foreldra dei vil, så gi deg sjølv litt slækk i kvardagen! Nyt timane uten barna uten dårlig samvittighet, dei blir vel tatt vare på i barnehagen :) Blir litt matt av curlingforeldre..

Katrine

26.03.2015 kl.08:52

Flott og inspirerende innlegg!! :)

Christina Bogen

26.03.2015 kl.08:58

Så befriende deilig å lese denne bloggen :) plutselig kjenner jeg meg så normal! Normen skal liksom være å kjenne seg utilstrekkelig. Å tenk at ikke kjøkkenlisten var "korrekt", fy skamme seg ;) ja jeg stemmer også for å gi litt slækk og være greie m hverandre. Det er vi damer som kan være de værste hakkehønene. Ikke alle selvfølgelig da :)

veronica

26.03.2015 kl.09:01

Veldig bra skrevet 👍

Lynn-Marion Hole

26.03.2015 kl.09:15

Hei!!!!

Tusen takk førr innlegget ditt!!! Ååååå det gjor godt å læs. Særlig etter siste ukas deling av artikla om onga som må i bhg sjøl om foreldra e heime. Vi har som dåkk heller ikke besteforeldra eller andre som kan still opp titt og ofte. Vi har hatt barnevakt 3 gang sia største kom tell førr snart 3 år sia. Første va en sårt trengt kveldførr oss sjøl, så fødselen til lillesøster og no sist va så vi fikk gå på kino en kveld. Og da søv ongan mens vi va borte. Å det e faktisk nesten 1 år mellom kvær gang. Ellers e det nån tima i bhg, der kan det lekes med andre onga, nå vi ikke har rundt oss heime. Vi har 4 naboa med e snittalder godt over 60 år.... Hehehehehe

Hilde

26.03.2015 kl.09:17

Tar av meg hatten for deg og ikke minst NN's svigermor! Godt skrevet 👍 tenker i mitt stille sin; hva skjedde me en del folk sine antenner....

Myjouelsblogg

26.03.2015 kl.09:22

Et flott innlegg kjære deg.

Min oppfatning av surmaga mammaer er at ting nok ikke er så perfekt som de gir uttrykk for. Kanskje mannen er utro, kanskje de er stuck i en kjedelig og lite givende jobb.. Ikke at de er mindre irriterende av den grunn! Synes det var utrolig komisk at denne mammaen ble ferska av svigermor, hahah!

Karin

26.03.2015 kl.09:37

Bra skrevet :) Er så glad i og lese bloggen din. Er ikke alltid enig, men alltid full av beundring for ærligheten din, og at du klarer og snu ryggen til alle trendene. Jeg mener at det vitner om en trygghet og stor selvtillitt. Bra!!

Jeg er selv hjemmeværende i mammapermisjon med minstemann, mens eldstemann er i bhg fire dager i uka. Han storkoser seg virkelig, og får så mye utav dagene der. Det er måte på hvor gøy det er og leke med mamman hver dag kontra masse andre barn! Og jeg trenger det. For våre nærmeste barnevakter bor hundre mil unna.

Også lurer jeg på om du kan tenke deg og skrive et innlegg om hvordan samlivet deres var den første tida som foreldre? Det kan være en stor utfordring for mange, inkl oss, og det er så mange som går fra hverandre det første leveåret. Samtidig er det ikke ofte man hører om problemene før det er for sent. Det er så privat, og flaut - at man ikke får det til. Og når man ikke er tålmodig nok, så får man heller ikke en aha opplevelse senere om at det var hormoner, søvnmangel og mangel på kjærestetid som ga utfordringer og kanskje tok knekken på forholdet. Hvordan var det for dere? Utfordrende? Lett som en lek? Kanskje du har noen tips?:)

26.03.2015 kl.09:41

Tommel opp!

Er så enig med deg!😊

Mona Einarsen

26.03.2015 kl.09:45

Hei Marte,

jeg blir ofte glad når jeg leser din blogg, og dette er virkelig et av dine beste innlegg. Jeg har 1 på 3 år, som ikke går i barnehage (bor ikke i Norge), men som har dagmamma. Vi har aldri hatt en barnefri natt og har vært på middag alene 1 gang de siste 3 årene. Vi har ingen som tar seg bryet/eller som bryr seg... nok her vi bor, og jeg går ikke og spør om hjelp heller. Det må komme fra hjertet!

Jeg har sovet 2 hele netter siden jeg ble gravid, og det har vært hjemme hos mine foreldre, fordi min mor legger meg på et eget rom med lukket dør, og legger seg i barnets rom, slik at jeg ikke skal våkne om natta (og hun jobber dagen etter... ikke jeg..).

Det er lett å rakke ned på andre, jeg vil tro at hvis noen kjenner meg vil de syntes at jeg klager, fordi vi har "alt", men i hverdagen mangler omsorg og omtanke fra de som er nærmest. Vi har ikke mulighet eller lyst til å flytte til Norge, der vi kunne hatt denne "hjelpen", men det er tøft.

Du, jeg tror jeg skal skrive et innlegg på min egen blogg om dette og jeg!!

Klem

Mona

Lillemor

26.03.2015 kl.09:46

Hei, jeg leste nettopp innlegget ditt og det traff meg veldig. Har selv barn hvor en har flere diagnoser, og lite avlastning. Foreldrene mine sliter med egen helse, og foreldrene til min mann har mange barnebarn og prioriterer de uten utfordringer. Det er lett og komme med pekefingeren på andre, eller komme med velmente råd for hva andre bør gjøre. Jeg har vært den mammaen med barnet som ikke skjønner at det er dumt å kjøre handlevognen inn i bena til mannen forran i køen. Jeg har båret skolebarn skrikende ut av Sfo o.l. Å av flere grunner ikke kan ta med barna ut på fine spisesteder eller butikker, da barnet ikke oppfører seg innenfor det forventede av normalen. Jeg vil ikke måtte unnskylde og forklare at mitt barn som ser ut som alle andre er anderledes. Det ville vært lettere om de andre foreldrene sendte meg et smil istedenfor å riste på hodet og snakke om oss i det vi går forbi. Spør meg så skal de få svar, men ikke tro at de vet så mye bedre enn meg fordi deres barn er etter A4 malen. Jeg tror ikke barna våres bryr seg om et sterilt hjem, men heller at vi gjør så godt vi kan. Å viser de kjærlighet. Takk for at du skriver om så flotte tema i bloggen din! Du reddet ihvertfall dagen min! :-)

Benedikte

26.03.2015 kl.09:48

AMEN!

Maja

26.03.2015 kl.09:53

Fantastisk innlegg!

Jeg tenker helt motsatt; at du som faktisk skriver denne bloggen, ærlig og direkte, er en fantastisk mamma. Som virkelig SER barna sine. For å vise sannheten slik, det vitner om en god mamma som vet hva som virkelig betyr noe. Og det er ikke kjøkkenlister :)

Monica

26.03.2015 kl.09:54

Jeg er så enig.

Du får sagt det på en fin måte.

Hvis man leser en blogg, er det virkelig nødvendig å sitte og lete etter feil hos vedkommende? Er du så feilfri selv? Jeg gir meg enda over. Så glad for det du sier med å strekke ut en hånd og heller se det positive i mennesker. Fremsnakk er en fin ting :-)

Alle har vel litt rot og hybelkaniner til tider, tenk å være plettfri. Det må være slitsomt.

Takk for en god blogg!

Helene

26.03.2015 kl.10:25

Dessuten: det er superkjekt å vere i barnehage.

Lillesøster

26.03.2015 kl.10:25

Jeg skal innrømme det med en gang: noen av innleggene på denne bloggen har fått meg til å tenke nettopp det du siterer: "Hvorfor har hun barn, egentlig?" Men så kommer jeg på at det har jeg faktisk ikke noe med. Dessuten har jeg lest såpass mye her inne at jeg fint forstår at både ungene og dere voksne er sunne og oppegående mennesker, og at dere (trolig) har det som de fleste andre småbarnsfamilier, bare at du setter treffende ord på "galskapen" uten å pakke ting inn i rosa vatt.

Selv har jeg ikke barn, og det er et frivillig og bevisst valg. Å lese bloggen din har gitt meg litt å tenke på, og her er to av mine konklusjoner:

1. Barnløsheten er et rett valg, FOR MEG. Jeg er full av beundring for alle småbarnsforeldre som får hverdagen til å henge i hop uten å bli helt frynsete selv.

2. Til neste jul vurderer jeg immaterielle julegaver til venner med små barn. Gavekort på barnevaktsitting kan fort havne under noen juletrær.

K

26.03.2015 kl.10:41

Har tårer i øynene, jeg. Fordi det var fint skrevet, og fordi jeg er en av de syke mammaene med litt for dårlig råd, og litt for rotete hus, men som gjør alt jeg kan for barnet mitt.

Innimellom føler jeg meg dømt av mennesker som virkelig tror at jeg ikke har duk på bordet og nybakte boller når besøket kommer, fordi jeg ikke bryr meg og ikke vil barnet mitt det beste.

Det er sårt. Takk for at du åpner øynene til folk :)

Anita Bjørgum Rotvik

26.03.2015 kl.10:43

Amen! Godt skrevet CasaKaos!

Heidi

26.03.2015 kl.11:06

Fantastisk innlegg :)

Thomas Voll

26.03.2015 kl.11:16

Fantastisk skrevet! Jeg støter deg 110%!!

Nå har jeg ikke barn selv, men jeg har stor respekt for foreldre, og vet at det krever mye. Folk er ikke "litt greie" lengre - dessverre, generelt. Vi skal alle være "topp i klassen" og vi skjuler våre egne svakheter ved å hakke på andre.

Stå på! Du har en heiagjeng:-)

Liss

26.03.2015 kl.11:18

Takk!

Lene

26.03.2015 kl.11:42

Veldig bra innlegg! Eg pleier å si at har en ikke noe fint å si, så la vær å si det. Folk er så stygge med hverandre, eg skjønner virkelig ikke hvorfor.

Ha en finfin Torsdag :)

Britt

26.03.2015 kl.12:05

👏👏👏👏👏

Fantastisk godt skrevet. De fleste gjør vel så godt de kan med de midlene de har.

All ære til svigermoren som satte svigerdatteren på plass også

Helen

26.03.2015 kl.12:15

Takk for at du sier det! Jeg er 28 år, alene med to som har 5.5 år mellom seg. Minste har ikke sovet godt en natt siden hun ble født og eldste trenger sårt mammaen sin.

Med full jobb og konstant dårlig samvittighet overfor jobb, barn, hus og hjem gikk jeg på en smell. En ordentlig en. Legen sa at hvis jeg stressa mer nå ville jeg få hjerteinfarkt før jeg ble 30.

Så hos oss er det rotete og flekkete, og istedet for å tilby meg hjelp og avlastning får jeg himlende øyne og kommentarer fra moren min feks om hvor utrivelig det er. Og jeg har lyst til å gråte hver gang.

Nå er jeg sykemeldt på ubestemt tid. Tre år uten søvn, med konstant stress og følelsen av å konstant henge etter tar på. Jeg unner ingen det.

Jeg har litt avlastning, men det utgjør for lite til at jeg kan si at det hjelper. Avlastningen skjer gjerne med meg i samme rom. Min drøm er å kunne reise vekk en helg, helt alene. Så jeg bruker bhg og sfo for alt det er verdt. Da får jeg hentet meg litt inn, men utbrenthet er helt jævlig. Det lille jeg får hentet meg inn forsvinner ved første konflikt.

Alle kravene jeg hadde er firt ned, mine barn trenger en levende mamma. Ikke å miste mammaen sin fordi hun slet seg ut.

Klem til deg!

Anne-Helene

26.03.2015 kl.12:25

Det blir bedre, når disse småbarnmødrene ikke har små barn lenger slutter de å bry seg om andres privatliv - de får i det minste vett til å holde kjeft. Jeg lover!

Det er noe spesielt med de første årene. Mødre skal stadfeste sin egen posisjon og sammenligner for å finne seg selv, for å finne sin mammaidentitet og -trygghet. Etterhvert forsvinner slike problemstillinger og en har nok med seg selv.

Men, jeg synes ikke det er spesielt rart at du får slike kommentarer. Mange følger deg og du skriver ofte for å provosere. At folk da henger seg opp i noe du ikke hadde trodd de skulle, vel sier ikke det noe om din evne til å konstruere engasjerende innlegg? Jeg synes det.

Hvis du kun hadde skrevet slike "Alle må gjøre som de vil"-type innlegg uten standpunkt ville du ikke hatt så mange som engajerte seg. Det er ytterpunktene som tiltrekker folk.

karoline

26.03.2015 kl.12:36

Knall bra innlegg👍👍

cm

26.03.2015 kl.12:37

Stakars de mammaene som har et stort behov for å rakke ned på andre. De trenger tydeligvis også en hjelpende hånd!:-D

Christine

26.03.2015 kl.12:38

Dette er det beste jeg har lest på lenge. Som usikker førstegangsmamma holdt disse kritikkmammaene på å ta knekken på meg! Ungen min gråt konstant om han ikke ble bært (grunnet kraftige låsninger i rygg og nakke fant vi ut etterhvert) og første gang vi sov over tre timer sammenhengende (og da bare tre timer ganger en og så tull resten av natten) var ungen over 8 mnd! Og skikkelig søvn fikk vi ikke før tre år senere når minstemann var to år. Når man da er usikker, trøtt, sliten, har ikke sovet på månedsvis og aldri har følt seg så utilstrekkelig i sitt liv blir møtt med "jeg fikk ikke barn for å sove/ha fri jeg... TENK!" om man får barnevakt en kveld for å dra i bryllup eller leverer ungen en time i kidz'en på treningssenteret da setter den kommentaren seg ganske fast i samvittigheten. Heldigvis fikk jeg tilslutt nok av disse perfekte krekene som brukte hele dagen til å sitte inne å kritisere andre på nettforum og kom meg ut i virkeligheten. Og der lærte jeg å forstå at selvom man har blitt mamma er man enda en person og om den personen blir kjørt i grøfta er man iallefall ikke noe bra mamma. Derfor prioriterer både jeg og mannen litt alenetid høyt!!! Ungene tar liten skade av en natt hos besteforeldre eller noen timer med kun en av foreldrene. Lykkelige foreldre gir lykkelige barn. Og barn tar ikke skade av å se at foreldrene er en egen person som avogtil vi ha litt fred og en kopp kaffe

Yvonne

26.03.2015 kl.12:40

HAHAHAHHAHAHA....Svigermor trådde til:) Fanastisk moro. Det var dagens for min del.

Mie

26.03.2015 kl.12:51

Elsket å lese innlegget ditt..

Så herlig..Utrolig oppløftende..

Deilig at du tør si ifra..

Jeg er alenemamma til to, jeg kan godt forstå man trenger litt tid for seg selv av og til, om så bare en halvtime til og ta seg igjen.

Stå på du!!! :) ;)

Synnøve

26.03.2015 kl.12:57

Takk!

26.03.2015 kl.13:01

Heia deg!!!

Linn Hege

26.03.2015 kl.13:50

Så enig, så enig!

Vi mødre er de verste troll i verden når det kommer til drittkasting og dømming. Skulle tro at vi som en generell gruppe burde vite bedre, for alle har da vel fått føle på kroppen ved en eller annen anledning at det til tider er slitsomt som bare pokker å ha barn.... Rart at enkelte ikke i det hele tatt er i stand til å være støttende. Kanskje de føler at deres egne feil blir mindre om de river ned andre?

Kristine

26.03.2015 kl.14:11

Fantastisk svigermor-innlegg. Og utrolig bra at du setter ord på hvor dømmende folk er mot andre.

Mona

26.03.2015 kl.14:13

HERLIG!!!

Dina Lilleland

26.03.2015 kl.14:26

Fint innlegg!

Camilla

26.03.2015 kl.15:03

Ååååh! Der kom det jammen meg en (god) del (slitne) tårer når jeg leste dette her. Takk for at du deler med deg! Jeg visste jeg var sliten men det var jo måte på å begynne å tute her jeg sitter i pausen på jobb- kun fordi du deler så fint og jeg kjenner meg så godt igjen!

Pernille

26.03.2015 kl.15:19

Åh, for et fantastisk innlegg! Takk, tusen hjertelig takk.

Som Christine over her skriver, er jeg også en usikker, ung førstegangsmor som nesten ikke tør å være ute i offentligheten med datteren min - redd for alle dømmende blikk og kommentarer bak min rygg. Og jeg er så enig med deg! Senest i forrige uke fikk jeg kommentar fra en mor i 40åra: "Er DU moren? Du er vel ikke gammel nok?" (Jeg er 23 år for svarte - er voksen etter loven) Hadde akkurat slitt oss ut av butikken kl 5 etter barnehagen med en 2 åring som ikke lenger vil sove på ettermiddagen, hadde gitt etter for en bolle til frøkna, og var klar for å komme meg hjem etter en 9 timers arbeidsdag. Jeg så dumt på henne og gikk...

Dog er jeg og samboeren så heldig at vi har foreldre i nærheten som gledelig stiller opp med henting og barnepass, det er noe egentlig alle foreldre burde ha! Det er jo også deilig å kjenne savnet etter barna, syns du ikke?

Den halvtimen før henting, den fridagen, den skal du bare nyte! Du er søren meg et menneske, en kvinne, med samme behov som mennesker uten barn! Stå på, kvinne - ingen andre enn deg vet hva som er best for DINE barn.

(Og forresten - er sikker på at barnehagen, bilseter og stellebord er mye mer helseskadelig og bakteriedekket enn kjøkkenbenken din. Latterlig kommentar!)

Stine

26.03.2015 kl.15:22

Hjertens enig i absolutt alt, utenom det med handlevogna.

A. Det gjer forbanna vondt når det treffer forkjært, f.eks i hælhøyde og skreller huden..

B. Det gjer hysterisk forbanna dritvondt når eg har prolaps, då gjer eg EIN beskjed og så er eg faktisk ikkje snill lenger viss det gjentar seg. Har testa det med whiplash også - heller ikkje stas

Å potensielt skade andre er ikkje greit, uansett diagnose - andre har gjerne ein diagnose dei og...

Har ellers milelang lunte og tonnevis med sympati. Digger bloggen din 😊

Bibiana Bakke

26.03.2015 kl.15:31

Det er mange grunner til mye..

Og være foreldre betyr også at man må prøve og feile av og til, ingen foreldre er perfekte.. Alle har vi feilet noen ganger og andre kanskje mer eller mindre..

At man levere barna i barnehagen når man har fri selv er vel også en måte og få litt "alene tid" kanskje samle seg, få gjort unna litt man ellers ikke har tid overskuddet til i hektiske dager bare for å innhente seg selv..

Noen har barn med diagnoser som trenger og krever mer enn andre barn( har 1selv) andre har barn som er totalt friske..

Våkenetter sliter på (har selv gått med en hver kveld fra kl 21:00- 07:00 hver natt i 3 år.. Og da videre på dag...

Det er lettere for andre og dømme enn å tilby hjelp.. Fy dere

Det er heller ikke alle som har noen til å hjelpe seg som besteforeldre oldeforeldre osv.. Mange har venner men de har også kanskje familie jobb osv og ikke mulighet for å hjelpe.. Da står man der og prøver på egenhånd og mestre dette

Så til alle som mener at alt er feil.. Tenk to ganger og spør om vedkommende trenger hjelp.. Ikke alle har noen..

Og ikke alle har råd til barnevakt kunne gått ha de fineste klærne osv da er mat viktigere enn noe annet

Husk barnet krever ikke så mye de krever din kjærlighet , respekt og forklaringer og få være barn og familie

Jeg kjenner meg alt for godt igjen i mye av dette og jeg har også gjort alt for mine barn

Alle går gjennom ild og vann for sine egne

Tenk to ganger før man dømmer noen.

Jeg er 100%sikker på at alle foreldre har "feilet minst 1gang om ikke mer og til de av dere som ikke har det.. Håper dere aldri gjør det heller for dere skal jo være perfekte..

Til deg som har skrevet dette

Stå på ikke la noen eller noe knekke deg ,vet det kan være vanskelig men

Synes dette er godt skrevet

Takk for at du gjorde nettopp det

melankolibri

26.03.2015 kl.15:35

JEG ELSKER DEG!!! 💜

trine

26.03.2015 kl.16:02

Hehe æ må nu flire! At folk gidde å lire av sæ så mye dumt å stygt!

Utrulig kor perfekt mange e..

Æ trives heldigvis i en normal hverdag som ligne mye på din. Hybelkanina, rot og klækaos e en del av den hverdagen.

Å æ har nettopp gått permittert i 4 mnd å æ gikk med ungan i bhg hver eneste dag om de ikke va syk.de hadde vel også ett par fridag i perioden.

Å æ må bare beklage, men æ syns det va godt å være aleina hjemme! Å ungan hadde det helt topp i bhg 😊

Ha en flott dag og en god påske ☆

Klæm Trine

Ragnhild

26.03.2015 kl.16:08

Åå må bare få sagt at dine innlegg har reddet med fra å bryte sammen mange ganger! Vi har heller ikke avlastning noe som maange andre har og jeg har heller ingen perfekt heim eller hverdag generelt. Du har uten tvil gjort mitt liv som småbarnsmor bedre! Så drit i nettrollmammaene, alle vi andre heier på deg og er takknemlig for deg!

Inger Lise Kvien

26.03.2015 kl.16:18

Tusen takk for flotte tanker og viktig refleksjon!

Mai-Lene Røine

26.03.2015 kl.16:56

Godt skrevet,og sikkert trøstefullt for alle som kjenner seg igjen. Disse perfeksjonistene som hakker på andre har det veldig lite romslig i seg selv, og derfor er det viktig for dem å snevre inn andre også. Det må ikke skje. Jeg har tre voksne barn, og følte meg ofte sliten og uperfekt, men jeg elsket dem, støttet dem og ifølge dem var det mer enn bra nok. Det å føle seg elsket som barn handler om å bli sett når det gjelder. Perfeksjonistiske mødre har nok ikke alltid ( jeg velger å ikke generalisere over alle) den indre romsligheten til å virkelig se barnet alltid, da det krever en indre frihet hos moren og en forståelsesfull natur. Stå på, selv om jeg nå er bestemor kjenner jeg meg igjen, og jeg synes at din stemme er viktig :-)

Pappa'n til Konrad

26.03.2015 kl.17:01

Godt skrevet:) alle burde tenke seg litt om:) smil til en på gata istede for å dømme😀

Monika

26.03.2015 kl.17:20

Lurer på om alle de som har så mye negativt å si, egentlig bare er veldig usikre på seg selv og forsøker å løfte seg selv ved å trykke andre ned...?du skriver mye bra, og om man ikke alltid er enig i absolutt alle ting, så er det herlig med litt ærlighet. Det trengs! Ingen av oss er perfekte, men de fleste av oss gjør så godt vi kan og gjerne mer til. Stå på:-)

irene hovden

26.03.2015 kl.17:24

Tusen takk for herlig innlegg!!

Arestuen

26.03.2015 kl.18:10

Takk! Verden blir mye mer hyggelig om vi er litt rause med hverandre. :-)

Eva M Jespersen

26.03.2015 kl.18:34

Hvorfor skal man ikke unne barna å være et sted de trives, hvor de lærer noe og samtidig være sosial :)

Foreldre er man 24/7 uten å være sammen med de 24/7 :)

Alle gjør så godt man kan ...

dessuten er barnehagen jævlig dyr og hvorfor ikke få valuta for pengene man betaler slik at man får litt overskudd til å være forelder når de små kommer hjem :)

og noen ganger er man uheldig og de får feber, andre grunner til nattevåk og hvis man da ikke har overskudd så går resten av uken rett til pisis!

JA TIL FRITID FOR FORELDRE OGSÅ!

Elsker barna mine selv om jeg hadde fri annenhver helg, men det gjorde at jeg hadde overskudd resten av uka :)

Noen år siden, de er nå 28 og 20 <3

Kos deg både med og uten barn :)

Anne

26.03.2015 kl.19:09

"Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind. Always."

Anna GL

26.03.2015 kl.19:31

Et veldig godt innlegg. Makan til frekkhet. Lett å være oppe på den høye hest når man ikke trenger å se deg i øynene mens de slenger sure kommentarer. Vel, jeg fikk en oppvekker da jeg leste om antallet dager uten barn dere har hatt, så nå har jeg avtalt med far i huset om at vi skal leie inn svigers så de kan ta ungene slik at vi kan dra på restaurant og drikke vin!

Marie

26.03.2015 kl.19:40

<3 <3

Ett til deg og ett til svigermoren i kommentarfeltet.

Ingegerd

26.03.2015 kl.19:58

Enig, gi litt slakk. Bra innlegg. Det skader sjelden å være litt grei:)

cathrin

26.03.2015 kl.20:00

Ka er det med mødre som ikkje unner ungene sine å leke med gjengen i barnehagen en halvtime ekstra? Greit at en identifiserer seg gjennom morsrollen,men en skal vokte seg vel for å tro at barnet uansett vil til mamma, bare fordi mamma vil til barnet. Og, er barnehagen bare en oppbevaring, det da? Er det ikkje et godt pedagogisk tilbud og et sted barnet får representere seg selv og oppleve samhold og felleskap utenfor hjemmet? Ganske egoistisk å nekte barnet dette, bare fordi en selv ikke trenger å putte barnet et sted mens man er på jobb.

Jenny

26.03.2015 kl.20:06

Kan du vise til artikkelen du skrev. Har prøvd å lete etter denne, men fant den ikke :)

Jeanette

26.03.2015 kl.20:14

Utroolig bra innlegg, er så enig! :-) (veldig flott av svigermoren som kommenterte også! ;-P )

Renate

26.03.2015 kl.20:19

Jeg simpelthen ELSKER at du sier det som det er! Jeg begynner å bli rimelig lei av alle de "perfekte" husene, ungene og ferieturene på Facebook. Jeg blir rett og slett sliten av det, og, ikke minst, føler meg som ei dårlig mor og husmor :'( Mitt hus ser ikke slik ut, og jeg ser i allefall ikke ut! Joggebukse og singlet er min uniform, og BH har jeg glemt åssen brukes! Jeg har gulpeflekker både på klær og interiør, og lar dem ofte bare være der.... Dusje gjør jeg på kveldstid når far kan ta poden. Nei, jeg håper jeg (og du) ikke er de eneste som har det sånn?! Og kudos til svigermora til hun dama som klagde på deg, hun skammer seg nok nå ;-)

Stor klem fra mamma med 4 mnd gml gutt <3

Marte

26.03.2015 kl.20:24

Alle trenger en pause noen ganger. Jeg må innrømme at jeg syntes huset og måten dere lever på er i overkant av kaotisk for min smak. Jeg må ha det relativt ryddig i huset, klarer ikke overfylte benker på kjøkkenet (vaskekummen er unntaket). Men det er fordi hodet mitt til enhver tid er fullt av alt mulig rart, og da kan det ikke være fullt på "utsiden". Men det er min vei og du har din.

Hva gjelder å ikke hente barna tidlig hver gang man kan? Hvorfor skal man det? Jeg jobber fullt, det gjør også mannen min. Men jeg klarer likevel å hente klokken tre eller halv fire noen ganger. For å gi barna og oss mer tid sammen, og litt roligere dager. Andre dager gjør jeg ærend jeg strengt tatt ikke må før jeg henter halv fem. Eller unner meg en hel dag hjemme, alene!! Hvilken luksus! Men dette er jo ikke akkurat hver uke, eller hver måned. Vi har heller ingen som avlaster, henter eller har barna i helgene eller andre dager. Vet du hva? Da må man sørge for avlastningen selv!! Mer opplagt mor/far, førnøyde unger.

Norunn

26.03.2015 kl.20:28

flott innlegg!

Syns at det du skriv er eit friskt pust i tida det alt handlar om perfeksjonisme ! :-)

Eg har mine lille teori om at mange mødre i dag kjenner at dei ikkje strekker til, ikkje kjenner seg gode nok og er utrygge på om dei er gode nok omsorgsfulle mødre..og difor dukkar behovet for å være "mammapoliti" ovanfor andre for å døyve sine følelsar og gløyme seg sjølv for ei kort stund.

Det skal MYKJEtil for å ikkje være ein god nok omsorgsgivar og mor for barn!

Mødre må begynne å få meir trua på seg sjølv at det dei gjere er meir enn godt nok!

God klem frå meg som ventar mitt første barn og har gjennom jobben som pedagogisk leiar i barnehage og utdanna barnehagelærer har møtt mange usikre mødre som kritiserer andre som egentlig trenger ein god klem og få meir sjølvtillit

Hanne

26.03.2015 kl.20:31

AMEN!

Karsten Berg

26.03.2015 kl.20:33

Her var det mange mødre i kommentarfeltet, tenkte jeg skulle bidra med en tommel opp fra en pappa også. Man trenger ikke være dynget ned med hverken sykdom eller manglende barnepass for å ha en dag med litt lav toleranse og motstandskraft, her burde alle kjenne seg igjen. Både foreldre og barn har godt av fravær som gir voksentid.

Jeg liker hovedregelen din: skal man blande seg i andres oppdragelse skal det være en hjelpende hånd eller et smil. Kritikk er lov, men da skal noen først ha sagt: "Hva synes du om min barneoppdragelse? Svar helt ærlig"

Takk for bra skriving :)

Charlotte

26.03.2015 kl.21:12

Jeg har enda ikke blitt mor, er nok litt for ung til det enda. Men jeg må si at det er vanskelig for oss å steppe inn når det skjer noe. Mange ganger har tankene mine flydd på hvor andre mennesker er i livet, og at jeg kanskje aldri vil være i akkurat samme situasjonen som det vedkomne er i noensinne.

Men, jeg må si meg forskrekket over hvordan samfunnet har blitt. Da jeg var ung fikk vi aldri noe av det vi pekte på, og hvis vi skrek en gang til ble vi sendt ut og fikk aldri lov å bli med i butikken igjen. Selvfølgelig holdt vi kjeft, for vi skjønte "alvoret" til tross for vår unge alder.

Men da jeg så en unggutt som sparket faren sin i en Narvesen fordi han ikke fikk kjærlighet på pinne OG sjokolade, da visste jeg rett og slett ikke hvordan jeg skulle reagere.

Jeg ville si noe til ham, men jeg var redd faren ville bli forskrekket. For her i Norge er det ikke så typisk å steppe inn når det er noe..

Og når det gjelder all bruk av teknologi i så ung alder blir jeg helt dårlig. Men det er kanskje ikke å unngå, i og med at samfunnet stadig blir mer teknologisk.

Morten Waclawczyk

26.03.2015 kl.21:14

Veldig bra skrevet! Ikke alle som tenker over at man det kan faktisk finnes en forklaring på det man reagerer negativt på.

Jeg har min 5 år gamle datter 50%, å kjenner meg fort igjen med at jeg kanskje dømmer folk etter hvordan barna er, men som innlegget poengterer så kan det fins mange forklaringer. Min datter er selvsagt den beste i verden, mens alle andre finner jeg noe feil med.... Nå skal jeg prøve å tenke litt annerledes på det fremover. Takk for en wake-up-call

Tommel'n opp! :)

Maria

26.03.2015 kl.21:33

Du trenger ikke å unnskylde deg et sekund.

Linda

26.03.2015 kl.21:38

Charlotte: ALLE barn trasser og tester grenser. Selv om de har kjempegode foreldre. Det er en del av utviklingen som alle barn går i gjennom. Selv om foreldrene er konsekvente, så vil alltid småbarn teste noen grenser, i større eller mindre grad. Det kommer an på barnets temperament. Noen barn har faktisk også diagnoser, som autisme, som kan gjøre at de lett blir opprørt av ulike ting. Sånn er det. Man vet aldri.

Nanette

26.03.2015 kl.21:56

Jeg er helt sikker på at du kommer til å få noen utrolig kreative barn! Viktig å få prøve og feile på egenhånd. Sunt å tilbringe litt tid utenfor boksen :-) Og vi må nok alle innse at nettbrett, smart telefoner etc. er kommet for å bli... :-)

Line

26.03.2015 kl.22:10

Så bra innlegg! Du har så rett og så riktige refleksjoner.

Jeg blir flau på andre mødres vegne, at det virkelig går ann.. Men man skal vel ikke la seg sjokkere.. Man er en bedre mor om man kan respektere mangfold og forskjeller. Om man skal sette seg på en trone av perfeksjonisme, og ha en fordømmelse av andres "feil", da bør man jammen meg være perfekt selv! ( og i vært fall holde styr på svigermor 😊)

Vi bør løfte hverandre opp, har du ikke noe hyggelig å si, så kan du holde kjeft! -er fin regel å leve etter.

Karianne

26.03.2015 kl.22:22

Bra du setter et slikt aktuelt tema på dagsorden i positiv forstand!

Mange burde tatt dette innover seg og tenke seg om to ganger før de utaler seg!

Tommelen opp!! ;)

Hanne

26.03.2015 kl.22:33

Fantastisk å lesa det du skrive :) kunne ikje fått sagt det bedre sjøl!

26.03.2015 kl.22:41

AMEN!!!👏

Mzzoopi.

26.03.2015 kl.22:46

Hei. Er enig i det meste du skriver! Årsaken til kritikk kan ligge i den enorme konkuransen mange foreldre ( uvitende eller ikke ), har seg i mellom. Det er liksom så om og gjøre og være super mamma/pappa hele tiden. Ta de riktige pedagogiske avgjørelsene, ha de riktige klærne, ha det riktige hjemmet, de riktige fritidsaktivitetene osv osv. Pakken: Å være foreldre....er blitt en konkuranse...i mange tilfeller. Om det er det lureste budskapet og gi sine barn burde vel ikke levne noen tvil....

Det eneste jeg reagerer på er når jeg hører at man skal ha fri fra sine barn. Fri som om det var en jobb? Det burde det jo ikke ansees som. Barna er kommet inn i ens liv og er derfor og følgelig en del av ens liv. Fra nå og for resten av tiden.

Anne

26.03.2015 kl.22:48

Takk! Tårene trillet:)

Marte (ikke bloggeren)

26.03.2015 kl.23:57

Nok et nydelig blogginnlegg fra Casa Kaos :-) Takk!

Mzzoopi: Jeg kan ikke svare for Casa Kaos, men for min del, trenger jeg "fri" fra barna mine av og til, på lik linje med at jeg trenger "fri" fra mannen min og andre jeg eventuelt måtte bo tett oppå over en lengre periode. Det er mulig du ikke kjenner på det samme behovet, men vi mennesker er forskjellige. Mitt behov for litt egentid betyr ikke at jeg anser barna mine eller andre i nær relasjon som en jobb, selv om deler av mammarollen er nettopp det. Eksempelvis kan jeg nevne klesvask, vasking av søl, rydding av leker og rot, administrering av klær og utstyr til skole og barnehage, skyss til aktiviteter, matlaging o.l. Dette er ikke alltid bare kos, og det er vel like mye disse oppgavene jeg ønsker meg litt fri fra av og til, som det er de elskede barna mine.

Christianne

26.03.2015 kl.23:58

Word! Fins vel nok av glossy magasiner og rosablogger for de som enda lever i Barbieboblen fra barndommen. Vi andre dødelige får bare tenke om disse oppgulpene at der det ikke er mer å hente er det ikke mer å vente.

Surmage

27.03.2015 kl.00:11

Du må virkelig gå inn for å finne disse surmagene du omtaler regner jeg med. Etter å ha scrollet gjennom hele kommentarfeltet her har jeg ikke funnet en eneste negativ kommentar. Kanskje det ikke er alle surmagene som er problemet, men heller det at du leter etter dem? Hvorfor så liten tiltro til menneskeheten?

Arne Johansen

27.03.2015 kl.00:36

Bra du tar opp dette, men negativitet og kritikk må du regne med å få når du velger å blotte livet ditt for ALLE.

Om noen er på besøk hos deg så nevner de ikke slike kommentarer som du får over nett. Folk i din omgangskrets er ikke slik som andre ukjente og kanskje anonyme mennesker er over nett.

Du har valgt å være på nett, og da må du regne med at fremmede mennesker lirer fra seg det ene og det andre. Det er rett og slett prisen du må betale for å gjøre deg kjent.

Du har da valget. Om du vil at folk skal fortsette å være greie mot deg, så kan du la være å blogge og legge ut alt du gjør på nett. Da slipper du at fremmede er slemme mot deg. Eller så kan du fortsette som før, men tåle at slike kommentarer kommer.

Annette

27.03.2015 kl.00:52

Kjempe bra skrevet!

Mzzoopi

27.03.2015 kl.01:26

Arne Johansen: Er enig med deg å. Ja, "Å være grei" innebærer også og være det ovenfor den som måtte komme med surmaga kritikk. La meg kalle det overbærenhet eller noe,...i greihetens navn. Være grei selv altså!

Marte: Jeg er enig med deg å. Det er bare bruken av uttrykket: Fri fra ungene. Noe som ser ut som er en helt grei og vanlig uttalelse i dagens dagligtale. Som bekymrer meg. Å som jeg reagerer på!

Kristine Tønnevold Davidsen

27.03.2015 kl.02:29

jeg har ikke lest hele dette innlegget nå, sliten etter en kveld jeg helst skulle sett ble litt anderledes!!

Men en ting skal jeg bare ha sagt, du er en fantastisk mor!!!

At du unner deg en halvtime alenetid ekstra innimellom, ser jeg over hode ikke noe galt i og kjøkkenet ditt ser jeg heller ikke noe galt med!! Hvis listene er så store bakteriebomber, eller annet av kjøkkeninnventaret er det, er det rart det ikke har dødd noen der så langt. Og dere er da i live alle fire!!! To katter har dere også, og de lever i beste velgående!!

Jeg har aldri noen gang følt at barna dine lider på noen måte de gangene jeg har lest blogginnleggene dine og sett bilder av barna dine!! De ser da vitterlig både sunne og friske ut og har hele og rene klær på seg. Den/de som kan skrive slike ting må ha alvorlige problemer. Likte det svaret fra svigermor jeg, den tenker jeg satt. Og jammen var det fortjent også!!

Fortsett som du stevner du. Barna dine har det supert!!!

Aleksander

27.03.2015 kl.02:39

Utrolig flott innlegg!

Det er ingen som har det perfekt til enhver tid.

Og det med at ungen(e) er i barnehagen selv om du er hjemme er likevel positivt for andre grunner. Ungen(e) lærer det å være selvstendig, lærer å sosialisere seg og knytte vennskap uten at mor eller far skal henge over de til enhver tid.

Lev som du mener er best egnet for deg og dine unger. Så får surmulende folk si akkurat hva de vil ;)

Solveig

27.03.2015 kl.05:35

👍☺

Stine

27.03.2015 kl.06:48

Men da bør jo heller ikke du kritisere andre for de soverutinene de har heller :-)

Silje

27.03.2015 kl.07:07

Takk for et flott innlegg. Før jeg selv ble mamma var jeg nok dessverre en av dem som kunne finne på å himle med øynene eller komme med en kommentar. Det man ofte opplever når man blir eldre er at alt er ikke akkurat slik det ser ut som og det må være rom til at vi er forskjellige og at vi oppdrar barn ulikt. Jeg tror de aller fleste mammaer og pappaer der ute vil det beste for akkurat sine barn og alle trenger ikke være enig i alt som gjøres. Jeg er ikke alltid enig med det som skrives i denne bloggen heller, men det er jo ikke dermed sagt at det som skrives er feil, jeg ville kanskje gjort det annerledes, men et er jo bare min mening. Tenk så kjedelig verden hadde vært om vi alle var like alt ble gjort på den samme måten...

Christian

27.03.2015 kl.07:36

Ikke noe galt i det som skrives, men merker på meg selv at lysten på barn avtar tilsvarende med hvor mye jeg leser om "kravene" førstegangsforeldre skal ha...siden når kom barn med manual som forklarte hvert skrik, gråting osv osv...

Ina Widerøe

27.03.2015 kl.08:00

Word! Det er som jeg skulle sagt det selv!

Mia

27.03.2015 kl.08:00

Veldig godt skrevet! Takk!

Helene

27.03.2015 kl.08:38

AMEN! Godt innlegg 👍

😊

27.03.2015 kl.09:02

Flott :) måtte lese det om svigermora to ganger. Finnes det sånne besteforeldre? De er sååååå heldige. Også glorifiserer de seg selv med å "se barna hvert sekund de kan" til tross for at ungene nesten er like mye hos besteforeldrene. Kan jeg adoptere de besteforeldra 💖 😂😛? Flott innlegg. En vet aldri hva andre sliter med 👍

Villkatta

27.03.2015 kl.09:17

Digger deg ;) Utrolig bra skrevet, og og veldig godt å lese!

God påske :)

Lars

27.03.2015 kl.09:18

Hei casakaos mamma

Har kun lest hva du skrev, ikke kommentarene.

Veldig kult og riktig det du skriver. Er selv to barns far. Vi flyttet til ny plass nesten kun for å ha nettverk. Ting blir veldig mye enklere.

Jeg tar meg en fri dag engang i blant bare for å være aleine. Luksus. Siden jeg tror vi menn er flinker til å drite i detaljer...jeg gjør. Det er viktigere å hjelpe der det trengs, når det trengs. Ikke tenke så mye på hva andre mener om sin "egoismen". Men vær grei, ha litt slæk...synes det du skriver her(kun lest dette av deg)er riktig,med en enkel konklusjon som virker. Rock on....

Eva Karlsson

27.03.2015 kl.09:26

Må bare si en ting- så utrolig bra skrevet- du er bare toppen. Tenk at det er sååå mange rundt omkring som alltid tror seg vite best. Hver og en familie må få gjøre det som er best for dem- uten at andre skal legge seg i og "late" som om alt er så mye bedre hos dem.

Hvorfor skal en del være så raske og dømme og se ned på andres måte og gjøre ting på??? Hva er det som sier at det de gjør er så fantastisk mye bedre??

Kjempegøy at svigermoren skrev til ulempe for den mammaen som forsøkte og trykke ned deg og din måte og gjøre ting på. Ha en kjempefin helg. Klem fra Sverige

Smilet

27.03.2015 kl.09:31

Fantastisk godt skrevet! Norge har blitt et ukulturland i forhold til det å rakke ned på hverandre istedenfor å gi trøstende ord og en hjelpende hånd. Det er mange som sitter uten den støtten de sårt hadde trengt.

Vil samtidig påpeke at selv om barnevernet har tatt ett eller flere barn i din familie så betyr det faktisk ikke at barnet er vanskjøttet eller utsatt for vold/rus/mishandel. I dag holder det lenge nok at man har bedt om hjelp fordi man som voksne sliter selv eller å ha vært borti en sinna nabo/tante/lærer osv. Ut fra tallene kan det se ut som svært få får den hjelpen/støtten de trenger enn de som får..... Isteden for å rakke ned på andre (med eller uten Bv), husk at det kan være utallige grunner for at folk gjør som de gjør. Og så kan du studere deg selv å se hvor mange valg DU tar som kanskje ikke alle andre er enige i! Hvem er egentlig perfekt når det kommer til stykket?

Stå på kjempeflotte temaer du tar opp her. :)

Petra

27.03.2015 kl.09:31

Håper virkelig både NN og svigermor leser dette, både blogginnlegget og alle meningene i kommentarfelt! I tilfelle: NN, håper du lærer deg å sette pris på hjelpen og avlastningen du får. Svigermor, utrolig bra svart! Kanskje du bør vurdere å ta deg en liten pause fra alt du bidrar med, så hun kan innse hvor heldig hun er :-)

27.03.2015 kl.10:13

TOMMEL OPP!! :-D

Lisa

27.03.2015 kl.10:28

Flott skrevet! Bruk tiden slik det passer deg selv, så din egen hverdags kabal går opp. Vi trenger alle tid til å puste i mellom. Vi er tre som må ha det bra i huset hos oss. Far, mor og barn. Må le av at svigermor kom inn å korrigerte, flott gjort. Leser bloggen din i mellom, og synes den er bra! God helg!

Fostermamma

27.03.2015 kl.10:30

Hun har sikkert vaskehjelp også - så hun får litt ekstra fri de dagene svigermor passer ungene:) Snakk om å være bortskjemt!!!

M

27.03.2015 kl.11:11

Takk.

27.03.2015 kl.12:17

Nyyyydelig skrevet. Jeg fikk tårer i øyene og tenkte..akkurat, hvorfor kan ikke folk det....forstå litt mer. Men i mine voksne år har jeg forstått at folk aldri greier å forstå mer enn sin egen erfaring. I tillegg har vi også de som blir "bedre" av å gjøre andre "verre". Tror bare jeg deler innlegget ditt enkelt og greit :).

Silje S

27.03.2015 kl.12:49

Du må aldri gi etter hvis barna får trassanfall. Da ender du opp med en bortskjemt unge, som aldri vil kunne klare seg på egne ben. Kilde; mine egne barn. Yngstemann "Morten" skjemte jeg dessverre bort. Og nå hvor han er 24, har han ikke klart noen ting her i livet på egen hånd. De to andre barna "Jakob" og "Trine", de klarer seg mye bedre, og de ble ikke skjemt bort.

Alenefar for sønn på snart 5

27.03.2015 kl.13:00

Hehe kjenner mye igjen, spesielt himlinga med øynene og den klassiske bedreviteren som tror alt kommer gratis. Tror du er en kjempe mamma, og det skal du være stolt av :)

Fortsett å gjøre så godt du kan, og ta deg tid til å være litt deg selv innimellom når du får mulighet.

PERNILLE

27.03.2015 kl.13:04

Jeg tror det gjør deg til en bedre mamma faktisk, at du sender dem i barnehagen selvom du har fri. De har bare godt av det, man tilbringer masse tid med barna sine uansett. Jeg vil si det er mer egoistisk å holde dem hjemme for en hver pris. Klart de har mer moro av å være i barnehagen å leke og lære med jevngamle :)

Eliann

27.03.2015 kl.13:40

Du er flink. 😀😄utrolig bra skrevet, å tror vi alle kan si t vi kjenner oss i gjenn i mye av det du skriver. God påske

Berit

27.03.2015 kl.13:45

Liker!

Er i permisjon med en gullgutt på 7 mnd. Planlegger å ta et års ekstra permisjon for å tilbringe tid sammen med ham, MEN etter det har jeg tenkt å bruke barnehageplassen! OG - da kommer jeg selvfølgelig til å benytte muligheten til å gjøre unna innkjøp, reise hjem tidligere fra jobb og kunne unne meg litt egentid uten pjokken. Hvorfor? Fordi det vil gjøre hverdagen bedre for oss alle!

Kvinner er håpløse - så mye misunnelse og meninger ute og går. Ikke rart depresjonstallene er på tur opp her i landet!

Stå på, CasaKaos!

Charlene N. Nedrum

27.03.2015 kl.14:48

for et fantastisk bra innlegg!! kunne ikke sagt meg mer enig i alt du nettopp har skrevet! :D ha en flott påske :)

27.03.2015 kl.15:04

Bra skrevet👍

27.03.2015 kl.16:14

Så bra!!! Hilsen en pedagog, men også kun mamma. Som gjør akkurat som de fleste :-) Vi gjør det beste vi kan under de forutsetninger vi lever under :-) Støtt hverandre, vær gode rollemodeller for egne barn, vis omsorg for andre :-)

27.03.2015 kl.16:53

Så bra skrevi.. Det er så mange der ute som bare må kommentere andres feil.. men har garantert mange feil sjøl.. Folk får feie for sin egen dør si nå jeg.

Rett og slett kan du ikke hjelpe til så klapp i gjen 👍👍👍👍👍

Hildegunn

27.03.2015 kl.16:56

Hei du :)

Eg fnisar litt (sånn oppgitt) av heile fenomenet med å granske bloggar for å finne kritikkverdige forhald. For strengt tatt er det dårleg prioritering å lese om kva andre driver med, når ein eigentleg burde logge av og leve sitt eige liv. Visst kan det vere både inspirerande og underhaldande å lese, men dersom hensikten er å bli sur, så bør ein finne på noko anna.

Ingeborg

27.03.2015 kl.17:40

Bra skrevet! Kjempeflott! :-)

Ann Helen

27.03.2015 kl.18:00

F A N T A S T I S K !!! :D

Og jeg ler godt av hu som fikk svigermor inn i kommentarfeltet, tipper de ikke var så gode venner etterpå!

Reidun Amundsen

27.03.2015 kl.18:05

Fantastisk :-) Nyt halv timen du henter senere og ikke minst nyt dagen du har fri :-D Ungene stor koser seg garantert i barnehagen og du har mer overskudd til dem når de kommer hjem :-) Skulle ønske jeg var like fornuftig som deg da mine barn var små <3 Takk for et fint innlegg. Klem :-)

27.03.2015 kl.18:18

Amen!

Nann Karin

27.03.2015 kl.19:10

ja, hvorfor ikke være litt grei, - og litt ydmyk?

Viktige poeng, vi ser ikke hele bildet, men bare en liten situasjonsbeskrivende brikke..

God påske til deg og dine, - og jeg skal jammen høre på deg på Verdensspeilet ☀️

synne

27.03.2015 kl.19:16

Hei :)

Jeg har fri en dag i uka fast og sender begge ungene i barnehagen allikevel, både de og jeg er mye hyggeligere med hverandre hvis vi slipper å gå oppå hverandre en hel dag, hvor jeg må rydde istedenfor å underholde, eller har lyst til å slappe av på sofaen isteden for å gå på lekeplassen.. De får utløp for all energien sin og koser seg i barnehagen, jeg får slappe av og kanskje ryddet kjøkkenet ;)

Takk for at du gir mammaer en stemme, jeg leste en bok når jeg gikk gravid av vera Micaelsen som heter «supermamma monstermamma» og det var deilig å le både med om av alt ho kunne finne på å gjøre :D

Guro

27.03.2015 kl.20:38

Jeg kommenterer aldri på blogger, men det her var et fantastisk innlegg. Angående bakteriebomben på kjøkkenet vil jeg tørre påstå at du heller gjør barna en tjeneste. Vi tar jo nesten livet av barna våre med all denne overrensligheten. De blir bare mer og mer syke, fordi alt skal være så rent og nærmest sterilt rundt de, så da de først blir utsatt for sykdom har de ingen motstandskraft. Ja til støv og dyrehår (innen rimelighetens grenser såklart)! Stå på videre :-D

Kristin

27.03.2015 kl.20:45

Hei. Ville bare si at du skriver så mye bra. Du får frem det som er det "normale" og ikke alltid perfekte. Og det er bra. Da viser du at du er menneskelig. De fleste skjuler det som ikke er helt bra, og viser bare det som er bra for å stå frem som perfekte foreldre. Og det fører jo kanskje til et større press på oss andre, som jeg tror er de fleste, som ikke har det helt plettfritt og perfekt i hjemmet. Og vi trenger av og til litt alenetid for å kunne gi alt til barna når vi er sammen med dem. VELDIG BRA SKREVET :-)

Eva Pernille

27.03.2015 kl.20:50

Fantastisk. Dette gjorde dagen min.

Mamman

27.03.2015 kl.21:46

Tusen takk.

Jeg er en av de som har fått merke mammapoliti på værste mulig måte: ble meldt til barnevernet. I stedet for at vedkommende "gadd" å strekke ut en hånd til en sliten mor.

Vi trenger flere stemmer som deg.

elineogbaby.familieprat.no

27.03.2015 kl.21:47

Utrolig flott innlegg! Er så enig med deg. Halleluja, hatten av!

Yvonne

28.03.2015 kl.01:13

Fantastisk innlegg! <3

28.03.2015 kl.08:34

Enhver er sin lykkes smed. Definisjon av lykke blir da opp til smeden. Noen kan ha bulk og riper, andre må ha det glatt. Men ingen kan definere andres lykke ut fra eget arbeid. Min lykke har riper, bulk og rare former. Men det er MIN lykke.

Ailin

28.03.2015 kl.09:23

Takk for fint innlegg.

Hjelper litt på å ikke dømme seg selv så altfor hardt også,

når man velger å leke med barna,

la de spille på ipaden og se på tv så mye de gidder,

for så å gå rett fra rotete hus å legger seg sammen med dem

om man er syk og sliten! :)

Judith

28.03.2015 kl.09:41

Eg har ikkje lest bloggen din før, men den fekk meg til å tenkje på noko. Eg ønskjer å dele ein kommentar eg fekk for ein del år sidan. Hadde flytta inn i nytt hus, og alt var ikkje på stell. Skitne kle ein plass, og i eine delen av stova eit berg med reine kle. Leikar rundt omkring. Tre unga på 6, 4 og 1 år. Midt oppi mitt flaue kaos, velger min tidlegare pensjonerte helsesøster å besøke meg. Ville bare sjå korleis vi hadde det. Eg var rimeleg flau, men det ho sa, gløymer eg aldri. Etter at ho hadde kome inn i huset og sett kaoset mitt, sa ho: "Åh, det var bra. No ser eg at du prioriterar riktig."

Vi kan og skal ikkje vere perfekte. Livet er opp og ned. Har ungane vondt av det? Nei! La oss leve slik det passa kva einskild. Dømming kjem ein ikkje langt med. Lev livet med godt samvit. Ungane lider ikkje av rot, men ved for lite kjærleik❤️ Du er flott❤️

Elin Slåen

28.03.2015 kl.10:39

For en fantastisk Svigermor! Er det ikke rart hvordan det er de med MASSE hjelp, som "klager" på de som bare sårt trenger en ekstra halvtime for seg selv noen ganger? All respekt til deg, og denne Svigermoren ;)

Maren

28.03.2015 kl.10:53

Takk for at du blogger om nettopp dette! (Og alt det andre du skriver om)

Du er bare så herlig :-)

Silje

28.03.2015 kl.11:07

Takk for at du viser fram sårbare sider og hverdagsliv på denne måten. Skulle ikke tro det du skriver var spesielt kontroversielt, men det ser ut til at det tiltrekker seg en del folk med behov for å mobbe. Vit at det er mange flere der ute som digger deg og blir glad av det du skriver enn det er av disse ulykksalige kritikerne. Hva er det de ønsker seg, en offentlighet av bare glansbilder? Må være vondt å leve hvis man blir redd for barns helse av slitte kjøkkenlister. Kanskje de trenger å minnes på hvor robuste vi mennsker er og hvordan vi vokser med utfordringer.

Mari-Ann Hind

28.03.2015 kl.15:35

Fantastisk :-D Tror alle disse "perfekte" foreldrene sliter like mye som oss med dårlig samvittighet og frykten for ikke å stekke til. Jeg har vært alene siden barnet mitt var 2 mnd. Jeg har hverken hatt råd eller overskudd til å være med på alt som "alle andre" gjør. Dårlig samvittighet for det har jeg sluttet å ha. Til tross for at jeg har vært en "dårlig" mor har min datter aldri manglet noe. Hun har blir prioritert når det har vært behov for utstyr i form av tlf, Pc, Ski Sykkel, klær, sko osv... Det hun har fått aller mest er en mamma som har snakket med henne (noe lærerne på skolen har sett) En mamma som hver eneste dag uten unntak i 14 år har fortalt henne og vist henne hvor høyt jeg elsker henne og gjerne mange ganger for dag. Hun har vært og er en oppegående, klok og selvstendig jente som beskytter de som blir mobbet og som faller litt utenfor. Hvis noen forteller meg at min utsettelse av henting i barnehagen eller sfo gjør at jeg er en dårlig mamma så er det helt greit. Min datter kommer til meg når det er noe. Hun spør meg om råd og forteller meg at hun bare vet om en som har et så nært forhold til mammaen sin som det vi har. Da kan jeg gjerne leve med sladrekjerringer som "vet best" og som koser seg med andres elendighet- Barna blir hva vi gjør dem til... Syr vi puter under armene deres blir de deretter...

Monica

28.03.2015 kl.16:12

1-0 til svigermor der! Ser hun virkelig ikke hvor privilegert hun er? Når du tenker over det så har hun jo avlastning helt eller delvis mer enn 7 dager i måneden. Det tror jeg mange foreldre ville kalt luksus. Her har svigerforeldrene fremstilt ønske om å hente i barnehagen en gang i uken når poden begynner der. Sier man nei til slikt? Tror ikke det. Øyner jeg håp om at mannen og jeg kanskje kan dra på trening sammen, gå tur med hunden sammen eller ta en kaffekopp sammen den ettermiddagen/kvelden i uken? Ja. Foreløpig er det greit mellom gubben og meg, men lite søvn, doktorgrad som skal inn, hund som trekker på årene og resten av lastebillasset med bekymringer som rygget opp oppkjørselen etter fødselen kan raskt påvirke balansen. Ta det du får. Jeg vet hvem som kommer til å gjøre akkurat det samme - moi ;-)

Ane

28.03.2015 kl.19:52

Åååh, elsker dette innlegget! Og om ungen er trassig på butikken og man gir etter for sjokolade på butikken- og man ikke ike har sykdom o.l- bare at man ikke orker akkurat den dagen.. Man er jo en god mor fordi! :) Jeg som ung mor får hvertfall lese mange steder at jeg ikke er egnet som mor og at man ødelegger livet sitt da :-/ Og det jeg også syns- er at det som har det prikkfritt hjemme og vil framstille det sånn- det er ikke noe galt det heller :-) Er ikke et "krav" at man må vise de dårlige sidene sine for omverden heller :-) Bra du ikke hører på de fæle kommentarene som kommer inn :-)

28.03.2015 kl.21:35

Må bare si tusen takk. Nå fikk jeg ett smil om munnen igjen!

k

28.03.2015 kl.21:41

Godt skrevet. Skulle gjerne lest det innlegget du henviser til i teksten. Kan du legge inn en link i teksten din?

Student

28.03.2015 kl.21:45

Så fantastisk bra skrevet! Tror de aller fleste skal passe sine egne saker først fordi det er mye man ikke vet om andre! En hjelpende hånd eller et smil er mer til hjelp. Sure kommentarer fordi man velger å dele virkeligheten med andre er ufortjent... Jeg har som "mål" å få en person jeg ikke kjenner til å smile hver dag. Det kan for eksempel være at jeg ønsker den bak kassa i butikken en fin dag eller smile og si god morgen til bussjåføren. Får mer igjen for å være glad og blid enn sur og sint.

Historier fra sengekanten

28.03.2015 kl.21:45

Utrolig bra skrevet! Vi skal selv levere barna i barnehagen på mandag selv om vi har feire, og dra på date. Vi skal gå på kino og spise lunsj og ha litt kjærestetid, noe som vi sjeldent har mulighet til. Det er viktig å ta de mulighetene som byr seg. Jeg tror virkelig barna tjener mer på at foreldre tar vare på parforholdet og seg selv, enn at de neglisjerer begge deler for å være med dem hvert eneste sekund :)

Tom

29.03.2015 kl.16:39

kjærringer! hilsen pappa til liten gutt

Hild Frøya

29.03.2015 kl.19:22

Kom nesten noen tårer nå altså. Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver. Vi har heller ikke mye avlastning, vi har faktisk ikke hatt en dag 100% barnefri på 2 år (jeg klager ikke altså). Vi har nesten ikke tid til å være kjærester i det hele tatt, og jeg, vi er slitne. Vi har i tillegg et barn med spesielle behov, som tar mye tid og energi (men jeg skal ikke klage). Jeg også elsker barna mine, over alt i hele verden, i hele universet. Men noen ganger så MÅ jeg ty til snarveier, som TV eller iPad som barnevakt, som litt sjokolage eller kjeks i ei skål, fordet jeg MÅ vaske klær, eller jeg MÅ ta en dusj (fordet jeg ikke har dusja på tre dager). Jeg er ikke noen dårlig mamma av den grunn. De tingene gjør meg til en bedre mamma. En mamma barna mine trenger. Og mine barn lider ingen nød.

Så nok en gang, AMEN til deg, og din evne til å si det vi alle tenker..

frk vims

29.03.2015 kl.20:36

Herlig oppløftende lesning! enten dagen er slitsom eller går på skinner.

det er godt og vite at jeg er ganske så på den normale siden med mitt rotete bad, står på hode barneromm og jakker og sko oversvømte gang. Kunne fortsatt en stunn til, menne....;) GOD PÅSKE!!

Helsesøster

30.03.2015 kl.00:21

Tommel opp!! Du er en flott motvekt i perfeksjonsjaget!! 👍 Stå på!!

Henriette

30.03.2015 kl.01:49

Men det er jo barna som er den tapende part da. Uansett hvordan man argumenterer for hvor godt det er for de voksne. Og hvem skal argumentere barnas sak uten å være "slem" mot andre voksne? Jeg forstår hvorfor man vil ha fri, men det er barna som må tilbringe enda flere timer i en institusjon, for at vi voksne vil ha enda flere timer uten..

Hilsen en mor som er langt fra perfekt, men som ikke prøver å lure seg selv heller;-)

Maria

30.03.2015 kl.19:30

I mine snart 4 år som mamma har skuldrene mine sunket til bakkenivå. Så den dagen jeg får skikkelige hengepupper blir ikke det lagt merke til, det ser mye rarere ut med skuldrene på bakken ;)

Her er ungene i bhg stort sett fra 7.20-16. Hvis jeg henter er jeg der ca 16.40. De lider ingen nød. jeg er også egoistisk mamma fordi jeg prioriterer jobben min. Om jeg ikke har jobben min går jeg på veggen. En kollega spurte om jeg fikk barn fordi jeg ønsket meg det eller fordi det passet seg sånn. Og helt ærlig så var det avtalt med mannen min. jeg skulle studere ferdig, gifte oss, få barn. At det tok 8 dager å bli gravid etter bryllupet regnet vi ikke med. at lillebror ble laget innenfor like mange dager regnet vi heller ikke med. Så her i huset er pappaen den som elsker å hente i bhg mens jeg gjerne bli 1-2 timer ekstra på jobb.

jeg er en helgemamma. på helgen steker vi rundstykker til frokost. vi går tur. på vinteren drar vi kanskje på lekeland, eller vi er hjemme. på sommeren bader vi i barnebasseng i hagen. Vi fokuserer på de små tingene vi kan gjøre sammen og jeg sørger for at jobben for det meste ligger på jobben i helgene. Og det fungerer for oss og det må være sånn for at jeg skal være en bra mamma. Sett meg i "mamma-buret" og jeg blir uspiselig.

Så kan de som vil dømme meg opp og ned på det. jeg tar meg litt ostepop.

Gudrun

30.03.2015 kl.20:12

Tänk om jag hade bott lite närmre så hade jag kanske kunnat vara reserve bestemor.

Bra skrivet! Ta hänsyn till dig själv och njut livet med dina barn1

Tilla

31.03.2015 kl.20:09

Grei mot ungene er jo hakket bedre enn å være grei mot deg.. Generasjon jeg trenger tid for meg..

Tone Lise

31.03.2015 kl.20:16

Å validere uønsket oppførsel er en trøst for enhver synder! Tenk på hva du gjør mot mange barn som sårt trenger en mamma og pappa's kjærlighet. Nå tar du kanskje enda mer tid fra disse barna ved å stemple oppførselen til foreldrene med ok, så de fortsette denne leie tendensen. Vær sammen med barna, vær voksne rundt barna, gi de kjærlighet og forbilder og hvis hvordan det er å være voksen. At du var der, er det de vil huske!

Ingrid

01.04.2015 kl.18:43

Hei

Jeg har lest flere av innleggene dine men dette var så bra at jeg nå endelig har "subscribed" til CasaKaos. Takk for at du skriver det så mange tenker. Er separert med ei på 1 og ei på 4 (de var 8uker og 3 år når vi gikk fra hverandre) og har ikke familie i nærheten. Det å gå alene på matbutikken har vært en skjelden glede det siste året, og jeg kjenner meg igjen i så mye av det du skriver. Av og til de siste ukene har jeg kommet hjem fra barnehagen, åpnet døra hjemme og tenkt "å... Var det sånn det så ut her" da har minstejenta klart å rote ut alle bøkene og alt fra votte-lue kurven før vi gikk ut døra.

Heia deg som skriver om det!

Mari

04.04.2015 kl.15:45

Er veldig viktig å ta tid for seg selv, man blir en bedre mor av det. Er ingenting galt i å ta seg fri i fra barna! Man er tross alt noe annet enn bare en mor! Og ungene har heller ikke noe vondt av det! Man må "drite" litt mer i hva andre syntes hele tiden! Gjør det du føler er rett for deg og dine barn!

04.04.2015 kl.16:20

Veldig mye sant i dette! - Men det er ikke bare foreldre til små barn som kan oppleve tunge dager. Den mannen eller kvinnen som gutten med Adhd kjører handlevogna inn i leģgene på kan ha hatt en heftige dager de og. Litt tilsnakk til poden er bare å regne med. Det er elementært å lære alle barn respekt for alle mennesker. Noen barn kan vel bruke ekstra tid på det, men for all del - fortell dette til alle barn. Foreldre bør være takknemlig for å få hjelp fra andre til grensesetting om nødvendig. Dette må selvfølgelig foregå på en ordentlig måte. Men husk at det er stor frihet i Norges land, og man må ikke bli forfæra over at voksne eller unge er seg selv og sier ifra. Det er for øvrig mye rart som går på to bein, så barn med eller uten Adhd har godt av å lære seg grunnleggende respekt for andre. En dag treffer de på en voksen med Adhd.

Ingrid Aas

04.04.2015 kl.16:27

Siste kommentar om handlevogn er fra undertegnede.

Katrine

06.04.2015 kl.10:34

Så dumt at du får negative kommentarer etter at du tørr å blottlegge deg slik, åpner både hjemmet ditt og tankene dine for andres kritiske øyne.. Du er beintøff og imponerer med din rå ærlighet:) vi trenger flere som deg i dette samfunnet preget av forventninger, dårlig samvittighet, jantelov osv.. Håper du velger å fokusere på de positive innspillene og overser trollene som kun er ute etter kvalme og å føle seg bedre selv ved å trykke andre ned!

God påske til deg og dine og lykke til med bloggen videre!

Du trengs sårt i denne rosa fasade verden:)

Solbjørg

06.04.2015 kl.10:56

Bra skrevet! Noen er dessverre kjapt ute med å dømme over en lav sko, de tenker ikke lenger enn sin egen nese. Jeg er med på å hjelpe, fremfor å bryte ned!

Nina

06.04.2015 kl.11:17

Mye bra, absolutt! Men små barn trenger faktisk først og fremst sin nærmeste familie. Og hvis livet er så fælt at man må ha barna i fulltid i barnehange (og gjerne med barnevakt mer enn en sjelden gang i blant, i tillegg) burde man kanskje legge om livet sitt istedet for å droppe samværet med barna??? Tror det er en mulighet for at å bli oppdratt og vokse opp i institusjoner (barnehage, skole, sfo, organiserte fridtidsordninger mm) ikke er til barnas beste. Og hvorfor i all verden er det slik at vi trenger pause fra ungene våre??? Jeg skjønner det ikke, men jeg tror det handler om ren egoisme. For mye egoisme, i mange tilfeller. Ikke i alle tilfeller. Og ja - huset mitt er rotete og langt fra nyvasket!

Tommy

06.04.2015 kl.18:22

"Bedre med litt skitt i hjørnene enn et rent helvete" var det en klok dame som sa en gang! :-)

Sol

07.04.2015 kl.16:17

da mine barn var små hadde jeg en trillepike som kom og hentet dem en time hver ettermiddag. Veldig ofte benyttet jeg den timen til å ligge strekk ut på sofaen, med god samvittighet.

09.04.2015 kl.09:29

Så bra skrevet. Ja, det virker som altfor mange har tatt på seg jobben som moral-lærere.

Problemet er bare at den stillingen ble aldri utlyst.

Det er ikke behov for visdomsfri moral.

Vi har derimot alle behov for litt mer kjærlighet.

Hvis det hjelper.. så liker jeg mandager aller best. Fordi da er det barnehagen åpner igjen, og eldstejenta har lang dag på skolen og jeg får hvile. Ja fordi mitt behov for hvile eksluderer ikke min kjærlighet for barna. Den er like sterk også når jeg trenger å ta vare på meg selv - for igjen å være en god mamma......

Line-katrine Naley

09.04.2015 kl.15:11

Tommel opp fra mneg også for jeg er drittlei av alle som bare gjør at folk strever seg ihjel etter å måtte bli "perfekte" og jeg er åpen om både gleder og sorger i alt jeg skriver og har bare fått positive tilbakemeldinger fordi andre føler at de også kan puste med magen å vise hvem de er på tross av <3 Jeg er på facebook og her prøver jeg å blogge litt :-)

Stå på å fortsett å være ærlig og ikke stress for da detter ofte forholdene fra hverandre :-)

LMarie

15.04.2015 kl.10:56

Stå på du! Ikke tenk på hu dama, tenk at svigermor kommenterte da, hihi! Jeg må le:-)

Jeg tror ikke det minste på den mammaen (ei venninne f.eks) som sier at de eeelsker å være med barna HELE tiden..noop!

Idag skal jeg på sminketime på parfymeri. Har jeg dårlig samvittighet..lurer den der baki? Litt i starten, men nå er det min tid å bli fin. Så det så:-)

Kjempebra blogg du skriver. Så menneskelig og med bilder med rot i huset gitt. Helt topp!

Anne

03.02.2016 kl.08:00

Det hender jeg leser innleggene dine, bare fordi de popper opp på face. Her synes jeg du har ett poeng: hva med å være litt greie. Det være seg å smile litt ekstra , gi en hjelpende hånd el la vær å kalle opp. Hva om denne "surmaga" mora har en diagnose ? Hva om hun sliter med noe bak fasaden ? Vær litt grei,,å se det positive i kritikken 😉

Elisabeth Strand

06.02.2016 kl.16:35

Mange er så opptatt av å se på feil og mangler med alle rundt seg att de ikke ser seg selv. Elsker bloggen og prøver å være like ærlig som deg i hverdagen. For det siste verden trenger er enda en mamma som prøver å opptre "perfekt" og som aldri gjør feil og som får andre mødre til å føle seg som en fiasko. Da er det bedre å bygge opp hverandre og få hverandre til å føle seg "bra nok".God helg :-D

30.03.2017 kl.20:32

Fantastisk! Å lese dette var akkurat det jeg trengte i dag. 😊

Skriv en ny kommentar

hits