Hvorfor har jeg fått barn når jeg ikke vil være med dem?

07.03.2017 - 20:15 44 kommentarer

Forrige uke delte Tv2.no en kronikk skrevet av den svenske tobarnsmoren Jessica Lotorn. Jeg hadde vinterferie forrige uke, og lå på sofaen på hytta da det begynte å tikke inn meldinger.

Jeg hadde egentlig logg av-ferie, men jeg skjønte fort at dette var viktig. Og siden vi røyk på begrepet logg av-ferie for barna etter kun en dag, da vi bare ikke orket maset etter iPad, tenkte jeg at det var innafor å sjekke mobilen og hva alt dette styret handlet om.

Det handlet altså om svenske Jessica. Hun hadde skrevet en kronikk på svenske Expressen, som nå var gjengitt av tv2. En kronikk med følgende overskrift: «Hvorfor får du barn, om du ikke vil være med dem?»

 


Faksimile fra Tv2.no
 

Jeg trodde først det var tull. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har tullet med folk som lirer ut av seg akkurat den kommentaren: Hvorfor får du barn da, hvis du ikke vil være med dem/hvis du ikke eeeelsker hvert øyeblikk sammen med dem/hvis du ikke koser deg sammen med dem heeele tiden og så videre, og så videre.

Men dette var ikke tull. Svenske Jessica skriver at hun fikk et informasjonsskriv fra barnehagen der de oppfordret foreldrene til å ta fri og være sammen med barna i sommerferien. Og det er jeg selvfølgelig helt enig i. Klart vi skal være sammen med barna i sommerferien.

Lengre ned i kronikken begynner hun å kritisere foreldre som ser på barnehagen som en mulighet til egentid. Tid foreldre bruker til rengjøring, hvile og underholdning. Og der er nok jeg litt skyldig, for det har nemlig hendt at jeg har drøyd en time med å hente barna og brukt tiden på å vaske badet eller svingt innom Kiwi og ukehandlet. Og skal jeg være helt ærlig, har det også forekommet at jeg har sluttet en time tidligere på jobb, og ligget en halvtime på sofaen med Friends på tv-en i stedet for å stresse opp til barnehagen med en gang. Shame on me.

 


 

Dette er ting jeg gjør for å kunne være en best mulig mamma og et best mulig menneske. Det handler jo om å holde hodet over vannet i småbarnstiden, ikke sant? Da syns jeg hver mor må få gjøre det hun trenger for å holde seg på beina og for å få overskudd. Om det innebærer å handle alene, gjøre husarbeid i fred eller ta en halvtime på sofaen før hun henter barna, spiller ingen rolle.

Men så ramler jeg virkelig av lasset. For nå begynner Jessica og kritisere foreldre som har behov for egentid. Hun mener nemlig at egentid er noe du ikke bare kan, men noe du skal se langt etter når du faktisk har valgt å få barn:

"Hvis du velger å oppdra et eller flere barn er ikke egentid noe du kan ta for gitt de første ti årene."

I ti år? Hva er det for noe mamma-martyr-tullball? Hun mener altså at når du har fått barn, så skal du glemme deg selv, overse egne behov og interesser og ofre deg hundre prosent for barna i ti år. Minst. Bare da kan du slå deg på brystet og kalle deg en god mor.

Og hun skriver videre:

"Å tilbringe tid med mine barn trumfer alt annet i livet. Jeg nyter hvert øyeblikk de ønsker å være med meg."

Jeg beundrer egentlig slike mammaer som Jessica. Jeg beundrer virkelig slike mammaer som aldri blir slitne, som aldri blir lei barna og som ønsker å bruke all tilgjengelig tid sammen med dem.

Og jeg skjønner at Jessica ikke har behov for så mye egentid. Hun er sikkert en frisk og rask og ressurssterk kvinne. Sveriges svar på Susanne Kaluza, liksom. Kanskje har hun også nær familie som stiller opp og avlaster. 

Men jeg syns det er veldig rart hvordan noen mennesker kan påstå, helt på alvor, at deres behov og følelser er de riktige, og at alle som føler annerledes, eller har andre behov, tar feil.

Hva er det med slike folk som trer glorien godt ned over hodet, klatrer opp på sin DIY-pidestall, og retter pekefingeren mot alle som er annerledes enn dem selv. Helt uten vilje eller evne til å se eller forstå at folk er forskjellige.

 

Angel with halo
Licensed from: DeusNoxious / yayimages.com

Saint mom
 

Siden jeg er lykkelig, bør jammen du være lykkelig og. Siden jeg liker å bake, bør alle andre like å bake også. Siden jeg elsker å leke med barna mine hele helgen, bør alle andre like det også. Siden jeg ammer,  bør alle andre også amme. Siden jeg har ikke behov for egentid, bør ingen andre ha det heller.

Jeg skal avslutte med å svare på spørsmålet i tittelen: Hvorfor har jeg egentlig fått barn når jeg ikke vil være med dem?

Eller, jeg skal begynne med å svare på hvorfor jeg ikke har fått barn.

Jeg har ikke fått barn for å utslette meg selv.

Jeg har ikke fått barn for å la dem tro at alt handler om dem. 

Jeg har ikke fått barn for å tilfredsstille alle deres behov hele tiden.

Jeg har ikke fått barn for å leke, organisere, tilrettelegge, fikse, ordne og aktivisere dem hele tiden.

Jeg har ikke fått barn for å lære dem at de er verdens sentrum og at de har rett til å dømme andre som ikke er akkurat som dem. 

 

Jeg har derimot fått barn for å være et godt forbilde og gi dem gode verdier om respekt og toleranse.

Jeg har fått barn for å lære dem at alle er forskjellige, og at forskjeller er positivt, ikke negativt.

Jeg har fått barn for å guide dem gjennom livet med åpne, nysgjerrige øyne.

Jeg har fått barn for å lære dem å ta hensyn.

Jeg har fått barn for å oppdra dem til å se litt lenger enn sin egen nesetipp og lære dem at fordi de ikke forstår noe, betyr det ikke at det er feil.

Jeg har fått barn for å lære dem å holde den pekefingeren for seg selv. Og for å lære dem å strekke ut en hånd i stedet for å dømme.

 

Det tror jeg nemlig vil gjøre verden til et mye bedre sted. Og er det ikke det vi alle egentlig ønsker for våre barn?

 

Her kan du lese mer om martyr-mammaer og mammapolitiet:

Hvorfor i alle dager har du fått barn? Hvis du ikke vil være sammen med dem? 

Er det greit å levere i barnehagen når man selv har fri?

Oh, the irony

Din virkelighet er ikke lik alle andres

Føkk mammapolitiet

 

PS: For flere oppdateringer fra denne kaosmammaen, følg meg gjerne her:

                  

(casakaos på Face og Snap og casa_kaos på Insta)

 

44 kommentarer

stavangerinmyheart

07.03.2017 kl.20:29

Flott innlegg. - og sant det du skriver... Ønsker deg en flott kveld.

Casa Kaos

07.03.2017 kl.22:18

stavangerinmyheart: Tusen takk. Fin kveld til deg og :)

Lene

07.03.2017 kl.20:34

Jeg var en av de som sendte deg melding. Jeg tenkte at hvis noen i dette land kan svare denne dama, så er det Kaos-Marte.

Og du leverer!

(Forresten, beklager at jeg ødela logg av-ferien din) Hihi.

Casa Kaos

07.03.2017 kl.22:18

Lene: Ha ha ha. Helt i orden :)

Maria

07.03.2017 kl.21:01

Leser og tolker artikkelen annerledes enn deg. Synes hun setter fokus på viktige problemstillinger. Mange barn tilbringer altfor mye tid i barnehagen. Mange barn har lengre dager i barnehagen enn det foreldrene har på jobb. Et barn som leveres i barnehagen klokken 7:30 blir kanskje ikke hentet før klokken nærmer seg 17. De kan altså ha over 9 timer lange dager. Mange foreldre levere også syke barn i barnehagen, og det er svært mange som ikke overholder 48 timers regelen ved omgangsyke. Det er også foreldre som velger å bruke ferien på seg selv og ikke familien. Far drar på fjelltur med gutta. Mor drar på venninnetur til Mallorca. Det dreier seg ikke om at man som forelder en enkelt gang velger å hente barnet senere i barnehagen for å få lest avisen i fred og ro - problemstillingen er mer kompleks enn som så. Barnehagen er heller ikke bare fryd og gammen - mange barn opplever høyt stressnivå med fravær av trygge voksenpersoner. Små barn blir stilt krav til om å være sosiale og få venner fra de er ett år gammel, og de kan oppleve både mobbing og ekskludering. Som sagt - synes artikkelforfatteren tar opp noe viktig, om enn noe satt på spissen. Det er klart at foreldre trenger egentid iblant, men det gjør faktisk også barna!

Casa Kaos

07.03.2017 kl.22:29

Maria: Jeg er helt enig med deg i mye av det du skriver. Selvsagt finnes det en grense for hvor lange dager et barn bør ha i barnehagen. Syke barn har heller ingen ting i barnehagen å gjøre.
At barnehagen kan være stressende og problematisk for noen barn, er det ingen tvil om.
Men at foreldrene tar seg en uke ferie alene, syns jeg er helt topp. Jeg skal en uke til Hellas i mai uten mann og barn, og jeg gleder meg helt vilt.

Uansett, alle disse tingene er viktige og verd å diskutere. Derfor syns jeg det var så synd at hun begynner å dra frem slike tullete fraser som 'Hvorfor får du barn hvis du ikke vil være med dem' og snakke om at hun vil bruke all ledig tid med barna sine og at foreldre bør ofre sin egentid i ti år.

Og hun skriver faktisk følgende: 'Det skjer altfor ofte at foreldre legger til et par ekstra timer i barnets timeplan, eller kanskje tar litt ferietimer og lar barnet gå i barnehagen som vanlig. Tid foreldre kan bruke til rengjøring, hvile og underholdning. Egentid ? rett og slett.'

Her snakker hun faktisk om timer i ny og ne. I motsetning til hvordan du tolket kronikken.

Camilla

07.03.2017 kl.21:30

Det er klart at man elsker barna sine selv om man også elsker tid for seg selv! Hvorfor skal det være en motsetning, da? Jeg trodde jeg skulle oppdra barna mine til to selvstendige individer, og jeg ser ikke helt hvordan jeg skal klare det hvis ikke jeg også er et selvstendig individ? Det snakkes jo stadig om roller man har ovenfor ulike personer, og mammarollen er bare én av mange. Riktignok den største rollen, men langt fra den eneste. Det trenger barna å se også. Gjør de ikke det, tror jeg både de og jeg skal få oss et lite hyggelig sjokk den dagen de flytter ut 🙈

Casa Kaos

08.03.2017 kl.10:51

Camilla: Helt enig!

07.03.2017 kl.21:45

Kvalitet ikke kvantitet!! Ungene er sjeldent med på butikken, det er ikke koselig for meg, dem eller de rundt oss, og det tar forferdelig lang tid... i tillegg tapper det alle krefter, jeg må ta unødvendige kamper og jeg blir rett og slett grinete av det!

Mine barn og jeg har det bedre om vi får gjøre ting vi liker sammen, vi kan bruke tiden vi har sammen til noe vi liker å gjøre, vil heller ha en fantastisk time sammen med de en tre timer med krangling og kjefting!

Mulig det er mine søte små som er umulige, mulig det bare er min 4 åring sin trass som kan ødelegge en ellers fin ettermiddag, men jeg gjør det som fungerer best for vår familie!

Jeg velger å ha god samvittighet og elske den tiden vi har sammen fremfor å ha dårlig samvittighet for noen timer ekstra med krangling😊

Casa Kaos

08.03.2017 kl.10:53

Anonym: Og det skal du absolutt fortsette med, med god samvittighet! :)

Jeg Gikk Bare i Boden En Tur

07.03.2017 kl.22:24

I ein perfekt verden.. Som The Stepford Wives, The Island eller The Truman show... Så kunne man sikkert vært den perfekte forelder.. Foreldre så kosa seg med barna sine, nyte kvart ett sekund og fremstår som sjølve Budha av foreldreskap..

Problemet e bare at dei eksemplene e film.. Ein illusjon..

Og felles med alle dei filmane så eg gjerna bruka som ett bilde for å få fram ett poeng.. E at i alle dei filmane, går det lukst te helsikke med den perfekte verden man har skapt..

Således trur eg og at alle så fremstår som overjordiske, perfekte og tilsynelatande super foreldre, plutselig kan gå på ein smell...

Me har 4 små på 3,5,8 og 11... 3 av de har hatt barneastma, og innlagt på sjukehus så mange ganger at eg ikkje har tall.. Eldstemann fikk feberkramper som 3 åring, og endte opp med ambualanse 2-3 ganger te sjukehuset..

Sjølsagt prøve me å nyta kvart einaste sekund med tilbringe med våre barn.. Men somme ganger har man bare lyst å grava seg ner i ein sandkasse, og forsvinna fra jordens overflate..

Nåke anna hadde vært merkelig, spør du meg..

Itte 3 dagar tilbringt på sjukehus, med ett barn så knapt får pusta.. Sko det nå bare mangla om ikkje Kånå, så som oftast va den så tok støyten.. Fikk litt egentid.. Gudhjølpe meg.. !!

Eller itte ei uka kor Fatter'n gjerna ikkje kunne ta seg fri i vinterferien, og mor måtte vær heima med ein Flokk fulle av energi, fantaskap og påfunn fra øverste hylla.. Sko ikkje Kånå få litt tid for seg sjøl då?? ..

Me har jo valgt det sjøl å få barn.. Seie gjerna mangen... Og syns me må ta følgene..

Men det e jo fanken meg det man gjør, når man tar seg litt egentid, innimellom.. Man tar følgene, og får ein liten sjangs te å henta seg inn te neste "Fight" .. Sånn at som du Marte seie.. Kan vær den beste forelderen man kan vær, og gjerna ønske og vær...

Det finnes ikkje ein einaste fasit øve forelderskap..

Man må finna den modellen som passe best for seg sjøl, og sin egen situasjon.. Gjør det besta man kan, med dei midlene man har og kunna stola på at det e godt nok.. Alt innenfor rimelighetens grenser, sjølsagt..

Man må ikkje la seg bli seg bli så inni granskauen påvirka av normer, rammer og ytre påvirkningskrefter som blir trykka nerover hovudet fra omverdenen.. Sånn som fra hu her svenska du nevne..

Man må ta sine egne valg som man meina e best for sine egne barn, skapa gode relasjonar mellom kvarandre som foreldre, og barna..

Nåken ganger gjør man feil.. Men det viktigaste då, e jo å læra av sine feil, og gjør det bedre neste gang.. For kossen i all verden vett man om man gjør rett... Hvis man aldri lar seg sjøl gjør feil..

Og peikefinger virksomhet, har som regel ein tendens te å slå tebake på den som eige fingen..

Eg vett ikkje.. Men farmor sa alltid, " E det for godt te å vara sant, så e det som regel det.. " ..

Godt skrevet, igjen Marte..

Casa Kaos

08.03.2017 kl.10:56

Jeg Gikk Bare i Boden En Tur: Hundre prosent enig med deg her! Veldig bra det du skrev om å ta følgende av å ha valgt å få barn. Det er jo nettopp det vi gjør når vi unner oss litt egentid :)

Anita

07.03.2017 kl.22:24

Innlegget til den svenske damen har provosert mange. Så til de grader at flere virker helt febrilske etter å forsvare sitt behov for egentid osv. Jeg ser at hun i innlegget sitt sier at "egentid er viktig" og at "egentid ikke er noe du kan ta for gitt" de ti første årene. Det er forskjell på å ikke ta noe for gitt, og at hun mener at folk ikke har behov for det. Jeg tenker også at hun uttaler seg utifra SIN erfaring fra SIN barnehage. Jeg tror hun opplever det som sårt at barn må være i barnehagen i for mange timer hver dag, og at kanskje denne barnehagen sliter med god nok bemanning osv. Jeg kan selv huske den såre følelsen, særlig ovenfor de minste barna, som ble "oversett" i barnehagen, hvor travle foreldre kom og hentet, og tilsynelatende virket uinteressert i barnet sitt. Det er det jeg tror har provosert hun som skrev dette innlegget.

Casa Kaos

08.03.2017 kl.10:58

Anita: Det kan godt hende. Og hadde hun holdt seg til saken, hadde det blitt en veldig interessant kronikk. Bare så synd at hun ender med å forherlige seg selv og sparke nedover på alle andre som ikke tenker og er som henne.

Ane

07.03.2017 kl.22:39

Tusen takk for bra svar! :-) Jeg som etterspurte det på et innlegg litt lenger nede. Det verste var den belærende tonen om at jeg ikke burde ha egentid som mor. Man begynner jo å tenke om man bør ha dårlig samvittighet fordi man dro på konsert forrige fredag.. Veldig fint for henne at hun ikke trenger egentid tenker jeg, men det betyr jo ikke at vi andre ikke kan eller bør ha det :-) I tilegg tror jeg ungene har godt av å få prøve seg litt alene, som å ligge over til besteforeldre o.l. Som regel er de jo ekstatiske når de får tilbud om det også :-)

Casa Kaos

08.03.2017 kl.10:58

Ane: Jeg tror også både foreldre og barn har godt av litt tid fra hverandre innimellom :)

Camilla

07.03.2017 kl.22:43

👍👍👍👍Tommel'n opp for deg sier jeg bare👍👍👍👍.

Casa Kaos

08.03.2017 kl.10:59

Camilla: Takk :)

Mari

07.03.2017 kl.23:27

Enig med deg!

Men bare av nysgjerrighet, hva mener du med at artikkelforfatteren er en svensk versjon av Susanne Kaluza? Tenker du at hun fremstår/ønsker å fremstå som en "perfekt" mor? Det er lenge siden jeg har hørt noe fra/om henne nå, men jeg kan kkke huske at hun gjennom bloggen sin ytret noe som tilsvarte denne artikkelen. Dette er ikke ment som kritikk altså, jeg ble bare nysgjerrig på hva du mente med sammenligningen. 😊

Casa Kaos

08.03.2017 kl.11:00

Mari: Nei da, jeg mener bare rett og slett at Susanne Kaluza fremstår som er skikkelig tøff, flott og ressurssterk kvinne som helst sikkert takler alt og tar alle utfordringer på strak arm :)

Stine

07.03.2017 kl.23:53

Takk for dette innlegget.

Denne svenske jessica kan ta seg en bolle rett og slett.

Jeg er nok en synder jeg også, som velger å handle før jeg henter ungen i bhg. Skulle tro det faktisk var å ta hensyn til ungen som da slipper å bli dratt gjennom butikken etter en dag i barnehagen. Og stakkars unge som må være i bhg mens jeg er i permisjon med minste. Sikkert noen som mener at det er galt også.

Casa Kaos

08.03.2017 kl.11:01

Stine: He he he. Helt sikkert ;)

Anita

08.03.2017 kl.00:45

Jeg syntes Jessica stiller gode spørsmål.....

Syntes ikke vi skal ta det helt bokstavelig, men heller som en tankevekker!!!!

Mange barnehageansatte kan nok bekrefte at det er lurt med litt fokus på flere av sakene hun skriver om...

Selv brukte jeg barnehagen akkurat til det jeg jobbet, når man jobber turnus er hverdagen litt annerledes, så når jeg feks begynte på jobb kl 1500 var de hjemme med meg ofte til både kl 13 og 14 før jeg leverte dem.

Ellers ville jeg ikke sett dem den dagen.

Jeg jobbet også deltid for å være så mye som mulig sammen med dem, vi ble ikke rike av det, men det var for en periode, hadde ikke så fokus på tipp topp materialisme heller.

Man må jo lære seg å slappe av sammen også, tror de har godt av å se hva som må gjøres hjemme, og hva som ikke gjøres fordi den voksene prioriterte barnet eller litt hvile istedenfor.

Barna kommer hjem til et strøkent hus, etter en lang dag i barnehagen, lærer de noe av det da?

Jeg har iallfall tenkt mye på at de er små bare en liten del av livet vårt og det vil jeg utnytte maks.

Vet ikke hvor mye tid man får sammen heller.

Mange tanker som gir energi🙃

Viktigst av alt må jo være å ønske hverandre godt uansett hvilken måte man velger å gjøre sitt beste på✨💛✨

Casa Kaos

08.03.2017 kl.11:02

Anita: Jeg syns også Jessica har noen gode poenger. Derfor var det så synd at hun endte opp med å bruke seg selv som er eksempel på den riktige måten å være mamma på, og sparke nedover på alle som ikke er som henne selv.

Marianne R

08.03.2017 kl.07:12

Så gode svar på kronikken! Du har så bra holdninger og verdier som du gir videre til barna dine. Stå på med en fortsatt super foreldreblogg :-)

Casa Kaos

08.03.2017 kl.11:03

Marianne R: Tusen hjertelig takk :)

Lilleulv

08.03.2017 kl.08:15

Når jeg tar meg egentid, så er det faktisk for barnas skyld. De skal slippe, så langt det går, å ha en trøtt, sur og stresset mor rundt seg. De elsker å være med i butikken, noe både jeg og pappa prøver å ta hensyn til og lar dem være med så ofte det er mulighet. De elsker å gjøre rent og støvsuge: Noe som gjør prosessen dobbelt så lang og slitsom. Men vi prøver å legge til rette for at de kan være med. Skulle bare mangle. MEN det fører til at jeg er nødt til å ta meg litt egentid en gang i blant for å få styring på det...

Ellers enig i at mange barn har for lange barnehagedager, ikke minst de minste. Vi er heldige nok til å kunne la våre være hjemme hvis vi merker de er slitne og trenger en rolig dag. Merker at det har stor effekt. Har ennå ikke hatt et barn som ikke ville gå til barnehagen, de opplever det som positivt.

Casa Kaos

08.03.2017 kl.11:04

Lilleulv: Så bra skrevet. Jeg tar meg også egentid for barnas skyld. For hvis jeg ikke gjør det, blir jeg skikkelig monstermamma, og det er ingen tjent med :)

Cecilie

08.03.2017 kl.08:50

SÅ enig med deg! Jeg leste den kronikken og lo av det jeg trodde var ironi og poeng satt på spissen, og da jeg forstod at hun mente alvor, ble jeg tatt litt på sengen. Selvsagt skal man ikke bare prioritere seg selv over barna, selvsagt skal man ikke levere barn i barnehagen når de er syke og selvsagt er det unntakstilstand for samliv og egentid mens barna er små, men å påstå at man er egoistisk og nedgraderer barna fordi man vil ha litt tid for seg selv blir for lite nyansert for meg.

Jeg er en bedre mor når jeg og min mann finner balansen mellom familietid, kjærestetur og egentid. Jeg har behov for å gå på cafe, være med venner, skrive på masteroppgaven, planlegge ting til jobb, trene, reise og slappe av- selv om avslapping ofte blir husvask, legge sammen klær og skifte sengetøy. Mannen min har behov for å putle på i garasjen, trene, se en fotballkamp eller ha en guttekveld. Å være foreldre er mer enn å være konstant til stede, det er også å ha overskudd til lek, fantasi til å gjøre noe ekstra en dag, det er å gå i svømmehallen eller følge på allidrett. Men det er også IPad i sofaen, is på en tirsdag og trass på butikken.

Uten litt egentid innimellom hadde ikke jeg hatt overskudd til noe av det jeg holder på med, og jeg gjør jo mesteparten fordi jeg vil barna mine godt. Jeg jobber slik at de kan ha en barndom med økonomisk trygghet, jeg trener for å ha overskudd til lek, hverdag, jobb og studieliv. Jeg kjenner ikke på dårlig samvittighet for at jeg og mannen tar egentid på egenhånd eller sammen, for jeg vet for det første at ungene digger å være hos barnevaktene vi disponerer blant venner og familie- som har masse overskudd og fine planer for de timene eller dagene de skal være barnevakt, for det andre så må man huske at man er kjærester fremdeles og det forholdet trenger litt pleie- akkurat som jeg også fremdeles er en venninne, datter, søster, kollega og medstudent- alle disse forholdene skal også pleies. Og ikke minst- jeg skal også fungere, for min egen del, samt for familien min, venner og jobb. Man er faktisk ikke kun en mor, og man er i allefall ikke en egoistisk mor for å kjenne at av og til er det helt greit å bare være for seg selv, om det bare er for en time.

God kvinnedag! Mitt ønske er at mammapolitiet går konkurs, at vi heier på alle ulike kvinner- mødre eller ikke og at vi forstår hvor mye styrke som bor i oss nettopp fordi vi er kvinner.

Casa Kaos

08.03.2017 kl.11:06

Cecilie: Så sant! Og ja, mammapolitiet kan ta seg en bolle. De gjør ikke noe godt, selv om de nok tror det selv.
Heia mammaer som gjør så godt de kan. Uavhengig av hvordan de gjør det!

Bessie

08.03.2017 kl.10:04

Hei. Eg tolket innlegg hennes helt annerledes en det du og sikkert mange andre gjør. De fleste her følte seg sykt truffet eg opplever at ressurs sterke kvinner med vilje bare levere fra seg barn hvert min som går pga barnet er et vanskelig barn. Litt over alt barn som kanskje er avhengig av mor,dette er et vanskelig barn. Eg kjenne ei i nær familie som besøker sine foreldre med sykt barn for å få avlastning, hun lar også barnet sove der når hun vet at barnet ikke er klar overhode for hun skal ut med venninner. For meg blir dette helt feil... Bare for hun ikke var heldig å fikk et lett unge og ha med å gjøre så er det greit?

Vi må alltid se an situasjonen og man kan ha avlasting vist barnet er klar for det ikke pga vi må ha det. Eg er en av dem som har fått lett unge så for meg har det altså vært lett å få avlastning når eg må ha det men eg vet at eg ikke skal ha flere barn pga eg tør rett og slett ikke gamle på at nummer 3 blir like lett for eg mener når et barn overhode ikke klare seg uten mor, ja da skal man heller ikke tvinge det barnet heller. Forstår ikke hvorfor det er så negativ at et barn bare må ha mor. Eg hadde vært så stolt om mine barn kun ville ha meg og ingen andre..

Casa Kaos

08.03.2017 kl.11:09

Bessie: Jeg er litt usikker på hva du mener. For jeg mener ikke at barn som er avhengig av mor nødvendigvis er vanskelige, eller at man på død og liv skal dytte små barn over til barnevakter de ikke vil være hos. Det er ikke noe negativt med et barn som trenger mammaen sin.
Men det er heller ikke noe negativt med en mamma som trenger litt tid alene.

Irene

08.03.2017 kl.11:46

Hehe, jeg tenkte på deg da jeg leste dette innlegget i forrige uke ;-)

Men jeg må dessverre si at du har litt samme tendens til å generalisere og havner i andre grøfta. Du antyder nemlig at de som tenker annerledes enn deg "utsletter seg selv" og "lærer barna at alt handler om dem". Jeg som prioriterte mye tid med ungene hadde faktisk god tid til å lære dem både å ta hensyn og bli gode medmennesker. Det er nemlig ikke sånn at de som prioriterer tida med ungene i noen skarve år, har en fullstendig idiotisk oppdragelse og behandler barna som konger og dronninger.

Jeg valgte halv stilling hele tida mens vi hadde barn i barnehage- og barneskolealder, og vi valgte også redusert plass i barnehage/SFO for at ungene skulle kunne være hjemme når jeg hadde fri. Jeg angrer overhode ikke på det valget, og alle "ungene" (Nå 22, 20 og 16) sier de er veldig glad for at vi prioriterte som vi gjorde. De syntes det var deilig å kunne sove lenge og tusle i pysj på morgenen noen dager. De syntes det var koselig å komme hjem etter skolen (ingen av dem var noen store tilhengere av SFO, noen gang) noen dager i uka.

Jeg mener ikke at man ikke skal kunne ha barn i barnehage en time eller en dag når man selv har fri . For meg handler det om at de åra ungene er små er så få og går så fort at jeg ville tilbringe mest mulig tid sammen med dem. Nå, da to har flytta ut, ser jeg virkelig verdien av det, og igjen: de gir uttrykk for at der er veldig glade for den oppveksten de har hatt.

At hun dama, og andre, prøver å appellere til dårlig samvittighet hos de som ikke ønsker, eller kanskje ikke kan, prioritere sånn, er selvfølgelig helt tåpelig. Men jeg må bare si at din litt fordekte latterliggjøring av oss som faktisk både kan og vil prioritere tid med barna mens de er små, er ikke det spor bedre. :-)

Ida

08.03.2017 kl.11:55

BRA BRA BRA! har bare en datter på 3 måneder, men kjenner meg allerede igjen i behovet for litt alenetid. Og halleluja, om vi er så heldige å få en eller to barn til, så blir garantert behovet for alenetid enda høyere! skjønner ikke når barn tok skade av å være hos besteforeldre, et vennepar etc. noen timer.. trodde det bare var sunt jeg!

Michi

08.03.2017 kl.14:46

Ja takk til en balanse av egentid, kjærestetid og familietid.

Og det er viktig å huske at alle er forskjellige. Det som passer for deg, kan være helt feil for meg og vice versa, men det betyr ikke at den ene løsningen er bedre enn en annen.

A

08.03.2017 kl.15:40

Til Irene: Jeg kan faktisk ikke finne spor av latterliggjøring i innlegget, så jeg er litt nysgjerrig på hva du mener her?

Jeg reagerer litt på kommentaren "vi som kan og velger å prioritere barna..". Man kan fint prioritere barna OG ha behov for litt alenetid, det ene utelukker ikke det andre her.

Cathrine

08.03.2017 kl.17:27

Jeg reagerer alltid på når folk bruker egne liv og preferanser som en fasit for hvordan alle andre skal gjøre det. Voksne, barn og familier har ulike behov, gleder og utfordringer. Jeg har ikke barn, men ønsker meg det (tror jeg). Kronikker som hennes gjør med livredd for å få det, for ikke er jeg perfekt og ikke ønsker jeg å bli selvutslettende. Bloggen din, pappahjerte og konatil gir meg håp om at det er plass til nyanser i familielivet.

Det hjelper ikke hvor gode spørsmål hun stiller når hun så oven i fra og ned bestemmer at det som er best for henne, er best for alle.
Jeg stressa en hel del det første året i barnehagen. Eller kanskje to av de. Jeg hadde datteren min mye hjemme, enda kroppen skrek etter hvile og fyskampåseg alenetid. Turnus er ikke for mødre! Mye av stresset er innebygd mammasamvittighet og resten er sånne forbanna kronikker som det der. Gjør ditt gjør datt ellers kan du egentlig bare kaste det stygge trynet ditt på fjorden din uskikkelige mamma. Ting er bedre nå som hun er 6 år og jeg og deg har så fantastisk likt syn på det å være mamma. <3 Nå dør både jeg og henne om vi skal ha en "kosedag" hjemme, for hallo lets face it, vi har ulike interesser. En av oss dør av kjedsomhet uansett hva vi finner på, uansett hvor mye vi prøver.

Marit

08.03.2017 kl.18:35

Det virker som veldig mange har et helt rart syn på barnehagen. I de fleste barnehager er barna sammen med venner og trygge voksne. Det er mye kjekkere for dem der enn å være med på ukeshandling eller ukesrengjøringen. Selvfølgelig skal man begrense tiden i barnehagen sånn at barna ikke blir for slitne, men jeg synes det er bedre at barna er ute og leker hvis alternativet er å se på TV mens foreldrene vasker hus. Jeg er selv pedagog i barnehage, og mitt inntrykk er at de fleste ønsker å være sammen med barna. Hjemmeværende foreldre sender likevel barna i barnehagen, nettopp fordi det er et bra tilbud for barna. Skal barnehagen kun være en oppbevaringsplass mens foreldrene er på jobb? For hvis det er ønsket hos foreldre vil kvaliteten i barnehagen synke deretter. Og det kan vi ikke ønske! Så ja til barnehage! Ja til at barna får fri innimellom sammen med mor eller far. Men også ja til at mor og far får være noe annet enn mor og far - det fortjener både foreldrene og barna.

Hilde

08.03.2017 kl.18:46

👍👍👏👏

Thea

09.03.2017 kl.07:34

Hvis barnen går fulle dager og fulle uker så syns jeg synd på de som må vare der mer før mor og far vill ha alenetid. Det er før lite personal til før mye barn, og alle barn får ikke den oppmerksomhet/trygghet de trenger.

Selvfølgelig ska foreldrer få alenetid, men det går og løse på andre hvis. Den andre forelderen kan vare med barna, eller dit kan vare hos besteforeldre eller annen nær familie.

Og velge og reise en uke uten barn, hvis man har småbarn, får også meg og lure på hvorfor man skaffet barn. Greit når de er litt eldre.

Marianne

09.03.2017 kl.12:38

Du har jammen skrevet mange bra innlegg tidligere også, men DETTE synes jeg virkelig var upper class!! Kudos til deg! Klem fra meg - som egentlig har det litt rolig på jobb i dag og sikkert derfor heller burde avspasert og hentet min 5 år gamle sønn i barnehagen AS WE SPEAK.

Alle skjønner jo at DET ikke kommer til å skje ;-D

Torill Sletta

09.03.2017 kl.15:04

Hei, så kjekt å lese dette innlegget, her var det mye bra! Må si hun Marit lengre oppe her burde få ros : ) Nydelig kommentar, og i tillegg er du pedagog i barnehage....Nydelig at du kommer med den der :D FLOTTINGS....Og tilbake til deg Casa Kaos: kjempeflott innlegg.... ALLE trenger pauser, VOKSNE OG BARN. Ta fri med og uten barna, er ikke så vanskelig. PUNKTUM! : )

Torill Sletta

09.03.2017 kl.15:07

Hei, så kjekt å lese dette innlegget, her var det mye bra! Må si hun Marit lengre oppe her burde få ros : ) Nydelig kommentar, og i tillegg er du pedagog i barnehage....Nydelig at du kommer med den der :D FLOTTINGS....Og tilbake til deg Casa Kaos: kjempeflott innlegg.... ALLE trenger pauser, VOKSNE OG BARN. Ta fri med og uten barna, er ikke så vanskelig. PUNKTUM! : ) Jeg har også skrevet et innlegg om "hvorfor får du barn, om du ikke vil være med dem", så sjekk ut bloggen: flettedilla.blogg.no

Skriv en ny kommentar

hits