hits

Botox-premie ulovlig - Gjøvik dropper gevinst

Det har stormet rundt Gjøvik de siste dagene. Nærmere bestemt rundt Gjøvik handel- og næringsforening.

Det startet med at jeg før helgen skrev dette blogginnlegget etter at jeg ble oppmerksom på at Gjøvik-foreningen inkluderte botox og filler som en del av en bli ny-konkurranse.

 


 

Så skrev Nettavisen en artikkel om saken: Toppblogger raser over Botox som naturlig del av «bli ny-dag»

Og så tok Oppland Arbeiderblad opp tråden: Raufoss-blogger reagerer på Botox som premie på Bli ny-dag

Oppland Arbeiderblad følger så opp artikkelen med å spørre næringsdrivende i Gjøvik om hva de syns om premien: Delte meninger om Botox-premie

I begge artiklene blir leder for Byen vår Gjøvik, Svein Håvar Korshavn, konfrontert med premien. Han svarer til Oppland Arbeiderblad:

? Dette er storm i et vannglass, en skivebom fra bloggeren.

Videre sier han at han ikke synes det kan være så veldig kontroversielt at Botox og filler tilbys sammen med hårfrisering, ansiktspleie og nye klær, og at foreningen ikke kan stenge enkeltbedrifter som driver med helt lovlig virksomhet ute fra en sånn type aktivitet.

Dere lesere er helt uenig. Responsen har vært enorm, og ved opptelling i går, talte jeg 227 kommentarer på Facebook og Instagram, samt flere hundre på Snap (Jeg kom ut av tellinga på 138) Av alle disse kommentarene, var det kun 4 som var positiv til botox og filler i en bli ny-konkurranse.

Men okei, én ting er at jeg, og veldig mange med meg, syns det er uetisk og kritikkverdig at foreningen tilbyr botox og filler som premie. Men er det egentlig lov?

- Nei, sier Steinar Madsen, medisinsk fagdirektør ved Statens legemiddelverk.

- Det er ikke lov å drive med markedsføring av noe som helst slag med reseptbelagte legemidler i Norge, sier han på telefonen.

Filler, derimot, går ikke under kategorien legemidler, og er i utgangspunktet lovlig å reklamere for. Men Madsen har likevel en mening om gjøvikforeningens bruk av filler i bli ny-konkurranse:

- Nå snakker jeg ikke som representant for legemiddelverket, men som privatperson. Og min personlige mening er at jeg syns det er veldig uheldig. All fornuft tilsier at man må være veldig forsiktig med å reklamere for filler, spesielt siden dette også når barn og unge, sier han.

Tonje Hovde Skjelbostad er fagdirektør i Forbrukerombudet. Hun støtter Madsens syn:

- Som en generell betraktning, syns jeg man skal være forsiktig med markedsføring av kosmetiske behandlinger, særlig i relasjon til den yngre gruppen som er aktive brukere av sosiale medier. Spesielt markedsføring på Facebook og Instagram kan være problematisk hvis det er rettet mot, eller av særlig interesse for en ung målgruppe. Selv om markedsføring av filler ikke er i strid med regelverket, er vi bekymret for denne type markedsføring. Vi syns det er en uheldig utvikling, sier hun.

Fint, da har vi slått det fast. Konkurransen er ulovlig!

Men hva tenker egentlig stylist Erlend Elias om dette? Er han i det hele tatt klar over at botox og filler er en del av premien? Det er jo hans ansikt som pryder bildene som brukes for å promotere denne bli ny- dagen. Mange har også kommentert på Facebook at de syns det er rart at Erlend Elias står bak en slik premie.

Jeg ringer stylisten, og som jeg mistenkte, visste han ingen ting om dette.

- Nei, dette visste jeg ikke noe om. Jeg skal bare være konferansier på moteshowet og ta siste finish på make up, samt finne antrekk til vinneren. Jeg har ingen ting med botox og filler å gjøre.

Erlend Elias understreker at han ikke vil være med på å fronte noe som er ulovlig, og håper folk skjønner at det ikke er han som står bak denne delen av premien.

- Jeg gjør aldri noe bli ny-arrangement med kosmetiske inngrep, sier han.

Supert! 

Jeg prøver videre å få kontakt med Svein Håvar Korshavn, leder for Byen vår Gjøvik, for å høre om han fortsatt syns dette er storm i et vannglass og skivebom fra bloggeren. Men han svarer på en sms at han er ute på reise og ber meg ta kontakt med Gjøvik handel- og næringsforening.

Det gjør jeg. Jeg sender en melding til foreningen der jeg forteller dem at denne botox-premien er intet mindre enn ulovlig.

Anne Slaaen Rogne, en veldig hyggelig dame og leder i Gjøvik handel- og næringsforening ringer meg opp.

- Nei, her har vi bommet, sier hun.

- Vi ser i ettertid at vi kunne utformet annonsen annerledes. Vi er bare en handelsstandsforening som snekret sammen dette arrangementet og laget en annonse som vi i god tro trodde var riktig, sier Rogne og understreker at nå er både botox og filler fjernet fra premien, samt at konkurransen har fått 18 års aldersgrense.

- Vi har allerede funnet en kandidat til bli ny-dagen, en godt voksen dame. Hun får både frisørtime, make-up, klær og sko, men verken botox eller filler.

Og med det klapper jeg i hendene, jubler og ønsker både Gjøvik og Erlend Elias lykke til med bli ny-dagen den 6. mai.

Til slutt kan jeg ikke la være å sende et lite tips til Gjøvik-foreningen: Kanskje burde Anne Slaaen Rogne ta over som mediekontakt etter Svein Håvar Korshavn. Hadde førstnevnte fått slippe til med en gang, hadde dette neppe blitt en så stor og negativ sak som det dessverre ble. Å drive brannslukking i mediene er en kunst, og bagatelliserer og avfeier man folks engasjement, slår det som regel tilbake på foreningen eller bedriften. Det kan lett oppfattes som arroganse. Skal man ha en slik rolle, er regel nummer en: Lytt til hva folk sier og ta tilbakemeldingene på alvor. Man trenger ikke være enig, men for all del, ikke avfei folks engasjement med at det bare er tull. 

 

PS: Har du tips om flere liknende saker du syns jeg skal ta tak i? Send meg en mail på marte@frimandmedia.no

 

PSS: For flere oppdateringer fra et helt botox-fritt hjem, følg meg gjerne her:

                  

(casakaos på Face og Snap og casa_kaos på Insta)

 

26 kommentarer

Du, altså! Dette var virkelig imponerende! Takk for at du reagerer og bevisstgjør! Dette var langt over streken - og det er garantert ikke siste gang.

Julie: Tusen takk. Nei, det er garantert ikke siste gang noe sånt skjer.

Applaus til deg! Digger deg, bloggen og engasjementet, og ikke minst den avsluttende kommentaren i dette innlegget! Strålende!

Line: Hehe. Tusen takk :)

For en innsats da! Du imponerer, godt jobbet!! :D

Statera Marit Ebeltoft: Tusen takk :)

Heia heia!!!!

Anonym: Takk, takk :)

Takk for at du tok tak i dette! Kjempebra jobba!!!!

Knallbra jobba😊😊😊😊

Så bra jobbet av deg, Marte :-) Helt enig i at dette ikke hører hjemme i en "bli ny" konkurranse.

Marianne R: Tusen takk. Nei, det hører absolutt ikke hjemme i en sånn konkurranse.

HIHA! Ikke uventet at jeg elsker når noen sparker litt i fra. BRA jobba!

Trine Grung: Ha ha ha. Takk! :)

Så utrolig bra!

Syns det er så frustrerende med konkurranser hvor man kan vinne botox eller rabatt på behandling, det er liksom noe alle bruker i dag. Ser i dag at TM klinikken i Moss har konkurranse hvor man kan vinne 50% på botox...

Meg: Oj, det har de ikke lov til. Shame on TM klinikken i Moss!

Desverre ikke bare disse som bommer med dette....

Jeg jobber i en fulltidsstilling som markedssjef, har utdanning i faget markedsføring, og må HELE TIDEN minimum en gang i kvartalet sette meg inn i hva som til enhver tid er lovlig og ulovlig markedsføring. Det er litt av et tempo det går i, og når det kan være vanskelig for meg å henge med i svingene, så skjønner jeg veldig godt at man fort kan bomme litt.

Dette både når det gjelder markedsføring av enkle produkter (ALL markedsføring av legemiddelet botox er fobudt, ikke bare som konkurranse - men det er heller ikke lov å markedsføre produktet eller priser), men også hvordan man kjører en facebookkonkurranse er det forferdelig mange som bommer på! Også blir facebooksider og instagramsider stengt. Somregel uten varsel.

Det denne mannen skulle gjort var å legge seg FULLSTENDIG flat, med en eneste gang!akkurat som du sier. I tillegg burde han takket deg for tipset om at det de gjør skaper reaksjoner, og btw er ulovlig. (det er ivertfall det venner og bekjente og bloggere gjør dersom jeg sender dem en priat melding og tipser om at måten de kjører konkurranse eller markedsføring på strider mot retningslinjer og til tider loven. De får tross alt et gratis tips - og timeprisen til en markedsfører ligger fort på 1500,-....)

FLOTT at du setter fokus på dette :) Og håper andre som ser slike ting rapporterer til facebook om spam, eller gir beskjed til salongen.

Tone: Ja, det er veldig vanskelig å henge med i svingene. Facebook endrer jo også konkurransereglene sine rett som det er, så jeg skjønner at det er lett å trå feil.
I akkurat denne saken er det nettopp lederens bagatellisering av folkets enorme respons som gjorde at jeg valgte å gå videre med saken. Det var ingen lur strategi :)

Skriv en ny kommentar

Nå også med bok: Føkk lykke! Kjøp den her:



Jeg har skrevet barnebok. Du finner den i App Store.





Følg @casa_kaos på Instagram: Instagram