50-tallet ringte og ville ha holdningene sine tilbake

23.06.2016 - 20:26 62 kommentarer

Du har kanskje fått med deg posekakedebatten mellom Pascal og meg på NRK Ukeslutt?

Hvis ikke, kan du lese om den her.

Kort fortalt mener Pascal at posekake er noe dritt, at jeg bør skjerpe meg, at det er synd på barna mine og at jeg bør ha dårlig samvittighet for å troppe opp på sommeravslutningen med posekake.

Pascal er en artig fyr, han altså. Jeg er overhodet ikke enig med han i denne saken, men han presenterer budskapet sitt med både smil og øyeglimt, og vi har hatt en god tone i etterkant.

Verre er det med en del av mødrene som poppet opp i kommentarfeltene etter debatten. For det var som å ta et gedigent steg tilbake til 50-tallet.




 

For å bake posekake i stedet for hjemmebakt, er for mange synonymt med ren latskap, med å ikke bry seg om barna sine, med omsorgssvikt og i det hele tatt med å være en dårlig mor. Les: Ikke en dårlig forelder, men en dårlig mor. 

Her sitter det altså en gjeng med mødre på sine nyoppussede Nicolas Vahe-kjøkken med hodet langt nedi kakeformen og synes synd på barn som må ta til takke med posekake. På nyhetene hører vi om barn som lever med krig rett utenfor stuedøra, barn på flukt, barn som blir mishandlet, som sulter, som lever under fattigdomsgrensen, og så syns de synt på barn som får posekake!

Les også: Nei, det er ikke synd på barnet ditt!

Flere mente, som alltid når jeg skriver at jeg ikke har tid til noe, at så lenge jeg har tid til å sitte på bloggen flere timer hver dag, så har jeg vel også tid til å bake. Da jeg forklarte at bloggen er jobben min, og at de kan da virkelig ikke mene at jeg skal droppe jobben min for å bake (!), var svaret at jo, det syns de jeg burde. Hvis jeg jobber så mye at jeg ikke har tid til å ta vare på barna mine, og med ta vare på, mente de altså å bake med dem, så burde jeg kutte ned på jobbingen. Tjo hei, feminist!

 

Stakkar barn. Noe så grusomt. Hvor er barnevernet?

 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Det er ikke ofte jeg blir stum, men her må jeg faktisk lete etter ordene. Jeg trodde vi var kommet mye lenger en dette! Jeg trodde vi levde i 2016!

Av og til får jeg spørsmål fra journalister og andre interesserte om det egentlig er behov for bloggen min i dag. Trenger vi fortsatt en motvekt til det perfekte? Er det ikke egentlig litt ut nå, å fronte hjemmelaget, hjemmebakt, hjemmestrikket og økologiske barneklær og -mat? Har det ikke blitt litt kleint å være «perfekt»? Og mammapolitiet som jeg har skrevet mye om både her på bloggen og i boka mi, eksisterer de egentlig i dag? Er ikke det bare en myte at det finnes mødre som rakker ned på andre mødre som velger andre løsninger enn en selv?

Jeg har faktisk tenkt litt på dette. Er det egentlig behov for en mammablogg som motvekt til alle de perfekte mødrene der ute?

Vel, om jeg noen gang har vært i tvil, så er i hvert fall svaret mitt akkurat nå et stort og rungende JA! Vi trenger ikke bare én, men flere motvekter i alle sosiale og usosiale medier. Vi trenger mer posekake, flere veltede melkeglass og flere brødskiver på gulvet med leverposteisiden ned. 

 



Men hvorfor henger Pascal og disse mødrene seg så veldig opp i kaker? Hva med brød? Er man en dårlig mor hvis man ikke baker sitt eget brød også? Og hva med alle andre matvarer som de fleste av oss kjøper ferdig i butikken, som ketsjup, pasta, yoghurt og majones. Lager Pascal og disse mødrene disse matvarene selv også? Og hvem bestemmer hvor grensen går for hva en god mor bør lage fra bunnen og hva det er greit å kjøpe ferdig i butikken?

Dessuten, hvor er fedrene oppi denne debatten? Det at mannen min baker rundstykker og brød flere ganger i uka, og gjerne smeller sammen en bolledeig i helgene, teller ikke det? Må det en mors kjærlige og myke hender til på kjøkkenet for at barna skal ha det bra?

Jeg liker ikke å bake. Har aldri likt det, kommer aldri til å like det. Det er ikke tiden det står på, det er interessen. Men jeg liker å gå på ski med barna om vinteren. Jeg liker å gå på geocaching med dem. Jeg liker å spille musikk og danse sammen med dem. Jeg liker å snakke med dem. Og så er jeg veldig flink til å lytte.

 


Nei nei, dette holder ikke, Marte. Du må bake kake. Kake!
 

Nå vet ikke jeg om Pascal og kakebake-mødrene går på ski med barna sine, men dersom de ikke gjør det, kunne det da virkelig ikke falle meg inn å kalle dem for dårlige fedre eller mødre fordi de ikke introduserer barna sine for snøens mange gleder! Ei heller om de ikke går tur i skogen eller er opptatt av musikk. Jeg har aldri skjønt meg noe særlig på folk som tror deres verdier og måte å leve på er det eneste rette, og at alle som velger annerledes velger feil. 

Så bare slapp av, alle 50-talls-mødre. Barna mine har det helt fint selv om jeg ikke baker kaker fra bunnen. Jeg er ganske sikker på at de kommer til å vokse opp og bli noen alrighte mennesker, selv om jeg smører sammen en posekake til sommeravslutningen. Akkurat som jeg er ganske trygg på at deres barn også kommer til å bli alrighte folk selv om dere ikke tar de med ut på ski om vinteren eller lager ketsjupen fra bunnen

Les også: Kvinnekamp og mammakamp

 

Tror du barn får traumer av ikke å få hjemmebakte kaker bakt av mor? 

 

PS: For flere oppdateringer fra en mamma som verken kan eller gidder å bake, følg meg gjerne her:

                  

(casakaos på Face og Snap og casa_kaos på Insta)

 

.

62 kommentarer

Susanne Youngblom

23.06.2016 kl.20:36

Haha! Du får sagt det!

Da jeg leste overskriften om at posekaker tar over kakebordet, tenkte jeg: Disse posekakene inneholder ofte nøyaktig det samme som man putter i røra selv, særlig de kakene som er enkle: Sukker, kakao, smør, hvetemel og bakepulver. Mange av posekakene inneholder ikke konserveringsmiddel engang. Så hvorfor bruke tid på å blande sammen noe som andre har blandet sammen for deg? Man MÅ ikke bake. Man KAN bake. Det er i denne formuleringen at problemet ligger. :D

Casa Kaos

25.06.2016 kl.16:52

Susanne Youngblom: Ha ha. Nemlig. Man MÅ egentlig ingen verdens ting :)

Åshild

23.06.2016 kl.20:39

Selv om jeg har bakt og baker med glede uten poser, så lurer jeg på hvorfor det må være kake. Den virker som om de to første ukene i juni er en endeløs rekke med Brownies - hvorfor ikke fruktfat?

Casa Kaos

25.06.2016 kl.16:52

Åshild: Godt poeng!

Yvonne

23.06.2016 kl.20:51

Kake er da utrolig usunt. Fullt av sukker og null næringsstoffer. Burde ikke disse mødrene tenke på helsen til barna sine og heller trappe opp med noe fruktsalat og grønnkål-smoothie til avslutninga? Tenker de ikke på barna sine i det hele tatt? Fysj og fysj;) hehehe

Casa Kaos

25.06.2016 kl.16:53

Yvonne: He he. Ja, la oss kjøre grønnkål-smoothie på neste avslutning. (Det verste er at det helt sikkert er noen som gjør det) :-)

23.06.2016 kl.20:53

Hvis alle skal lage langpannekaker, ikke bare én, men mange, pose eller ikke-pose, blir det ikke altfor mange kaker? Er det ikke dårlig foreldreskap å stappe unger fulle av kake hele juni og hele desember? #skjønnerikkekakeproblemet

Casa Kaos

25.06.2016 kl.16:54

Anonym: Vel, det skal vel litt mer til for å være en dårlig forelder?

Freshsister

23.06.2016 kl.21:36

Jeg blir så provosert av mammapolitiet. Og er totalt enig med deg. De bare rakker ned på andre for å føle seg bedre. Din blogg er så herlig befriende! Takk for at du skriver nettopp din blogg<3

Casa Kaos

25.06.2016 kl.16:55

Freshsister: Tusen hjertelig takk :-)

Inger

23.06.2016 kl.21:36

Hurra for deg! Selv liker jeg å bake om jeg har tid, men synes også pose er et utmerket alternativ. Vi trenger absolutt noen som fronter at en perfekt fasade ikke er nødvendig for å ha det bra.

Casa Kaos

25.06.2016 kl.16:55

Inger: Tusen takk! :-)

Den Rutete Skjorta

23.06.2016 kl.22:05

Jeg blir i grunn bare oppgitt av hele greia - Hvis man skal bake, så er det da ett fett hvordan man baker.

Bruk pose, eller bak fra scratch - gjør det du vil, og la andre være i fred :)

Om folk mener at barn blir traumatisert av å få kaker som lagd fra poser, kan de ta seg bolle. Barna bryr seg virkelig ikke, og gjør de det, er det fordi noen har lært de det!

Casa Kaos

25.06.2016 kl.16:55

Den Rutete Skjorta: Helt enig! Who cares :-)

Mona Korsell Bønke

23.06.2016 kl.22:06

Javisst trenger vi din blogg! Vi trenger noen som er stemmen til alle oss som ikke er like elegante i vendingene, men som står for det samme som deg! Vi trenger noen som tør å vise hvordan huset ser ut når man bor med barn, jeg er faktisk ganske sikker på at det er et svært lite fåtall mennesker i det hele tatt, med eller uten barn, som bor i hus som du ser i de glossy boligmagasinene! Og jeg har aldri en eneste gang tenkt at det er synd på barna dine! De har jo en mor som er engasjert og informert og vet hva hun vil (og ikke vil!), og øser ut med kjærlighet og raushet (ut fra hva jeg har lest på bloggen i allefall!). Så stå på, fortsett den gode jobben!

Klem M

Casa Kaos

25.06.2016 kl.16:56

Mona Korsell Bønke: Tusen hjertelig takk! Det var jammen fine ord :)

Wannabebakeblogger

23.06.2016 kl.22:26

JA - vi trenger et antimammapoliti - og vi trenger deg! Utrolig nok var de aller fleste av mine følgere positive/nøytrale til posekake, riktignok har jeg et betraktelig mindre antall følgere enn deg, men de følger tross alt en bakeblogg;) Så, jeg velger å håpe at du har flere på din side enn det kan virke som. Jeg synes alle kan få bake det de vil - og tusen takk til de som baker (det er utrolig mange som ikke gidder)!

Casa Kaos

25.06.2016 kl.16:57

Wannabebakeblogger: Åh, så kult å høre! Ja, det viktigste er vel at man stiller opp og bidrar til fellesskapet. Avslutningene bør ikke bli en kakekonkurranse :)

Jessica

24.06.2016 kl.01:42

Haha men moro å se hvor lite folk har og gjøre da værtfall. Jeg hadde aldri hatt tid til å sette meg ned å tenke på hvorfor noen ikke har tid til å bake kake fra bunnen. Syns du er flink jeg.

Casa Kaos

25.06.2016 kl.16:58

Jessica: He he he. Enig med deg. Og tusen takk :-)

Cathrine

24.06.2016 kl.11:30

Jeg er enig i alt du skriver, men det var faktisk du som skrev noe ala "posekaker er alle mammaers redning". Noe jeg mener er like 50-talls av deg, men mtp hvordan resten av bloggen din er, så tror jeg faktisk ikke du mener at det er mammas ansvar å bake. Men innlegget ditt kunne få det til å høres sånn ut.

Casa Kaos

25.06.2016 kl.16:59

Cathrine: Nei, jeg mener absolutt ikke det er mors oppgave å bake. Det var nok i så fall bare en formulering som ble misforstått :)

Jorunn

24.06.2016 kl.12:09

Digger deg! Fantastisk hvordan folk henger seg opp i det med KAKEbaking!!! Selv kommentarene her (og så er det USUNT også!). Er så enig så enig i at man utmerket godt kan gjøre en strålende jobb som foreldre - selv om ikke MOR baker kaker fra bunnen..... Stå på - bloggen din trengs !

Casa Kaos

25.06.2016 kl.16:59

Jorunn: Ja, ikke sant! Tusen takk :-)

Kara

24.06.2016 kl.15:26

Nok en gang er jeg helt enig med deg. Det er utrolig hva man skal synes synd på barna for. Og ikke minst at dersom man tar med seg posekake på skoleavslutningen så betyr det at man aldri har kvalitetstid med barna på noen som helst måte.

Casa Kaos

25.06.2016 kl.17:01

Kara: He he, ja er det ikke rart hvordan noen trekker slike slutninger?

Kristine

24.06.2016 kl.17:36

Haha, vi hadde denne diskusjonen på jobb i dag, da en småstressa pappa prøvde komme seg unne de 3(!) kakene han skulle stille med på søndag ved å be kvinnelige kollegaer som liker å bake om å bake. Jeg foreslo posekake og det ble møtt med physj fra både damer og menn rundt bordet. Jeg påstår allikevel at hvis en som ikke kan bake, har bakt før eller har interesse for å bake, først skal bake, så er posekake bedre enn annen kake. Sannsynligheten for feil er mye mindre! Og hvis en skal ta fri fra jobb for å bake kake fra bunnen av, snakk om dyr kake! Da kan en få god kake bakt fra bunnen av hos bakeren for samme "prisen" ;) Slipper oppvasken og alt! Og dette fra ei som liker å bake, syns det er gøy, men også ser verdien av en mer lettvint løsning!

Casa Kaos

25.06.2016 kl.17:02

Kristine: Helt enig! Posekake er helt supert for de som ikke kan eller vil bake. De som er flinke og som elsker å bake, kan kjøre hjemmelaget :)

Anne Marie

24.06.2016 kl.19:33

Jeg er en voksen mamma med bare voksne barn, og har vel bakt noen kaker gjennom årene. Det jeg ikke forstår er at ikke mødrene kan få forme sin mammarolle etter hva hver og en mener er viktig og riktig. Noen liker å bake, og ære være dem for det. Andre gjør andre aktiviteter med barna sine. Ikke alt blir det tid og overskudd til, og da mener jeg faktisk at man uten å blunke kan presentere både posekaker, og helt ferdigkjøpte kaker rett fra butikken. En foreslo fruktfat, og det var også en god ide, feks en oppskåret vannmelon. Vi hadde det enkelte ganger sånn gutteforeldre og jenteforeldre byttet på å ha med kaffe/drikke eller kaker. Ingen har så store forventninger til menn heller hvis de skal ha med noe, da ble det noen ganger en kjekspakke.....Det er enda mer travelt nå enn da jeg hadde barn for 10-15 år siden så senk skuldrene jenter!🤗

Casa Kaos

25.06.2016 kl.17:04

Anne Marie: Så enig med deg. Jeg har også kjøpt med en kjekspakke i stedet for kake til flere anledninger. Funker helt fint det og.
Og ja, dagen mødre bør virkelig senke skuldrene :)

Anne Lise

24.06.2016 kl.20:13

Ja, er det EN ting som er sikkert er det at vi trenger deg og bloggen din i dette rosa glaserte cupcake-helvetet, som i aller høyeste grad lever i beste velgående enda.

Jeg er så GLAD hver gang jeg kan relatere meg til noe du skriver. Enten det er trøblete spedbarnstid, ferier, MATPAKKER (Gud bedre, ikke la meg starte på det en gang!) eller andre ting vi mammaer "MÅ"eller "SKAL"være gode på for å være bra nok mammaer.

Jeg mener oppriktig at det er bedre for ungene er at vi er den vi er. Hvis vi er misfornøyde eller skuffet over oss selv fordi vi ikke gjør eller klarer det som forventes av disse glansede rosa kvinnfolka er det mer ødeleggende enn at man ikke gidder å bake eller at man, som i mitt tilfelle, ikke klarer å lage noe mer enn gjennomsnittlig god mat for harde møkka, uansett hvor hardt man prøver ;)

Jeg har sagt det før, men jeg gjentar det allikevel. Jeg er så takknemlig for din ærlighet! Da jeg oppdaget bloggen din etter en særdeles utmattende barsel/spedbarnstid falt mange biter på plass for meg. Takk for at du deler! Du heler et tidvis noe brustent mammahjerte med innlegg som normaliserer og viser en motvekt til alle "bør" og "skal." Du styrker nok mange flere enn meg med innleggene dine!

Casa Kaos

25.06.2016 kl.17:07

Anne Lise: Tusen hjertelig takk! Det er så utrolig fint å høre at min blogg kan hjelpe noen som sliter. Og du har så rett, det beste for barna er at vi er den vi er og gjør det vi liker. Jeg vet i hvert fall med meg selv at hvis jeg skulle tvinge meg til å gjøre en hel masse ting jeg ikke kan fordra, så blir jeg ganske sur og grinete, og absolutt ingen god mor :-)

24.06.2016 kl.21:33

Jeg er overrasket over hele debatten. Her vi bor er det like fy-fy med både posekake og hjemmelaget. kakeforbud både til bursdagsfeiring i bhg og på sommerfest. Det er jo usunt må vite 🙄 Tullete spør du meg! Men ganske lettvint med en kurv druer, jordbær og en oppskjært vannmelon hvis man har dårlig tid.

Casa Kaos

25.06.2016 kl.17:08

Anonym: Det syns jeg er å overdramatisere. En kakebit har da aldri skadet noen. Men det hørtes veldig lettvint ut, ja ;-)

Vibbedille

24.06.2016 kl.21:56

Du er nok nødt til å slutte å blogge og få deg et bakeforklè, sorry, ingen vei utenom Marte! ;)

Nei da, TULL & TØYS! Finnes nesten ingenting bedre enn Toro sin Brownie!

God Helg og fortsett for ALL del å blogge :)

Klem Vibbedille :)

Casa Kaos

25.06.2016 kl.17:09

Vibbedille: Ha ha ha. Tilbake til kjøkkenbenken :-)
God helg til deg og. Og stor klem!

Marianne R

24.06.2016 kl.21:57

Denne debatten er så koko. Jeg begriper ikke hva som er galt med posekaker. Bare kjør på dere (inkludert meg selv som ofte velger posekaker).

Casa Kaos

25.06.2016 kl.17:09

Marianne R: Jess, vi kjører på. Enig i at hele debatten er koko.

Linda

24.06.2016 kl.23:22

Hm, jeg leste tydeligvis et helt annet kommentarfelt enn det du leste, for jeg kjenner IKKE igjen de tilbakemeldingene du viser til her. Mitt generelle inntrykk var at folk (mødre?) flest syns posekake er helt innafor. En annen gjeng argumenterte for at kake fra bunnen smaker bedre, er kulturbærende eller i alle fall like enkelt og kjapt som posekake. Noen ganske få mente at posekake er satans verk og forkastelig på alle vis.

Det du ellers fikk en del kommentarer på, var presentasjon av posekake som MØDRENES redning. Flere påpekte at far også kan svinge seg på kjøkkenet. I innlegget kan det se ut til at du mener det er mor som må ta den jobben (og slik er det nok ofte). En leser brukte formuleringen "Femtitallet ringte (...)" i denne sammenhengen. Jeg syns det er et tåpelig grep å bruke den samme formuleringen, for så å lange ut i retur. Vanligvis har jeg sansen når du sparker litt, men denne gangen ble det et sleivspark, mener jeg.

Casa Kaos

25.06.2016 kl.17:14

Linda: Da har vi nok lest forskjellige kommentarfelt. Det finnes jo flere hundre, så det skal godt gjøres at vi leser akkurat det samme.
Og jeg har aldri ment at mor skal stå for bakingen. Fordi jeg skriver om meg selv som mor, betyr det ikke at mannen ikke stiller opp. Jeg kan bare ikke få med alle nyanser og garderinger i hvert innlegg. Da hadde innleggene mine blitt altfor lange og kjedelige.
Kan ikke huske å ha lest noen kommentar om at 50-tallet ringte. Men som sagt ble denne saken debattert ganske mange steder og jeg fikk ikke med meg alt. Men hadde så vært tilfelle, kan jeg heller ikke se at det hadde vært verdens ende ;-)

Vibeke

25.06.2016 kl.09:53

Er det rart det er krig i verden?! Altså, tror vi alle sammen burde lære oss å gi en god faen!;) Ja vell, hjemme hos de baker han, ikke hun. Eller han og han,hun og hun. Er vell ikke så nøye det da? Javell så bruker naboen barnevakt for å få dra på kjæresteferie UTEN barn. Javell så bryr ikke naboen seg om å plante, ha finest hekk eller størst sofamøblement ute. Javell så skifter nabofrua dekk mens mannen hopper på trampoline. Javell så er naboene på sitt tredje ekteskap, begge to. Javell så går naboungene i barnehage selv om en av de foresatte er hjemme på dagtid. JAVELL!😂 Vi må gi litt faen, la alle styre selv og heller være glad for forskjeller, glad for de forskjellige måtene å gjøre ting på, glad for å få andre innfallsvinkler. Gjør ikke noe om ikke alle er lik, det er da ikke skummelt det? Mannen min har lært meg mye om å gi meg faen. Javell om noen snakker om at vi holder hender offentlig. Javell om noen syns vi har harry bil. "D ække så fali" :D

Casa Kaos

25.06.2016 kl.17:17

Vibeke: Gjett om jeg er enig med deg! La nå folk få gjøre som de vil! Jeg har aldri skjønt hvorfor noen blir så fryktelig sint bare fordi noen gjør ting annerledes enn dem selv :-)

Tommy

25.06.2016 kl.11:33

Hvor vi fedrene er?

Jo, vi sitter på sidelinja med popcorn og pils, og

ler oss skakke av dramaet. :-D

Casa Kaos

25.06.2016 kl.17:17

Tommy: Ha ha ha. Det skjønner jeg veldig godt :-D

Line

25.06.2016 kl.11:37

Hei!

Har fulgt med litt på kakedebatten, og må jeg slenge inn en kommentar.

Jeg er vokst opp med en mamma som aldri har bakt for noen av sine barn. Ikke posekake engang. Mamma er veldig psykisk syk og aldri hatt omsorgen heller for meg. Hvis ikke pappa hadde fått oppskrifter av tante så hadde ikke blitt noe bursdagskake i det hele tatt. Og de årene vi hadde bursdagsvafler så var det like godt!

Barn tar IKKE skade av posekaker. Og når jeg var gammel nok selv så bakte jeg mine egne kaker. Virker for meg at noen barn er litt vel bortskjemte idag!

Casa Kaos

25.06.2016 kl.17:19

Line: Ja, mange barn er bortskjemte i dag. I den forstand at foreldrene er så veldig opptatt av å gjøre alt helt rett og helt perfekt hele tiden.
Takk for fin kommentar, forresten. Tipper du av alle, med en sånn oppvekst, syns denne debatten blir litt rar.

25.06.2016 kl.16:16

jeg lar meg ofte fascinere av at du går i forsvarsposisjon på de merkeligste måter.. denne gang er vi "plutselig" tilbake på 50 tallet når noen har andre meninger enn deg selv.. tror du virkelig at din blogg er det som skal til for å "endre" eller være en motvekt mot noe du har en annen mening om? Jeg lar meg ofte fascinere av ditt rot, møkk, latskap og uoppdrageloge barn liksom skal være en norm.. i 2016!

Casa Kaos

25.06.2016 kl.17:20

Anonym: Yes! I'm the king of the world!

Linda

25.06.2016 kl.22:41

Det finnes tusenvis av kommentarfelt, har jeg hørt, men denne gangen siktet jeg til ditt eget, her på bloggen. Og nevnte formulering finnes i samme kommentarfelt, under det første innlegget om Pascal vs Casa Kaos. Det antok jeg at du hadde lest.

Er for øvrig helt enig i at posekake er godt, særlig med seigemenn på.

Casa Kaos

27.06.2016 kl.11:47

Linda: I kommentarfeltet her på bloggen, er de fleste enig med meg. De som er uenig, og som vil spre edder og galle, gjør det som regel andre steder.
Jo da, jeg leser stort sett mitt eget kommentarfelt. Men når det blir sånn trøkk som det ble etter den kakedebatten, er det ikke alltid jeg rekker å lese så nøye og svare alle. Dessverre.
Og ja, posekake med seigmenn er kjempegodt :)

Oldemora

26.06.2016 kl.07:24

Hahaha. Om det er -50 åra eller idag, kvinne er kvinne verst. Sånn er det bare og sånn blir det. Noen som lever av å skrive blogg kan være kjempeglad for det...:)))

"Debattene" går ikke på meningsutveksling. Neida, mye går på at det er MIN mening som gjelder. Det er som om hver og en skal vinne en duell. Kan vi respektere hverandre fordi om vi ikke er støpt i samme forma?

Jeg er ikke en mamma rundt 30 som setter meg selv i en av båsene. Jeg er oldemor, godt over 70, som har erfart at båser er pyton. Ikke ett eneste menneske hører til bare i en av båsene. Vi sjonglerer og vingler fra den ene til den andre og treffer på ulike personligheter over alt. Det er spennende det, det er livet.

Casa Kaos

27.06.2016 kl.11:50

Oldemora: Ja, ikke sant. Det blir veldig ofte personlig og "min mening mot din". Det syns jeg er synd, for det er mye mer interessant å lytte til folk som ordlegger seg skikkelig.
Og båser er noe tull. Helt enig. Ingen ting er enten/eller.

Kvinnesnekkeren

26.06.2016 kl.23:52

Så hårreisende tilbakemeldinger! Har skrevet et innlegg som i aller høyeste grad støtter din sak. Så da har du i hvert fall minst ett stykk uperfekt-mamma-blogger i ryggen. Min innvending: folk glemmer GLEDEN i det hele. For en fest - bør ikke den først og fremst symbolisere en henrykkelse, da? For både store og små? Kan ikke komme på noe mer partypooper-aktig i barnefestøyemed enn en ilter, stresset mor som innerst inne hater å bake - men som likevel gjør det fordi det kreves - av gudene vet hvem, egentlig.

Casa Kaos

27.06.2016 kl.12:01

Kvinnesnekkeren: Så bra innlegg! Fest er jo glede! Fest er ikke å gjøre ting man ikke kan eller liker for så å bli en sur og stresset mamma.

Madelen

27.06.2016 kl.04:48

Posekaker er næringsrike nok, men også utrolig smakløse og vanvittig søte. Helt ok å servere på en skoleavslutning eller den slags ;) Barn tenker ikke på delikate utseender og fascinerende smaker!

Casa Kaos

27.06.2016 kl.12:02

Madelen: Det er akkurat min erfaring også. Så lenge barna mine får en kake med nonstop og seigmenn, er de lykkelig :-)

Lina

27.06.2016 kl.21:31

Hei! Når posekaker/kjøpekaker kom ble de visstnok omfavnet av hjemmemødre (har jeg lært av min kjønnsforskende venninne). Kakebaking ble sett på som det man gjorde aller sist, et overskuddsfenomen man kanskje kunne klare etter man hadde fikset alt annet i huset, laget middag, ordnet med barn etc. At man kunne ta "en snarvei" til kosen var revolusjonerende, og skulle man på syklubb el.lign var det status å ha med kjøpekake! Dette var husmødre som sa ja takk til alt som sparte tid i husarbeidet. I dag er situasjonen en annen, men å kalle de mødrene som steiler ved posekakebaking bakoverstreberske og back-to-the-50ths blir litt gæærnt; damene i et par generasjoner før oss ville sagt kjør på med både poser og lettvinne løsninger!! ;) Ganske frigjørende å tenke på, eller hva? Det vi kanskje si at det er du som er "gammeldags", mens posekakepolitiet moderne og betegnende for vår tid? Haha! :D Takk for herlig blogg, forresten, synes du skriver bedre og bedre :)

Guro

27.06.2016 kl.23:04

Eg las nett eit forsvar for "industilaga mat" skrive i av redaktør i Husmorbladet Juliane Solbraa-Bay i 1955. Men eit slikt forsvar var nok motivert av at husmødrene biletleg tala var meir stolte av den heimelaga appelsinmarmeladen enn av appelsina. Mange la all si ære i matlaginga og sleit seg ut. Temaet var altså heitt allereie då. (Kan verkeleg anbefale boka "Husmorhistorier" av Hilde Danielsen som eg les nett no og er kjelda til det eg skriv over.)

Eg har laga ein herleg avslappande bursdagstradisjon for mine jenter: kjøpt kake til bursdagen. Det er stas det! (- og dei har bursdag dag etter dag og kan ha same kake.) Blir lite kake elles i året, ikkje fordi me er så sunne, men fordi eg ikkje likar å bake kake korkje med eller utan pose.

(Ironisk nok baka eg og dottera ein rosa eksplosjon av ein middels vellukka gulrotkake nettopp i dag. Fyrste kaka på årevis! Ho lokka meg ved å fokusere på pynten. Kven kan vel motstå strøssel??? - Det blir garantert lenge til neste gong)

Aritg og viktig tema, Marte! Stå på! Du gjer verkeleg ein fantastisk jobb i debattane du går inn i!

K

27.06.2016 kl.23:13

Pascal er en fyr som lever av sine kaker, det er som å kalle Findus fiskepinner nam foran Hellstrøm. Vi vet dette er bare PR og hadde posekake/bakst vært fyfy hadde nok ikke Toro solgt en dritt. Det viktigste at disse posene inneholder bekvemmelighet og presser ned stressnivået hos småbarnsforeldre. Blir det i så fall blasfemi hvis jeg tør å nevne ferdigkaker på kjøpet?! Da trenger jeg bare å betale over skranken...ha!

Guro

27.06.2016 kl.23:24

Og no las eg kommentarane nøyare og MÅ berre leggje til som kommentar til innlegget til Kristine: Kven er det som set eit stakkars menneske (og legg merke til at eg skriv menneske og ikkje mann, sjølv om det var ein mann i dette tilfellet) til å bake tre kaker til same dag! Eg hadde takka pent nei til oppdraget, noko denne mannen også burde ha gjort sidan han så seg nødt til å spørje kollegaer. Det viser jo at han ikkje lika/kunne/ynskja å bake tre kaker! Kanskje hadde han tre barn som skulle på tre ulike avslutningar, men det må jo vere lov å seie: "desverre, eg bakar til ei anna avslutning den dagen - kanskje eg kan rydde i staden?".

Hanne

28.06.2016 kl.20:19

Hvis Pascal mener at folk skal bake kakene sine selv, hva i all verden skal Pascal da leve av? Trodde selve livsgrunnlaget til et bakeri var at folk ikke bakte selv?

Neiherreminhatt så få problemer vi har her i landet når hjemmebakt vs. posekake overhodet får oppmerksomhet i media. At det i tillegg setter sinnene i kok, og får de moralske pekefingrene til å hytte om kapp, er meg en gåte. Hvis du som leser dette mener at en posekakebakende mor/far er en dårligere forelder en den fragrunnenbakende mor/far, så ta deg en bolle. Du kan velge selv om den er hjemmebakt, fra Pascal eller fra Toro.

Julie

29.06.2016 kl.22:21

Ser ikke helt problemet med posekake jeg, og skjønner ikke hvorfor så mange er i mot posekake. Jeg er faktisk glad i bake. Ikke sånn at jeg baker så ofte (hender seg til bursdager og jul), men liker å eksperimentere på kjøkkenet og liker å lage ting fra bunnen av. Men jeg bruker stort sett også alltid å lage vafler fra pose, og syns faktisk det er kjempegode vafler :) Også liker jeg sjokoladekake og brownie fra pose (har faktisk skjedd meg at jeg har spurt etter oppskrift når jeg har vært på besøk hos folk og fått servert kake, også viser det seg at det er fra pose). Og det jeg liker spesielt godt med posekake er at for det første slipper jeg masse rot, og tilhørende opprydning ved å bruke posebakverk, jeg slipper å måtte piske egg/sukker/smør i evigheter, og jeg slipper å måtte ha så mange ingredienser i hus. Veldig praktisk i en travel hverdag! Posekake er helt supert til skoleavslutninger ect., kjapt og enkelt opplegg. Jeg gidder faktisk ikke å stå på kjøkkenet i timesvis for å bake en fancy kake til skoleavslutninger. Barna liker likevel stort sett en langpanne sjokoladekake, og jeg har enda til gode å høre at et barn klager over at en kake smaker "posekake".

Skriv en ny kommentar

hits