hits

Er det uhygienisk med barn i handlevognen?

16.06.2016 - 17:52 51 kommentarer

Det syns i hvert fall Coop Obs i Horisont, Åsane i Bergen. En leser av bloggen sendte meg dette bildet fra butikken:


 

«Ingen skitne føtter der andre legger cashewnøtter!» står det på store plakater ved handlevognene. Og så har de satt fram en disk med papir og desinfeksjonsmiddel på spray og en stor plakat der det står: «Her kan du desinfisere din handlevogn/kurv.»

Jøss, tenker jeg da. Jeg har aldri tenkt over at handlevognene og -kurvene må desinfiseres før de brukes. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg har hatt barna oppi handlevogna. Har jeg med meg to slitne barn i butikken, hender det jeg plasserer den ene i setet på vognen og den andre oppi selve vognen. 

For er ikke maten pakket inn i emballasje da? Og er det virkelig barna som gjør vognene og kurvene så møkkete og klissete? Jeg trodde den mørke randen langs kanten og den klissete, illeluktende massen i bunnen, var gammelt matsøl, jeg. Greit nok at barn er møkkete, men så møkkete er de vel ikke?

Dessuten, må handlevognen være desinfisert før vi putter innpakket mat i den? Jeg syns vi vasker og desinfiserer alt for tiden. Det begynner nesten å likne hysteri. Vi har vaskemidler og sprayer for alt. Vi blir livredde bare vi ser en liten smule på kjøkkenbenken, eller en flekk i kjøleskapet.

Vi dusjer og vasker på barna våre tørr hud og eksem og vi lar dem ikke drikke sølevann og spise pølsa som datt ned på bakken lenger.

Møkk har blitt den nye, store folkefienden. Og så lurer vi på hvorfor astma, allergi og andre autoimmune sykdommer (der kroppens immunforsvar går amokk og angriper friske celler) blomstrer opp.

Vi er ikke laget for å leve helt rent og desinfisert. Vi mennesker er laget for å tåle både møkk og søle. Kroppen vår trenger å bryne seg på bakterier. Ellers blir vi syke!

Så nei, jeg syns ikke noe om at Coop Obs i Bergen nå oppfordrer kundene sine til å desinfisere handlevognene sine før bruk. Jeg syns det tvert i mot er helt unødvendig og noe stort tull. For har noen noen gang blitt syke av møkkete handlevogner? Hvis ikke, hvorfor lage et problem av noe som ikke er et problem? 

Hva syns du?

 

PS: For flere oppdateringer fra Casa Kaos, følg meg gjerne her:

                  

(casakaos på Face og Snap og casa_kaos på Insta)

 

.

51 kommentarer

linnhelens

16.06.2016 kl.18:03

Det har ikke jeg tenkt over heller. Men er enig med deg :)

Casa Kaos

16.06.2016 kl.19:52

linnhelens: Bra vi er flere som ikke går rundt og bekymrer seg for skitne handlevogner :)

16.06.2016 kl.18:22

Tildels enig. Men jeg desinfiserte selv setet i handlevogna før jeg la baby oppi. Men gjør det ikke med toåringen som går i bhg, spiser sand å hun får tilogmed spise pølse som har falt på gulvet😂 Men det er nok ikke babyene som gjør at jeg desinfiserte, mer det faktum at enkelte voksne mennesker ikke greier og vaske hendene sine🙈

Casa Kaos

16.06.2016 kl.19:53

Anonym: Ja til sand og gulv-pølse! :-D

hanne haugen

16.06.2016 kl.18:45

Synes også det er noe tull! Bor selv i bergen, men aldri vært på coop obs i åsane før så dette var nytt for meg.

Er også enig i det du skriver om desinfeksjon, folk tåler visst ikke at det er litt skitt i huset og må vaske vær jævla dag.. Sånne folk irriterer meg, som absolutt MÅ ha det rent til en hver tid, ingen blir syke av litt smuler her og der, eller støv. Så ja, min mening er at dette er noe forbanna tull!

Casa Kaos

16.06.2016 kl.19:54

hanne haugen: Nei, ingen blir syke av litt støv og skitt. Snarere tvert imot. Man blir syk av å ha det for rent :)

Irene

16.06.2016 kl.19:12

Også på dette området er vi i ferd med å få amerikanske tilstander: fullstendig hysteri for bakterier og smitte.

Jeg har putta ungene i vogna når de har vært for store til å sitte i setet og tenker minimalt på hvor de skoa har vært før. Jeg tror nemlig ikke det er noe problem.

Jeg bruker heller ikke antibakterielt oppvaskmiddel eller tannkrem med triclosan i fordi jeg er overbevist om at de stoffene gjør mer skade enn nytte.

Vi må faktisk la være å bli helt gale!

Casa Kaos

16.06.2016 kl.19:54

Irene: Helt enig med deg! Man trenger i det hele tatt svært lite vaskemidler og absolutt ikke desinfisering. Vann er mer enn godt nok.

Unni

16.06.2016 kl.19:18

Hæ? Seriøst? Hva gjør de/ hva skjer, om man IKKE desinfisere handlevogn/kurv?

Nå måtte jeg bare le litt her altså... :-p

Casa Kaos

16.06.2016 kl.19:56

Unni: Ha ha. Nei, si det. Kanskje noen er tøff nok til å prøve ;)

Renate

16.06.2016 kl.19:47

Er så enig med deg. <vi vasker oss syke.

Har selv hatt frøkna oppi handlevogn.

Er ikke den som vasker huset hver dag. en gang i uka holder, og frøkna her er lite syk.

Casa Kaos

16.06.2016 kl.19:56

Renate: Ja, vi vasker oss syke. Vi er heller ikke hysterisk når det kommer til renhold, og barna spiser både jord, sand og snø, men de er aldri syke.

Helen

16.06.2016 kl.20:07

Jeg er helt enig at dette er litt vel hysterisk, vi er ikke så opptatt av å holde huset plett fritt og frøkna her er nesten aldri syk.. Til og med da det gikk munn,hånd og fotsyke i barnehagen i fjor høst så ble hun ikke smittet, og hun er en sånn som putteralt hun kommer over i munnen 🙊

Anne

16.06.2016 kl.20:37

Synes desinfisering er helt unødvendig, men handlevogner/ kurver burde vaskes litt oftere.

Det er mange grisete hender blant folk og mange rett og slett møkkete kurver i noen butikker.

Siri

16.06.2016 kl.20:59

Jeg har aldri tenkt på at jeg burde desinfisere vogna før jeg bruker den, og nå når jeg tenker på det har jo det meste av mat så godt med emballasje at når du endelig har fått skrellet av alle lagene kan det umulig være en eneste basilusk igjen :-D Det jeg derimot har tenkt på er håndtakene på handlevognene. Folk går jo med handlelista på mobilen og den mobilen har både ligget på skitne cafebord og vært med på do. Kanskje det burde stått noe om det på skiltet? Jeg tror en mobil er mer smittefarlig enn en sunn og frisk barnehageunge full av sand!

Vivika Edner

16.06.2016 kl.21:01

For meg så blir det som å "legge" beina på stuebordet på en lørdagskveld med taco og "Skal vi danse" på tv`n!Har aldri satt barna oppi en handlevogn av respekt for andre!

Kristin

16.06.2016 kl.21:02

For noe tull!

Ungen min får spise pølsa som datt på bakken når vi griller i hagen til bestemor og bestefar, her desinfiseres kun henda mine på jobb. Fordi det er nødvendig pga smittefare og bakterier når man jobber med helse og omsorg. En unge skal da ikke være 100% ren?

Å desinfisere en handlevogn er drøyt. Maten er pakka inn så vidt jeg vet.

Nusie

16.06.2016 kl.22:12

Hvem er disse folka som blir helt sprøyt gærne pga sko i handlevogna. Pakker de ut maten av pakka da eller? Legger de frukten løst oppi kurven.. Jeg har aldri helt skjønt greia med å ikke kunne ha unga oppi kurven. jeg har nesten alltid mine yngste oppi kurven.. Maten er da pakket inn i to tre lag med emballasje..

16.06.2016 kl.22:25

Det er faktisk bevist at man med fiberklut og vann kan fjerne mer bakterier enn med alle disse rengjørings sprayene. Jeg så det på NRK Forbrukerinspektørene :)

Silje

16.06.2016 kl.22:43

Mange som kommenterer at hvorfor skal vi desinfisere vogna før bruk, men her mener vel butikken at vi som har hatt ungene våre oppi skal desinfisere den etterpå?

Skulle ønske jeg bodde i Bergen så jeg kunne gått inn der og satt ungen min oppi og latt vogna stå igjen etter meg, helt uten å desinfisere den😂😜 det må da være måte på! Skal alle andre begynne å sterilisere styret på vogna etter en handlerunde da? Mye mer bakterier/smitte som spres den veien, hvis det er det butikken er så redd for.😉

Anne-Helene

16.06.2016 kl.22:56

Jeg mener omtrent det samme som sist: Ja, det er uhygienisk med barneføtter i handlevogner. Det holder imidlertid å vaske, desinf er ikke nødvendig.

16.06.2016 kl.23:02

Er det noe som burde vært desinfisert så er det vel strengt tatt håndtaket 😝

Anita Helene

16.06.2016 kl.23:23

Jeg jobber selv i butikk og har 2 små barn - hvor den eldste ofte sitter oppi selve handlevognen. Har aldri sett problemet med det. Som mange sier her: maten er innpakket. Er det søl i vognen/kurven, så kommer dette av matvarer hvor emballasjen har blitt ødelagt. Skal vi be alle kundene som ødelegger melkekartongen sin om å desinfisere vognen etter seg? Og ja, jeg ville heller tenkt på håndtaket, med tanke på voksne mennesker som ikke vasker seg på hendene (du ser/lukter mye rart når du jobber på butikk ;)

Arvid

16.06.2016 kl.23:24

Fornuftig av butikkene.Det står at du kan spraye vognen, ikke at du må. At barn sitter i setet på vognen er nok planlagt, når setet er der. I selve vognen skal vi ha mat, ikke skitne sko og støvler. I hjemmet må sikkert de fleste barn ta av skoene i entreen. Litt hygiene skader ikke. Tenker samtidig på alle de som bruker doen på kjøpesenteret,og ikke vasker hendene etterpå. Det koster lite, men kan være viktig på sikt

Anniken

16.06.2016 kl.23:58

Syntes faktisk at det er stor forskjell på å ha skitne sko i en handlekurv hvor man legger mat som man håndterer og det å la ungen spise pølsa som datt på bakken eller spise litt sand. Hvor ofte har man ikke måttet tørke hundebæsj av en skosåle? Og dette skal man overføre til matembalsjen som man legger i skap og kjøleskap? Må man ha ungen oppe i selve vognen så kan man i det minste ta av skoene. Mener ikke at jeg er hysterisk sv den grunn, men handler om å vise hensyn til nestemann. Plutselig skal varene inn i et hus til noen med dårlig immunforsvar.

Linda

17.06.2016 kl.00:11

Er det noe som sprer bakterier så er det ikke friske barnehagebarn som lukter skog og jord - det er voksne som ikke vasker hendene sine! 😝

Jeanette

17.06.2016 kl.00:13

Jeg må le av alle som komenterer at de syns det er bra å desinfisere fordi barn med møkkete sko har vært i vogna, hvor (som du sier casa kaos) maten ligger INNPAKKET!! Men når det visstnok er så nøye med rene handlekurver uten barnesko - skal man dra strikken enda lenger? Hva med veskeforbud?

Jeg GARANTERER at du har satt veska di, eller stresskofferten, på samme sted som barnas sko! I bilen, gangen, osv.. så fysj a meg - må huske å vaske veska å hvertfall ikke sette den i handlekurven! Det er mer dritt på telefonen du går med mens du spiser enn under skoa til slitne barn!

Enig med deg - dette blir hysteri og aaaalt for dumt!

17.06.2016 kl.01:27

Ja sunt med bakterier, vi blir syke av at det er for rent rundt oss! Har for lengst sluttet med å vaske hendene etter dobesøk og rene klær synes jeg bare er ekle og unaturlige, bring on the germs baby! Forres

ten hvor mange her visste at hovedgrunnen til at mennesker lever såpass lenge er ikke pga medisin eller kosthold... det er pga hygienen vår.

Helle

17.06.2016 kl.06:42

Aldri tenkt over og det sier vel sitt at det er flere enn meg som ikke har. Lurer på hva som blir det neste...

Marie

17.06.2016 kl.08:52

Det er vel heller håndtakene som burde desinfiseres...

17.06.2016 kl.09:17

Helt enig i at det er tull med desinfisering av vogna, men tror det er ment som et spark bak til de som setter barna oppi. Det er eget sete til barn og ellers er de store nok til å gå eller stå på utsiden. Handlekurven er til mat og da har ikke barn med møkkete sko noe oppi der å gjøre. Er ellers svært avslappet til renhold men synes faktisk at småbarnsforeldre tar seg litt vel mange rettigheter innimellom. Vanlig folkeskikk og sunn fornuft forsvinner mer og mer fra samfunnet. Ser stadig folk på t bane og buss, restauranter osv med bens oppi setene gjerne med sko på. For hvorfor ikke ha de der når man kan ha de i en handlekurv. Ben med sko skal være på bakken og ikke opp etter vegger, i seter, handlekurver osv. Og hvis man absolutt må gjøre det så ta av sko ihvertfall eller vask opp etter deg!

17.06.2016 kl.09:42

HURRA!

Mitt barn er immunsuplimert og jeg spriter barnestoler og handlevogner og i perioder også husker på lekeplassen. Mammapolitiet skuler stygt på meg. Men ja. Jeg er livredd de snørrete ungene deres! For min lille tass kan faktisk DØ av vannkopper eller influensa. Jeg er for frittgående barn, men jeg vil også at min skal få være litt fri.

Turid

17.06.2016 kl.10:14

Helt enig med deg. Det grenser til hysteri når man skal få "hetta" av å se barn i en handlevogn. Folk tar i håndtaket som kanskje har vært på do uten å vaske hender, DET er mer ekkelt enn at et barn har sittet i vogna. De som er hysteriske får heller ha med seg desinfiserende servietter i veska og tørke over litt da. Jeg lar meg på ingen måte provosere av at folk setter barna i handlevogna!

M

17.06.2016 kl.10:41

Syns dette er på linje med ikke beina i settet på buss/tog med sko på. Man gjør det bare ikke. Jeg er ikke veldig nøye på vognene men om en er verre en andre så velger jeg ikke den. Alle matvarer er ikke godt pakket inn, brød for eksempel.

MM

17.06.2016 kl.11:15

Svært få som dør av litt bakterier, men noen kan faktisk det. Ikke alle har like godt immunforsvar. Men utover det så dreier dette seg om folkeskikk. Man har ikke sko i stolen, opp etter veggen, på bordet (spesielt ikke om det er mat der). Man har ikke sko oppi handlevogn heller. Det er IKKE all mat som er pakket inn og selv det som er pakket inn skal inn i et skap med annen mat. Hadde mitt barn plassert skoen sin på spisebordet vårt (eller andres) hadde han fått høre det.

Kjell

17.06.2016 kl.11:29

Det viktigste er selvsagt at barneforeldrene kan gjøre akkurat som de vil. Om ungene vil løpe rundt, sitte hylende i vognen, ta på frukt, rundstykker, wienerbrød og smågodt med klissete hender, så må de selvsagt få lov til det.

Linda i Larkollen

17.06.2016 kl.12:57

Synes det blir rart å sammenlikne en handlevogn med et spisebord... Det å putte ungene opp i handlevogna er ofte et greit alternativ til at de springer rundt og tar på alt mulig. Muligheten for å desinfisere er bra for de med svekket immunforsvar, men da først og fremst på håndtaket der voksne som glemmer å vaske seg etter do-besøk har hatt hendene.

Mauken

17.06.2016 kl.14:05

Vet du.. jeg tåler helt fint både møkk og sand, men jeg synes det er helt greit at man kan sprite av håndtak på handlevognen! Det er da ingen tvil om at det kan forhindre spredning av norovirus, forkjølelse og andre ulumskheteter. Noe som for de fleste heldigvis ikke er farlig, men likevel veldig kjedelig. Synes det er leit Marte at du mer og mer begynner å bli mammapoliti som kritiserer alt og alle som ikke oppdrar barna eller har samme syn på barneoppdragelse som deg. Det virker som at du synes vi skal trekke på skuldrene av alt, det enten seg være urolig på fly eller fylletekster på konserter hvor barn deltar.

Mormor

17.06.2016 kl.15:25

Jeg er visst den eneste som oppfatta dette helt annerledes og syntes det var et flott tiltak. Alle dere som synes dette er hysterisk; liker dere at smårollingen sitter og sutter på håndtaket på handlevogna? Det gjør nemlig de minste! Jeg hadde gladelig tatt en desinfeksjonstørk om jeg skulle hatt minsten i handlevogna, fordi de lener seg framover og sleiker på håndtaket som garantert er stinn av bakterier "små" immunforsvar aldeles ikke trenger å kjempe mot!

Liza

17.06.2016 kl.16:03

Selv om jeg godt vet hvordan det er å ha med små barn i butikken, synes jeg det er uhygienisk å ha barn med utesko oppe i en vogn hvor andre har matvarene sine. Jeg lar heller ikke barna mine stå med utesko på kjøkkenbenken min.

Carl-Fredrik

17.06.2016 kl.16:09

Støttet M og NM fullt ut. Det dreier seg om folkeskikk, og all mat er ikke pakket inn. Smittefaren er liten for friske barn, (bra og korrekt MAMMA - jeg arbeider til daglig med smittevern), smitteutsatte barn, immunsupprimerte og andre er sterkt utsatt. Men til dere som er "for" at skitne unger, sko etc er ok i handlevognen sammen med mat, synes dere det også hadde vært ok å legge all mat fra bæreposene på gulvet hjemme før det legges i kjøleskapet, skap? Har selv hatt små barn, satt aldri i handlevogn, kun i sete. Jeg bare undret.

Carl-Fredrik

17.06.2016 kl.16:12

Bra Lisa at barna dine ikke står på kjøkkenbenken, en selvfølge, synes dere andre som er for barn i handlevogn at det er ok?

17.06.2016 kl.16:14

Viss man tenker på alle som har holdt i trillevogna før deg,,som nyser, ikke vakset seg på hendene etter toalettbesøk ol,så er det greit med å vaske over, er også påvist at det er handlevogner / håndtak på rulletrapper/bånd som er mest oppvekst av bakterier, synlig skitt og lort er det mest ufarlige.

Elisabeth

17.06.2016 kl.17:37

Ja maten er riktignok pakket inn, men det er fortsatt ikke greit å få hundemøkk fra sko UTENPÅ emballasjen. Bakterier overføres nemlig fra emballasjen til kjøleskapet eller kjøkkenbenken, og da må man faktisk vaske alle overflater som har vært i kontakt med matvarer, med klor eller sprit!

17.06.2016 kl.18:42

Jeg synes unger i handlevognen er helt greit, men håndtaket er faktisk mye mer u-hygienisk, og det er det faktisk grisete voksne som ikke vasker hendene som sørger for 😲😲

Trine

17.06.2016 kl.19:09

Hvis man ikke vasker vekk møkka før desinfisering, fjernes ikke bakteriene heller - dritt blir ikke bakteriefritt bare av en dusj med desinfeksjon :)

Enig med de som sier håndtaket er verre, eller eplene i butikken, tenk på alle uvaskede hender som tafser på eplene for å velge de beste :p Eller som når eplene ramler ned på gulvet, de legges bare rett opp igjen. Jeg kjøper epler, bare så det er sagt. Men spiser de ikke de dagene jeg kommer på dette, haha :)

17.06.2016 kl.20:18

Haha, nå måtte jeg le litt. Helt enig med deg! Men apropos handlevogn, når jeg tenker over det nå, så ville jeg kanskje brukt den desinfiseringen på håndtaket... Ikke for at jeg tror jeg vil bli syk el dø dersom ikke, men det slo meg hvor mye ekkelt som potensielt sett kan være der... I disse joachim løw-tider og alt... :D

Michelle

17.06.2016 kl.22:01

Bor selv i Bergen og har aldri sett dette før, lo godt når jeg så dette her, herlighet, det er jo ikke rart folk blir både syke og mer usikre av sånt tull, husker selv fra jeg var liten at det å sitte i vognen var jo null stress! Og det burde absolutt ikke vært det nå heller spørr du meg, håndtakene på offentlige dører , vogner osv er nok sikkert godt med drit og ekle greier på men da vasker man vell faen meg hendene sine når man er kommet hjem igjen da ?? Akkurat som det ikke er nok styr fra før av?

Digger bloggen din, er inne vær dag for å se etter nye innlegg:D stå på videre, du sier det som mange kun tørr å tenke, det står det respekt av!

Ha en super sommer <3

Elisabeth

17.06.2016 kl.23:27

Kjempesmart av butikkene! Slik får de jo hjelp av oss kunder til å rengjøre vognene - ulønnet! :)

18.06.2016 kl.12:41

Hva er dette for pisspreik?? Barnesko har INGENTING i vogna å gjøre. Og dere som sier at det ikke gjør noe med litt skitt... Setter dere barnas sko på kjøkkenbenken? Så vidt meg bekjent er ikke purre, bananer eller paprika innpakket. Greit nok skyller jeg dette før jeg spiser, men jeg vasker de ikke før jeg legger de på fat og hyller!

Tine

20.06.2016 kl.15:13

Jeg bekymrer meg ikke for "møkkete" barn. Det er verre med hendene til de voksne som har holdt i handlekurven før meg.

Jeg har mindre problemer med å legge varene mine i en handlekurv det har vært barneføtter i enn å ta i frukt og grønt med de samme hendene jeg nettopp har holdt i handlekurven med.

Skriv en ny kommentar