Slapp nå av litt da, menneske!

02.02.2016 - 21:26 50 kommentarer

Den siste uken har det blåst kraftig. Det har vært både varm bris fra sør og isklalde gufs fra de mørkeste poler.

Det var spesielt etter et intervju i Aftenposten, at kommentarfeltene veltet over av gørr og gruff. Jeg syns intervjuet var kjempefint, jeg. Og jeg står for alt jeg sa.

 Men hvorfor i alle dager må folk dra en relativt uskyldig uttalelse helt ut til ytterpunktet og krisemaksimere?

Jeg sa for eksempel i intervjuet at jeg syns det må være greit at barn får leke i midtgangen i flyet og stå i sokkelesten i flysetet.

Reaksjonene lot ikke vente på seg. Og plutselig ble denne lille setningen til at jeg nærmest syns det var helt greit at barna mine løp rundt på flyet, veivende med armer og bein mens de ropte bannord og kastet mat og drikke på alle passasjerene.

Bare se her:

 


 


 

 
 

 
 


 


 

 
 

Slapp litt av da, menneske! 

Jeg sa bare at jeg syns det må være greit at barn får leke i midtgangen i flyet og stå i sokkelesten i flysetet. 

Les om mammaen som kritiserte meg for at jeg hentet sent i barnehagen. Og så dukket svigermor opp i debatten.

Jeg sa også at jeg syns det er greit at venner(!) knuffer og kaller hverandre dust og dumming uten at vi voksne skal hoppe inn med en gang og innkalle til foreldre-krise-mobbe-møte på skolen.

Denne uttalelsen ble til slag, klask og oppkalling av fremmede barn: 

 


 

At vi ikke spiser middag sammen hver eneste dag, at vi tøyser og tuller rundt middagsbordet og at jeg til og med syns det er greit at barna tar en piruett på stolen i løpet av måltidet, blir til at ungene mine ikke kan ta del i et felles måltid fordi de ikke har lært å sitte rundt et bord:

 


 

Og siden vi ikke har regler mot hopping i senger og sofa, løping inne, synging med utestemme og søskenkrangling i vårt hus, eier plutselig ikke barna mine folkeskikk, og kommer til å ende opp som mobbere:

 

 


 


 

 


 

 
 

Dette er bare et lite utvalg av alle dommedags-kommentarene som kom inn etter intervjuet. Jeg kunne fortsatt nesten i det uendelige. 

Veldig mange har fått det for seg at vi ikke har noen regler eller grenser verken hjemme eller borte og at vi praktiserer fri oppdragelse. 

Selvfølgelig har vi regler og grenser! Det har vi alltid hatt og det kommer vi alltid til å ha.

Og nei, vi driver ikke med fri barneoppdragelse. Det har jeg aldri skrevet, sagt eller blitt sitert på noe sted.

Kanskje noen forveksler fri oppdragelse med frittgående barn? Sistnevnte er jeg nemlig stor tilhenger av. Det handler om å la barna få løpe, klatre, leke, slå seg og teste sine egne fysiske grenser uten at jeg løper etter dem og ber dem være forsiktig.

Fri barneoppdragelse er noe helt annet.

 

Det jeg derimot er tilhenger av, er å gi barna ansvar og lære dem å tenke selv, i stedet for å tre meningsløse regler ned over hodet på dem. 

Jeg mener, hvorfor skal vi ha regler om at barna må komme og spise middag fordi mamma sier det, når de kommer av seg selv fordi de er sultne?

Her kan du lese mer om hvorfor vi ikke har regler om at barna må komme og spise når middagen er ferdig

Hvorfor skal vi lage regler om at de ikke kan få hoppe i sofaen fordi noen tror det betyr at de hopper som noen villebasser i andre folks sofaer når de er på besøk, når det viser seg at barna mine fint klarer å se forskjell på regler hjemme og regler borte. 

Hvorfor skal vi ha regler om at de gå legge seg klokken halv åtte så lenge de blir trøtte og går og legger seg av helt fri vilje klokka kvart på åtte?

Jeg velger å ha tillit til at mine barn i stor grad klarer å tenke selv. Hos oss er det rom for å prøve og feile, og forhåpentligvis lære av sine feil. Viser det seg at de på noen punkter ikke klarer å tenke selv, må jeg selvfølgelig bryte inn og korrigere. Men jeg liker heller å se an og vurdere hver situasjon i stedet for å kreve at barna adlyder og følger regler som kanskje ikke er nødvendig. 

Så slapp nå litt av da, mennesker! Dere som hauser opp, kritiserer og fordømmer både foreldre og barn nedenom og hjem. For jeg regner med dere er like kritiske mot alle foreldre som gjør ting litt annerledes enn det dere mener er riktig. 

Jeg tåler det. Jeg har fått slike kommentarer slengt etter meg jevnlig siden jeg startet å blogge for fire år siden. Jeg er vant med det.

Men tenk dere litt om, kjære Facebook-debattanter. Det er ikke sikkert alle syns det er like greit å bli kritisert på den måten. 

Så pust med magen nå, lukk øynene et lite sekund, og prøv å være åpen for at det kanskje, bare kanskje, finnes andre måter å oppdra barn på enn måten dere gjør det på.

Og at det kanskje ikke er så ille som dere tror. 

 

PS: For flere oppdateringer fra en mamma som ikke er fan av meningsløse regler, men som likevel har barn med normal folkeskikk:

                  

(casakaos på Face og Snap og casa_kaos på Insta)

 

.

50 kommentarer

Lilleulv

02.02.2016 kl.21:43

You go girl! Tror mange kritiserer deg fordi de er usikre på seg selv. Og du har helt rett: folk som deg og meg tåler det, mens andre ville blitt helt knust av samme type kritikk. Ros til deg fordi du gir folk alternative tanker!

Casa Kaos

04.02.2016 kl.10:57

Lilleulv: Tusen takk :-)

iamemma

02.02.2016 kl.21:44

Hei, jeg har en liten ting fra meg til deg på bloggen min nå, som alle bloggere trenger ;) håper du vil kikke inn til meg. Klem

Casa Kaos

04.02.2016 kl.10:57

iamemma: :-)

Maria

02.02.2016 kl.21:50

Hallois,

Jeg har vært mye uenig med deg og mannen, men det er også ting jeg har tatt til meg. Spesielt et innlegg du skrev om forskjellene på barn i spania og norge. At i spania får barna lov til å være barn mens i norge skal de være rollemodeller. Så nå får barna mine lov til å løpe litt rundt her og der. Senest i dag på xxl hvor de løp av gårde og jeg plystra de inn som hunder..lol 😊 de ansatte bare lo for de syns de var så søte.

Tror du har rett i at vi må vise unga tillitt. Hvordan skal de ellers lære å tenke selv hvis vi detaljstyrer de?

Casa Kaos

04.02.2016 kl.10:59

Maria: Åh, så utrolig gøy å høre!
Ja, mange barn vokser på å få litt tillit og ikke bli detaljstyrt :)

missmommy.blogg.no

02.02.2016 kl.23:09

Tenker det er godt for ungene å være

Litt frie:) ikke bli styrt i alle mulige

Retninger:) tommel opp for deg og føkk lykke ! ;)

Casa Kaos

04.02.2016 kl.11:00

missmommy.blogg.no: Tusen takk!
Og helt enig med deg. Barn klarer å tenke selv. I hvert fall av og til ;-)

Jeg Gikk Bare i Boden En Tur

02.02.2016 kl.23:23

Jaja..

Eg e ikkje heilt sikker på at eg ikkje e uenige.

Sånn for sikkerhets skyld...

Mvh Frode.... =D

Casa Kaos

04.02.2016 kl.11:00

Frode: He he he :)

Anne Grete Holje

02.02.2016 kl.23:40

Eg digger deg!!!

Du sett ord på så mange viktige ting!

Ungar må for Guds skyld få lov å vere ungar. Tenk på kva liv du vil ha, kor mange regler du vil ha.

Eg kjenner meg att i mykje av det du meiner må vere ok. Kvifor skal verda vere til for vaksne, meir enn ungar. Kanskje vaksne av og til må tilpasse seg ungane i samfunnet.

Eg opplever det som heilt naturleg at ungar leiker i midtgangen på fly og står i setet. Det betyr ikkje at dei skal rope og hyle.

Hos oss er det også lov å hoppe i sofaen, når d passer, men mine unger gjer ikkje det på besøk fordi

Eg liker også å vere i gudstjenester der ungar tuslar rundt i kyrkja og gjer seg kjent.

La ungar få vere ungar og ha det bra, mens vi hjelper dei å lære dei å ta omsyn til andre! :)

Casa Kaos

04.02.2016 kl.11:01

Anne Grete Holje: Ikke sant?
Barn er ganske kompliserte skapninger. De kan både hoppe i sofaen hjemme og ta hensyn til andre mennesker på fly :)

Karoline

03.02.2016 kl.00:03

Haha.. ler av at alle er så opptatt av å kommentere at det er virkelig det samme for dem hvordan folk har det HJEMME altså. De skakke værra gniene på det!

Casa Kaos

04.02.2016 kl.11:02

Karoline: Ha ha ha :-)

Cecilie

03.02.2016 kl.05:30

F A N T A S T I S K bra skrevet.jeg heier på deg selv om det ikke er sånn jeg gjør det, har det gjort at jeg nå kan tenke meg å prøve ut metoden. Jippi for mennesker som tør og vil hå egne veier

Casa Kaos

04.02.2016 kl.11:02

Cecilie: Tusen takk! :-)

Hilde

03.02.2016 kl.11:21

Heisann :) Jeg vil bare si at jeg støtter deg hundre prosent!! Jeg er født på 80 tallet og synes oppdragelseshysteriet i dag er helt vilt! Du minner meg om min egen mor og bedre mamma finnes ikke!

Casa Kaos

04.02.2016 kl.11:04

Hilde: Åh, tusen takk!
Oppdragelseshysteri var forresten et veldig bra ord. Hva skjedde med sunn fornuft?

Maren Uthaug

03.02.2016 kl.12:42

Wow!

Ikke at jeg er så overrasket. Jeg tegnet for en barneboks-brosjyre for mange år siden - og fikk sparken fordi mine jokes fikk for mange klager. De var ikke voldsomme de jokes altså ... Heldigvis har man jo blogg å skrive/tegne på. Så kan må få gjøre og skrive hvad man vil. Jeg synes du høres helt fin ut. Har ennå ikke lest om noe du gjøre med barna dine - som jeg ikke gjør.

Casa Kaos

04.02.2016 kl.11:05

Maren Uthaug: Ha ha ha. Så godt å høre.
Men fikk du sparken, altså? Ærlig talt.
Du som skriver så morsomt?

Avdelingholt/ Anja Holt

03.02.2016 kl.14:05

*pust med magen*

Ikke rart det er krig? Men det er alltid lettere å vende lyset vekk fra seg selv. ;) Jeg digger deg, det vet du!

Casa Kaos

04.02.2016 kl.11:05

Avdelingholt/ Anja Holt: He he. Takker :-)

Frida

03.02.2016 kl.15:50

Jeg må faktisk le litt. en fjär blir til 10 höner :-) gresset er ikke grönnere på andre siden og jeg tror ikke noen av de som ha kommentert her inne har noe å rope for!

Casa Kaos

04.02.2016 kl.11:06

Frida: He he he ;-)

Marte

03.02.2016 kl.18:18

Jeg blir mer bekymret for de som skriver sånne kommentarer enn barna dine ;)

Stå på og tommel opp for det som funker for den enkelte familie! Her i huset hoppes det også i sofa, maten inntas med (glede og) frivillighet:) det er riktig for oss- men sikkert helt feil for noen andre;)

Casa Kaos

04.02.2016 kl.11:07

Marte: He he.
Tenk om folk kunne skjønne at alle ikke trenger å gjøre alt helt likt. Hele tiden! :)

Charlotte

03.02.2016 kl.19:56

Veldig bra skrevet! Og det er faktisk veldig kjedelig å være i hjem der reglene er så strenge at dine egne (snille og gode) barn blir irettesatt for hendelser de ikke forstår. Mine barn ender da opp med å bli usikre og stille, ikke lekne og glade.

Jeg og resten av familien trives mye bedre i hjem hvor takhøyden er større og latteren løsere:)

Casa Kaos

04.02.2016 kl.11:07

Charlotte: Så sant!
Kos og glede er mye viktigere for oss enn masse unødvendige strenge regler :)

Flyvertinna

03.02.2016 kl.21:37

Si meg: lar du barna dine sitte i bilen uten belte? Lar du de stå i setet mens du kjører? Vet du hvor mye drinksvognene ombord veier? De veier TO HUNDRE kilo.. Tror du jeg ser ditt barn bak denne vogna, dersom jeg går alene på den?! Skal vedde på at barna dine er slike som skal presse seg mellom vogna og setene også for å gå forbi. Det er kjempefint når det kommer uventet turbulens..

Har du noen gang tenkt over at midtgangen er arbeidsplassen til kabinpersonalet? Merk deg hvor liten plass det er der, neste gang du er ute å flyr. Skal vi komme hjem til deg å sette barna våre foran beina dine og stå i veien for deg i 12 timer i strekk? Tenker du hadde vært glad da. Gud hjelpe meg, hvis alle hadde tenkt som deg. Hadde jeg villet jobbe i barnehage, så hadde jeg gjort det...

Casa Kaos

04.02.2016 kl.11:11

Flyvertinna: Men voksne folk får jo lov til å strekke på beina under en lang flytur. Dere anbefaler jo til og med at vi skal gjøre det.
Hvorfor får ikke barna lov til å røre på seg?
Hvorfor må de sitte stille med setebeltet på under hele flyturen?
Og du, hvis det virkelig stemmer at du jobber som flyvertinne, håper jeg virkelig ikke jeg møter på deg noen gang.
Hva skjedde med å være litt hyggelig og grei, liksom?

Hennie

03.02.2016 kl.22:25

Kjipe kommentarer på nett er noe dritt, og flere her er ganske så provoserende. MEN husk at det er det du presenterer i media, blogg og bok folk kritiserer. Det er den delen du velger å gå ut med som folk ser. Og da er det vel intensjonen din å provosere litt, er det ikke? Jeg tror du tar feil når du tror at de som kritiserer en som lever av å mene noe om barneoppdragelse også kritiserer naboen sin og kollegaen sin. Synsingen din er produsert for å få tilbakemeldinger, og det hadde vel vært pussig med kun heiarop? MEN folk bør jobbe med formuleringen di benytter når de kritiserer.

Casa Kaos

04.02.2016 kl.11:23

Hennie: Jeg tror ikke de som kommenterte på denne artikkelen er lesere av bloggen min. De hadde bare lest artikkelen (gjerne bare overskriften og ingressen) og kommenterte ut fra den. Og hvis du leser kommentarfeltet på andre artikler, ser du at folk er like kjappe med å krisemaksimere og fordømme der også.
Som jeg skriver i innlegget, er det helt greit at folk kritiserer meg og er uenig. Og ja, jeg skriver ofte innlegg nettopp for å få folk til å tenke litt og for å skape debatt. Jeg er absolutt ikke ute etter kun heiarop. Hadde jeg vært det, hadde jeg skrevet en helt annen type blogg.

Maria

03.02.2016 kl.22:25

Jeg klør meg litt i hodet nå og undrer... Du skriver om kaos, setter ting på spissen og vektlegger å fokuserer på det kaotiske på bloggen, i stedet for det idylliske, har jeg sett du har skrevet. Likevel forventer du at folk skal forstå at selv om du beskriver kaos, så mener du ikke kaos. Jeg har lest innom her titt og ofte og har fått forståelse av at du har ganske energiske/høylytte barn som lager endel leven. Nå orker jeg ikke lese tilbake i arkivet for å argumentere for fremstillinger av barn som ville dyr, men jeg har opplevelse av at til tider har du beskrevet tilstandene nesten som det. Men som du sier, det er enkelthendelser som du velger å fortelle om, ikke den vanlige hverdag. Men du må jo også forstå at det skaper et bilde. Et bilde der jeg ser for meg at når det er snakk om midtgangen på fly, så er det ikke snakk om at barnet bare vil stå der rolig for å strekke på bena et øyeblikk? Jeg ser for meg barn som ler høyt og løper noen rader frem og tilbake. Og sokkelesten i setet, det er vel heller ikke bare for å stå noen sekunder for å nyte utsikten.. Eller har jeg fått helt feil inntrykk her? Du må jo forstå at de bildene du skaper av å fremstille kaos-situasjoner får folk til å se for seg noe annet enn det du kanskje EGENTLIG mener. Du har appellert til debatt rundt barneoppdragelse, rokker ved perfeksjonismen ved å fremstille situasjoner som vekker oppsikt, men tror at alle skal lese dette nøytralt og bare forstå at det egentlig ikke er såå ille? Da må du i alle fall ta alle over-kritiske røster med litt humor, ikke bli provosert, heller harselere med dumskapen til de som elsker å overdrive og slappe av litt du også.

Casa Kaos

04.02.2016 kl.11:29

Maria: Jeg blir ikke provosert over kommentarene. Jeg blir bare litt forundret :)
Og så tenker jeg stakkar alle andre folk som får sånne kommenterer etter seg. For det er ikke bare meg. Jeg har valgt å skrive på den måten jeg gjør, og jeg liker å skape debatt. Jeg er vant med sånne kommentarer. Men det er ikke andre folk som kanskje våger seg på å si noe litt upedagogisk.
Når det gjelder kaoset jeg beskriver på bloggen min, tror jeg de fleste skjønner at selv om jeg beskriver en situasjon der det er meste går galt, så betyr ikke det at det er sånn hele tiden. Selv om jeg skriver at barna mine ropte og sang og hoppet i sofaen, så betyr ikke det at er ville dyr som løper rundt og ødelegger ting og forstyrrer andre folk hele tiden.
Akkurat som rosabloggerne beskriver idyllen og harmonien, så skjønner vi at de også har kjipe dager der brødskiva går i gulvet med leverposteisiden ned ;-)

Marte

03.02.2016 kl.23:08

Bildet av familien din er to tilbakelente voksne som synes det er ok med høylytte barn, knuffing, hopping i møbler. "hos oss er det lov å hoppe i sofaen og klatre i/på møblene". Dette har du da skrevet gjentatte ganger? Da er det ikke så rart om mange får et bilde av barn på flytur som herjer, bråker, løper i midtgangen og dette kan nok være plagsomt for andre reisende. Jo, vi har reist en del med våre barn. De sitter relativt pent og rolig i setet sitt. Men de er ikke undertrykt, innesluttet eller stille barn. Vi lærer dem hvordan de skal oppføre seg hjemme og ute. Vi har med dvd spiller på flyet, tegnesaker, dukker, biler osv. Eldstemann har ADHD, men får likevel ikke leke i midtgangen eller stå i setet. Inntrykket jeg personlig sitter igjen med er nettopp fri oppdragelse, selv om dette kanskje ikke stemmer med det virkelige liv. Da jeg begynte å lese bloggen din syntes jeg den var forfriskende, morsom, spot on det ekte familielivet. Men underveis følte jeg at "det tok helt av". Som om beskrivelsene ble satt så på spissen, og kun de mest ekstreme hendelsene ble fortalt. Og overdrevet, kaoset forherliget til en slik grad at det ble slitsomt å lese... Dersom barna aldri har blitt fortalt at de ikke kan hoppe i andre sin sofa, hvordan skal de vite at det er galt? Vi har hatt besøk hvor et barn på rundt 30kg begynte å hoppe i vår nye sofa. Jeg holdt på å få hjerteinfarkt!! Den var ikke spesielt dyr, men vi er ikke spesielt rike heller. Vi vil derfor ta vare på de møblene vi har, og da spesielt når vi har noe som er nytt. Og jeg synes det er skrekkelig slitsomt når jeg har barn på 8-9 år som ennå ikke har lært å sitte ved bordet og bruke gaffel. Og nei, alle barn "forstår" ikke dette av seg selv fordi de kan tenke selv. Jeg nekter de ikke å komme hit, men jeg inviterer dem ikke heller. Jeg tror heller ikke det er uvanlig at andre tenker/agerer som meg mot slike barn.

Casa Kaos

04.02.2016 kl.11:49

Marte: Hos oss er det ingen sammenheng mellom barn som får hoppe i sofaen hjemme og barn som går amok på fly.
De hopper heller ikke i andre folks sofa selv om de får lov til å hoppe i sofaen hjemme.
Du har helt rett i at ikke alle barn forstår forskjellene. Og da er nok ikke denne oppdragelsesmetoden noe for dem.
Men mine barn forstår det, derfor er det ikke nødvendig for oss å ha regler mot å hoppe i sofaen.
Prøv å ha litt tillit til å at de fleste foreldre vet best selv hva som er best for sine barn.
Du har tatt valg som fungerer bra for deg og din familie. Flott!
Jeg har tatt valg som fungerer bra for meg og min familie.
Du og jeg er ikke like. Våre barn er helt sikkert heller ikke like. Ergo, har vi forskjellige metoder å oppdra barna våre på.
Du har verken møtt meg eller mine barn, men likevel mener du at det jeg gjør er helt feil? Syns du ikke det er litt rart?

Meg

04.02.2016 kl.10:03

Må si meg veldig enig med Maria og Flyvertinna akkurat her.

Casa Kaos

04.02.2016 kl.11:50

Meg: Helt i orden :)

Maren Uthaug

04.02.2016 kl.10:53

Synes faktisk det er langt mer irriterende å høre på gnål fra folk som syns barn bråker. Enn det er å høre på barn som bråker ...

(Og undskyld jeg staver som en idiot på norsk - jeg er ikke retarderet, jeg er bare en slags dansk. I disse stjæle-smykker-fra-flygtninge-tider kan man selvfølgelig argumentere for, at 'dansk' og 'idiot' er det samme, og jeg skal ikke modargumentere det. Men det var altså ikke min ide, det der med at være et røvhul over for fremmede ... )

Casa Kaos

04.02.2016 kl.11:52

Maren Uthaug: He he he. Jeg elsker både dansker og Danmark, selv om de smykke-greiene definitiv i beste fall kan kalles for idioti.

Og ja, det er ganske slitsomt å høre på sure folk som klager over barn også ;-)

Hege

04.02.2016 kl.13:21

Jeg synes det er så herlig og befriende å lese bloggen din! Jeg har tre gutter på 7, 5 og 1 år, og hjemme hos oss går det ofte ei kule varmt! Gutta har masse energi, og det bare må ut! Veldig ofte synes jeg det er slitsomt med mye lyd og fart, men det blir enda mere slitsomt hvis jeg skal løpe etter dem for å få dem til å være rolige ei stund. Og det har jeg gjort mye av! Nå øver jeg på å la være, for de gjør jo ikke noe galt, de har det jo bare gøy :) Når du ikke oppnår ønsket effekt ved å stramme inn, kan det jo være lurt å prøve noe annet, kanskje å slippe litt opp. Før eller senere vil de jo slutte å løpe rundt (i alle fall ta en pause til neste dag). Og selv om ungene får hoppe i sofaen når de er små, så vil det jo ikke nødvendigvis bety at de blir utrivelige voksne. Jeg kjenner ingen voksne som hopper i sofaen. Unger som ler høyt, finnes det noe herligere?!!?

Casa Kaos

05.02.2016 kl.10:42

Hege: Ha ha ha. Jeg kjenner heller ikke så mange voksne folk som hopper i sofaen. I hvert fall ikke når de er på besøk hos andre ;-)
Nei, å løpe rundt og kjefte på aktive barn som leker er veldig slitsomt. Vi har fått en mye bedre liv etter jeg sluttet med det.

Sunniva

04.02.2016 kl.14:06

"Det må da gå an å oppføre seg", skriver mange i FB-innleggene. Men betyr det egentlig, sett fra et barns perspektiv? Å oppføre seg som et barn er jo nettopp det å fjase, tulle, utforske og bruke kroppen. Takk for at du deler. Jeg er sjokkert over andre mødres oppførsel på nett.

Casa Kaos

05.02.2016 kl.10:43

Sunniva: Du har helt rett. Veldig mange mener barn bør sitte stille og holde kjeft når de er ute blant folk.
Skjønner ikke helt hvorfor? Vi må da tåle at barn rører på seg og lager lyd?
:-)

Yvonne

04.02.2016 kl.21:02

Elsker debattene dine:) Nå har jeg barn selv og er ganske rund i kantene når det kommer til barn, men jeg husker en episode som beskriver barn på fly. Vi var på flytur med våre egne barn. De satt heldigvis fint på plassene sine og var fornøyd med det, men det var en annen liten gutt på flyet. Vil tro han var rundt 8. Han kom bort til oss hele tiden og stilte meg 100 spørsmål . " hva heter du? Hvor bor du? Hva heter han? O.s.v. De første var OK, men etterhvert kjente jeg irritasjonene begynte å stige, for han gikk aldri og flyttet vel egentlig inn til vår rad hele turen. Moren satt et par rader foran, snudde seg å så på meg, smilte, snudde seg og plukket opp en bok. Hun satt å leste å koset seg hele turen,mens vi måtte snakke med sønnen hennes. Hun så nok jeg hadde barn og bestemte seg for at det måtte da være helt OK for meg å sitte barnevakt så hun kunne lese litt. Jeg fikk ikke snakket med mine egne barn engang for til og med når jeg prøvde å overse han, så gikk han ikke. Så la de leke i midtgangen,men en liten bønn..lær de at de ikke skal forstyrre andre, så er det OK;)

Casa Kaos

05.02.2016 kl.10:45

Yvonne: He he he. Det hørtes veldig slitsomt ut. Det skal jeg være helt enig i.
Jeg hadde nok forsikret meg om at den andre moren syns det var ok før jeg dykket ned i boken min :)

Tone-Mari Karlstad

05.02.2016 kl.16:58

Jaggu mæ mange rare meninger omkring i dette landet altså..

OPPGITT, eller har jo ikke noe mot at folk har forskjellige meninger,men at de absolutt skal tre de meninger på alle andre som gjør ting litt annerledes enn de..

Kjenner at jeg har en god del ting og lære, for her det vel eller har iallefall vært en god del grenser ang løping, sofa hopping,det å sitte rolig ved middagsbordet,men har heldigvis blitt litt rundere i kantene opp igjennom årene :) Og så lenge jeg veit at mitt barn skjønner forskjellen om regler hjemme og borte og at hun er høffelig så er jeg fornøyd :) Og det med at barn skal få lov å være barn, høylytt eller ei ute blant folk har jeg også blitt rundere i kantene (til en hvis grad så klart),men har igrunnen alltid følt meg veldig til "bry" hvis hu min har vært alltfor mye barn når vi har vært på butikken eller på kafe..Men den gang ei, de glane og riste på hue de som vil.. Men barn er barn og det er det viktig at de får lov å være hjemme som borte :D

Stå på videre og oppdra barna som det passer deg og din mann :D

Casa Kaos

08.02.2016 kl.15:26

Tone: Ja, man blir gjerne litt rundere i kantene med alder og erfaring :-)
Stå på videre du og!

Andrea

09.02.2016 kl.10:39

Jeg er sånn delvis enig med deg. Nå har jeg ikke barn selv da, men jeg bare tenker ut i fra min egen barndom. Og jeg er enig i at barn skal ha det fritt og sånt, men også at man må ha litt regler og følge. Jeg sier ikke at du ikke har regler hjemme, men jeg skulle gjerne likt og lest litt flere innlegg om ganger du har måtte vært litt mere streng. For jeg syns det blir fryktelig mye innlegg om at man bare skal slappe av og gi faen (jeg liker de altså, folk må slappe av, men litt variasjon er fint også) - Ha en fin dag :)

Casa Kaos

11.02.2016 kl.12:49

Andrea: Skjønner hva du mener.
Men jeg tror egentlig ikke mine lesere er så interessert i å lese om regler, rutiner og strenge mødre.
Jeg tror de kommer hit for å høre at de kan slappe av og senke skuldrene.
Men jeg skal tenke på det :)

Skriv en ny kommentar

hits