Er det greit å levere barna i barnehagen når man har fri selv?

29.08.2015 - 19:30 66 kommentarer

Noen ganger venter jeg med å hente barna i barnehagen selv om jeg er ferdig på jobb en time tidligere.

Noen ganger leverer jeg barna i barnehagen selv om jeg har fri hele dagen.

 



 

Jeg er med andre ord en sånn mamma som av og til prioriterer seg selv fremfor barna.

Fordi jeg trenger det. Fordi jeg noen ganger trenger å handle matvarer uten barna på slep.

Fordi jeg noen ganger trenger å spise en sen lunsj med mannen, helt alene, uten at barna står og hopper på stolene.

Fordi jeg av og til trenger bare å være helt alene en liten stund mellom jobb og henting slik at jeg i det hele tatt skal henge sammen resten av ettermiddagen.

Andre dager igjen, kan det hende jeg henter barna ekstra tidlig selv om jeg strengt tatt ikke behøver det. Eller vi tar fri en hel dag sammen.

Noen foreldre reiser på ferie uten barna. En langhelg i en storby, eller en uke under palmene mens barna er i barnehagen og hos besteforeldre.

Den eneste grunnen til at mannen og jeg ikke har tatt oss noen langhelg eller ferieuke noe sted uten barn, er fordi vi ikke har tilgang på barnevakt. Hadde vi hatt det, hadde vi reist sporenstreks.

Jeg mener det må være opp til hver enkelt familie hvordan de velger å organisere hverdagen sin. Folk kan ha mange grunner til å levere ungene i barnehagen selv om de har fri. Det kan være snakk om skiftarbeid, sykdom, par som opplever en krise og som sårt trenger kjærestetid sammen, eller at man bare rett og slett trenger litt tid uten barna for å være en så god forelder som man ønsker.

Selv har jeg tidligere gått på en skikkelig smell, og må hele tiden veie hvor mye energi jeg har og hvor mye jeg bruker. Jeg prioriteter egentid når jeg trenger det, for å unngå å bli syk igjen. Rett og slett litt forbyggende.

Andre har helt andre grunner.

Noen har besteforeldre som kan ta barna litt ekstra når det røyner på. Andre har ikke den muligheten, og må finne andre løsninger.

Noen syns det er helt topp å være sammen med barna sine hele tiden. Andre har behov for å gjøre ting uten barn også.     

Da jeg tidligere i sommer la ut et bilde på Instagram der jeg hyllet barnehagestart, ble det stor debatt i kommentarfeltet.

 



 

En av de som var uenig med meg, var Ellen Hageman, eller Forklefeministen, som hun kanskje er bedre kjent som.

Ellen er kritisk til å sende ungene i barnehagen når man selv har fri. Ellen er teolog, feminist, skribent og hjemmeværende firebarnsmamma.

 



 

Jeg tok kontakt med Ellen og lurte på om hun hadde lyst til å si sin mening her på bloggen. Og det hadde hun:

Staten finansierer dyre barnehageplasser. Men jeg synes ikke skattepenger skal brukes til at foreldre skal kunne kjøpe seg fri fra egne barn for eksempel for å gå på kafe med venninner eller gå på shopping eller lese Knausgård. Det er ikke statens oppgave å finansiere sånt. Det er sånt vi får finne tid (og penger) til innen familie eller vennenettverk.

Når jeg er kritisk til å sende unger i barnehage når foreldrene har fri, så er det fordi jeg i utgangspunktet er kritisk til å institusjonalisere barns barndom. Unger trenger ikke barnehager. Unger trenger nærhet til sine nærmeste omsorgspersoner og masse frihet. De trenger uorganisert lek. Og de trenger å kjede seg og ikke være i fokus hele tiden. De trenger ikke en organisert hverdag med pedagogisk tilrettelegging fra ettårsalderen. Det er et samfunnsskapt behov bl.a. for å sikre økonomisk vekst. Toinntekstfamilien som norm er ikke det beste for unger generelt sett. Folk bruker tid på å tjene penger til nytt kjøkken og dyre ferier i stedet for å redusere forbruket og ha mer tid sammen med barna sine. Og de voksnes jobb er blitt et selvrealiseringsprosjekt. Og jammen er vi ikke i ferd med å gjøre ungene våre til et prosjekt også, sier hun.

Og når det er sagt, tror jeg ikke barnehager er farlige, eller at unger lider av å være der. Ingenting er perfekt. Det trenger ikke ungers hverdag å være heller. For all del! Det er barnehage som norm for ungers oppvekst jeg vil til livs. Noen MÅ sende unger i barnehagen på grunn av sykdom eller at man er aleneforsørger. Andre vil. Greit nok. Og barnehager bør være gode steder å være. Men jeg synes nok det er overraskende mange som foretrekker nytt bad og sydenferie fremfor tid med egne unger.

Så når jeg mener at det generelt sett er galt å sende unger i barnehage når foreldrene har fri, så er det fordi jeg tenker at vi trenger mest mulig uorganisert hverdag sammen. Det er klart det går fortere å støvsuge når poden leker i barnehagen enn når han roper på mamma ørten ganger før man er ferdig. Men jeg tror vi trenger nettopp tid til sånne hverdager. Vi trenger å holde ut med hverandre. Vi trenger tid til de konfliktene som oppstår. Å sende unger i barnehagen fordi det ellers ville bli for kjedelig siden pappa skal vaske badet, det synes jeg ikke er noe argument. Fordi de kjedelige dagene er for få i vårt samfunn.

Å sende ungen i barnehagen kan gjøre at man unngår en del konflikter. Men konflikter er viktige! De er utviklende både for oss voksne og for ungene våre. Men de er bare utviklende dersom vi tar oss tid til dem, og ikke minst tid til å reflektere rundt dem. På den måten er faktisk unger utrolig nyttige for oss voksne! Dessuten tror jeg ikke det er bra at for mange konflikter flyttes fra familien til barnehagen. Det er ikke pedagogiske løsninger unger trenger. Men å oppleve friksjonen med mennesker som elsker dem.

Men altså: Unger trenger ikke mer tid i institusjon, men mindre. Vi trenger å kjede oss, vi trenger konflikter og vi trenger et mindre alderssegregert samfunn. Vi trenger mindre forbruk og mer tid.  - Ut og lek! Mamma skal støvsuge.

Smart dame, ikke sant?

Jeg er enig i mye av det Ellen skriver. Spesielt det med at unger trenger å kjede seg, at vi med fordel kan senke forbruket vårt en hel del, og at konflikter i familien ikke er noe barna trenger å skjermes mot.

Men likevel, jeg kommer til å fortsette å sende barna i barnehagen selv om jeg har fri, når jeg trenger det.

Ønsker du å lese mer fra Ellen, finner du bloggen hennes her: Forklefeministen

Og følg henne gjerne på Instagram: Forklefeministen

 

Hva mener du? Er det greit å lever barna i barnehagen når man selv har fri?

 


Les også:
Den store ingentingdagen

Les også: Muslimsk redning i bikinisesongen

 

 

PS: For flere oppdateringer fra en sånn passe god mamma, følg meg gjerne her:


                  

(casakaos på Face og Snap og casa_kaos på Insta)

 

 

 

.

66 kommentarer

Christina

29.08.2015 kl.20:33

Eg syns det er heilt greit å levere i barnehagen når eg har fri! :) trenger sårt litt tid til å slappe av, har en mann som er borte store deler av året, og det er både koselig, travelt og slitsomt å være aleine mamma i store perioder.. Men så blir det kortere dager når eg har fri, rolig start på dagen med god frokost og lek, så barnehage til halv 3 ca, deilig for både mor og barn :) tror barna har det bedre med foreldre som har litt overskudd og som er i godt humør etter en fri dag :)

Marianne

29.08.2015 kl.20:41

Hjelp, vi brukte en ferieuke i sommer på alt forefallende malingsarbeid, oppussing o.l. mens lillemann koste seg i barnehagen. Vi var helt utslitt av å ha det hengende over oss og ha tid en halvtime hver kveld.. 🙈 Blir ikke mye gjort. Spørs om den barndommen er kjørt.. Og svar på spørsmålet ditt: ja, det er helt greit! Er ikke mye man rekker når begge foreldre jobber fullt og man har lite tilgang på barnepike.

Tobarnsmor

29.08.2015 kl.20:51

Barnehagen er den eneste "barnevakten" vi har uten familie i mils avstand! Jeg bare lurer på om familie blir litt fornærmet når du til stadig gjentar at du ikke har barnevakt i nærheten.. Alternativet er jo å flytte dit familien bor! Jeg har vurdert det sterkt etter vi fikk barn. Hvor mye teller familie og mulighet for barnevakt opp mot jobb, naboer, venner, en flott by, kort vei til bhg osv.?

Helene

29.08.2015 kl.20:58

" Unger trenger ikke barnehager"- ohboy..

Barnehage er ikke lenger ett oppholdssted..Det er en fantastisk pedagogisk arena som (jeg vil si) er en utrolig viktig del av barns utvikling (ja, til og med utdanning), med utdannede voksne som er der for barna, og bare det.

Ja så har man noe organisert lek ila. en dag/uke hvor man fokuserer på sang, rim, lek etc. for å få litt basis kunnskap om tale/telling osv. (Som et pluss- er det ikke dumt å lære seg å sitte i ro i større forsamlinger til de begynner i første klasse)

MEN når det er sagt er det maaasse uorganisert lek i barnehagen. Mesteparten av dagen løper de rundt på åpent område med tilsyn av voksne, altså ikke voksne som går i hæla på de for å foreslå noe å leke, eller går med hendene ut i tilfelle de faller.

Hang meg litt opp i den kommentaren..ups:D

Til innlegget: Jeg syns (som tidligere barnehageansatt), at det absolutt ikke er feil å levere barna i barnehagen for å få litt fri selv, er sikker på du elsker barna dine minst like mye..

Du betaler for barnehageplass, de voksne er på jobb for å ta i mot barnet ditt, ja, så hvem bryr seg om hva DU gjør da? (Er selvfølgelig en annen sak hvis du lar de være der fra 7 om morgningen til 5 om ettermiddagen mens du sitter på kafe, men det er ikke tilfellet)

Nann Karin

29.08.2015 kl.21:00

Jepp, helt i orden. :)

jeg arbeider redusert og hver fridag får gutten vår velge, - og ofte velger han en liten tur i barnehagen. Det er nemlig der de på hans alder befinner seg og jeg er dessverre mer som den siste som blir valgt i gymmen når det kommer til leken. Og jeg , jeg gjør ting jeg ikke rekker ellers, som å lese en bok, sitte i sola med en kopp te, vaske klær, handle, dra på spa eller hva som helst. Både han og jeg synes det er en genial løsning, at han velger, at vi alltid koser oss om morgenen, at jeg henter tidlig, at han får lekt og jeg får kommet ajour med mer eller mindre luksuriøse gjøremål Og jeg har tatt debatten på innsiden av barnehagen i tidligere år, da jeg hadde kollegaer som mente at de som hadde fri skulle holde barna sine hjemme, - og jeg slo et slag for valgfriheten man faktisk har om man betaler for en barnehageplass.

I ferier holder jeg han mest av alt hjemme, men etter 7 uker i sommer så var det som å slippe kuer på beite da han entret på innsiden av porten i barnehagen: Det er jo der vennene hans er...

By the way jeg har en formening om at jeg skal la poden kjede seg, men han har et oppkomme av ideer og er alltid i farta, selv om han er alene. Og argumentet om at konflikter er viktige, - da er barnehage et flott sted. Der er det konfliktløsning i stort monn, barna i mellom. Poden får trent seg mer på det der enn på hjemmebane, for han er faktisk lettvint fordi han mest av alt er fornøyd,i lek og i aktivitet.

Nå har jeg vinglet meg gjennom et svar og jeg heier på valgfriheten: Lever gjerne barn i barnehagen når d har fri

Karianne

29.08.2015 kl.21:02

Enkelte ganger må det være lov ja. Mine vil mye heller være i bhg enn med på handletur, mens jeg tar skikkelig husarbeid osv.

Og dessuten er vel vi som betaler bhg som bestemmer hvor mye de skal være der? :)

Siw Aina

29.08.2015 kl.21:02

Jeg er for tiden hjemmeværende. Det har jeg vært det siste halve året. Vår bhg gutt er 5 år, og har hatt 100% plass i bhg siden han var 1 år. Den gangen jobbet jeg for fullt. Vi har valgt å beholde 100% plass. Noah får selv velge om han vil i bhg eller ikke. Han elsker å være der, og vil alltid i bhg. Jeg leverer seint og henter tidlig. Dette fungerer for oss, det er slik Noah ønsker å ha det. Han ønsker å fylle hverdagene sine med vennene sine. Jeg sender han ikke i bhg fordi jeg trenger å ha fri, eller fordi jeg ønsker å støvsuge eller handle uten ham. Jeg kjører han i barnehagen fordi han er en liten gutt som elsker å leke med vennene sine. Da holder jeg han ikke hjemme fordi han skal henge med meg, selv om han har godt av å kjede seg, det finner vi mer enn nok tid til likevel. For oss er det et privilegium å kunne gi han en rolg start på dagen hjemme før han drar i bhg. Når han er hjemme har han full oppmerksomhet fra begge foreldre og to langt eldre søsken.

29.08.2015 kl.21:03

Interessant innlegg. Jeg er enig med deg, jeg sender selv ungen i barnehagen selv om jeg har fri. For det første synes jeg ikke det er opp til andre å bestemme hva en skal gjøre og hva som er riktig. Jeg har for lengst sluttet å bry meg om hva andre mener om dette. Folk kan ha ulike grunner, som du skriver, for å ha helt barnefri. Personlig mener jeg at barnet har det morsommere i barnehagen sammen med andre barn, enn å være hjemme med meg i 7 uker om sommeren.

Forstår godt at du har tatt de valgene du gjør, men det skal alle få lov til uten at noen skal bry seg og ha meninger om det. Å la ungen være hos besteforeldre mens man selv reiser bort en weekend er noe jeg mener er positivt for alle parter!

Passer gjerne barna dine en weekend så du og mannen kan reise bort:)

Beathe Olsen Wright

29.08.2015 kl.21:07

Hvert ár ved skolestart, er Facebook-statusen min "Freeeeedoooom!!!!!" Nesten 3mnd skoleferie (vi bor i Spania) er alt for mye. Jeg er husmor (av og til ganske flink), og selv om jeg var hjemme,hadde iallefall eldstemann barnehage fra 15mnd til 3ár,(da starter förskolen)rett og slett for at jeg ikke skulle gá fra vettet....Sá lenge ungene trives,er det vel ikke sá nöye? Voksne folk trenger voksentid.Til á väre kreative.Til á snakke om voksne ting.Fanken, tid for á gá pá do!!

Elise

29.08.2015 kl.21:26

Jeg er enig med mye av det begge sier jeg. Og jeg gjør som du: Når jeg har fri så er ungene i barnehagen av og til. Noen ganger velger de, andre ganger ikke. Hvis jeg er ferdig tidlig så henter jeg dem som regel tidligere når jeg har fått gjort det jeg skal gjøre. Jeg har, som du, tidligere gått på en megasmell som gjør at søvn og egentid av og til må prioriteres for hele familiens ve og vell. Tenker at det beste er en gylden middelvei og at alle gjør det som passer deres familiesituasjon og barn best.

Catrine

29.08.2015 kl.22:07

Jeg er alenemor og barnehagelærerstudent, så jeg klarer å se ting fra begge sider. Jeg brenner selv sterkt for å være hjemme med barn til de er 1,5/2 år gamle - siden jeg synes det er viktig å etablere et sterkt forhold til barna sine før barnehagen "tar over" oppdragelsen. Det er jo tross alt bare ca 3-4timer man får med barna sine fra de våkner til de skal sove. Derfor henter jeg sønnen min tidligere når jeg er tidlig ferdig på skolen - til de andre barnas store misunnelse. Og når jeg har fri, får jeg gjort unna endel lesing og skolearbeid - mens han er i barnehagen. Har jeg ingenting spesielt å gjøre - lar jeg han være hjemme.

Så jeg er ganske enig med begge to, men det å prioritere studiene er veldig viktig for meg, slik at framtiden vår kan bli bedre. Dermed ofrer jeg litt av den tiden vi kunne hatt sammen nå, for at livet skal bli mer stabilt senere.

Marianne R

29.08.2015 kl.22:34

Selvfølgelig er det lov! Jeg jobber turnus og leverer i barnehagen de 2 dagene jeg har fri etter arbeidshelg. De fleste har behov for noe egentid.

missmommy.blogg.no

29.08.2015 kl.22:45

Jeg synes det er helt innafor! Vi må da få samle opp både krefter og tålmodighet til å fortsatt kunne være de artige og flyte

Mødrene vi vil være og da tenker jeg vi trenger noen pusterom innimellom:) andre ganger har vi behov for å tilbringe mer tid sammen og da gjør vi det også:)

Katyseventy

29.08.2015 kl.22:52

Tusen takk for at du deler at du også har gått på den der smellen! Vi har heller ikke tilgang til barnevakt, og jeg kjenner meg veldig igjen i hverdagen du beskriver. Nå er jeg midt oppi oppbyggingen etter smellen. Lærer meg balansen mellom å bruke energi og lade opp - kjempevanskelig! Jeg lærer meg at jeg ikke skal ha dårlig samvittighet for at barna er i barnehagen mens jeg er hjemme - delvis sykmeldt. De trives der, med vennene sine og i sine liv. Jeg trenger mitt for å bli frisk. Så bruker jeg heller mer energi med dem i helgene. <3

Maren

29.08.2015 kl.23:54

Synes det er veldig rart at hun med en gang peker på at når begge foreldrene jobber fullt så er det fordi de skal tjene penger til dyre ting, som ferier utenlands, nytt kjøkken etc. Hvilken verden lever hun i? Ja det er sikkert slik for en del, men mange må jobbe begge to for å få endene til å møtes. Det koster å brødfø en familie, ha tak over hodet, fremkomstmiddel, klær, strøm, osv. Synes det er totalt skivebom å stigmatisere foreldre der begge må jobbe, som om de prioriterer nytt Sigdal kjøkken over barna sine. Si meg, har hun innsikt i de mange familiers økoomiske situasjon slik at hun kan sitte å hevde dette? Argumentene hennes henger ikke på greip, når hun påberoper seg ting hun ikke har noe forskning, ei heller innsikt i.

Karoline

30.08.2015 kl.00:04

Nå er jeg en av disse som har bachelorgrad og får betalt for å lage pedagogisk opplegg i barnehagen, men det som kanskje er det aller aller viktigste er alt det andre som skjer i Bhg. Her starter vennskap (som for noen varer livet ut), lek og samhandling med jevnaldrende barn, egenverdi i et større fellesskap og så enormt mange andre ting! Det jeg vil frem til er: barn har godt av å være i bhg, de har venner (som er et sentralt punkt for trivsel allerede fra 1 år) og gjennom uorganisert lek kommer det så mange ting innunder som er med på å skape empatiske, rause, lekende, nysgjerrige, værestyrke og masse andre nyttige verdier man kan putte i ryggsekken sin :)

allikevel, klart at barna har godt av ferie (det er jo også lovfestet) og å noen ganger kjenne på å være første mann som blir henter, eller få ha en fridag med kos og ro hjemme :)

Jeg synes i allefall alle mammaer/pappaer med god samvittighet kan ta seg en liten pust i bakken før man henter om man har mulighet og ikke gjør det hver eneste dag, da vil jo barna bli hentet av foreldre som har "vært litt til lading" og er klare for å "henge i" helt til kvelden kommer!

Hege

30.08.2015 kl.00:11

Oh yes, det er lov til å sende barna i barnehagen selv om man har fri. Hvis det ikke er lov, er jeg i så fall veeeeldig kriminell! ;) Jeg jobber døgnvakter på sykehus minst en gang i uka, hvor jeg har tilkallingsvakt på natta og fri dagen derpå. Noen ganger får jeg sove mesteparten av vakta, og andre ganger får jeg knapt sovet noen ting. I alle tilfeller er jeg på jobb fra 8-22 de dagene jeg har vakt, og har langt mer utrykning/ekstravakt/overtid enn det som egentlig er lov - det er SLITSOMT. Hvis jeg ikke få sovet og hvilt meg de dagene jeg har fri, blir jeg ei sliten og sur kjerring som har superkort lunte og orker ingenting. Og hvis man kjører det løpet i lengre tid, hvor man aldri får hvilt seg, så kræsjer man til slutt i veggen. Noen ganger har jeg vært ganske nært. Besteforeldrene hjelper til noen helger, men de bor to timer unna og bestemora jobber fullt fremdeles, så barnevaktmuligheter er ganske begrenset.

Selvfølgelig skulle jeg ønsket at vi hadde mer tid hjemme hvor vi faktisk har overskudd, og jeg har ikke god samvittighet for ungene er i barnehagen så mye som de er. Men den yrkesveien jeg har valgt innebærer heftige vakter i en periode på (minst) fem år, og det er ikke kultur for å jobbe redusert fordi det finnes ikke vikarer å få leid inn i f.eks 20%, da blir det bare ekstra mye på kollegaene. Vi bor i Osloområdet, og for å i det hele tatt ha råd til en enebolig av okei størrelse og standard, må begge de voksne jobbe fullt. Så da blir det sånn som det blir. I en perfekt verden hadde jeg vært superblid og full av overskudd alle dager, men enn så lenge verden IKKE er perfekt tror jeg at ungene kan "ofres" til barnehagen noen "unødvendige" dager i bytte mot en mor som faktisk har overskudd til å være hyggelig selskap når de kommer hjem. :)

Hilde

30.08.2015 kl.00:40

Jeg synes det er rart at forklefeministen er så utrolig bastant. At noen i det hele tatt er bastante når det kommer til sånne spørsmål synes jeg er merkelig. Det finnes så mange måter å se det på, så mange vinkler å se det fra. Familien vår har ingen storfamilie. Vi har aldri barnevakt. Og jeg tror ikke folk som har familie og nettverk egentlig forstår hvor viktig barnehagen er for oss. Ikke bare som avlasting for oss foreldre, men som storfamilie for barna mine. Barna de går med i barnehagen nå, er de samme barna som de skal gå med gjennom grunnskolen. De skal se hverandre hver dag i 15 år. De vennene barna mine har i barnehagen er uvurderlige. Og de får oppleve kjærlighet fra andre enn bare oss foreldre. Barn med besteforeldre og onkler og tanter og storfamilie får kjærlighet fra mange hold. Mine barn får ikke det. Det er jo bare mor og far. Men i barnehagen får de oppleve og bli elsket av en hel gjeng. Av flere voksne og mange barn. Kom ikke å si at det ikke er herlig. Det er fantastisk. Barnehagen er den nye storfamilien. Det er i alle fall vår storfamilie.

Mona

30.08.2015 kl.06:31

Selvfølgelig er det greit! Mye fornuftige kommentarer over her, så jeg trenger ikke si så mye mer, men folk har ulike grunner for å velge slik de gjør, og man må rett og slett få gjøre det som fungerer for seg og sin familie. Og det tror jeg alle foreldre er i stand til. Og så likte jeg kommentaren om å få lade litt før man henter barna :-)

ml

30.08.2015 kl.08:57

Ja, jeg leverer i bhg (og har eldstemann på sfo) selv om jeg selv har fri. Fordi jeg trenger tid for meg selv. Kanskje litt mer enn de fleste. Jeg takler stress utrolig dårlig. Så å skulle støvsuge/rydde/vaske med to barn som maser annenhvert minutt, eller krangler i hytt og pine, er noe jeg velger bort hvis jeg kan det. Det finnes ikke et fnugg av dårlig samvittighet i meg for det. For jeg trenger den tiden for å klare å være mamma. Uten den tiden hadde jeg brutt sammen. Det har skjedd før, og jeg har lært! de får fri/hentes tidlig de gangene det passer. I perioder kan det være ofte, andre perioder ikke.

Maria

30.08.2015 kl.09:37

Nå er jeg ikke en mor og kan ikke sette meg helt inn i situasjonen. Men min mor pleier alltid å si at hun helst ville ha meg og broren min hjemme når hun hadde fri, fordi det generelt var få timer hun så oss ellers. Hun kunne ikke skjønne hvordan noen ikke ville være rundt barna hvis de kunne. Nå kan jo dette ha noe med at spesielt jeg var et ganske rolig barn som ikke krevde oppmerksomhet fra mamma hele tiden, jeg kunne holde på med egne ting for meg selv. Men jeg husker at jeg likte spesielt godt det å få være hjemme med mamma, utenom når jeg var syk. Det var ikke det at jeg ikke likte å være i barnehagen, men jeg ville helst være hjemme. Derfor synes jeg det er litt opp til hver familie; hvis du har et barn som elsker barnehagen ser jeg ikke noe galt i å sende han/hun dit selv om du har fri, i tillegg til at noen kanskje trenger litt tid til å puste. Barnehagen er også viktig for barnets utvikling. På en annen side synes jeg det er viktig at du bruker så mye tid med barnet ditt som du kan, siden man ellers i en hektisk hverdag sjelden ser dem.

R Myhre

30.08.2015 kl.10:43

Flott..... et ordtak lyder som følgende: Du skal elske deg selv, det er ikke så mange andre som gjør det

30.08.2015 kl.10:44

Ja det er lov. Selvfølgelig. Vi lever i et samfunn der færre og færre har storfamilie eller andre som avlaster. Og når man har flere barn, og ikke har sjans til å være uten dem noensinne, annet disse timene på hverdagen. Hvor de ville kjedet seg ihjel sammen med deg alene, så er barnehagen livredning. For begge parter. Selv om mange sikkert er mye på jobb, på trening, på reiser. Så er det også mange mange som bare prøver å få livet og hverdagen til å gå rundt. Og hvorfor skal de påføres dårlig samvittighet?

Jeg er mer bekymret for at staten skal innføre tvungen barnehage enn at folk bruker den når de trenger den.

Johan

30.08.2015 kl.11:10

Unger skal dere ha. Men å passe på dem, det overlater dere til andre.

Anne

30.08.2015 kl.11:12

Jeg syns foreldre leverer barna i barnehagen alt for tidlig om morningen og henter de senest mulig på ettermiddagen.

Leverer kl 08.00 og 16.30 Mandag til Fredag.

Så legger jo barna seg kl 19.00.

Hvor mye har foreldre sett barna den dagen..

Mor gikk hjemme...

Tenker på et spesielt foreldre par ja, men navnet skriver jeg ikke her....

Tror kanskje også at foreldre vil ha fred og slappe av med og levere barna i barnehage er hvordan de oppdrar barna????????

Guro

30.08.2015 kl.11:15

Nå har jeg bare lest det du har skrevet, ikke alt denne feministen har skrevet.

Min samboer jobber offshore, og jeg jobber i butikk, så har gjerne fri en ukedag, eller begynner seint på jobb. Noen ganger har vi latt sønnen vår ha fri fra brnehagen når han har ønsket, og noen ganger har vi rett og slett vært for lat til å levere han når vi ikke har trengt. Dette har der imot barnehagen sagt at de ikke ønsker skal skje altfor ofte, for deres og vår/ barnets skyld. De syntes det er lettest om barnet er innom minimum noen timer hver dag, for å hele tiden være vant med at de skal leveres. Nå skal det sies at vi noen ganger plutselig har hatt han hjemme en uke, fordi også bestforeldre ønsker tid med han.

Vi er også sånne foreldre som gjerne tar en helg uten barna. Var til og med en uke i NY når min sønn var 2,5. En uke var nok veldig lenge for en så liten gutt, men godt for mor og far ;-)

Lene

30.08.2015 kl.11:17

Eg har ikke jobbet og datteren min har gått i barnehagen selv om. Nå har hun startet på skolen og går en time på sfo etter skoletid, dette er pga at hun ikke skal gå glipp av det sosiale.

Alle må gjøre det som passer en selv og eg tror ikke at barn har vondt av å gå i barnehagen selv om foreldrene har fri. Det viktigste må no være hvordan en tilbringer den tiden en har sammen :)

Mammatilfire

30.08.2015 kl.11:18

Jeg synes ikke det er greit. Hvis man er syk eller noe så selvfølgelig, men barnehagen er til for at folk skal få til å jobbe/studere på dagen, ikke for å være barnevakt.

Mamma til 3

30.08.2015 kl.11:37

Jeg har tre gutter sm jeg noen ganger lar være hjemme når jeg er syk eller har fri. Helt uproblematisk når de ellers er i barnehagen 90% av tiden. Selvfølgelig kan det bli litt kriging med sverd og brøling her hjemme, men det ser jeg bare på som et naturlig tegn. De ville nok ikke få holdt på sånn i barnehagen.

Ingvild

30.08.2015 kl.11:39

Klart det må være lov! Selv om vi blir foreldre betyr ikke det at egne behov fordufter helt. Jeg er selv en mye bedre mamma når jeg får lada opp batteriene mine litt. Er jeg sliten og trøtt får jeg mye kortere lunte, noe ungene merker og derfor blir mye mer irritable de også... Da syns jeg det er bedre at mine får gå en dag i bhg mens jeg har fri, og dermed kan lade opp litt igjen! Leverer heller litt senere, eller hente litt tidligere de gangene :) Begge er max 5,5 timer i bhg de dagene jeg har fri. Da kommer jeg og henter dem om ettermiddagen, opplagt og klar for ettermiddag og kveldsrutinene :)

Jeg digger deg Marthe! Du tør å gjøre ting som andre ser på som "fy-fy!" NYT litt egentid, med god samvittighet! ;)

Anne

30.08.2015 kl.11:52

Mammatilfire og Mamma til 3...

Foreldre bruker barnehagen ja til barnevakt....

Unger får lov og herje og skrike det de vil i barnehagen syns jeg...

Har selv jobbet i barnehage i 10år, så jeg ser jo hva foreldre forlanger av de ansatte i barnehagen og hva foreldre gjør på dagtid når barna er 8.5 time hver uke dag i barnehagen.....

Hvor mye skulle en barnehage plass kostet syns dere her inne?

Jeg syns den kunne kostet 4000kr....

Ane

30.08.2015 kl.12:18

Eg syns forklefeministen har mykje bra å fare med. Eg trur det er lurt å tenke gjennom kvifor vi tek dei vala vi gjer. Det er berre sunt å høyre frå nokon som tenker annleis.

Det eg reagerer på med det forklefeministen skriv er at folk jobbar for å tene pengar til fine ting. Det gjer ikkje egentlig eg. Klart eg likar fine ting. Men eg jobbar fordi eg genuint likar det. Eg er lege og syns yrket mitt er givande og utfordrande. Det er viktig for meg.

Runar

30.08.2015 kl.12:20

Fra en singel barnløs mann i 30-åras perspektiv: Det synes jeg er greit slik du argumenterer. Aleinetid er viktig det og innimellom :)

Kanskje enig at 8-1630 kan være litt i meste laget, men det har du jo ikke slik jeg oppfatter det. Den gylne middelvei som noen har nevnt er fin.

Livet er for kort til å bry seg om hva andre mener og snakker om - gi dem heller noe å prate om:)

Lolla

30.08.2015 kl.12:33

Som barn husker jeg at jeg ofte skulle ønske at spesielt min mor som jeg da bodde hos, prioriterte seg selv litt. Hver dag var hun så stresset, så sinna og så oppjaget for at mat skulle handles, middag skulle lages, lekser skulle gjøres osv. at det endte i skriking og tårer hver eneste dag. Da hadde jeg det strengt tatt bedre en time ekstra i barnehagen slik at hun fikk gjort unna ting eller slappet av med en kaffekopp og en venninne. Jeg likeri kke denne holdningen med at barna skal prioriteres uansett, noen ganger prioriterer man barna med å priorite seg selv. Å se så snevert på det som økonomi blir helt feil, alt påvirker alt, en må se helhetsbildet. Er det ikke mer økonomisk med en ekstra time i barnehagen enn at foreldre blir sykemeldt pga. utbrenthet f.eks.? Da kan man begynne å snakke om ting som koster.

Aase M

30.08.2015 kl.13:10

Sammen om det samme! Det er nemlig mye oppdragelse i å få være med på hverdagsligheter i en familie. Handle, støvsuge,vaske, henge opp klær, skifte dekk...ikke at barna deltar i det hele tiden men at de får være med og rundt det som foregår! Det mangler MANGE barn. Det er blitt en samfunnssykdom at barna skal ha kvalitetstid når vi først er sammen med dem. Nei - det trenger ikke skje noe hele tiden. Kanskje derfor tallet på "de som har gått på veggen" har økt i de siste årene. Senk skuldre, slækk på interiør-style-instagram-kravet..og kos deg med hverdagen. La barna dine også få oppleve dem. Helt greit å levere i bhg en gang i blant selv om man har fri - men det MÅ IKKE bli en byrde å ha dem hjemme. De fleste barn i bhg har lenger "arbeidstid" enn oss voksne! Særlig de aller minste. Tilbringer 8-9 timer HVER hverdag i bhg. Jeg er mye enig i hun feministbloggerens uttalelser.

Ellen Hageman

30.08.2015 kl.13:53

Her var det stor konsensus om at det er ok å sende barn i barnehage om man har fri. Overrasket? Nei, dessverre ikke. Barnehage er blitt normen for norske barns oppvekst. Jeg mener at det er grunn til å sette spørsmålstegn ved hvor bra det er. Ikke bare for ungene, men for familiens og de voksnes del. Og for samfunnet!

Norske barnefamilier har opplevd en enorm velstandsvekst de siste tyve-tredve årene. Å sette forbruk opp mot tid sammen i familien er muligens provoserende. Men det er verdt å tenke over. Vi ligger på verdenstoppen i oppussing. Shopping er blitt en hobby. Det er bra for forbrukerøkonomien. Men det er er tragisk for miljøet. Og når vi ligger der på sykehjemmet (om vi lever så lenge) - er det de nye flisene over kjøkkenbenken vi vil minnes med glede eller hverdagen med ungene våre?

Som jeg skrev: Noen MÅ sende unger i barnehage. Men mange flere kunne jobbet mindre og levd mer sammen med ungene sine.

(Det kan virke som en del tror at jeg lever med familie i nærheten. Det har vi aldri gjort. Heller ikke den gang vi hadde unger i barnehage.)

Lasse

30.08.2015 kl.14:30

Helt greit å levere selv om du har fri. Men husk på at barnet også trenger noen fridager av og til. De blir like slitne som deg! Helt i orden å kjenne at det er deilig å ha litt alene tid, bare ikke kom stressende inn 5min før stengetid. Jeg jobber selv i barnehage og mange barn trenger sårt et pusterom bort fra barnehagen av og til. Foreldre har tross alt valgt å få barn og det er ikke alltid så mye tid til seg selv når de er små, sånn er livet bare. De blir fort nok store 😊 Den viktigste tilknytningen skal jo være til foreldrene.

Tina

30.08.2015 kl.14:37

Er ikke dårlig gjort å ha barna i barnehagen, mens man selv er hjemme.

Voksne trenger alene tid, og ett par timer til å slappe av.

Barna er sosiale i bhg og de er i aktivitet, isteden for å være hjemme med mamma og se tv, være på iPad og kanskje ta den turen i skogen (som mest sannsynligvis ikke skjer)

30.08.2015 kl.14:44

Det er veldig greit å levere barna i barnehagen selv om man har fri. Barnehage er veldig viktig, mener jeg. Før jeg begynte i barnehagen nektet jeg å leke og snakke med andre barn. Barnehagen ble derfor viktig for meg, slik at jeg lærte meg å leke med andre barn og få meg venner.

Maiken w

30.08.2015 kl.16:00

Sykt egoistisk.

Linn Olsen

30.08.2015 kl.17:31

Jeg har ikke barn selv, men jobber i barnehage. Jeg syntes det er greit å gjøre det en gang i blant så lenge man også henter tidligere eller tar fri en gang i blant også! Ser hvor stor glede barna har av at de blir hentet tidlig en dag og det er alltid noen barn som er der fra 8-5. Det er lange og slitsomme dager og man må huske at barnehagen for barn er som en arbeidsdag for små kropper =)

Eirill

30.08.2015 kl.17:33

Hver og en må selvfølgelig gjøre det som føles riktig for en selv. Selv har jeg valgt ikke å gjøre det! Hun er i barnehagen nesten hver eneste dag, og vi ville ikke vært foruten. Barnehagen er en fantastisk pedagogisk institusjon! Men.... Her i huset jobber vi fullt begge to, og det er ikke mange timer om dagen vi er sammen med datteren. Da kan jeg faktisk ikke tenke meg en bedre måte å bruke en fridag på enn å være sammen med henne. Det ville heller aldri falle meg inn å ta ferie uten henne, av nøyaktig samme årsak. Jeg elsker ferie MED barn, ikke uten.

Vicki.

30.08.2015 kl.19:34

Men det er jo der barna har vennene sine. Skal barna hålles hjemme bare fordi en forelder har fri? Hvis barnet vil være hjemme, da kan de være sammen. Man erførst å fremst et menneske.. Og da trenger man å være med en venninne eller jandle. Man er jo en forelder resten av tiden at det må være lov å være egoist av å til...

Snillesmille

30.08.2015 kl.20:43

Er det noe som får opp diskusjonen, så er det barnehagedebatten, og folk må som flere har nevnt, få gjøre som de vil. Alle har ulike behov, muligheter og holdninger å forholde seg til. Men jeg synes ikke det er riktig at man skal gi andre dårlig samvittighet fordi man mener deres valg er feil. Det er en gjenganger i mediene hver august. Når det gjelder forklefemninsten så trodde jeg feminisme handlet om kvinners rett til likestilling. Og nettopp barnehageutbygging og gode permisjonsordninger var helt avgjørende for at norske kvinner nå er såpass likestilt som vi er i dag. (Jeg skriver såpass, for vi har fortsatt et stykke igjen å gå - noe som også er påpekt i CEDAW-rapporten til FN). - Barnehage er forøvrig en tjeneste man betaler for, så å si at man går på cafe på statens regning er vel drøyt. Jeg tror unger har godt av å gå i barnehage. Barnehagen er den nye "gata". (Jeg forstår at forklefeminsisten mener at dette er en del av problemet, men da må vi reversere likestillingen, dessuten tror jeg ikke alt var bedre før) Vi er i en sånn situasjon at ungene ikke behøver å ha så lange dager i barnehagen, og jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet fordi vi ikke får nok tid sammen. Mine unger har hatt fri 8 uker i strekk i sommer. Det var alt for lenge. Fordi: i de åtte ukene har vi vært sammen - hele tiden. Vi har ikke unger i gata, og heller ikke i nabogatene. Hverken i sommerferien eller resten året. Søsken har godt av et tett og fint forhold, men de har faktisk også godt av å være sammen med andre unger, som man ikke er i familie med. Unger elsker å lære - barnehagen er en flott arena for både lek og læring. Etter 8 ukers ferie - hvor jeg har vært alene med dem i 4 uker i strekk - så var skolestart/bhg-start godt for alle parter. Da hadde jeg en dag helt fri hvor jeg gjorde ingenting. Jeg bare pustet og kjente etter om det fortsatt stod til liv. (Vi har tre tette gutter som er relativt kreative og de har nok konflikter til at de bør bli gode på konfliktløsning) Eldstemann i huset får lov å være litt alene hjemme i huset av og til. Det er noe han liker veldig godt - og det er et viktig poeng - fordi vi kan nok alle trenge en pustepause. Ikke bare oss voksne. Forklefeministen gjør sikkert det som er riktig for seg og sin familie - vi gjør det som er riktig for vår. Og om jeg er hjemme noen timer uten ungene, så tror jeg faktisk at det gjør meg til en litt bedre mor - familielivet er intenst på godt og vondt - for store og små.

Silje

30.08.2015 kl.21:13

Før i tiden var det normalt at mor var hjemmeværende. I dag er det ikke så normalt lenger, at en av foreldrene er hjemmeværende, vi lever i 2015 folkens! Jeg synes det er helt greit å sende barna i barnehage fra de er ca 1 år, tidligst 10 mnd. Før det, er for tidelig. Hvor skal barnet være når mor og far er på jobb? I barnehagen starter også sosialiseringsprosessen, som er en av de viktigste tingene i starten av livet. Du begynner å forme deg som person ganske tidelig, men jeg synes det er like så viktig at barn lærer seg en måte de kan taklenstygge kommentarer på, eller lære seg tidelig at dersom noen stenger deg ute fra lekeaktivitetene, så er ikke disse andre barna verdt din tid, og du vil finne noen andre å være med istedenfor. For vi vet vel alle at slik kommer det alltid til å være. Det blir aldri fred på jord, og stygge kommentarer og utestengelser vil alltid være der, uansett hvor mye vi prøver å få slutt på det. Selvfølgelig vil vi ikke at barna våre skal oppleve det, men det er bedre at de lærer seg å forsvare seg selv fra tidlig alder av, enn at når de er 6/7 år gammel, og opplever det for første gang, så går verden under for vårt lille nurk. Let's face it, barnehager er for å lære sosialiseringsprosessen som foregår i skolen, og for at de pedagogisk utdannede i barnehagen kanskje kan se om barnet ditt har adhd, dysleksi eller liknende, før barnet kanskje er 10, og kanskje slite med det. Nei, det er ikke alltid slike ting blir oppdaget i barnehagen, eller tidelig skole alder, men det skjer.

Anne

30.08.2015 kl.21:52

Jeg mener fortsatt at mange foreldre bruker barnehagen som "dagmamma".. D.V.S de leverer barna når de skal rydde huset, vaske bilen, bestille reiser til hjemlandet deres mm.....

Barnehagen er vel for de som jobber?

2 alene mødre fikk dekket barnehagen (gjennom BV) der jeg jobbet, MEN barna var der bare 2 timer hver dag.. Og da opptar de plassen til de som jobber...

Barnehagen kunne faktisk kostet 4000kr pr mnd, siden foreldre forlanger alt for mye av de ansatte i barnehagen?

Det er sant at mange har forskjellig behov for seg selv og barna, MEN at barna er 8,5 time hver dag er vel drøyt??

30.08.2015 kl.21:55

Hmm , har du hatt denne formen for innlegg før??? Ser sånn ut. Men når det er sagt, så takker og bukker jeg for alle mødrene her inne som leverer i Bhg selv om de har fri. Da kan jeg også gjøre det uten å ha dårlig samvittighet :)

Mor til tre.

30.08.2015 kl.22:03

Tydelig et tema som engasjerer. Som mor og med erfaring fra jobb i barnehage mener jeg at barnehagen er en fin arena for sosialisering, læring og lek. Men når barna er i barnhagen fra 7 til 17 hver dag, kan man bli litt forundret på hvordan samfunnet har blitt og de prioriteringene enkelte gjør. Noen har ikke et valg, og barna må ha lange dager.Har opplevd at barn som "alltid" blir hentet sist, sier litt trist"jeg blir vist sist i dag og". Må og si at enkelte foreldre er snare med å hente barna når de tar fri litt før en dag. Med 3 barn selv vet jeg at dagen kan være hektisk, men før man vet ordet av det er de flyttet ut og man sitter med masse fritid. Da kan det være godt å tenke på at en har prioritert å være sammen med barna det en har hatt muligheten til når de var små.

Anne

30.08.2015 kl.22:11

TIL ANONYM..

Ser du også har hatt noen innlegg i dag og da har jeg vel også lov?

Er det noen begrensninger hvor mange innlegg enn kan ha da????

Ingvild

30.08.2015 kl.23:44

Hva om barna vil i barnehagen fordi alle vennene er der?? Er det også feil? Mine barn har alltid elsket bhagen

31.08.2015 kl.00:04

Jeg kan ikke noe for det, men kjenner behov for et lite "Ps! samtidig i Syria..".

Altså, i-landsproblemer og alt det her ;) Reelt nok og det skaper jo tydeligvis debatt - men jeg velger å legge energien min på viktigere ting enn hva naboen tenker om at sønnen min går i bhg når jeg har fri før arbeidshelg. Skulle ønske flere kunne gjøre som meg ;) LET IT GO folkens! Vær rause med hverandre, 1000 ting som er viktigere enn dette!

Bare en ting forklefeministen,- enig i det med å kutte forbruk! Men håper ikke du mener at alle som jobber fullt gjør det for å finansiere overdrevet forbruk, for da har du rett og slett ikke peiling på hvordan det er å overleve som nyetablert på boligmarkedet i dag. Vi bor usentralt og ikke spesielt fint på Oslos østkant, jeg har 3årig høyskole - jobber i psykiatrien så tjener ikke så fett. Mannen min er innvandrer uten norsk utdannelse og tjener heller ikke så altfor mye. Vi jobber IKKE for å reise på luksusferie, vi jobber fordi vi trenger mat!

Marianne

31.08.2015 kl.00:35

Bra innlegg. Liker at du gir rom for et annet synspunkt enn bare ditt eget. Jeg er enig med begge i denne saken. Gjør det som er best for deg og din familie.

Man trenger ikke å velge enten eller, kan feks velge den gyldne middelvei, der barna ikke er kun hjemme, eller kun fulltid i barnehage hver dag hele uka, hele året.

Therese

31.08.2015 kl.09:47

Greit nok at jeg kan være enig i det hu Ellen-dama sier om at barn skal kjede seg og vi må oppleve disse konfliktene i familien og bla bla bla. Men hva tror hu vi gjør ALLE de andre hverdagene når barna er i barnehage og vi voksne i jobb da? Da kommer vi hjem slitne alle sammen og skal allikevel få unna shopping i butikken, matlaging og støvsuging. Da opplever vi faktisk alle de tingene hu nevner. Så hvorfor skal det være så farlig om vi fortsatt sender ungen i bhg når vi en sjelden gang har en fridag på dagtid? Kan vi ikke denne ene gangen få lov til å nyte å gjøre disse tingene i fred og ro? Kan vi ikke få spise lunsj alene med partneren vår, uten barn og dårlig samvittighet? Det er ikke alle som har samme tilgang på barnevakt dessverre og det er ikke alle som vil ha MAMMA som sin eneste identitet...

Hilsen ei som elsker barna sine og samtidig setter pris på et pust i bakken alene i blant :)

Stian

31.08.2015 kl.10:02

"Staten finansierer dyre barnehageplasser. Men jeg synes ikke skattepenger skal brukes til at foreldre skal kunne kjøpe seg fri fra egne barn for eksempel for å gå på kafe med venninner eller gå på shopping eller lese Knausgård. Det er ikke statens oppgave å finansiere sånt. Det er sånt vi får finne tid (og penger) til innen familie eller vennenettverk"

For noe vås! Barnehage handler ikke om foreldre. Det handler om barna. Nye rapporter viser også til at barn som har blitt holdt hjemme til skolestart henger bak barn som har gått i barnehage på det sosiale, og gjerne sliter mer på skolen. I dagens samfunn er det så og si umulig å få stimmulert barnet på samme måte når de blir holdt hjemme. Selv har jeg en på 6 år og ei på snart 4 år. 4 åringen har ifra dag 1 elsker barnehagen mens guttungen på 6 ikke har vært noe stor "fan" av barnehagen. Men dagen kom nå for litt siden da han startet på SFO og 1 klasse, og han elsker det!

Når det kommer til oss foreldre, så handler det kanskje mer om tiden vi får. Til å pleie forholdet. Ta seg en weekend uten barn, få 2 timer sammen alene på fredag formiddag når den ene jobber 7-14 og den andre 16-21. Jeg kjører forbi barnehagen på vei hjem ifra jobb, og SFO kl 14:00 for å få 1 og en halv time alene sammen med min kjære. Hvorfor? Jo, foruten dette så har vi sett at det tærer på forholdet vårt. Vi har begge vanlige jobber, men hun jobber annenhver helg og noen ganger hver lørdag føles det ut som. Dette for å få kabalen til å gå opp. Jeg derimot har 7-15 jobb som er 100% + overtid som er frivillig. Til gjengjeld har jeg også barna ganske mye på egenhånd. Skal jeg da ha dårlig samvittighet fordi jeg lar barna være litt lengere et sted der jeg vet de stortrives ?

Folk må nesten gjøre hva som er best for dem. Her vet jeg barna har det best slik vi gjør det. For dem ville ikke hatt det bra hvis mamma og pappa ikke hadde tid hverandre. De fleste av oss har selv opplevd at mor og far har kranglet i vår egen barndom, og det er de minnene som sitter igjen som vonde.

Syntes dette var et fantastisk blogg innlegg. Tommel opp til skribenten :)

Ingunn

31.08.2015 kl.10:47

Kjempefint innlegg! Jeg er hjemme i perm nå, og det nye barnehageåret er igang for storesøster. Det er vi glad for, alle sammen. Det blir jo kortere dager, men det er godt for henne å være der de timene hun er. Lillebror har endelig begynt å sove på dagen nå som han ikke blir vekket og forstyrret hele tiden, og rutinene har endelig begynt å komme på plass etter ferien. Skulle storesøster vært hjemme, så må jeg innrømme at jeg nok hadde sittet her og skrevet kommentar på et innlegg om ipadbruk istedet. Nå sitter jeg her i ro og fred og ammer mens storesøster leker ute og koser seg med vennene sine.

ENIG!!!!!!!

31.08.2015 kl.13:59

http://spaniamor.blogg.no/1441021480_jo_mine_barn_skal_i_b.html

Silje, ung mamma til pseudiotvillinger

31.08.2015 kl.18:19

Ja det er helt greit!

Jeg jobber turnus i 80% stilling (plusspluss, jobber noe ekstra innimellom) og har derfor 1-2fridager i uka samt formiddager fri (men da må de i bhgen om pappaen er på jobb, siden han ikke er ferdig før jeg begynner vakta mi) men iallefall barna er i bhgen da fordet. Det hender de får fri sammen eller alene (annenhver gang) men om jeg føler for fri alene så gjør jeg det. Jeg prøver å vaske hus etc. Når jeg har fridager, så slipper jeg å gjøre det mens de er hjemme om ettermiddagen, da kan jeg heller bruke tida på de.

Ofte blir de henta tidlig i bhgen av meg eller besteforeldrene så har ikke dårlig samvittighet for det! :) og de har alltid fri alle "mellom dagene" i jula og påske. Samt fire ukers sommerferie med masse fridager hele sommeren når jeg har fri og føler meg opplagt, eller besteforeldrene. Og de har en uke høstferie i oktober, så i forhold til mange andre så tror jeg de har mye fri. Frøkna vår maser etter å dra o bhgen når det er fri, så de liker jo å være der. Ser ikke noe galt i d da! Alle gjør d man syntes er best for seg og sin familie :)

Sarah F. Faraj

31.08.2015 kl.22:19

Selvfølgelig er det helt greit!

Frubirkelund

31.08.2015 kl.22:24

Dette er et så viktig tema! Jeg var ferdig tidlig i dag, har begynt å jobbe etter lang tid hjemme.Er ikke første gangen jeg er ferdig tidlig, men det er første gang jeg ikke stresser over at jeg MÅ hente barna fordi mannen min leverte de tidlig i bhg. Jeg pleier å levere de mellom 09-10 når jeg har kveldsvakt eller fri, om jeg leverer de. Jeg tenker at det er utrolig viktig å ta vare på seg selv , og det gjør man faktisk ikke ved å dra på kveldsvakt og la mannen ta seg av hus og unger, for da er man på jobb. Ta vare på seg selv 100 prosent er ikke en tur på senteret med ei venninne. Å ta vare på seg selv 100 prosent er å få alenetid, i sitt eget hus, med kun seg selv å tenke på og det å kunne gjøre AKKURAT det man helst vil i sitt eget selskap. Det er slik jeg ser det, for meg er den alenetiden så viktig. Jeg bruker den på tv, soving, blogging osv. Selvølgelig er det koselig og avslappende med venninnelunsj eller en kaffe et sted, men akkurat den alenetiden er jeg nøye på å få med meg av og til :)

Mina

01.09.2015 kl.09:25

Unn deg tiden du har alene innimellom, det er noe vi alle fortjener👍🏻😊 jeg begynte i bhg når jeg var 3år, selv om mamma var hjemmeværende. Alle har behov for en pust i bakken og alle barn har godt av sosialisering. Har selv ei datter på 6mnd som skal begynne i bhg om ett år. Jeg jobber turnus men kommer allikevel til å sende henne i bhg noen timer om jeg har fri/ jobber kvelden. Barn gjør som de ser, ikke bare som vi sier. De har godt av å måtte vente på tur, dele ting, sitte fint ved bordet osv osv. Og dette skjer naturlig i bhg med jevnaldrende. Og alle voksne trenger en pust i bakken for å kunne yte det beste når barna er tilstede.

Jeg vil heller ha 2-3 timer mindre med frøkna mi en dag innimellom, og ha bra stunder de timene vi har, enn å ha ett par timer mer og hun skal få en sliten mor og far som ikke er tilstede 100%

Julie

01.09.2015 kl.12:37

Hoi, jeg ble faktisk provosert av Ellens innlegg, for det er tydelig at hun ikke helt skjønner hva hun uttaler seg om. Og hun er ganske bastant når hun skriver "unger trenger ikke barnehager", noe som viser totalt mangel på et nyansert og reflekterende innsikt på hva barnehager faktisk er for mange barn.

Joda, noen barn trivest ikke i barnehage, eller i skolen for den saks skyld. Noen barn kan ha likså godt av å gå hjemme med en av foreldrene frem til skolestart. Men barnehagen har lært barna noe om det å måtte forholde seg til mange forskjellige barn og voksne, og lært barna respekt i praksis. Lært barna noe om å kunne orientere seg i til tider kaotiske tilstander, og lært dem samarbeid så vel som selvstendighet. De har fått kjent på å krangle, diskutere og ordne opp igjen med vennene siden. De har fått kjent på urettferdighet og rettferdighet, gleder og sorger, erting, leik, utforsking, trygghet og utrygghet, det at andre bryr seg om dem er noe barna får oppleve i samspill med mange andre barn og voksne. Barna har lært seg mange sosiale koder som kommer godt med i skolen og resten av livet. Jeg sier ikke at barna ikke kan lære seg dette hjemme også, men i barnehagen er det flere å forholde seg til, som igjen gir flere ulike syn og perspektivet på det som foregår. Det er flere voksne med ulike bakgrunner som ser barna våre, og sammen, med all den kunnskapen barnehagen innehar, prøver å gjøre det beste for barna våre. Kanskje vil barnehagen oppdage noe viktig angående barna våre også, som vi ikke helt klarer å selv?

Og jo, barna kjeder seg også i barnehager. Og en barnehagehverdag er slett ikke organisert hele dagen. Store deler av dagen går med til uorganisert lek, men at voksne er tilstede om de skulle behøves.

Og ved å sende barna i barnehagen opplever de konflikter, kanskje ikke de samme som de ville opplevd om vi hadde gått hjemme sammen med barna, men heller konflikter med mange ulike individer, som igjen gir barna enda mer innspill på hvordan orientere seg i, og løse konflikter. Samt reflektere over dem sammen med flere andre. Det tror jeg nok vil være vel så utviklende enn å bare ha konflikter med familien hjemme, og gir barna et enda større perspektiv og nyanser på det som foregår rundt dem. Disse barna ville nok kanskje ikke bastant som Ellen påstå at de ikke trenger barnehager.

Så send barna i barnehagen med god samvittighet, fri eller ei, så lenge barnet har en super barnehage som det trivest i:)

Ane

02.09.2015 kl.22:02

Er 21 år og går skole på heltid, med samboer som jobber fulltid. Jeg er ikke på skolen hver dag og må da lese selv hjemme de andre dagene. Leverer i ok-tid og henter i ok-tid. Men noen ganger leser jeg ikke alltid etter hun er levert, jeg slapper av og tar igjen litt husarbeid :) Og vi har tilgang på barnevakt. Vil virkelig ikke få dårlig samvittighet for det... Skal sies at jeg jobber 20-30% ved siden av. Jeg må ha alenetid, både fra mann og barn, for å ikke gå fra vettet :) Sånn har jeg alltid vært. Og jeg er bare 21 år, men har tatt voksenlivet på strak arm. Men en dag hver tredje måned kan det være godt å ha barnevakt, å være litt (ansvarsfull) 21 åring i blant også :)

Ida

03.09.2015 kl.22:31

Jeg er 100% enig med forklefeministen!

malich

22.12.2015 kl.16:24

Først må eg bare få si at eg digger bloggen din.. :))) Verden e blitt all får perfekt "utenifra" Og livet er ikke perfekt ;) Og til innlegget ditt. Å levere i barnehagen når en har fri e supert.. Vi er og en person. Ikke bare mor :) og du er 10 ganger så uthvilt og glad når du henter de igjen :p

28.12.2015 kl.23:28

det er absolutt helt greit å levere barna i barnehagen når man har fri selv! storsett så stortrives de der jo! når de kommer jubler de, og når du henter de vil de ikke hjem.. vel hjemme er det flere smil om munnen (som tyder på en god dag - uten at de trenger si noe) enn det er sure miner om dagen som har gått. av og til vil jeg tro de har godt av å være hjemme med mor og far og, men du og har da lov å ta heeelt "fri"?

jeg har jobbet i barnehage, og den eneste gangen vi reagerte på at et barn ble sendt i barnehage var når det var jul, mor var hjemme og barnet var rimelig forkjøla og feber. eller den gangen når de hadde besøk av slektninger med barn på samme alder, og de hadde det så kjekt at gullungen ikke ville i barnehagen.. da er det IKKE greit å sende avgårde, tenker jeg :))

Lisa

09.08.2016 kl.23:38

Så trist utvikling. Da jeg var lita var jeg hjemme til jeg begynte i første klasse. De andre naboene var også det, og slik ble vi kjent med hverandre. Lekte ute i tunet sammen og fikk venner på godt og vondt. Vifikk utvikle oss fritt i lek og utfoldelse oss i mellom uten at noen voksen så eller hørte på hva vi gjorde. Ingen var der for å sette oss i bås. Nå må små barn fra tidlig alder inn i et system som er underlagt pedagogisk riktig læring og lek. I stedet for å finne seg selv i hverandre må de innrette seg under hva samfunnet sier er riktig. Selvutvikling har blitt samfunnsrelatert. Alt de sier og gjør må være riktig i forhold til hva den riktige pedagogikken tilsier at ting skal være. Diagnoser blir satt på barn i hopetall fordi de ikke greier å leve opp til dette. De blir medisinert t.o.m. Og det øker bare på. Helt ærlig tror jeg det er på tide og ta tilbake litt av de gamle verdiene jeg. Samfunsutviklinga her er ikke bra for noe. Barn som lærer å kjede seg er mye bedre rustet en regnværsdag enn de som er lært opp til at noe skal skje hele tiden. Faktisk gjør man barna en tjeneste når man lærer dem det. Barna tilhører foreldrene og er deres ansvar og ikke samfunnet sitt. Å sitte inne å se ut igjennom vinduet en regnværsdag, og ikke ane hva man skal gjøre, men alikevell ha lært seg og finne fred med og behærske den følelsen er gitt kjærlighet det. Dømmer ingen som sender barna på barnehage da. Vet jo at samfunnet krever dette av mange desverre. Og mange foreldre sliter faktisk psykisk med stress og andre ting også. Og da kan det t.o.m være bedre for barnet borte enn hjemme. Alt har liksom blitt et jag. Alt skal se så bra ut, alle skal bare vise seg fra sin beste side. Man må ha nok penger til de riktige klærne, telefonene osv. Det presses over alt. Resultatet er at det egentig tar frem det verste i mennesker. Jeg vet om mennesker hvor alt ser bra ut utad og på fb. Alle tror ting er helt topp. Alle bildene og komentarene lyver jo ikke. Har derfor selv valgt og slette meg fra fb. Jeg skal i allefall ikke være en person som får andre til og strebe etter perfeksjonismen. Ikke at jeg er perfekt. Men alt ser jo perfekt ut der, for alle vil jo bare vise sine beste sider. Dette ble et langt innlegg, med mye hit og dit prat. Men regner med de fleste ser kjernen i hva jeg mener. Skriver bare dette til ettertanke. Mitt ønske er jo at utviklinga skal gå tilbake til da det fungerte. Men da er det utrolig mye som må snus. Og det har jeg desverre lite tro på at vil skje med det første.

Skriv en ny kommentar

hits