hits

Nakenhysteri på ville veier

15.12.2015 - 12:50 36 kommentarer

Da jeg var barn, var jeg omringet av avkledde og nakne kropper. Jeg satt ofte på gulvet inne på badet mens mamma dusjet.

Om sommeren lå alle mødrene toppløs i hagene sine og solte seg. Eller på stranden. Stranden var full av pupper. Pupper i alle slags fasonger. Store og små. Glatte og rynkete. Oppoverpupper og nedoverpupper.  Pupp var pupp. Og 70- og 80-tallets mødre ville ha brune pupper.

 



Selv løp jeg naken rundt både i hagen og på badestranden til godt opp i barneskolealder. Eventuelt med bare en truse på. Alle barn gjorde det på 80 og 90-tallet. Pupper og nakne barn var helt naturlig. Det var ikke noe seksuelt eller skamfullt over det.

I dag er både pupp og kropp tabu. Avkledde og nakne kropper har blitt noe seksuelt. Ikke bare voksne kropper, men også barnekropper.

Små jenter helt ned i ett- toårsalderen blir ikledd bikinitopper. I dag får knapt små babyer krabbe rundt nakne verken i hagen eller på stranden.

Da den danske komikeren Torben Chris la ut et bilde på Facebook der han badet naken med datteren sin, ble det baluba.

Les hele saken på Side2:

 



 

Bakgrunnen for Facebook-delingen var at han ville vise at det å være naken sammen med barna sine er helt naturlig - og faktisk veldig sunt. Og at det ikke har noen ting med verken seksualitet eller pedofili å gjøre.

Torben har fått mange tilbakemeldinger etter et show, der han blant annet vitser med det han kaller «nakenhetsforskrekkelse».

Blant annet fortalte en pappa at han var blitt anklaget for pedofili av en fremmed mann, fordi han badet med sin 2-årige datter. En annen var blitt advart om å «oppfordre» til pedofili fordi han hadde delt et bilde av en fransk flette på sin 11-årige datters bare rygg på sosiale medier.

En jente fortalte at hun la ut et bilde av kjæresten som ligger på sofaen i bokseren med sine to små barn i armene. Hun måtte fjerne bildet fordi det kom inn en del spydige kommentarer.

Her hos oss er både mannen og jeg nakne med barna våre på fire og seks år. Det er helt naturlig for oss. Både mannen og jeg har badet, dusjet, kost, lekt og sovet sammen med begge barna. Både med og uten klær. Vi sitter til og med på do med barna i rommet.

Altså, hvor mange småbarnsforeldre er det egentlig som får sitte på do i fred?

Barna mine har mang en gang spurt meg om hvorfor jeg har hår på tissen (ja, for det har jeg), om hvorfor jeg bare har to pupper og ikke fem, og om hvorfor jeg har så store lår.

De har lurt på hvorfor pappaen har hår på magen. Hva poenget er med å ha stor tiss når man kan tisse like bra med en liten en, og hvorfor han ikke har pupper som mamma.

Jeg tror det er sunt å være naken med barna sine. I hvilken grad, vil selvfølgelig variere etter hver enkeltes komforsone. Men en ting er helt sikkert: Nakenhet har ingen ting med sex å gjøre.

Den eneste nakenheten som er akseptert i dag, er retusjerte kropper i reklame. Gjerne på  store reklameboards over hele byen. Det er det greit. Men helt normale kropper, nei, det vil vi ikke se lenger.

Og så lurer vi på hvorfor barn og tenåringer har sluttet å dusje etter gymmen.Og hvorfor barn helt ned i tre, fire årsalderen forteller foreldrene sine at de er flaue over kroppene sine.

Ved å gjemme bort de helt normale kroppene våre, med både valker og hengepupper, er vi med på å skape en kroppskultur der det normale ikke er middelmådig, eller «godt nok», men der det normale er perfekt og retusjert.

Selvfølgelig går det en grense for hva man bør dele av avkledde og nakne barn i sosiale medier. Men vi må ikke bli helt hysteriske heller.

Og sånn generelt: En far som bader med sin datter er helt innafor. Så heldig hun er, tenkte jeg da jeg så Torbens bilde. Han så ut som en snill og omsorgsfull far.

 

Les også: Lei av å bli lurt

Les også: Slipp magen ut, det er høst

 

 

Hva mener du? Er nakenhet blitt tabu ? Er det på tide å roe ned nakenhysteriet?

 

PS: For flere oppdateringer fra en sånn passe god mamma, følg meg gjerne her: 

                  

(casakaos på Face og Snap og casa_kaos på Insta)

36 kommentarer

Dag

15.12.2015 kl.14:08

Dagens samfunn er blitt et samfunn hvor vi overgår hverandre i å være politisk korrekte. Alle virker redde for å være utenfor, liksom ikke passe inn i samfunnets korrekte støpeskje.

Selv har vi en jente og to gutter i alderen 4 til 12 år, og hos oss er det ingen "privacy" på badet overhodet. Vi har bare ett bad, men det er stort og har plass til oss alle. Der kan gjerne mor eller far hoppe i badekaret med en, to eller tre av ungene. Til ellevill begeistring fra ungene. Og sitter noen på do og det generer noen andre på badet, vel da får den andre gå ut. Så enkelt.

Minstemann kommer stadig vekk med kommentarer omkring innover tiss og utover tiss, og at pappa har større tiss enn eldstemann osv osv. Og at han sin tiss kan være liten, og av og til litt større. Når den er større så er det vondt å ha den i buksa.

Forleden lå mor på sofaen mens minstemann brukte puppene som "prompeputer". Dette var visst hysterisk morsomt, helt til mor mente at det var nok tøysing.

Alt dette betyr for oss egentlig bare at de er beviste og reflekterte rundt sin egen kropp og omgivelsene forøvrig. At de bruker kroppen sin, og da hele kroppen, til lek og morro, og at det ikke er noe seksualisert i dette i det hele tatt.

Eldstemann har nå begynt å trekke på badet alene, og det skal han selvfølgelig få lov til, men han kommer fremdeles like gjerne inn når vi er der.

Nakenhet har alltid vært naturlig, det er naturlig, og det vil alltid være naturlig.

Dess mere rundt nakenhet som fremmedgjøres og gjøres unaturlig, dess lettere er det at nakenheten havner over i en seksualisert sfære.

Og sist men ikke minst, å la Facebook, eller andre AMERIKANSKE sosiale medier definere hvor våre grenser skal gå er fullstendig håpløst.

På facebook og andre sosiale medier har IS og deres likesinnede fri tumleplass, mens en pupp eller ett nyfødt barn sensureres bort.

Til alle dere som synes nakenhet er greit....

Så er det ikke dere det er noe galt med...

Det er alle de andre som skal være så forbannet politisk korrekte.

God Jul

Anders

15.12.2015 kl.14:11

Jeg blir så utrolig trist når mennesker gjør det mest naturlige, unaturlig og "skittent".

Meg

15.12.2015 kl.15:51

Har sett både mamma og pappa naken i forskjellige sammenhenger i oppveksten og det tok jeg ingen skade av. Tror det er sunt å lære barn at naken kropp er en naturlig ting.

Heidi

15.12.2015 kl.16:32

Jeg syns det var trist å høre at mannen min syns det var litt vanskelig å tenke på bading og dusjing med våre fremtidige barn, fordi han er redd for å bli stemplet som pedofil ved å dusje/bade naken sammen med dem. Jeg prøvde å forklare at det er da helt normalt å gjøre det, og at samfunnet bare er tåpelig og hysterisk. Jeg tror jeg fikk endret litt på tankemåten hans rundt dette, men absolutt ikke en full endring. Trist at man må tenke sånn i dag. Kropp er da naturlig!

Eva Mortensen

15.12.2015 kl.17:43

Æ huske godt mormora mi på verandaen i bikini, en gammel kropp i bikini va det natuligste i verden for mæ på varme daga. Det va både rynka og valka ingen perfekt kropp aldså, men for mæ va den det den rpresenterte for mæ bare en del av mormora mi gjor at æ aksepterte at om veldi veldi lenge kom æ å til å se sånn ut. Å dermed etter mange år i skyggen av store luftige kjola i varmen, tok æ avgjørelsen om å kjøpe mæ en bikini i fjord sommer, som æ å kan bruke på varme daga, akkurat som ho mor. Det finnes vel ingen ting som e så bra som å sprade rundt i hagen på varme daga i bikinig og få onga som akseptere at kroppa ser både forskjellig og naturlig ut.

Eva fra prosjektavslappet.blogg.no

Irene

15.12.2015 kl.19:39

Jeg er bare så dundrende enig!

Linda

15.12.2015 kl.19:39

Her kjører vi samme stil som dere, og ungene på 2 og 6 syns foreløpig det er helt naturlig. Sjenansen kommer nok med alderen, og da tipper jeg de melder fra :) Måtte dog le, da minsten for første gang kommenterte våre anatomiske ulikheter her om dagen: "Pappa, har du en nese i rompa di?!?".

Stian

15.12.2015 kl.19:41

Jeg bare lurer på hvorfor man må dele "private" bilder med verden, og dette er jeg ikke fan av.

Ikke rart han blir kalt pedo.

Stian

15.12.2015 kl.19:45

@Heidi Mannen din er iallefall normal, han kan fritt bade med barna sine, men det blir bare et issue når en idiot poster slik på facebook helt åpent for alle.

Da får dere jammen meg ta støyten også.

Hvorfor er det så jævla viktig å poste nakehet av dere selv og små barn?

Det er mange syke folk der ute som liker dette, for min del ønsker jeg ikke se bilder av nakne men og iallefall ikke nakne barn!

Jeg blir kvalm!

Linda

15.12.2015 kl.20:43

Jeg er helt enig i at ungdom trenger å se ekte voksenkrppper. Det er nå en ting. Men ang. småbarn og nakenhet; jeg synes det er helt ok at noen bader med barna sine, men hvorfor poste det ut til allverden? Vi hadde ikke Internett i 1980 og sånne uskyldige bilder kan bli misbrukt og spredt rundt på null komma nix. Vi hadde ikke mobiler eller mobilkameraer heller i 1980. I dag kan hvem som helst ligge i buskene og knipse bilder av nakne barn på stranda eller svømmehallen. Som videre atter blir misbrukt og spredt over alle veie. Det er grunnen til at babyer og småbarn blir påkledd på stranda. 1980-årene var nok en mer uskyldig tid - men i dag kan man ikke være naiv lenger. Desverre! :-(

TitaLita

15.12.2015 kl.20:43

Jeg har alltid vært naken rundt mine barn. Nakenhet er deilig, befriende og HELT naturlig. Jeg husker at når jeg var lita fikk jeg være med vår nabo i svømmehallen. Det var meg og guttene. Jeg var alltid sammen med han pappa'n i dusjen, sammen med de andre, slik at vi fikk vasket oss godt før vi hoppet i vannet. (dette var den gang vaktene hadde stikksjekk på om du husket såpe først) Lurer på hvordan dette hadde blitt sett på i dag. Men så var dette i en tid hvor Maddiken og Lisabet hoppet nakne rundt omkring på rommet sitt på barne-tv, jeg tror ikke det var en sjel om hevet øyebrynet.

Det er trist når nakne kropper må gjemmes og er så VELDIG privat, selv for nærmeste familie. Jeg skjønner ikke greia, det er pupp og tiss, alle har det.

Stian

15.12.2015 kl.21:04

@TitaLita det er problemet: du skjønner det ikke, slutt og del naken bilder av ditt barn (og deg selv) offentlig!

Inga

15.12.2015 kl.22:29

Veldig gode poeng! Vi vil at barna skal ha et naturlig og avslappet forhold til seg selv og kroppen sin, og nakenhet bør absolutt avseksualiseres. Jeg bor i Helsinki, og opplever at kroppsfokuset er mindre her. Det har helt sikkert med saunakulturen å gjøre. Til sauna går man som menneske, ikke kjønn - for å stresse ned, bli ren, avslappet. Det er behagelig å gå på stranda fordi det ikke er et "se-og-bli-vurdert-sted". Når det er sagt, så er ikke finnene heller naturlig helt nakne sammen utenfor saunaen, og problemet med photoshoppede skjønnhetsidealer er like stort som i andre land.

Eva muriel

16.12.2015 kl.02:01

Det er rart at det som blir skrevt er om menn som bader me døtre ,hvorfor er det så viktig.kjenner til tilfelle der dt ikke fåregjikk bare bading så jeg kan ikke begripe hvorfor det er så viktig.synes det er helt uakseptabelt og ha denne trangen til nakenbading med barn tvivler også sterk på de oppgitte grunnene

sol

16.12.2015 kl.11:15

jeg er 20 å jeg husker at min mamma å hennes venninder også gikk rundt toppløse på stranden å jeg å de andre barna nakne, du ser ikke mye slikt nå tildags

Tobarnsmamma

16.12.2015 kl.11:48

Helt utrolig hva som skal kverruleres opp og i mente. Skal barn ta skade av nakne kropper også nå! Hvorfor skal alt seksualiseres? Har tankegangen virkelig blitt slik? At alt handler om sex? Nakenhet har da ingenting med sex å gjøre.

Treåringen har spurt meg hvorfor jeg blør fra rumpa av og til, og hun har spurt pappa hvorfor han har lang slange. Hun har også fortalt hele barnehagen at "mamma blør fra rumpa for der kom lillesøster ut", og hun har kommentert at hun "gleder seg til å få så store pupper som mamma har". Hun er veldig opptatt av at mormor ikke lenger har pupper ("mormor ble syk i puppene, hun!"), men at farmor har det. Og det første hun spurte om da lillesøster ble født, var om hun hadde rumpe. Barn er sånn. Rumpe og pupper er like naturlig som nese, ører og munn.

Jeg husker jeg leste en artikkel med overskrifta "når skal man slutte å være nakne med barna?" Hvilket spørsmål er det? Tror de ikke at barna finner ut av det selv? At de trekker seg unna når de etter hvert synes det er mer naturlig å dusje alene? Tror heller ikke det er spesielt mange tenåringer som synes det er spennende å se mamma bæsje.

Fabline

19.12.2015 kl.17:37

Hallo! Det er jo ikke nakenheten i seg selv som er problemet, men at foreldrene deler bilder paa sosiale medier av nakne barn! Vesentlig forskjell!!!!!!!!

Casa Kaos

20.12.2015 kl.15:11

Dag: Ha ha. Godt å høre at flere blir brukt som prompepute ;)
Helt enig med deg. nakenhet er helt naturlig. Og politisk korrekthet er fryktelig kjedelig.

Casa Kaos

20.12.2015 kl.15:11

Anders: Helt sant!

Casa Kaos

20.12.2015 kl.15:13

Meg: Det tror jeg også!

Casa Kaos

20.12.2015 kl.15:13

Heidi: Uff da. Helt naturlig at pappa bader og dusjer med barna.

Casa Kaos

20.12.2015 kl.15:14

Eva Mortensen: Herlig! Kos deg i bikinien din. Du er helt sikkert helt smashing :)

Casa Kaos

20.12.2015 kl.15:14

Irene: Takk!

Casa Kaos

20.12.2015 kl.15:14

Linda: Ha ha ha. Herlig :D

Casa Kaos

20.12.2015 kl.15:16

Stian: Bildet ble vel delt som en protest mot at nakenhet mellom voksne og barn blir sett på som pedofili. En fordom du jo dessverre bare bekrefter.

Casa Kaos

20.12.2015 kl.15:18

Linda: Du har et poeng. I dag kan folk ta bilder av barna våre og poste på tvilsomme sider. Likevel, ved å kle barna våre, og da spesielt døtrene våre, i for eksempel bikinitopper, mener jeg vi bare er med på å gjøre nakne barn til noe seksuelt.

Casa Kaos

20.12.2015 kl.15:19

TitaLita: Helt enig. Husker også Maddiken og Lisabet. Det hadde nok aldri blitt sent i dag ;)

Casa Kaos

20.12.2015 kl.15:23

Inga: Herlig. Vil tro de har et litt annet syn på nakenhet i Finland, ja. Men retusjert reklame er dessverre over alt.

Casa Kaos

20.12.2015 kl.15:24

Eva muriel: Der er jeg helt uenig med deg. At fedre bader nakne med barna sine, betyr absolutt ikke det du antyder her.

Casa Kaos

20.12.2015 kl.15:24

sol: Nei, det er lite pupp å se på stranden for tiden ;)

Casa Kaos

20.12.2015 kl.15:25

Tobarnsmamma: He he. Godt poeng. Barn trekker seg unna når det er naturlig for dem.

Casa Kaos

20.12.2015 kl.15:51

Fabline: Det er jeg enig i.

Katrine

06.01.2016 kl.09:58

Hurra for god tekst og befriende ord! Jeg kunne ikke ha vært mer enig! :) Du er topp, altså!

Casa Kaos

07.01.2016 kl.11:31

Katrine: Tusen takk! :-D

Sissi

10.01.2016 kl.22:53

Hei

Takk! Endelig noen som tørr å si det. Nakenhet er jo det naturligste i verden!

Cecilie

Casa Kaos

11.01.2016 kl.10:06

Sissi: Ja, ikke sant?

Skriv en ny kommentar