hits

Hva er sunn og enkel mat?

N har jeg snakket mye om at vi m slutte gjre sunn mat s komplisert. Jeg tror nemlig at jo vanskeligere vi gjr sunn mat, jo flere faller av underveis. Folk blir forvirret.

Etter jeg hadde en kronikk p NRK Ytring: Ro ned kostholdstyranniet! har jeg ftt en hel haug med tilbakemeldinger.

Mange er nysgjerrige p hva vi spiser, og hva slags mat jeg serverer barna mine.



De fleste er hyggelige og lurer p om jeg har eksempler p sunn og enkel hverdagsmat.

Andre er litt mer ekstreme, og mener jeg burde skamme meg siden jeg gir barna mine bananer og druer midt i uka, og godteri med ekte sukker p lrdag. For sukker er jo giftig. Druer og, forresten.

Andre igjen har av en eller annen grunn ftt det for seg at her i Kaoshuset spiser vi grandis til middag, har sjokoladeplegg p brdskiva og spiser is og godteri hver eneste dag.

Mon tro hvor de har det fra ...

Men hva er egentlig sunn og enkel mat?

For meg er det frst og fremst variasjon. Mat hos oss er kos, glede og opplevelse. Jeg har ikke troen p betegnelser som ja-mat og nei-mat. Vi spiser litt av alt, men noe med mte.



Kort fortalt:

Vi velger fullkorn der det er mulig: brd, pasta, ris, tacolefser og frokostblandinger.

Vi spiser ikke lettprodukter, verken lettost, lett majones eller margarin. Her gr det i ekte vare! Men vi drikker lettmelk. H-melken er liksom litt for feit. Og s bruker vi Vita hjertegod som smr p brdskiva.

Vi holder oss unna sukkerfri. Vi spiser ketsjup med sukker, syltety med sukker, kaker med sukker og barna drikker brus med sukker.

Vi voksne drikker Pepsi Max, mest fordi vi har drukket den i mange r, og liker den best.

Langt fortalt:

Til frokost:

Barna er veldig glad i frokostblandinger. De veksler mellom Corn Flakes av fullkorn, Weetabix og havregryn. Alt blandet med banan og melk.

Weetabixen kan du knuse og mose med banan. Hell melk over og varm ett minutt i mikroen. Lillesster elsker denne varianten.

Jeg spiser enten grovbrd eller fullkorn knekkebrd med akkurat det plegget jeg har lyst p. Jeg er snn som fr helt dilla p ett spesielt plegg, og kan spise det til hvert eneste brdmltid i flere mneder. Akkurat n gr det i Gilde freplse med Vita hjertegod-smr, sylteagurk og majones.

Og s drikker jeg melk til.



Lunsj:

Ungene fr lunsj i barnehagen. Der gr det i grovbrd med diverse plegg.

Jeg spiser gjerne en salat, en omelett, rester etter grsdagens middag eller knekkebrd eller brdskiver hvis jeg ikke gidder dille s mye.

I salaten hiver jeg ofte en god dose tunfisksalat. En boks tunfisk blandet med opphakket rdlk, oliven og masse majones.

Mellommltid:

Frukt, ntter, knekkebrd eller yoghurt til meg.

Ungene spiser brdskiver, yoghurt og frukt i barnehagen.

Middag:

Vi spiser stort sett middag laget p rene rvarer. Fisk to ganger i uka, karbonadedeig i diverse former - med spagetti og tomatsaus, kjttboller, kjttkaker eller lasagne. Og s er vi veldig glad i svin, lam og viltkjtt.

Men av og til kaster vi en Grandiosa i ovnen eller bestiller take away fra Asia-shoppen.

Og s spiser vi tomatsuppe fra pose eller risengrynsgrt fra Fjordland til lrdagslunsj:

Og taco hver lrdag kveld.

Griller vi, fr ungene plser. (Oh my!)

Kveldsmat:

Her spiser vi stort sett det samme som vi spiser til frokost.

Nr det gjelder 5 om dagen, klarer vi det noen dager. Andre dager ikke. Det str et fruktfat som fremme p spisebordet. Her er det bare forsyne seg.

Vi har alltid grnnsaker i en eller annen form til middagen. Og ungene spiser ofte en gulrot og litt ntter mens de venter p middagen.

Og s er vi veldig glad i smoothies med diverse br. Vi lager ogs mye smoothie-is om sommeren.


Jo da, bare forsyn dere unger. Mendere trenger ikke ta en bit av hver frukt!

P lrdagene, fr ungene sjokoladeplegg til frokost. Vi baker gjerne en kake ogs. Posekake, vel og merke. Eller vi gr p kaf.

Barna drikker egentlig sjelden brus, men det hender de fr et glass eller to. Av en eller annen grunn, er de mest glad i vann. (Rare unger. Noe m jeg ha gjort riktig).

Vi koser oss ogs med potetgull, smgodt og en film sammen p lrdagskveden. Da har vi ingen begrensninger p hvor mye godteri ungene fr spise. De regulerer seg som regel selv.

I ukedagene blir det lite kake, godis eller brus. Men vi er ikke fanatiske. Plutselig kan vi lage oss en kopp kakao, fiske frem en is fra fryseren eller bake boller.

Jo, og s hender det jeg drar frem restene etter lrdagsgodteriet etter ungene har lagt seg.



Vi tar tran hver dag. Vi heller linfrolje i frokostblandingene til ungene nr de ikke ser det. Og vi pusher makrell i tomat som plegg. Faktisk er flykrsj det eneste plegget det er lov maule her i huset.

Vi spiser med andre ord rimelig godt og sunt, men det er rom for bde utskeielser og kos.

Nr det gjelder aktivitet, er ungene snne spinnville smtasser som ikke liker sitte stille. De fr mer enn nok trim i lpet av dagen.

Bde mannen og jeg liker trene styrke, s det gjr vi et par ganger i uka. Og s spiller mannen golf flere ganger i uka. Han hevder hardnakket at golf er en idrett, selv om jeg er noe tvilende til det.

Ellers er vi mye ute p ting og tang, og fr beveget oss en god del, selv om vi ikke akkurat lper intervaller, spinner eller har en PT som pusher oss rundt.

Dette kaller jeg et normalt sunt hverdagskosthold.

Akkurat passe sunt og akkurat passe enkelt for oss.

Les ogs: Slik fr du bikinikroppen

Les ogs: Wow, du har store lr

Synes du det er vanskelig spise sunt? Og hva er sunt for deg?

PS:For flere oppdateringer fra vr passe sunne familie,flg ossgjerne pFacebookeller pInstagram- casa_kaos

.

18 kommentarer

Heisann :) Har lest bloggen din en stund men dette er frste gang jeg kommenterer. Gjennom dette innlegget ble jeg skikkelig nostalgisk for akkuratt snn hadde vi det hjemme oss mor og far da jeg vokste opp!! Vi er 4 ssken og vi er alle sunne og spreke med ett godt og naturlig forhold til mat!! Det er s viktig huske god gammeldags fornuft!! Takk for at du fronter dette :)

Et sunt og variert kosthold, akkurat som det br vre!

(Egentlig skrekkelig likt vrt... ;-) )

Akkurat slik det burde vre i mine yne! Ikke noe mas og tjas, og rom for litt kos. Om det finnes noen "rett" eller "gal" mte gjre ting p, har jeg absolutt troen p at dette heller mer mot rett. Det vil si, et sunt syn p mat, med noen klare regler og ingen fanatiske meninger 😊

Dere er sunnere enn oss!!!! Variert her ogs, men her er det sunnest i middagsveien. Plegg? De to eldste spiser Nugatti HVER DAG, minsten velger kaviar. Helt av seg selv. Jss. Er selv glad i Nugatti, og har funnet ut at vi rett og slett trenger sukker og stt p morgenen. Er jo ikke verre enn syltety det? :P Melk drikker ungene, jeg lever i smug p Pepsi Max... skapdranker ;) Ingen av ungene mine er mer syke enn andre, de vokser bra og har aldri hatt hull i tennene. S takke meg til et fornyelig kosthold! :)

Hvor er snn tommelgreie? Jeg vil trykke LIKER p dette hundre ganger. Roper ekstra hurra for helfete produkter. Jeg tar den enda litt lenger og bruker h-melk og meierismr p skiva. Og masse egg!

S lenge man er frisk og aktiv klarer man seg lenge. Variasjon er nkkelen, og sunt bondevett, ja til sjokolade onsdag kveld ved behov!

Jeg jobber med helse og kosthold er opptatt av spise nringsrik mat for at jeg skal ha energi til alt jeg vil gjre MEN jeg er s absolutt INGEN FANATIKER og der tror jeg mange faller av - man tror at for vre sunn s m man leve helt nazi velge bort gluten / sukker / karbohydrater etc etc. Det er som du sier - variasjon og mengder og ikke ja-mat og nei-mat. Det er vi voksene som styrer hva barna spiser og da passer vi p at det ikke blir for mye av det som vi ikke har s godt av - og det gr ogs i perioder hjemme hos meg - noen uker er vi mer travle enn andre - jeg har sluttet med vre hysterisk og bekymre meg for det har jeg gjort masse da barna var mindre - stresset undvendig. Det er ogs befriende kunne si at jeg gjr s godt jeg kan og det er godt nok. Det tror jeg vi mdre br tenke oftere :-)

Tonje Akershus

Tonje Akershus

Amen! You made my day! Hurra for rlighet, variert mat og en god dose med humor og sarkasme!Her I heimen drikker jeg masse pepsi max hver eneste dag, vi spiser det vi vil ha til middag (gjerne pizza minst en dag i uka)vi kliner til med baking nr formen til undertegnede tillater det og vi spiser is nesten hver dag. Vesla har med seg middags rester, yogurt og brd i matpakka p skolen og fr servert enkel varm mat og brdmat p SFO. Vi spiser frukt nr vi har lyst p og grnnsaker til middag nesten hver dag. Vi har aldri Vrt mer syke enn andre og spesielt vesla er en fullt oppegende og frisk unge p 7 r! Jeg spiser forresten Nugatti nesten hver dag, men det liker hverken vesla eller gubben! Jeg digger mten du skriver p og gleder meg til se flere snne innlegg! God torsdag!

Nordlandstrompeten

Nordlandstrompeten

Fanatisme er farlig! Uansett hva det gjelder.

Og dessuten s tenker jeg at folk kan bry seg med sine egne saker og koste for egen dr, det er da utrolig hva enkelte tror de har noe med?!

Heia Casakaos! Akkurat snn spiser vi ogs. Sunt, avslappet og med matglede! :)

Veldig fornuftig styre unna letthysteriet, ikke smaker det og ikke er det bra for ungene eller oss voksne.

Mine unger er glad i havregrt til frokost, lettvint og bra.

Samt dei kunne hatt pannekaker hver dag, og det kan gjres sundt.

Egg, salt, 1 toppa spiseskje av flgende, sukker, havregryn, kikertemel og grov rug som piskes godt, ha s i hvetemel og melk. Dette er ei oppskrift p 5-6 egg.

Ha gjerne i en neve mandler som du knuser om du gidder.

styrer ogs unna lettproduktene - tenker at jeg ville heller ha ordentlig ost annen hver dag, enn lettost hver dag. Men noen ting rrer jeg ikke verken lett- eller originalvarianten av - f.eks nevner du majones i tunfisksalaten. Den har jeg byttet ut med ricottaost, som er en nydelig italiensk cottage cheese type ost, bortsett fra at den smaker hundre ganger bedre enn cottage cheese, og er glatt i konsistensen.

Helt enig med deg, variert er viktigere enn supersunt. N er jo jeg superheldig med to unger som ELSKER paprika, f.eks. Paprika som snacks er gull!

Jeg baker forresten heller ikke.... En sjelden gang iblandt, nr JEG blir fysen, kjper jeg snn Toropose og lager brownies eller sjokoladefondant ;)

Merker at det har blitt et par litt kritiske innlegg fra meg i det siste. Frst vil jeg si at jeg p ingen mte har lyst til blande meg inn i hvordan andre lever livene sine, s kritikken er ikke rettet mot enkeltpersoner. Det virker som om dere er lykkelige og at dere trives med kosten. Det er flott!

Samtidig kan jeg ikke overse flelsen jeg fr nr jeg leser innleggene dine og kommentarene under. Gjennomsnittsvekten til nordmenn har gtt opp 20 kg siden 60-tallet. Antallet voksne med diabetes har kt fra under 3% til over 4% siden 80-tallet. Det virker rart om ikke kosthold har noe med det gjre.

Uten gjre noe fanatisk (der er jeg HELT enig!), burde vi ikke gjre litt ekstra for passe p oss selv? Jeg vet ikke, jeg har ingen fasit, bare sprsml.

Vi prvde kutte sukker. Ikke noe problem etter to dager. Vi har ikke kake hjemme, ikke godis, vanligvis ikke sjokolade (ok, noen ganger, men den er superdupermrk), ikke brus, ingen lettprodukter. Vi har sjelden brd, men spiser grnnsaker, kjtt, fisk, egg og frukt. Skal vi ha noe ekstra godt er det br og ntter som er kos.

Vesla spiser brd nr hun fr det i barnehagen. Hun spiser kake nr hun fr det, og godteri. Men jeg ser ikke ndvendigheten med ha det hjemme. Det har gjort at vi voksne ikke snoker godis etter leggetid. At det ikke er noen fristelser i huset. Det er ikke ja-mat og nei-mat, bare noe vi kjper og noe vi ikke kjper. Det er vi som styrer hva som kommer opp i handlekurven. Siden vi har gjort det snn siden vesla var bittelita, s velger hun seg frukt, br, eller kanskje en snn babysmoothiepose hvis hun fr velge noe i butikken. "Se, mamma! Der er det sjokolade!" "Ja, vennen min, det er det visst. Kom s betaler vi for det som er i kurven."

Noen vil kanskje mene at det vi gjr er fanatisk? Det oppleves ikke snn for oss. Vi spiser jo ogs det vi har lyst p, vi bare vil ha andre ting. Det var en liten vei g for komme dit, men det har vrt verdt det. Best av alt er at vi ikke trenger mat for kunne hygge oss, selv om det selvflgelig ogs er hyggelig med god mat!

N som vi gr inn i sommeren kommer ting til vre annerledes. Vi kommer til spise det som blir servert der vi er. Det er greit n som jeg vet hvordan jeg har lyst til leve til hsten igjen.

Jeg skriver egentlig bare for prve gjre debatten litt nyansert, at det ikke trenger vre noen motsetning mellom "sukkerfritt" og "kos, glede og opplevelse".

Jeg applauderer spesielt det du skriver om lettprodukter. jeg er overbevist om at det ikke er bra for oss spise for mye av de kunstige stningsmidlene eller erstatningsproduktene som blir brukt til "lett". S akkurat som du: Spiser vi kake, s spiser vi kake. Ikke s ofte, men den skal vre god! Og det gr i ekte smr, flte og H-melk til ungene (vi voksne drikker lett, i den grad vi drikker melk). Hvis ungene fr saft (brus liker de ikke) s er det en versjon med sukker i. Osv.

Vi prver leve sunt, og jeg mener det er sunt satse p ekte produkter, og s heller bruke mindre av dem.

Ungene spiser det meste, men ikke alltid. Favoritter for yeblikket er fiskekaker, husmann knekkebrd uten noe p, og brd med smreost. De vil ikke ha r grnsaker eller frukt for tiden, s da blir det smoothie for ta vare p den grnne delen av dietten. Jeg er veldig avslappet til dette, for jeg ser at det endrer seg hele tiden, og s lenge de er friske, aktive og vokser som de skal, s er jeg ikke bekymret.

Huff, alt folk skal henge seg opp i. Vi bruker ofte frossenpizza p fredag eller lrdag. Jeg brukte lage hjemmelaget pizza, men siden jeg er enslig mor og datteren min ikke liker hjemmelaget pizza uansett hvordan jeg lager den gidder jeg ikke lengre ta meg bryet og tid med lage det. Frossenpizza elsker hun derimot, s da bytttet vi ut hjemmelaga med frossenpizza.

Og i dag; etter en srdeles tff dag for begge oss slang vi oss ned i senga mi og spilte litt minecraft sammen og spiste litt smgodt som jeg hadde kjpt inn for helga. Og det fr middag! Det er ikke hverdagskost da, men det er det som gjr snne hendelser ekstra koselige.

Og i blant serverer jeg henne ritzkjeks med nugatti p. Men det gr som regel med grovbrd eller knekkebrd med leverpostei og majones og av og til syltety (spesielt hjemmelaga). Og egg og bacon p helg.

Og frukt spiser vi hver dag. Om det s er druer eller bananer, fersken, mandarin, epler, melon eller br. Eller smoothies. Folk et hysteriske om de unngr frukt bare p grunn av litt fruktsukker. Vi spiser ogs my brokkoli, blomkl og gulrtter, samt salat, som tilbehr til middag. Men jeg kan ogs sl til med en burger fra burger king!

Vi spiser bde sunt og usunt, kostholdet vrt er variert, men likevel har jeg en sunn, frisk og sprek jente. N er ikke min datter s opphengt i godterier og snt heller, jeg kan godt ha rester fra lrdagsgodtet stende p bordet helt til neste lrdag igjen uten at det blir rrt, men hun spiser gjerne en god is da:) og spesielt n i sommermnedene er jeg ikke srlig streng p isen heller.

Jeg mener at et sunt kosthold bestr av s lite fett og sukker som mulig. Tenker folk p kolestrolet sitt egentlig? Etter ha lest kommentarene, syns jeg ikke det virker slik. Det er ikke bare sukker som er problemet, men ogs alt fettet. Barn og voksne kan virke friske og raske, men innsiden av rene fylles med fett uten at man merker det. Majones, bacon (og egg for noen) er absolutt medvirkende rsak til hyt kolesterol. Frokostblanding inneholder forvrig en del sukker. Sukker omdannes til fett i tillegg til heve blodsukkeret. Ikke bra.

Her i huset er vi ikke fanatiske, men vi spiser mat og plegg som har lavt fettinnhold (usunt fett), og prver heller spise mer av det sunne fettet fra f.eks fisk. Godteri, kake o.l spiser vi i helgene. Men i barnehagen, nr vi er p besk o.l, sier vi ikke nei takk.

Jeg tror folk hadde vrt mer ppasselige hvis de tok seg en tur til legen for mle kolestrolet sitt. Og da er det ikke lenger snakk om at noe er vanskelig , eller at man blir demotivert. For da forstr man hvor alvorlig det er, og det er den enkleste sak i verden ta noen grep.

Beklager dobbeltposting. Men det er hverdagskostholdet som er det strste problemet, og som er av strst betydning. Om man spiser sukker og fett p lrdager, spiller det liten rolle for det langvarige kolestrolet. Prv tenke etter hvor mange ulike matvarer du spiser hver dag, og hvor mye fett hver enkelt inneholder. Tilsammen kan det bli ganske mye faktisk. Uff, fler meg som en skikkelig gledesdreper alts. Men dette er spass alvorlig at jeg ikke kan la vre kommentere ;)

Jeg er selvflgelig helt for at alle fr gjre helt som de selv vil innad i sin egen familie, s don't get me wrong. Men for meg som har vrt hva de kalte "kraftig" da jeg var liten (alle, inkl barn, skjnner jo at det egentlig betyr litt tjukk!), og sliter stadig med f av de siste kiloene, s skjnner jeg ikke helt at det skal vre ndvendig spise det vi VET ikke er spesielt bra for oss. Det er jo vi voksne som m ta ansvar for at ungene vre fr en normal vekt og sunne vaner som de tar med seg videre i livet. S det er ikke snn at sukker og fett i sm mengder er farlig, men vi prver begrense der der vi kan. Ungene mine er 2 og 3,5 r, og fr stort sett bare kake, godteri, saft, boller etc. nr det er en spesiell anledning hvor det tilbys av andre. Slike anledninger kommer jo tett i tett gjennom hele ret, s hjemme i hverdagen holder vi en sunn linje og tilbyr egentlig veldig lite "usunt" siden de ikke er vant til at vi har det og dermed ikke etterlyser det. De spiser brd/lompe/knekkebrd med kaviar, makrell, snfrisk, skinke, leverpostei eller gulost. Mer sukkerrike plegg som syltety, prim, brunost etc. har vi veldig sjelden hjemme. De fr plenty av frukt, ogs druer og banan(!!), og de blir i hvert fall tilbudt grnnsaker daglig - med varierende inntak. Nr vi er borte og blir tilbudt noe, prver jeg begrense det til at man tar et stykke hver - vi voksne ogs!! Mkkern, sjokoladeplegg, juice, det meste av ferdigmat, brus, potetgull og lrdagsgodt har de forelpig ikke noe forhold til - fordi vi voksne ikke spiser det heller. Jeg blir sikkert oppfattet som litt "nazi", men jeg fler at det nesten er mer okei gi litt blaffen i hva ungene spiser, enn vre litt streng p det...jeg nsker bare at de skal ha sunne vaner, en sunn kropp og ikke vokse opp med bli kalt "tjukka", snn som jeg ble. Uten at jeg P NOEN MTE fokuserer p tynn/tjukk eller min egen eller deres vekt ovenfor dem - her snakker vi om bli "stor og sterk med en kropp som klarer masse". :)

S jeg er enig med deg i at (nesten!) alt kan spises med mte, det er vel kanskje "mten" man er litt forskjellige p og jeg tror ikke mine barn blir frarvet "kos" fordi de fr fruktskl foran TVen istedet for smgodt - de koser seg glugg med smoothies, frukt og mat som jeg gir dem med god samvittighet. :)

Takk for super blogg!:)

Skriv en ny kommentar

N ogs med bok: Fkk lykke! Kjp den her:



Jeg har skrevet barnebok. Du finner den i App Store.





Flg @casa_kaos p Instagram: Instagram